tmm Posted August 6, 2012 Share Posted August 6, 2012 Moro, Jotain viittauksia löytyy vanhoista keskusteluista siihen suuntaan, että strokerkammella ja lisäöljypohjalla varustetussa (T1) moottorissa optimaalinen öljypinta olisikin jossain tikun alamerkissä... - Syvempi pohja ja pitempi imuputki takaa, että öljyä riittää pumpulle. - Strokerikampi vatkaa öljyä syvemmältä. - ??? Onkohan asialla suurempaa merkitystä... Tuomas Quote Link to comment
-Alex- Posted August 6, 2012 Share Posted August 6, 2012 Periaatteessa voi tehdä näin, esim. juuri että tikku alarajassa tai kastuu sopivasti. Pieni hyöty mutta kuitenkin hyötyä tästä. Nyt tietenkin pitää tarkemmin vahtia öljypintaa. En tekisi näin kuitenkaan millään pienellä 1- 1,5 litran pohjalla. Eristetty öljypohja takaa paremman voitelun, sieltä ei paljoa loisku moottorilohkon sisälle öljyä. Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted August 6, 2012 Share Posted August 6, 2012 Meillä urtsipirssissä (82 isku) on puolitoistalitrainen Bergin lisäöljypohja. Jos öljypinta on ihan tikun alamerkissä, pitkissä nopeissa kaarteissa on joskus aikoinaan haukannut ilmaa. Puolessa välissä tai siitä yli ei ole ollut koskaan mitään ongelmia. Koneeseen on asennettu loiskelevy johon on tosin tehty nokan kyhmyjen kohdalle neljä kanttista reikää. ...Nämä toki sit tosiaan pitkissä kovavauhtisissa mutkissa radalla, em. tilanne ei katuliikenteessä todennäköisesti tule koskaan eteen motarin 180-asteen rampilla tms. Puavo / DWL Quote Link to comment
Lasse Posted August 6, 2012 Share Posted August 6, 2012 Mulle tuo materia on tehoa arvokkaampaa ja siksi olen laittanut öljyä aina ylämerkkiin. Korkannut laakeri vs. 2 hp lisätehoa, siitä valitsemaan. Quote Link to comment
-tipi- Posted August 6, 2012 Share Posted August 6, 2012 Joku John Maher muistaaksein kirjotteli et kiihytysvehkeessä hän ei käytä yhtään enempää öljyä, vaikka onkin lisäöljypohja. Eli sillon öljy ei osu edes tikkuun. Quote Link to comment
multanen Posted August 6, 2012 Share Posted August 6, 2012 Luulenpa että öljyä ei valu tarpeeksi kaarteessa takaisin lisäöljypohjaan ja se voi sitten loppua. Alkuperäinen öljypohja muodostaa tavallaan liian tiiviin loiskelevyn jossa on reikä vain keskellä. Auttaisi hieman jos öljynpaineventtiilin ylivuoto menisi lisäöljypohjaan. Nyt kun ajaa kaasu auki nopeaa kaarretta niin öljypumppu pumppaa merkittävän määrän öljyä turhaan ylös venttiiliin läpi. Sekin menee sitten G-voimien vaikutuksesta jonnekin ulkokaarteen puoleiselle seinälle, suoralla vasta pääsee valumaan takaisin lisäöljypohjaan. Mulla on vesijäähy-rata-autossa justiinsa tuommonen ohjuri öljynpaineventtiilin ulostulossa, se ohjaa ylimääräöljyn loiskelevyn alle. Ei jää turhaan pyörimään yläkertaan. Quote Link to comment
Barney Posted August 6, 2012 Share Posted August 6, 2012 Öljyaiheeseen liittyen: minulla moottoritiellä tasakaasulla ajettaessa öljyt kertyy kansiin ja sieltä huohotinputkia pitkin huohotusboksiin. Liikaa öljynpainetta? Vai missä vika? Ajattelin laittaa sellaisen CSP:n huohotusboksin joka tulee öljyntäyttöputkeen kiinni, niin ainankin öljy valuisi takaisin koneeseen... Quote Link to comment
Guest Posted August 7, 2012 Share Posted August 7, 2012 Ajattelin laittaa sellaisen CSP:n huohotusboksin joka tulee öljyntäyttöputkeen kiinni, niin ainankin öljy valuisi takaisin koneeseen... Hep! Noi venakoppalähdöthän ei kait ole mistään kotosin kun vanhoja tietäjiä kuuntelee. Ja jos se hyvä sydeemi olis niin olis kait tuota tehdaskin käyttänyt. Tuo iso pönttö laturin jalassa toiminee paljon paremmin. Quote Link to comment
