Guest Posted May 31, 2012 Share Posted May 31, 2012 Eli seuraavanlainen vika: Ajettaessa pintakaasulla moottori alkaa rytkyttämään. Kun veto on päällä, ei rytkytä vaan auto kiihtyy ja kulkee mukavasti. Pienemmällä nopeudella ja suurella vaihteella alkaa sitten rytkytys. Kaasari on juuri käyty läpi, sytty kohdallaan, kärjet ok. Tulpanjohdot vaihdettu. Tulpatkin ovat uudet mutta olivat paikallaan ennenkuin kaasari käytiin läpi. Toinen vika on, että auto ei käynnisty kunnolla, kun kone on kuuma. Kylmänä käynnistyy paremmin. Mutta tuo rytkytysvika on akuutimpi. Kiitollisen neuvoja odotellen... Quote Link to comment
xam1 Posted May 31, 2012 Share Posted May 31, 2012 Pintakaasulla laihalla? Imuvuodot tutkittu? Tulppien väri? Quote Link to comment
Guest Posted May 31, 2012 Share Posted May 31, 2012 Pintakaasulla laihalla? Mistäpäin tätä voisi lähteä todentamaan? Tilanteeseen on tullut tosin parannusta uusien tulpanjohtojen ja säätöjen jälkeen. Mutta edelleen varsinkin kolmosella ajettaessa noin neljääkymppiä, kone hiukan rytkyttää. Ei tosin enään niin pahasti. Quote Link to comment
Guest Pesone Posted June 1, 2012 Share Posted June 1, 2012 itselläni teki 009 jakajalla samaa, korjaantui kun laitoin 123:sen... Eli itse suosittelisin säätämään hieman ennakkoa isommaksi, sen enempää koneesta tai virranjakajan tyypistä tietäen... jos ihan perus kone alipaineisella jakajalla, niin ehkä sit kaasarista tyhjäkäynti suutinta vähän isommaks tai pienemmäks tai sitten virranjakajan puolelta jumppaa... Quote Link to comment
pko Posted June 1, 2012 Share Posted June 1, 2012 Saa liikaa bensaa,tyhjäkäyntisuutin iso. Quote Link to comment
Rebel Posted June 1, 2012 Share Posted June 1, 2012 Tai sitte neulaventtiili vuotaa. Quote Link to comment
Guest Jussinbussi Posted June 1, 2012 Share Posted June 1, 2012 Mitään näistä tiedä mutta mulla oireet juurikin samat. Vahva veikkaus että toi kaasari ei vaan enään toimi niinkuin sen pitäisi, vetää laihalle ja sitten auto nypyttää/ei kulje mihinkään. Ajattelinkin tilailla uuden kaasuttimen ihan suosiolla. Voisihan sitä tietty kokeilla hieman isommilla suuttimillakin. Täytyy toki tarkistaa ilmavuodot ensin, kun vaan kerkiis. Jussi Quote Link to comment
Guest Posted June 1, 2012 Share Posted June 1, 2012 Hyviä vinkkejä. Täsmennän tai kertaan vielä, että kiihdyttäessä ei rytkytä ja auto kiihtyy ja kulkee moitteetta. Tasakaasulla vain esiintyy tätä rytkyttämistä. Tulpat on katsottu ja hyviksi todettu. Uudetkin ovat. Kaasutin on tosiaan käyty läpi ja näin ollen tuo neulaventtiilikin pitäisi olla ok. Suuttimista on ollut puhetta ja jos joku niistä osaisi jotain kertoa niin kiitollinen olisin. On ollut häiriöitä muissakin vanhoissa autoissa vakiosuuttimista nykybensalle...?? Oliskohan se tuo tyhjäkäyntisuuttimen säätäminen sitten seuraava askel... Kiitokset kaikille vastanneille. - Paulus Quote Link to comment
Guest Posted June 1, 2012 Share Posted June 1, 2012 Niin ja kone on 1300. Ja aikalailla alkuperäiskuosissaan. - Paulus Quote Link to comment
