Ketsa Posted November 26, 2012 Share Posted November 26, 2012 Kertokaahan laatikoita ropanneet onnistuisiko seuraava swappi, mitä haasteita siinä olisi ja jos ei onnistu, niin miksi: * 1300 pystärin swingin (4.375/0.93) laatikosta posket auki ja niiden välistä rojut mäkeen, vain lautaspyörä talteen. * Kaksi poskisesta (kolkin? 4.125/0.89) irs laatikosta posket ja kaikki niiden välillä olevat rojut talteen lautaspyörää lukuunottammatta. * Irs laatikosta talteen otettut rojut swingin laatikkoon kera swingin alkuperäisen lautaspyörän. Syntyikö 1300 pystärin swing laatikosta tiheä irs laatikko? Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted November 26, 2012 Share Posted November 26, 2012 eipä tuossa mitään rakettitiedettä oo, katot vaan välykset rattaille passeliks ettei oo ahdas tai jää kolisemaan junou, se onnistuu heittokellolla tai sihin tarkoitetulla väriaineella esim... Quote Link to comment
metake Posted November 26, 2012 Share Posted November 26, 2012 En ole ropannut, joten teoreettista tietoa, suhtaudu varauksella :) - 2-poskisia laatikoita on myös 1302/1303 kuplassa, vaihtuu jossain vuosimallissa 1-poskiseen - lautaspyöriä on 6- ja 8 pulttisella kiinnityksellä, luonnollisesti pitää olla oikea määrä pultteja, tämäkin vaihtuu vuosimallin mukaan, mutta en muista milloin, ja en muista että onko irssi aina 8-pulttinen? -1302/1303 ilman ässää, eli 1300 koneisesta on suoraan 4.375 perällä Quote Link to comment
Ketsa Posted November 26, 2012 Author Share Posted November 26, 2012 Ok, pitää alkaa purkamaan, koska ei suoralta kädeltä tyrmätty mahdottomaksi. Ei ässämöhkön laatikon välitys tiedossa, mutta sellaisia laatikoita ei ole omissa jemmoissa. Swingi aihioita sen sijaan riittää... Quote Link to comment
ARTO Posted November 27, 2012 Share Posted November 27, 2012 En ole ropannut, joten teoreettista tietoa, suhtaudu varauksella :) - 2-poskisia laatikoita on myös 1302/1303 kuplassa, vaihtuu jossain vuosimallissa 1-poskiseen - lautaspyöriä on 6- ja 8 pulttisella kiinnityksellä, luonnollisesti pitää olla oikea määrä pultteja, tämäkin vaihtuu vuosimallin mukaan, mutta en muista milloin, ja en muista että onko irssi aina 8-pulttinen? -1302/1303 ilman ässää, eli 1300 koneisesta on suoraan 4.375 perällä Ainakin kaikki pitkäperäiset 1303 vaihteistot yhdellä poskella ja vw-raamattujen mukaan muutkin 1303 trannyt. Alkaa vaan tuoreemmillakin kuplilla olemaan ikää kivasti, niin ei aina kaikki paikallaan oleva teknikka ole alkuperäistä ja siitä johtuen tulee vääriä tulkintoja mikä on mitäkin. Quote Link to comment
metake Posted November 27, 2012 Share Posted November 27, 2012 Ainakin kaikki pitkäperäiset 1303 vaihteistot yhdellä poskella ja vw-raamattujen mukaan muutkin 1303 trannyt. Alkaa vaan tuoreemmillakin kuplilla olemaan ikää kivasti, niin ei aina kaikki paikallaan oleva teknikka ole alkuperäistä ja siitä johtuen tulee vääriä tulkintoja mikä on mitäkin. Ok, tää oli mulle uutta. itse olen ollut siinä uskossa että loota vaihtuisi samaan aikaan kuin eturipustuskin muuttui, 3-pulttisesta 2- pulttiseksi. Mulla on ollut 3 kpl 1303:a ja kaikki 2-poskisella irssillä, mutta saattaa olla että niihin on lootat vaihdettu. Yhdessä niistä tiedän olleen uudelleen rakennetun laatikon, joten se ei ollut tehtaan jäljiltä ainakaan sisukaluiltaan, niistä kahdesta muusta en tiedä. EDIT: Meinasikin unohtua, että tallissahan on tälläkin hetkellä -73 1303, pitääkin käydä katsomassa millainen loota siinä on, tosin senkään alkuperäisyydestä ei ole tietoa.. Quote Link to comment
Sakke Posted November 27, 2012 Share Posted November 27, 2012 Muistaakseni 74 vaihtu 1-poskiseksi. Quote Link to comment
ARTO Posted November 27, 2012 Share Posted November 27, 2012 Muistaakseni 74 vaihtu 1-poskiseksi. Höpöhöpö. Quote Link to comment
