Jump to content

vm73 kuplan vaihteisto vm57:aan kuplaan?


Guest Petri.Partiainen

Recommended Posts

Guest Petri.Partiainen
Posted

Tarkoitus vaihtaa koko laatikko vetareineen ja jarruineen, tohon 57:aan.

 

ilmeisesti vaihteiston nokkapala(?) täytyy vaihtaa vanhemmasta laatikosta?

 

Onko vielä jotain muuta?

 

Onko välitykset samat tuossa 73:n 1300:n lootassa, kuin 57:n 1200:n lootassa?

Guest Toheltaja
Posted

Halkaistavan nokka ei käy uudempaan. Tarttet juniksen nokkapalan. Vaihteistojen välitykoet löydät helpoiten ku katsot lootan kirjainkoodin että millä perällä yms se on.

Posted

http://www.shining-wit.net/rick/buggy/design/transmission/

Tuolla on listattu uudempien vaihteistojen välityksiä. Halkastavan laatikon välityksistä mulla ei ole tietoa. Itse kun laitoin omaan 59 kuplan halkastan laatikon tilalle uudemman 4,375 perällä olevan lootan, niin en huomannut maantieajossa mitään käytännön eroa.

 

Tuolta löytyy "juniksen" nokkapala, jolla lootan saa helposti sopimaan http://www.aircooled.fi/tuote/1550/vaihdelaatikon-nokkakappale-t12ghia ja siihen pitää hommata myös "juniksen lätkämaila" http://www.aircooled.fi/tuote/1549/vaihteensiirtajan-vipu-t12

 

Toinen mahdollisuus on laittaa 60-luvun kuplan nokkakappale ja siirtää rungossa oleva vaihteiston kiinnityspiste http://www.wolfsburgwest.com/cart/DetailsList.cfm?ID=111701173c.

 

Juniksen nokkakappaleella vaihteiston etupää tulee muutaman sentin ylemmäs, joka jättää moottorin takapään alemmas ja jää vähän enemmän tilaa pakoputkistolle.

Posted

-73 1300:n välitykset

1 = 3.78

2 = 2.06

3 = 1.26

4 = 0.93

vetopyörästö = 4.375

 

-57 1200:n välitykset

1 = 3.60

2 = 1.88

3 = 1.23

4 = 0.82

vetopyörästö = 4.43 tai 4.37

Guest Petri.Partiainen
Posted
http://www.shining-wit.net/rick/buggy/design/transmission/

Tuolla on listattu uudempien vaihteistojen välityksiä. Halkastavan laatikon välityksistä mulla ei ole tietoa. Itse kun laitoin omaan 59 kuplan halkastan laatikon tilalle uudemman 4,375 perällä olevan lootan, niin en huomannut maantieajossa mitään käytännön eroa.

 

Tuolta löytyy "juniksen" nokkapala, jolla lootan saa helposti sopimaan http://www.aircooled.fi/tuote/1550/vaihdelaatikon-nokkakappale-t12ghia ja siihen pitää hommata myös "juniksen lätkämaila" http://www.aircooled.fi/tuote/1549/vaihteensiirtajan-vipu-t12

 

Toinen mahdollisuus on laittaa 60-luvun kuplan nokkakappale ja siirtää rungossa oleva vaihteiston kiinnityspiste http://www.wolfsburgwest.com/cart/DetailsList.cfm?ID=111701173c.

 

Juniksen nokkakappaleella vaihteiston etupää tulee muutaman sentin ylemmäs, joka jättää moottorin takapään alemmas ja jää vähän enemmän tilaa pakoputkistolle.

 

kumpaa asennus vaihtoehtoa käytit omassa kuplassa?

Posted

Ensimmäistä. Eli laitoin juniksen nokkakappaleen. Mulla oli kori päällä enkä siksi viitsinyt rälläköidä ja hitsata, joten valinta oli helppo.

  • 4 weeks later...
Posted

70-luvun vetarit saattaa myos aiheuttaa paanvaivaa rengastuksessa. Eli saattaisi olla aiheellista vaihtaa lyhkaset vetarit tuohon 70-luvun laatikkoon (riippuu rengastuksesta/muusta kokoonpanosta pitkalti).

 

Ja tietysti 4p/5p rummut...

