Jump to content

Teräspunosletkut


Guest Mika Raussi

Recommended Posts

Guest Mika Raussi

Mistä saa helpolla tilailtua letkuja ja liittimiä? Ja joustaako tommonen punoksella suojattu teflon letku vähemmin kun normi letku? Tai siis turpoaako vähemmin kun poljinta painaa?

Link to comment
Mistä saa helpolla tilailtua letkuja ja liittimiä? Ja joustaako tommonen punoksella suojattu teflon letku vähemmin kun normi letku? Tai siis turpoaako vähemmin kun poljinta painaa?

Muutamaan autoon noita laittanut, mutta en volkkariin. Selvän eron huomasi poljinta painettaessa. Oli parempi tuntuma jarruihin. En tiedä huomaisko kuplassa samallaista eroa, kun nuo autot oli painavampia ja varmaan jarruissa paineita enemmän. Muuten tosiaan mekaanisesti kestävämpi, mutta ei kestä taittamista tai lytistämistä.

Link to comment
Guest Mika Raussi

Joo no tossa aikasemmin oli poljin niin pehmee, että piti puhua leimalta läpi. Takaletkut pullisteli ihan pirusti.

 

Just tossa mietin, että jos menis tehohydrosta kyselemään kunhan ehtii. Pitää tässä pari viikkoa vielä vedellä vähän reilumpia hytikkalinjoja.

 

Mitähän kokeneemmat sanoo; onko mahottoman kuulonen jos vetää takana haarukasta satulalle asti vai pitäsköhän laittaa putki akseliputkeen? Vähemminllä liittimillä sitä vaan vois raaskia laittaa hapokkaat päät letkuihin. Muuten tota 6mm putkea ja helmiliittimiä kyl löytys

Link to comment

Aikoinaan kun omaan kuplaan tein teflonletkut, niin vedin takana suoraan T-kappaleesta sylintereille. Edessä suoraan pääsylinteriltä jarrusylintereille myös letkut. Pidekkeiden kohdalle suojaksi letkun pätkät tuon teflonletkun päälle.

 

t. Mika

Link to comment

urhoon vedin juuri vaihdekepin vieressä olevalta paineensäätimeltä takasatuloille rallyrace:n osilla. Ei ole tarvinnut rautaputkia muissakaan kilpureissani, joten en keksi miksi tarvitsisi kuplassakaan.

Link to comment
Ei varmaan olekaan katu/kiihdytyskäytössä suurta merkitystä, mut rata ja rallipuolella on poljintuntuman todettu olevan kuitenkin parempi, mitä vähemmän kumia matkalla on. Olkoonkin että letkuja on hyvinkin laadukkaita.

 

Ei kait tuolla auton käyttötarkoituksella ole vaikutusta poljintuntumaan vaan niillä letkuilla... ;-)

Link to comment

Sain juuri korvaani tiedon että teräspunosjarruletkuissa ei ole kumia vaan teflonia (PTFE) elikkäs vissiin lähinnä muovia.

 

Käyttötarkotuksella tarkotin lähinnä sitä, että kiihdyttäjälle riittä, että auto pysähtyy. Rata-ajossa ja rallissa tms. kilpailussa saattaa kuljettaja käyttää vaikkapa vasemman jalan jarrutusta sitoakseen autoa hypyissä tai kontrolloidakseen auton asentoa mutkassa. Silloin poljintuntuma ja jarrujen looginen käyttäytyminen on avainasemassa tyylipisteitä keräävän ja yleisöä kohahduttavan suorituksen tekemisessä. Nimimerkillä makee sladi puuhun.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...