MESIKÄMMEN Posted June 1, 2012 Share Posted June 1, 2012 Venttiilien säätö. Pakovena kantaa. Quote Link to comment
xam1 Posted June 1, 2012 Share Posted June 1, 2012 Niin tarkoitin aiemmin että laihalla seoksella voi esiintyä nykyttämistä, ja että tutki kaikki mahdolliset imuvuodot starttipilotilla tai vaikka jarrukliinerillä. Tulpat "todetty hyviksi", mutta väristä et puhunut mitään, mustat/valkoiset...? Tyhjäkäyntipiiri/suutin osittain tukossa voisi myös aiheuttaa ko. oireita koska tasasella pintakaasulla sekoilee mutta reippaasti polkiessa ei. Kaasari käyty läpi tarkoittaen mitä? Mikä kaasari, vakio 30-pict solex, säädetty oikein? Mikä jakaja? Ja tärkee homma, milloin venttiilit on säädetty viimeksi? Quote Link to comment
Guest Posted June 1, 2012 Share Posted June 1, 2012 Kaasari (30 pict solex) on käyty läpi niin, että tilasin korjaussarjan ja ammattimies laittoi. Eli uskoisin, että säädöt on kunnossa. Jakajasta en osaa sanoa, mikä on muutakuin sen että lienee vakio. Venttiilejä ei ole säädetty mutta puristukset on mitattu ja ne oli ok. Ja jos jossakin minun selityksessä ei ole järkeä, niin sanokaa vain. Olen aloittelijoiden aloittelija näissä hommissa... Quote Link to comment
xam1 Posted June 2, 2012 Share Posted June 2, 2012 Eli kannattaa aloittaa venttiilien säädöstä. Pyydä tarvittaessa apuja joltain paikalliselta volkkariharrastajalta, jolle nämä moottorit on tuttuja. Quote Link to comment
Geronimo Posted June 2, 2012 Share Posted June 2, 2012 Mä oon Paulus ensviikon lomalla niin saattasin keretä jokupäivä käydä säätämässä nuo venat jos oot maisemissa. -Ari Quote Link to comment
metake Posted June 3, 2012 Share Posted June 3, 2012 Venttiilien säätö. Ääni tälle. Quote Link to comment
Geronimo Posted June 6, 2012 Share Posted June 6, 2012 Venat oli ihan ookoo, yks hieman pienellä mutta muuten kaikki ihan siinä 0,15 sisään. Vaihdettiin samalla kopan tiivisteet. Ei parantunu mutta ei onneksi huonontunukkaan! ;-) Quote Link to comment
Guest Jussinbussi Posted June 7, 2012 Share Posted June 7, 2012 Kyllä se nyt vaan on niin että se vika on 100%:sti nyt kaasuttimessa. Mulla on siis itsellä ihan vastaavasti käyttäytyvä auto. Se on vaan niin että se kaasutin on kuluva osa joka olisi joskus uusittava. Mutta mistä ja keneltä nyt sitten saa ostaa oikeasti hyvän sellaisen on eri juttu. Akselissa väljää riittävästi niin riittää jo hyvin näihin oireisiin. Quote Link to comment
Guest Posted June 7, 2012 Share Posted June 7, 2012 Kiitokset Arille avuista. Luulen, että näiden kaikkien säätöjen jälkeen kulku on sen verran tasaista ja hyvää, että nykimiset, jotka jossain vaiheessa huomaa, ovat enemmänkin ominaisuuksia kuin vikoja. Kyllä käynti on kuitenkin verrattain tasaista nykyisellään. Olisin aika pitkälle Jussinbussin kanssa samoilla linjoilla, vaikka oikeastaan paljon mitään (vielä) näistä ymmärräkään. Ollaanhan me kuitenkin liikkeellä 45 vuotta vanhalla vehkeellä. Tietysti voisi vielä sen bensapumpun kalvon tarkastaa ja puhdistaa... Quote Link to comment