 

Lisaksi vauhtis/asetelma yhteensopivuus on syyta huomioida, en tieda millaista komboa olet tekemassa, mutta nama nyt tulee heti mieleen...

  • 2 weeks later...
Guest Petri.Partiainen
Posted

tarkoituksena laittaa 5x130 jako, niin meinasin et tohon uudempaan lootaan saa helpommin rummut vaihdettua. Levittääkö tuo 73:n vetarit sit raideväliä?

Guest Petri.Partiainen
Posted

onko 60-lukulaisissa sit lyhyemmät vetarit? eli putket ja vetarit vaihtoon tai sit 60-lukulainen laatikko vetareineen?

Posted
onko 60-lukulaisissa sit lyhyemmät vetarit? eli putket ja vetarit vaihtoon tai sit 60-lukulainen laatikko vetareineen?

On. Mutta jos käytät suurella et llä olevaa vannetta lyhyet vetarit on haitta.

Posted

-66 asti lyhyt vetari & suojaputki. Mä olen just tekemässä itelleni -57:aan yhdistelmää jossa tulee olemaan tuoreempi laatikko, suojaputket alkuperäsestä laatikosta ja leveet rummut (68 tai uudempi) 5x130 jaolla. Rummuista pitää sorvata 13mm pois vetarin mutterin alta, muuten jää jenka vajaaks. Mut nyt en muista mitkä kilvet tähän piti laittaa.

 

Eteen laitan kuplan omat satulat ja levyt, 5x130 jakosena tietty ja.

Guest Petri.Partiainen
Posted
onko 60-lukulaisissa sit lyhyemmät vetarit? eli putket ja vetarit vaihtoon tai sit 60-lukulainen laatikko vetareineen?

On. Mutta jos käytät suurella et llä olevaa vannetta lyhyet vetarit on haitta.

 

 

et45 on vanteissa

Posted

et 45 vanteilla laittasin pitkät putket ja vetarit. Voi olla että lyhkäsillä ottaa lattaan kiinni ja ainakin jää turhan sisälle lokasuojaan.

onko 60-lukulaisissa sit lyhyemmät vetarit? eli putket ja vetarit vaihtoon tai sit 60-lukulainen laatikko vetareineen?

Voit myös ottaa suojaputket ja vetarit vanhasta laatikosta. Halkastava laatikko pitää purkaa, jotta saa vetarit pois, mutta se ei ole iso homma.

... Mut nyt en muista mitkä kilvet tähän piti laittaa...

Kilpi pitää myös olla 68 tai uudemmasta.

Guest Petri.Partiainen
Posted

No pitää ottaa itteään niskasta kiinni ja sovittaa laatikkoa pohjalevyyn. Näkee sit samalla, pitääkö iskarin kiinnikkeelle tehdä muutoksia.

Posted

Laita vaan suoraan uudempi aski pitemmillä vetareilla jos tommosilla offseteillä meinaat laittaa.

 

Mulla -74 aski pitkillä vetareilla -52 pohjalevyssä. Vanteina 6½tuumaset ja jousilatan ja vanteen väliin jää 15-20mm. Rumpuina mulla joko 66-67 isoviis rummut 12mm spacerilla tai sitten suoraan Typ-3 isoviis rummut. Suurin piirtein antaa saman raidevälin.

Posted
tarkoituksena laittaa 5x130 jako

 

Mä päädyin ja tähän jakoon, koska saa samalla kunnon jarrut, eli leveemmän rummun taakse, ja levyt eteen suht helpolla. Ja vanteiks maistu Porschen eri vaihtoehdot.

  • 10 months later...
Guest Petri.Partiainen
Posted
Laita vaan suoraan uudempi aski pitemmillä vetareilla jos tommosilla offseteillä meinaat laittaa.

 

Mulla -74 aski pitkillä vetareilla -52 pohjalevyssä. Vanteina 6½tuumaset ja jousilatan ja vanteen väliin jää 15-20mm. Rumpuina mulla joko 66-67 isoviis rummut 12mm spacerilla tai sitten suoraan Typ-3 isoviis rummut. Suurin piirtein antaa saman raidevälin.

 

pitääkö tähän komboon laittaa uudemman malliset käsijarruvaijerit vai 57:n vaijerit?

