Jump to content

Swingistä irssi laatikoksi?


Recommended Posts

Posted

Kertokaahan laatikoita ropanneet onnistuisiko seuraava swappi, mitä haasteita siinä olisi ja jos ei onnistu, niin miksi:

 

* 1300 pystärin swingin (4.375/0.93) laatikosta posket auki ja niiden välistä rojut mäkeen, vain lautaspyörä talteen.

 

* Kaksi poskisesta (kolkin? 4.125/0.89) irs laatikosta posket ja kaikki niiden välillä olevat rojut talteen lautaspyörää lukuunottammatta.

 

* Irs laatikosta talteen otettut rojut swingin laatikkoon kera swingin alkuperäisen lautaspyörän. Syntyikö 1300 pystärin swing laatikosta tiheä irs laatikko?

Guest Toheltaja
Posted

eipä tuossa mitään rakettitiedettä oo, katot vaan välykset rattaille passeliks ettei oo ahdas tai jää kolisemaan junou, se onnistuu heittokellolla tai sihin tarkoitetulla väriaineella esim...

Posted

En ole ropannut, joten teoreettista tietoa, suhtaudu varauksella :)

 

- 2-poskisia laatikoita on myös 1302/1303 kuplassa, vaihtuu jossain vuosimallissa 1-poskiseen

- lautaspyöriä on 6- ja 8 pulttisella kiinnityksellä, luonnollisesti pitää olla oikea määrä pultteja, tämäkin vaihtuu vuosimallin mukaan, mutta en muista milloin, ja en muista että onko irssi aina 8-pulttinen?

-1302/1303 ilman ässää, eli 1300 koneisesta on suoraan 4.375 perällä

Posted

Ok, pitää alkaa purkamaan, koska ei suoralta kädeltä tyrmätty mahdottomaksi. Ei ässämöhkön laatikon välitys tiedossa, mutta sellaisia laatikoita ei ole omissa jemmoissa. Swingi aihioita sen sijaan riittää...

Posted
En ole ropannut, joten teoreettista tietoa, suhtaudu varauksella :)

 

- 2-poskisia laatikoita on myös 1302/1303 kuplassa, vaihtuu jossain vuosimallissa 1-poskiseen

- lautaspyöriä on 6- ja 8 pulttisella kiinnityksellä, luonnollisesti pitää olla oikea määrä pultteja, tämäkin vaihtuu vuosimallin mukaan, mutta en muista milloin, ja en muista että onko irssi aina 8-pulttinen?

-1302/1303 ilman ässää, eli 1300 koneisesta on suoraan 4.375 perällä

 

 

Ainakin kaikki pitkäperäiset 1303 vaihteistot yhdellä poskella ja vw-raamattujen mukaan muutkin 1303 trannyt.

 

Alkaa vaan tuoreemmillakin kuplilla olemaan ikää kivasti, niin ei aina kaikki paikallaan oleva teknikka ole alkuperäistä ja siitä johtuen tulee vääriä tulkintoja mikä on mitäkin.

Posted
Ainakin kaikki pitkäperäiset 1303 vaihteistot yhdellä poskella ja vw-raamattujen mukaan muutkin 1303 trannyt.

 

Alkaa vaan tuoreemmillakin kuplilla olemaan ikää kivasti, niin ei aina kaikki paikallaan oleva teknikka ole alkuperäistä ja siitä johtuen tulee vääriä tulkintoja mikä on mitäkin.

Ok, tää oli mulle uutta. itse olen ollut siinä uskossa että loota vaihtuisi samaan aikaan kuin eturipustuskin muuttui, 3-pulttisesta 2- pulttiseksi. Mulla on ollut 3 kpl 1303:a ja kaikki 2-poskisella irssillä, mutta saattaa olla että niihin on lootat vaihdettu. Yhdessä niistä tiedän olleen uudelleen rakennetun laatikon, joten se ei ollut tehtaan jäljiltä ainakaan sisukaluiltaan, niistä kahdesta muusta en tiedä.

 

EDIT: Meinasikin unohtua, että tallissahan on tälläkin hetkellä -73 1303, pitääkin käydä katsomassa millainen loota siinä on, tosin senkään alkuperäisyydestä ei ole tietoa..

Posted

Huolto-ohje H 68 Kesäkuulta-72 kertoo näin:

Vaihteiston kotelo

Vaihteiston kotelon oikealta puolelta on poistettu laakerointikansi,ts.kotelon toinenpuoli on nyt umpinainen.Vaihteiston koteloa vaihdettaessa on edelleenkin käytettävä vanhaa kahdellalaakerikannella varustettua koteloa.Tämä muutos tehdään liukuvasti.

 

Siis kiinteäposkinen tuli käyttöön jo ennen 1303 mallin valmistuksen alkua(huolto-ohjeessa on kuva kiinteäposkisesta vanhanmallisella etukiinnityksellä),mutta liukuvasti eli samanaikaisesti käytettiin myös myös vanhanmallista vaihteistokoteloa,kuinka pitkään?Sitä en ainakaan vielä löytänyt ja varaosana toimitettiin ainakin aluksi vain vanhanmallista koteloa.

Posted

saattas olla, että lautaspyöriäkin on kahden paksuisia ja kaikkia pystynee kompensoimaan keskenään.., mut noissa ruuvi/lautaspyörä yhdistelmissä on yksi olennainen tekijä, jota kotivirittäjä ei välttämättä hoksaa..? , kun yhdistellään vaihteistoja..?

  • 4 weeks later...
Posted

Piti saada tallin ovelta pari swing -laatikko pienempään tilaan ja innostuin joululaatikkoja sulatellessa purkamaan myös murikat pöydälle. Ei osunut noista kohdalle sopivia osia, toisesta löyti 4.125 perävälitys ja toisessa oli 6 pulttinen lautapyörä. Alla eroavaisuudet pari kuvan avulla virtuaaliharrastelijoille.

post-102-13888366242032_thumb.jpg

post-102-13888366242831_thumb.jpg

Posted

En ehtinyt kiireessä sen syvällisemmin tutustumaan. Laatikko oli kytkinkopan seudun valumuotojen ja koodin perusteella varhaisia malleja (ei kirjaimia vain numero, joka samban mukaan tarkoittaisi, että laatikko on vm.-60 autosta).

Posted

Kiitokset Metakelle epäilyksen kylvämisestä. Ymmärtämättä sitä kuinka viimeksi tuota taulukko tulkitsin, niin epäilisin nyt laatikon olevankin maaliskuulta -64 :-)

 

6819736 on numerosarja laatikon kyljessä.

Posted

Oman tulkintani mukaan Toukokuu -64, välitykset 1 = 3.80 / 2 = 2.06 / 3 = 1.32 / 4 = 0.89 / perä = 4.375

Ja kuoret tosiaan pienelle vauhtipyörälle, eli "12 v" vauhtipyörälle pitää jyrsiä lisää tilaa.

  • 1 month later...
Posted

Oikea kosketuskuvio riippuu siitä millä koneella vetopyöräpari on tehty,yleensä joko Kleason tai Glingelnberg mutta myös Orleikonin kone oli ainakin jossain vaiheessa VW tehtaalla.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...