Guest oskuk Posted June 7, 2012 Share Posted June 7, 2012 Minulla oli -65 kuplassa rytkytystä pintakaasulla. Silloin kyse oli moottorin ja vaihteiston väisen ison kumiklöntin, mikä lie sovite tiiviste, kuluneisuudesta. Quote Link to comment
Guest Posted June 7, 2012 Share Posted June 7, 2012 Minulla oli -65 kuplassa rytkytystä pintakaasulla. Silloin kyse oli moottorin ja vaihteiston väisen ison kumiklöntin, mikä lie sovite tiiviste, kuluneisuudesta. Oliko millanen homma ehjätä? Quote Link to comment
Guest Pesone Posted June 7, 2012 Share Posted June 7, 2012 No miulla oli sama ongelma viime kesänä, mikä korjaantui virranjakajan vaihdolla, niinkuin aikaisemmin jo mainitsinkin. Eli onko sille tehty mitään. Vanhassa jakassa voi olla vaikka mitä ihmeellistä, kannattaisi ainakin putsata kunnolla ja herkistellä liikkuvat osat, varsinkin jos on alipaine toiminen jakaja. Quote Link to comment
Guest Posted June 7, 2012 Share Posted June 7, 2012 No miulla oli sama ongelma viime kesänä, mikä korjaantui virranjakajan vaihdolla, niinkuin aikaisemmin jo mainitsinkin.Eli onko sille tehty mitään. Vanhassa jakassa voi olla vaikka mitä ihmeellistä, kannattaisi ainakin putsata kunnolla ja herkistellä liikkuvat osat, varsinkin jos on alipaine toiminen jakaja. Ei ole jakajaan juurikaan koskettu. Tilannehan niinkuin tuolla ylempänä mainitsin on jo paljon parempi kuin viikko sitten. Joten jos näin mennään, niin en taida enää mihinkään koskea. Jakaja voisi olla seuraava tietysti. Quote Link to comment
Guest oskuk Posted June 9, 2012 Share Posted June 9, 2012 Minulla oli -65 kuplassa rytkytystä pintakaasulla. Silloin kyse oli moottorin ja vaihteiston väisen ison kumiklöntin, mikä lie sovite tiiviste, kuluneisuudesta. Oliko millanen homma ehjätä? Ostin tarvikeliikkestä sen väliklöntin ja ja halpakorjaaja vaihtoi paikalleen. Siihen loppui rynkytys. Hinnoista en muista, kyse oli kuitenkin 70-luvun lopusta, ja kupla oli -65. Tuskin ihme homma. Nimeltään se kuulemma oli vaihdelaatikon etukannake. Quote Link to comment
Guest Jussinbussi Posted June 9, 2012 Share Posted June 9, 2012 Mulle riitti eilen tuo nytkytys ja tein seuraavat jutut. Kaasari irti, puhdistus ja kiihdytyspumpun säätö. Tässä siis lähes poikkeuksetta väljää kun liitokset kuluu. Säätö käy kätevästi sopivilla prikoilla ja rautalangalla. ;) Isompi tyhjäkäyntisuutin ja seosta hiukan rikkaammalle. Tadaa! Ei nyi eikä rytkytä. Kiihtyy kuin ralliauto ja kulkee tasaisesti ja vetää mäet hyvin ylös. Ei o iso homma. Ainoa miinus mikä tähän patenttiin tulee on se että kurkku ei aukea enää kokonaan, sillä tietysti ole näissä laitteissa mitään merkitystä. Tähän menee aikaa n. 15 minuuttia. 1000km ajoin ennenkuin sain ton aikaiseksi. Quote Link to comment
Hebster52 Posted June 14, 2012 Share Posted June 14, 2012 Korjasitko sen kiihdytyspumpun vivun väljyyden tuolla rautalangalla? Lähes kaikissa noissa vanhoissa kaasareissa näyttäs tuo vivun reikä olla soikee.. Arvelisin että pitäs olla pyöree ja tiukka ettei siitä mene liike hukkaan kiihdytyspumpulta? Quote Link to comment