x-pj Posted August 7, 2012 Share Posted August 7, 2012 Öljyaiheeseen liittyen: minulla moottoritiellä tasakaasulla ajettaessa öljyt kertyy kansiin ja sieltä huohotinputkia pitkin huohotusboksiin. Liikaa öljynpainetta? Vai missä vika? Ajattelin laittaa sellaisen CSP:n huohotusboksin joka tulee öljyntäyttöputkeen kiinni, niin ainankin öljy valuisi takaisin koneeseen... Ominaisuus tuo kaiketi on. Eikä siitä mitään haittaa ole kunhan huolehtii öljyn paluusta takaisin koneeseen. Huohotinboksi laturin jalassa on varmaan hyvä ratkaisu. Minulla on tollanen boksi http://www.aircooled.fi/tuote/541/oljyn-huohotinboksi-18-litraa-csp tuliseinässä ja siitä kaks letkua venakoppiin, yksi öljyntäyttöön ja yksi bensapumpun laippaan. Kahdessa letkulähdössä on pikku suodattimet poistuville höyryille. Quote Link to comment
busgods Posted August 15, 2012 Share Posted August 15, 2012 Maherin tapaan kun käyttää öljyä niin silloin tarvitaan varmaan CSPn markkinoima "special tuote" jossa tikku on sopivasti pidempi? Only 99e for you my dear VW friend... Aiheen sivutopiikista: Samaista laturinjalkaboxia testailen tässä ekaa pidempää ajokautta. Pikku 1.7 hiirimoottori, lämmöt kurissa, maksimit noin +94 C. Letkut boxille vain Venakopista. Apukuskin puolelta tarve on ilmeinen. Ei alipaineliitäntää kaasuttimeen tms. vaan hohottaa boxin päältä pikkusuodattimen kautta konetilaan. Tämän kesän helteet on tietty olleet aika maltilliset mutta pidemmän ajolenkin päälle sitä poistuvaa höyryä on ihan omiksi tarpeiksi asti kun olen välillä tilannetta tutkinut. Tekisi kovasti mieli testata alipaineliitäntää kaasarin putsarille jos vaan olisi mahdollista. Ainakin pysyisi konehuone siistimpänä ellei muuta. En muuten saanut sitä o-rengasta pitämään sitten millään siinä liitäntälaipan ja boxin välissä. Nyt on jotain silikonimömmöä ja lopputulos karvan parempi. Olisi mukava kuulla miten tuollainen pikkuboxi toimii katukäytössä korkeampipuristeisella kisa/katu moottorilla. Vai toimiiko ollenkaan. "Noi venakoppalähdöthän ei kait ole mistään kotosin kun vanhoja tietäjiä kuuntelee. Ja jos se hyvä sydeemi olis niin olis kait tuota tehdaskin käyttänyt." Tähän lisäisin että jos 4 pyörä levyjarrut olisivat hyvä sydeemi, olis kai niitä tehdaskin käyttänyt... Muaahhahhaaa. Quote Link to comment
Guest Posted August 17, 2012 Share Posted August 17, 2012 Kandee jarrumiesten hiukan miettiä miksi joissain ajoneuvoissa on levyjarrut ja joissain rumpujarrut. Samoin kannattaa miettiä syitä miksei niitä huohotuslähtöjä joka ikisessä bokseri- tai V-koneessa ole. Mitä tapahtuu jos nuo letkut moottoriin jälkikäteen laittaa? Mitä muuta tapahtuu siinä sivussa? Eri muutoksien edut seurauksineen kun osaa pitää suurempina kuin välittömät ja välilliset haitat niin kokonaisuus jää väkisin plussan puolelle. Kallis ratkaisuhan tuo ei ole toteuttaa, eli siitä vaan testaamaan. Quote Link to comment
x-pj Posted August 17, 2012 Share Posted August 17, 2012 Ei kai tuossa huohotuksessa mitään kummallista ole. Tehtaalla ovat sellaisen jo kuplaan laittaneet ja se on mitoitettu vakiokoneelle. Kun moottorin tilavuutta ja kierroslukua lisätään, niin huohotus myös lisääntyy ja järjestelmää täytyy parantaa. Vakiokoneella pärjää kunnossa olevalla vakiohuohotuksella ja jos ei pärjää niin sitten on konerempan aika. Tekisi kovasti mieli testata alipaineliitäntää kaasarin putsarille jos vaan olisi mahdollista. Ainakin pysyisi konehuone siistimpänä ellei muuta. Vakiokoneella huohotus on vedetty putsarille. Siitä on myös se hyöty, että tulee pieni alipaine kampikammioon. Ilman alipainetta nämä vehkeet tuppaa tihkumaan öljyä vähän joka raosta. Ja tosiaan ilmanputsarille, eikä suodatinelementin ohi suoraan kaasarille, jotta tulee kampikammiosta tulevakin ilma suodatettua. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.