Guest vehkis1983 Posted September 9, 2012 Posted September 9, 2012 Eli näyttäisi omasta kuppelista nuo startin puslat tulleen tiensä päähän, kun on tuo käynnistys melko hankalaa.' Voisko joku heittää nuo mitat, mitä 6v startissa kuuluu olla? Hotcarsin sivuilta löytyy nuo halkaisijan mitat, mitkä ovat: Puslan mitat, sisä x ulkomitta 3978-84, 12,5 x 16,5mm 6v 3978-85, 11 x 13,5mm 12v Mutta tarvisin tuon pituuden, jotta voisi sorvata uuden valmiiksi, ennen kuin vanha on saatu irti ;) Sitten vielä, että onko mitään väliä, mitä materiaalia se pitää olla? Voiko olla ihan patarautaa, vai tarviiko olla jotain messinkiä, tms? Quote
Kotten Posted September 9, 2012 Posted September 9, 2012 Onko raha niin tiukassa että kannattaa n. 3 euron osaa ryhtyä sorviin laittamaan? Ja materiaali ei ole patarautaa vaan pronssia/messinkiä jonka ominaisuuksiin kuuluu että painamalla molemmista päistä sormin ölyä välissä, öljy tihkuu materiaalista läpi. Kysypä vaikka Keiteleen Koneesta siellä on yleensä ollut hyllyssä. Quote
Guest vehkis1983 Posted September 9, 2012 Posted September 9, 2012 Heh, arvelinkin että porukka ihmettelee miksi alkaa tekemään näinkin halpaa osaa :D Mut nou hätä, löytyi jo uusi holkki.. Quote
Tanhis Posted September 10, 2012 Posted September 10, 2012 Heh, arvelinkin että porukka ihmettelee miksi alkaa tekemään näinkin halpaa osaa :D Mut nou hätä, löytyi jo uusi holkki.. EIhän tuossa mitään väärää ole jos itse pystyy sorvaamaan 3€ osan itse mielummin kuin odottaa viikon verran että saa sellaisen postissa. Ja joo saa sellaisen varmasti nopeamminkin mutta pelkkä se vaiva. Mutta mikä ihmetyttää on se että rupeaa osaa sorvailemaan hotcarsin sivuilla olevien mittojen mukaan. Quote
Guest jmo Posted September 10, 2012 Posted September 10, 2012 Kuinkas kulahtaneet startin puslat oireilee? Quote
mite^ Posted September 10, 2012 Posted September 10, 2012 Pyörtittää moottoria nahkeesti/raskaasti. Quote
multanen Posted September 10, 2012 Posted September 10, 2012 Tyhjästä akusta yms. ropleemista eroaa siinä että huono pusla ilmenee erityisesti lämpimällä koneella. Itelläkin on jo kolmas pusla menossa (16 v aikana tosin). Quote
boxer Posted September 11, 2012 Posted September 11, 2012 Itte sain puslan nopeimmin sorvaamalla! Yhellä kauppiaalla ei ollu toinen ei vastannut jne.. Ja se säästö !!!!! Quote
Tanhis Posted September 11, 2012 Posted September 11, 2012 Itte sain puslan nopeimmin sorvaamalla! Yhellä kauppiaalla ei ollu toinen ei vastannut jne.. Ja se säästö !!!!! No tottakai sittä saa säästöä ja yleensä vielä saa palkkaakin kun oikeeseen aikaan sen tekee :) Quote
-tipi- Posted September 11, 2012 Posted September 11, 2012 Yksi oire kulunesta puslasta on että toisinaan starttaa, toisinaan ei. Quote
multanen Posted September 11, 2012 Posted September 11, 2012 Kaupan puslat on varmaan sintraamalla tehtyjä, pystyneekö sintrattua metallia sorvaamaan? (Sintraaminen=puristetaan murusista klöntti). Takavuosina Lapin reissulla palliksesta pusla huononi ja huononi, lopulta auto jäi mutavelliin eikä lähtenyt käyntiin ollenkaan. Irrotin startin ja pyöritin putkiteippiä (eli teflonteippiä) akselin ympärille muutaman kierroksen. Laitoin startin takaisin ja toimi niin hyvin että tuli ajettua kotonakin pari viikkoa ennen puslan uusimista. Melkein outoa että teippi ei lähe mihkään tuommosesta välistä. Quote
boxer Posted September 11, 2012 Posted September 11, 2012 Itte sain puslan nopeimmin sorvaamalla! Yhellä kauppiaalla ei ollu toinen ei vastannut jne.. Ja se säästö !!!!! No tottakai sittä saa säästöä ja yleensä vielä saa palkkaakin kun oikeeseen aikaan sen tekee :) Juuri näin ;-) Quote
Virtanen Posted September 11, 2012 Posted September 11, 2012 Vanhemmat puslat on tummaa laakerimetallia tms. uudemmat prossia tms. Quote
mite^ Posted September 11, 2012 Posted September 11, 2012 Ja tää erikoispusla 6v/12v kuluu vielä nopeemmin kun nää normipuslat. Muistaakseni tässä ei tuu öljyläpi vaikka puristaa kuinka, taitaa olla messinkiä tms. Mut tokkopa mä näistä mitään tiiä muutenka :D Quote
Guest vehkis1983 Posted September 16, 2012 Posted September 16, 2012 Meinasin, että tuossa aikani kuluksi irroittelen tuon startin, ja tarkistan että vika on varmasti siinä puslassa. Mutta mutta... Eipäs ollutkaan ihan helppoa homma, ja jäikin irroitus toiseen kertaan. Eli onko siinä startin irroituksessa mitään ihmeellistä? Eikö se ole vaan kahdella mutterilla kiinni? Eli toinen alapuolella ja toinen yläpuolella? Meinaan, että siihen yläpuoleiseen mutteriin(se mitä ei edes näe silloin, kun moottori on kiinni autossa) oli hitsattu joku ihme "stoppari", ettei siihen saanut mitään avainta kiinni. Tämä tuskin on mikään alkuperäinen viritelmä?? Oma veikkaus on, että tuosta liitoksesta on joskus väännetty kierteet vituralleen, ja nyt tuo "stoppari" on laitettu tuohon estämään mutterin aukeaminen tärinästä.. Tuo nyt on niin ahtaassa paikassa, että ilman koneen irroitusta voi olla melko hankalaa tuota irroittaa, joten..**ttu! Tuossa pari kuvaa siitä mutterista.. Quote
metake Posted September 16, 2012 Posted September 16, 2012 Se ei ole mutteri vaan pultti, toinen pää löytyy konehuoneen puolelta, eli sormet puhallinkopan taakse ja sieltä mutteri irti. Se stoppari on sitä varten ettei se pultti pääse pyörimään kun avaat konehuoneen puolelta sitä mutteria. Quote
Guest vehkis1983 Posted September 16, 2012 Posted September 16, 2012 Se ei ole mutteri vaan pultti, toinen pää löytyy konehuoneen puolelta, eli sormet puhallinkopan taakse ja sieltä mutteri irti. Se stoppari on sitä varten ettei se pultti pääse pyörimään kun avaat konehuoneen puolelta sitä mutteria. No niinhän tuo näyttää olevan. Kiitos! Hieman meinaa tyhmä olo olla nyt, ku ei tuollaista hoksannut.. :D Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.