Jump to content

Startinpuslan pituus 6v


Guest vehkis1983

Recommended Posts

Guest vehkis1983

Eli näyttäisi omasta kuppelista nuo startin puslat tulleen tiensä päähän, kun on tuo käynnistys melko hankalaa.'

Voisko joku heittää nuo mitat, mitä 6v startissa kuuluu olla?

 

Hotcarsin sivuilta löytyy nuo halkaisijan mitat, mitkä ovat:

Puslan mitat, sisä x ulkomitta

3978-84, 12,5 x 16,5mm 6v

3978-85, 11 x 13,5mm 12v

Mutta tarvisin tuon pituuden, jotta voisi sorvata uuden valmiiksi, ennen kuin vanha on saatu irti ;)

Sitten vielä, että onko mitään väliä, mitä materiaalia se pitää olla? Voiko olla ihan patarautaa, vai tarviiko olla jotain messinkiä, tms?

Link to comment

Onko raha niin tiukassa että kannattaa n. 3 euron osaa ryhtyä sorviin laittamaan?

Ja materiaali ei ole patarautaa vaan pronssia/messinkiä jonka ominaisuuksiin kuuluu että painamalla molemmista päistä sormin ölyä välissä, öljy tihkuu materiaalista läpi.

Kysypä vaikka Keiteleen Koneesta siellä on yleensä ollut hyllyssä.

Link to comment
Heh, arvelinkin että porukka ihmettelee miksi alkaa tekemään näinkin halpaa osaa :D Mut nou hätä, löytyi jo uusi holkki..

 

EIhän tuossa mitään väärää ole jos itse pystyy sorvaamaan 3€ osan itse mielummin kuin odottaa viikon verran että saa sellaisen postissa. Ja joo saa sellaisen varmasti nopeamminkin mutta pelkkä se vaiva.

 

Mutta mikä ihmetyttää on se että rupeaa osaa sorvailemaan hotcarsin sivuilla olevien mittojen mukaan.

Link to comment

Kaupan puslat on varmaan sintraamalla tehtyjä, pystyneekö sintrattua metallia sorvaamaan?

(Sintraaminen=puristetaan murusista klöntti).

 

Takavuosina Lapin reissulla palliksesta pusla huononi ja huononi, lopulta auto jäi mutavelliin eikä lähtenyt käyntiin ollenkaan. Irrotin startin ja pyöritin putkiteippiä (eli teflonteippiä) akselin ympärille muutaman kierroksen. Laitoin startin takaisin ja toimi niin hyvin että tuli ajettua kotonakin pari viikkoa ennen puslan uusimista. Melkein outoa että teippi ei lähe mihkään tuommosesta välistä.

Link to comment
Guest vehkis1983

Meinasin, että tuossa aikani kuluksi irroittelen tuon startin, ja tarkistan että vika on varmasti siinä puslassa. Mutta mutta...

Eipäs ollutkaan ihan helppoa homma, ja jäikin irroitus toiseen kertaan. Eli onko siinä startin irroituksessa mitään ihmeellistä? Eikö se ole vaan kahdella mutterilla kiinni? Eli toinen alapuolella ja toinen yläpuolella? Meinaan, että siihen yläpuoleiseen mutteriin(se mitä ei edes näe silloin, kun moottori on kiinni autossa) oli hitsattu joku ihme "stoppari", ettei siihen saanut mitään avainta kiinni. Tämä tuskin on mikään alkuperäinen viritelmä?? Oma veikkaus on, että tuosta liitoksesta on joskus väännetty kierteet vituralleen, ja nyt tuo "stoppari" on laitettu tuohon estämään mutterin aukeaminen tärinästä..

 

Tuo nyt on niin ahtaassa paikassa, että ilman koneen irroitusta voi olla melko hankalaa tuota irroittaa, joten..**ttu!

Tuossa pari kuvaa siitä mutterista..

_img900.jpg

_img900.jpg

Link to comment
Guest vehkis1983
Se ei ole mutteri vaan pultti, toinen pää löytyy konehuoneen puolelta, eli sormet puhallinkopan taakse ja sieltä mutteri irti. Se stoppari on sitä varten ettei se pultti pääse pyörimään kun avaat konehuoneen puolelta sitä mutteria.

No niinhän tuo näyttää olevan. Kiitos!

 

Hieman meinaa tyhmä olo olla nyt, ku ei tuollaista hoksannut.. :D

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...