Guest Posted June 14, 2012 Share Posted June 14, 2012 Korjasitko sen kiihdytyspumpun vivun väljyyden tuolla rautalangalla? Lähes kaikissa noissa vanhoissa kaasareissa näyttäs tuo vivun reikä olla soikee.. Arvelisin että pitäs olla pyöree ja tiukka ettei siitä mene liike hukkaan kiihdytyspumpulta? Moi En ole nyt tehnyt mitään. Homma toimii ja peitto heiluu niin en ole nyt juuri asiaa miettinyt. Pidetään kuitenkin asia muistissa... Quote Link to comment
Chefe Posted August 4, 2012 Share Posted August 4, 2012 Juu, elikkäs omassa kuplassa vähän samantapaisia ongelmia. Kylmänä toimii hyvin kiertää ja vetää mukavasti, mutta lämpimänä rupeaa vedettäessä pätkimään ja kun heittää tyhjäkäynnille niin sammuu/ei pyöri kunnolla. Jos auto sammuu lämpimänä niin ei lähde käyntiin. Äsken kun sammui niin katsoin bensansuodattimeen mikä sijaitsee ennen bensapumppu ja se oli melkein tyhjä?! Voiko kone lämmetä niin paljon että bensapumppu ei toimi enää kunnolla vai jopa voiko bensa ruveta "kiehumaan"? Ja koneena on 1600cc pikkusen piristetty kahdella nurkkakaasarilla. Uutta osaa (nämä uusittu tänä vuonna) on jakajankansi, tulpat Bosch WR78G, ja syttyäkin on koitettu säädellä sillä ei vaikutusta, myös venttiilit säädetty. Eli itse mietin näitä vaihtoehtoja vioiksi: Puola, bensapumppu, kaasarit/kaasarin säädöt, imuvuoto tai sitten se että kupla ei tykkää liikkua yli 30km putkeen =) Quote Link to comment
Guest VII83 Posted August 4, 2012 Share Posted August 4, 2012 Juu, elikkäs omassa kuplassa vähän samantapaisia ongelmia. Kylmänä toimii hyvin kiertää ja vetää mukavasti, mutta lämpimänä rupeaa vedettäessä pätkimään ja kun heittää tyhjäkäynnille niin sammuu/ei pyöri kunnolla. Jos auto sammuu lämpimänä niin ei lähde käyntiin. Äsken kun sammui niin katsoin bensansuodattimeen mikä sijaitsee ennen bensapumppu ja se oli melkein tyhjä?! Voiko kone lämmetä niin paljon että bensapumppu ei toimi enää kunnolla vai jopa voiko bensa ruveta "kiehumaan"? Ja koneena on 1600cc pikkusen piristetty kahdella nurkkakaasarilla. Uutta osaa (nämä uusittu tänä vuonna) on jakajankansi, tulpat Bosch WR78G, ja syttyäkin on koitettu säädellä sillä ei vaikutusta, myös venttiilit säädetty. Eli itse mietin näitä vaihtoehtoja vioiksi: Puola, bensapumppu, kaasarit/kaasarin säädöt, imuvuoto tai sitten se että kupla ei tykkää liikkua yli 30km putkeen =) Ootko tarkistanut katkojankärjet että ovat kunnossa ja väli oikea? Quote Link to comment
Chefe Posted August 4, 2012 Share Posted August 4, 2012 Kyllä näyttää hyviltä ja väli on 0.4 niin kuin moottorin rakentaja mulle sanoi. Tosin kärjet on n. 3vuotta vanhat ja ajettu n.2500km, voiko mennä siinä ajassa jotenkin huonoksi? Quote Link to comment
Guest VII83 Posted August 5, 2012 Share Posted August 5, 2012 Kyllä näyttää hyviltä ja väli on 0.4 niin kuin moottorin rakentaja mulle sanoi. Tosin kärjet on n. 3vuotta vanhat ja ajettu n.2500km, voiko mennä siinä ajassa jotenkin huonoksi? Se on ainakin halpa kokeilu! Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.