KimmoH Posted November 22, 2012 Share Posted November 22, 2012 Vinkkejä otetaan vastaan millä '78 pallukan jarrusatuloista saisi männät irroitettua ? Tuntuvat olevan aika jumissa, yhtä tuossa tutkailin ja painui hieman kyllä sisään ruuvipenkissä mutta muuten ei tunnu liikettä olevan. Mahtaako Bilteman jarrumäntätyökalulla tehdä oikeasti mitään ? Vai olisiko Jyvässeudulla jotain pajaa missä voisi käydä pyörähtämässä satuloiden kanssa ? Quote Link to comment
Jorrma Posted November 22, 2012 Share Posted November 22, 2012 Isot pojat on kertonu et laittaa rasvanipan kiinni puristaa sitten rasvaprässillä irti. Quote Link to comment
MESIKÄMMEN Posted November 22, 2012 Share Posted November 22, 2012 Kiertää rasvaprässin letkusta pään irti niin letkun kiertteet sopivat suoraan satulan jarruletkun kierteisiin ja ei kun pumppaamaan. Quote Link to comment
multanen Posted November 22, 2012 Share Posted November 22, 2012 Jos ei ole tiukassa niin paineilmallakin voi kokeilla (ei tule sotkua). Joku laudanpätkä kannattaa laittaa väliin, ampuu männän aika voimalla jos/kun irtoaa. Quote Link to comment
KimmoH Posted November 23, 2012 Author Share Posted November 23, 2012 Nerokasta ;) Täytyypä tänään kokeilla rasvaprässin kanssa. Quote Link to comment
KimmoH Posted November 24, 2012 Author Share Posted November 24, 2012 Rasvaprässin kanssa irtosi nätisti. Ensin pullautin ulommaisen männän. Sitten tiivistin ulompaan puoliskoon menevät kanavat ja sitten plop sisemmälle männälle. Nyt on rasvaa sitten joka paikassa ;) Nähtävästi satulat ovat muuten OK mutta männät ja tiivisteet on syytä vaihtaa. Quote Link to comment
KimmoH Posted November 26, 2012 Author Share Posted November 26, 2012 Taisipa mennä turha työ hukkaan. Totesin tuossa aamutuimaan, että uudet männät ja kumit maksavat melkein saman verran mitä kokonaan uudet satulat, tai ainakin ero jää niin pieneksi ettei kannata alkaa turaamaan vanhojen kanssa :( Tulipahan harrastettua ;) Quote Link to comment
metake Posted November 26, 2012 Share Posted November 26, 2012 Mäntä maksaa 20 eur ja tiivistesarja 10 eur, jarrusatula (kunnollinen) 150 eur, joten kyllä mun matikan taidoilla tuosta vielä hiukan työpalkkaakin jää.. Quote Link to comment
KimmoH Posted November 26, 2012 Author Share Posted November 26, 2012 Onkos näissä satuloissa oikeasti niin isoja laatueroja ? Ottaakko kahdella sadalla uudet satulat molemmin puolin vai neljä uutta mäntää + tiivistesarjaa mikä tekee noin 120-130 euroa. Sitten vielä vähän maalia satuloille niin ei jää kauas tuosta uusien hinnasta. Motonetistä mäntiäkin tiedustelin ja arvio saatavuudesta oli jotain 4 päivän ja neljän viikon haarukassa... ei kauheasti vakuuttanut. Quote Link to comment
-AP- Posted November 26, 2012 Share Posted November 26, 2012 Harvemmin männät kai pakollisen uusimisen tarpeessa on, jos ei nyt ihan vedessä lionneista osista kyse ole? Useimmiten riittänee pelkkä putsaus + uusi tiivistesarja? Quote Link to comment
KimmoH Posted November 26, 2012 Author Share Posted November 26, 2012 Kaikista männistä on se uloin reunus mikä tulee palaa vasten osittain murentunut pois. Vai kannattaako tuosta välittää, jotenkin vain jänskättää että se koko reunus murenee alle jossain tiukassa tilanteessa ja sitten ei ole kenelläkään kivaa. Quote Link to comment
metake Posted November 26, 2012 Share Posted November 26, 2012 Todentotta, mäntiähän on 2 kpl, joten se vähän muuttaa tilannetta. Itse en ainakaan laittaisi "pingpong" osia, jos laadukkaitakin satuloita on saatavilla. ATE:n satulat näkyy olevan 150 eur hintaluokassa, ja sen nyt ainakin uskoisin olevan hyvä. Pallon satuloita luulisi kyllä löytyvän kohtuu hintaan käytettynäkin, joten jos koittaisi ostoilmoituksella etsiä hyvät? Quote Link to comment
KimmoH Posted November 26, 2012 Author Share Posted November 26, 2012 Kaikki neljä mäntää ovat kuvan mukaisessa kunnossa. Varga merkkisiä satuloita ajattelin tilalle... Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted November 27, 2012 Share Posted November 27, 2012 Tuo osa mäntäähän ei pidä kun tiivistekumia paikoillaan. Tärkeetä toki sekin, mutta eikähän se siellä pysy noilla jämilläkin ja onhan se sit jarraupalaa vasten jos ei muuten. Kumi tiivistää kuitenkin uran pohjaa vasten. Menee miun mielestä siis uusilla kumeilla, jos männissä ei oo vaipassa syöpymiä. Toki se on harrastajasta ja harrastajan lompakosta sit kiinni minkä taosta remppaa päättää tehä. Quote Link to comment
Tanhis Posted November 28, 2012 Share Posted November 28, 2012 Halpaa henkivakuutustahan tuossa olet rakentamassa eli sen mukaan kannattaa miettiä kuinka paljon haluat rahaa laittaa. Quote Link to comment
KimmoH Posted November 28, 2012 Author Share Posted November 28, 2012 Laitoin jo uudet satulat tilaukseen, tuo parisataa on halpa henkivakuutus. Nuo vanhojen mäntien reunat murenevat melkeimpä sormillakin joten en uskalla alle laittaa. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.