-Alex- Posted November 27, 2012 Share Posted November 27, 2012 Taitaapi olla loppuvuosi 1972 jolloin tuli yhdellä irroitettavalla poskella olevat kuoret type 1 laatikkoon, ehkä. Quote Link to comment
vwagen Posted November 27, 2012 Share Posted November 27, 2012 Huolto-ohje H 68 Kesäkuulta-72 kertoo näin: Vaihteiston kotelo Vaihteiston kotelon oikealta puolelta on poistettu laakerointikansi,ts.kotelon toinenpuoli on nyt umpinainen.Vaihteiston koteloa vaihdettaessa on edelleenkin käytettävä vanhaa kahdellalaakerikannella varustettua koteloa.Tämä muutos tehdään liukuvasti. Siis kiinteäposkinen tuli käyttöön jo ennen 1303 mallin valmistuksen alkua(huolto-ohjeessa on kuva kiinteäposkisesta vanhanmallisella etukiinnityksellä),mutta liukuvasti eli samanaikaisesti käytettiin myös myös vanhanmallista vaihteistokoteloa,kuinka pitkään?Sitä en ainakaan vielä löytänyt ja varaosana toimitettiin ainakin aluksi vain vanhanmallista koteloa. Quote Link to comment
ARTO Posted November 27, 2012 Share Posted November 27, 2012 Valunumero 111301051D alkaen alustanumerosta 1122430354. Quote Link to comment
arvuuttaja Posted November 27, 2012 Share Posted November 27, 2012 saattas olla, että lautaspyöriäkin on kahden paksuisia ja kaikkia pystynee kompensoimaan keskenään.., mut noissa ruuvi/lautaspyörä yhdistelmissä on yksi olennainen tekijä, jota kotivirittäjä ei välttämättä hoksaa..? , kun yhdistellään vaihteistoja..? Quote Link to comment
Ketsa Posted December 26, 2012 Author Share Posted December 26, 2012 Piti saada tallin ovelta pari swing -laatikko pienempään tilaan ja innostuin joululaatikkoja sulatellessa purkamaan myös murikat pöydälle. Ei osunut noista kohdalle sopivia osia, toisesta löyti 4.125 perävälitys ja toisessa oli 6 pulttinen lautapyörä. Alla eroavaisuudet pari kuvan avulla virtuaaliharrastelijoille. Quote Link to comment
arvuuttaja Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 katsoitko loovien ratas pareja ym..? tos kuus pulttisen perän loovassa pitäis olla sakiampi kolmonen (kiila) perästä riippumatta ja molemmat teräs siirtäjät..? Quote Link to comment
Ketsa Posted December 27, 2012 Author Share Posted December 27, 2012 En ehtinyt kiireessä sen syvällisemmin tutustumaan. Laatikko oli kytkinkopan seudun valumuotojen ja koodin perusteella varhaisia malleja (ei kirjaimia vain numero, joka samban mukaan tarkoittaisi, että laatikko on vm.-60 autosta). Quote Link to comment
metake Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 -60:ssä pitäisi olla (ainakin mun käsityksen mukaan) vielä halkaistava laatikko. Quote Link to comment
Ketsa Posted December 27, 2012 Author Share Posted December 27, 2012 Kiitokset Metakelle epäilyksen kylvämisestä. Ymmärtämättä sitä kuinka viimeksi tuota taulukko tulkitsin, niin epäilisin nyt laatikon olevankin maaliskuulta -64 :-) 6819736 on numerosarja laatikon kyljessä. Quote Link to comment
metake Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 Oman tulkintani mukaan Toukokuu -64, välitykset 1 = 3.80 / 2 = 2.06 / 3 = 1.32 / 4 = 0.89 / perä = 4.375 Ja kuoret tosiaan pienelle vauhtipyörälle, eli "12 v" vauhtipyörälle pitää jyrsiä lisää tilaa. Quote Link to comment
Ketsa Posted February 23, 2013 Author Share Posted February 23, 2013 Onko kellään kuvatusta optimista hammaskosketuksesta kuppelin perävälitykselle? Quote Link to comment
vwagen Posted February 24, 2013 Share Posted February 24, 2013 Oikea kosketuskuvio riippuu siitä millä koneella vetopyöräpari on tehty,yleensä joko Kleason tai Glingelnberg mutta myös Orleikonin kone oli ainakin jossain vaiheessa VW tehtaalla. Quote Link to comment
Ketsa Posted February 24, 2013 Author Share Posted February 24, 2013 Onko käytetty kone merkitty jotenkin vetopyöräpariin? Quote Link to comment
wp Posted February 24, 2013 Share Posted February 24, 2013 G=Gleason, K= Klinkenberg, O=Oerlikon. Omassa 3.875 OEM VW- perässä G+asetusnumerot pinionille Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.