Jump to content

1200 teollisuuskone ei inahdakaan (Esa 20)


Guest ruikku20

Recommended Posts

Joo eli ei oikeestaan kuuluis tänne palstalle, mutta laitan kuitenkin koska kyseessä kuplan 1200 teollisuuskone otsikon mukaan.

 

Kone on siis kiinni Esa 20 vesipumpussa (vm 64), joka on nyt ollu meillä tuolla tallissa pari vuotta käyttämättömänä ja sitä ennen palokunnalla tietojen mukaan toimintakunnossa.

 

Sitten varisnaiseen ongelmaan eli kone ei veivistä pyöräyttäessä anna minkäänlaista köhähdystä. Siihen on nyt vaihettu uuet tulpat, bensaletku, bensansuodatin ja tietty uudet bensat, putsattu kaasari ja ne putket joissa kulkee bensaseos ja ilman esilämmitys. Esilämmitysputki oli tukossa ja poikki, tukko on poistettu, mutta on edelleen poikki, en kuitenkaan usko, että tuosta johtus vika, vai? Tuossahan on siis tuommonen magneto ja virranjakaja yhdistelmä (tai näin kuulin) Ja ollaan säädetty kärkiväli ja sytytys kohalleen (karkeasäätö) Kokeiltiin myös laittaa suoraan tulpanreiästä bensaa= ei edellenkään edes köhise yhtään. Kipinä tulee normaalisti. Mikäs ihme tässä nyt voi olla? Saan tänä iltana varmaankin vielä tuohon koneeseen tuon manuaalin joten pitää sitä katella, jos sieltä löytys jotain.

 

Mitä muuten tarkoitetaan sillä, että kipinä on vaikkapa 6mm ja miten sen voi mitata?

 

Kiitoksia vastaajille!

Link to comment

Aika vaivalloista on laittaa tulpan reiästä bensaa ja se menee silloin vain yhdelle pytylle. Mieluummin kattoo, toimiiko kaasarissa ryyppy ja jos se näyttää olevan älyissään niin sitten bensapumpun toiminta pitäis varmistaa vaikka letkua kaasarista irrottaen startatessa. Voi olla kohokammion neula jumissa. Jos kaasariin lorauttaa tilkan bensaa ja starttaa, niin silloin pitäis kyllä hörähtää. Muista avata kaasuläppä ja mahdollisesti toimiva ryyppy, että bensa pääsee imusarjaan asti.

Link to comment

Joo eli bensa tulee ainakin siihen asti, kun ottaa letkun irti tuosta bensapumpusta niin pyöräyttäessä ruikkaa aina bensaa jonkun verran. Kaasarinkin tosiaan menin läpi ja puhdistelin eli pitäs olla kunnossa. Kyllä kaasarista näky bensaa tulevan, kun ns "pumppaa" tuosta kaasuvivusta tuossa kaasarissa. Ollaan kans kaasariin suoraan pistetty bensaa muutamaan kertaan, mutta ei mitään vaikutusta. Joskus viikko sitten siellä sylinterissä oli vielä vanhaa bensaa, mutta luulis niitten jo häipyneen, kun on konetta pyöritelty sen verta paljon?

 

Virranjakaja oli irti, mutta sitähän ei väärinpäin saa, kun se hahlo mihin sen pitää mennä niin on ainaki tuossa mallissa sillaine ettei oo ihan keskellä, joten ei voi väärin laittaa.

 

Mukavaa itsenäisyyspäivää kaikille! Toivottavasti sais pumpun toimiin niin pääsis jäädyttään luistelujäät ennen joulua.

Link to comment
Siihen on nyt vaihettu uuet tulpat, bensaletku, bensansuodatin ja tietty uudet bensat, putsattu kaasari ja ne putket joissa kulkee bensaseos ja ilman esilämmitys. Esilämmitysputki oli tukossa ja poikki, tukko on poistettu, mutta on edelleen poikki, en kuitenkaan usko, että tuosta johtus vika, vai?

 

Veikkaan imuvuotoa jossain kohtaa imusarjassa. Jos tulpista saa kipinää ulos ja bensaa menee sylinterille asti niin melko varmasti edes heikkoa syttymistä ja köhinää pitäisi tapahtua. Puristuspainemittarikaan ei ole kallis vehje mahdollisten sylinteri/kansivuotojen selvittämiseksi.

Link to comment

Tuli pari asiaa mieleen. (nyt pitää muistaa että tällainen moottori on itsellenikin uppo outo)

 

Jaksaakohan antaa kipinää paineen alaisuudessa, ei olisi ensimmäinen kerta jos olisi tulppa tollain rikki, että antaa irrallaan kipinän mutta paikallaan ei jaksa sytyttää? Kondensaattorin kunto? Katkojan kärjet -> kärkiväli? Puola?

 

Minkälainen sammutinjärjestelmä? Ettei vaan vahingossakaan ole sammutin päällä.