Posted

Kumminpäin sun 57 vaijerit tulee jarrukilpeen? Yläosaan takaapäin vai alaosaan edestäpäin? Jos jälkimmäinen versio orggis voi toimia.

 

Alustanrosta 1673411-115400108 (8/57 - 64 loppuun) kuuluu olla 1742mm pitkät vaijerit ja 1132000001 (8/72) eteenpäin 1749mm.

Guest Toheltaja
Posted

eikai käkkärivaijerit oo koskaan yläpuolelta tullu kilpeen, ne on aina joko alhaalta eteen tai takakautta.

  • 11 months later...
Guest Petri.Partiainen
Posted

Nyt on nokkakappale vaihdettu juniksen vastaavaan ja lätkämaila myös juniksesta. Ongelmana on nyt vaihteiden löytäminen.

 

Pitääkö modata lukitusreiän paikkaa lätkämailasta? kun ei meinaa kepin liikerata riittää 3 ja 4 vaihteelle.

Posted (edited)

Eikös sitä pitänyt 90astetta kääntää. Ei sit ihan 100% varmaa tietoa.

 

Tietty mahdollista on että olet tönässyt siirtäjän niin että siellä on kaksi vaihdetta yhtäaikaa päällä.

Edited by Tanhis
Posted

Nyt on nokkakappale vaihdettu juniksen vastaavaan ja lätkämaila myös juniksesta. Ongelmana on nyt vaihteiden löytäminen.

 

Pitääkö modata lukitusreiän paikkaa lätkämailasta? kun ei meinaa kepin liikerata riittää 3 ja 4 vaihteelle.

Tasapäisellä kiristysruuvilla vois kokeilla auttaako reijän paikansiirto.

Posted (edited)

No kyllä se on ihan bolt on konversio. Eli joko sun loota rikki tai lätkämailan ja nokkakappaleen asennuksessa meni jotain väärin. Itse olen aina varmistanut tuossa konversiossa, että ne siirtäjät ovat 'vapaalla' ja lätkämaila pääsee liikkumaan siellä vapaasti.

 

Puslan stoppiruuville voi joutua poraamaan uuden upotuksen lätkämailaan toiselle puolelle. Mutta silloin se on siis puoli kierrosta.

 

Nyt on nokkakappale vaihdettu juniksen vastaavaan ja lätkämaila myös juniksesta. Ongelmana on nyt vaihteiden löytäminen.

 

Pitääkö modata lukitusreiän paikkaa lätkämailasta? kun ei meinaa kepin liikerata riittää 3 ja 4 vaihteelle.

Edited by aki
Guest Petri.Partiainen
Posted

No kyllä se on ihan bolt on konversio. Eli joko sun loota rikki tai lätkämailan ja nokkakappaleen asennuksessa meni jotain väärin. Itse olen aina varmistanut tuossa konversiossa, että ne siirtäjät ovat 'vapaalla' ja lätkämaila pääsee liikkumaan siellä vapaasti.

 

Puslan stoppiruuville voi joutua poraamaan uuden upotuksen lätkämailaan toiselle puolelle. Mutta silloin se on siis puoli kierrosta.

 

miten tuon tietää et kaikki siirtäjät on vapaalla?

 

veikkaan et, mulla on käynnyt kämmäys tuossa stickin asennuksessa.

Posted

Ihan ulkomuistista: ne siirtäjät liikkuu sisään ja ulos. Keskiasennossa ne ovat vapaalla ja silloin se lätkämailan pää pystyy liikkumaan niissä hahloissa eli kiertymään sen akselin suhteen. Joku #laatikkoshamaani voi tarvittaessa tarkentaa. Helpointahan olisi tietty ollut varmistaa laatikko vapaalle ennen operaatiota, mutta se ei nyt enää ole mahdollisuus.

Posted

Tässä vielä kuva, jossa näkyy siirtäjän päät (nokkakappale irrallaan). Kaikki vaihteet on vapaalla kun nuo kolme hahloa ovat samalla tasolla, jolloin lätkämailan pää pystyy liikkumaan siirtäjien välillä. Jos joku vaihde on päällä, sen vaihteensiirtäjän hahlo ei ole samassa tasossa ja pääsy estyy.

Jos vika johtuu tuosta, niin sinulla pitäisi nyt olla joko 3- tai 4-vaihde päällä.

post-773-0-51422800-1413230175_thumb.jpg

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...