Link to comment

Puolaahan ei magneettomoottorissa olekaan mutta oletko huomioinnut että kärkivälit on pienemmät kuin akkusytytysmoottorissa,tulpilla 0,4-0,5mm ja katkojankärkiväli 0,3-0,4 mm,onko sytytyksen ajoitus kohdallaan magneeton irrotuksen jälkeen?7,5 astetta EYKK,liikkuvatko venttiilit ja onko välukset oikeat 0,20 mm?

Link to comment
Veikkaan imuvuotoa jossain kohtaa imusarjassa. Jos tulpista saa kipinää ulos ja bensaa menee sylinterille asti niin melko varmasti edes heikkoa syttymistä ja köhinää pitäisi tapahtua. Puristuspainemittarikaan ei ole kallis vehje mahdollisten sylinteri/kansivuotojen selvittämiseksi.

Joo hyvin mahdollista, koska kun puhistin tuon imusarjan niin jouduin näyttään sille vähä vasaraa, koska putken sisällä oli ruosteenpalasia ja putki tosiaan oli ihan tukossa. Tässä samassa siihen tuli myös reikiä, tosin ne kyllä hitsattiin umpeen kohtuu hyvin.

 

Puolaahan ei magneettomoottorissa olekaan mutta oletko huomioinnut että kärkivälit on pienemmät kuin akkusytytysmoottorissa,tulpilla 0,4-0,5mm ja katkojankärkiväli 0,3-0,4 mm,onko sytytyksen ajoitus kohdallaan magneeton irrotuksen jälkeen?7,5 astetta EYKK,liikkuvatko venttiilit ja onko välukset oikeat 0,20 mm?

Tulppien kärkiväliä en oo sen kummemmin tarkistanu, ostin vaan uuet samanlaiset tulpat. Katkojankärkiväliksi säädetty 0,4mm, pitäskö kokeilla 0,3mm? Sytytksen ajoitus säädettiin tosiaan niin, että magneetosta katottiin, millon pyörijä on 1 venttiiliin kohalla ja samalla säädettiin tuo hihnapyörässä oleva kolo moottorin saumaan. Kolo oli se aiempi, kun konetta pyöritetään myötäpäivään normaalisti.

 

Jaksaakohan antaa kipinää paineen alaisuudessa, ei olisi ensimmäinen kerta jos olisi tulppa tollain rikki, että antaa irrallaan kipinän mutta paikallaan ei jaksa sytyttää? Kondensaattorin kunto? Katkojan kärjet -> kärkiväli? Puola?

Joo itsekkin tätä miettinyt. Kärjistä en tiedä ei ole vaihdettu ainakaan meijän toimesta ja kärkiväli on tosiaan tällä hetkellä tuo 0,4mm.

 

Minkälainen sammutinjärjestelmä? Ettei vaan vahingossakaan ole sammutin päällä.

Napista maadottaa jolloin kone sammuu, mutta koska kipinä kuitenkin tulee niin oon aatellu, että tuskin siinä vika ja antanu sen olla. Voin toki vilkasta oisko jotain hapettumaa jossain johoissa tms.

 

Kiitoksia nyt tähän mennessä avusta pitääpä käydä vielä katselemassa selviäiskö siitä jotain.

Link to comment
Sytytksen ajoitus säädettiin tosiaan niin, että magneetosta katottiin, millon pyörijä on 1 venttiiliin kohalla ja samalla säädettiin tuo hihnapyörässä oleva kolo moottorin saumaan. Kolo oli se aiempi, kun konetta pyöritetään myötäpäivään normaalisti.

Oletko varmistanut että 1-sylinterissä oli tuolloin myös sytytyshetki, eli mäntä yläkuolokohdassa ja molemmat venttiilit kiinni? Jos tulpan johdot oli irti jossain vaiheessa, niin vaikka jakajaa ei saa väärin niin johdot saa. Ja joissain hihnapyörissä on ollut "ylimääräisiä" merkkejä mm. 2/4 pytyn ykk. Olisiko mahdollista että sytytys on nyt ajoitettu niin, että kun kipinä menee 1-pytylle, niin siellä onkin pakotahti, eli toinen venttiili auki? Siis sytytys puolikierrosta pielessä?

Link to comment
Oletko varmistanut että 1-sylinterissä oli tuolloin myös sytytyshetki, eli mäntä yläkuolokohdassa ja molemmat venttiilit kiinni? Jos tulpan johdot oli irti jossain vaiheessa, niin vaikka jakajaa ei saa väärin niin johdot saa. Ja joissain hihnapyörissä on ollut "ylimääräisiä" merkkejä mm. 2/4 pytyn ykk. Olisiko mahdollista että sytytys on nyt ajoitettu niin, että kun kipinä menee 1-pytylle, niin siellä onkin pakotahti, eli toinen venttiili auki? Siis sytytys puolikierrosta pielessä?

 

Olihan nuo kaikki johdot irti, mutta nyt kun laitoin ne uudestaan niin pistin ne sillain miten ne virranjakajan kannessa on numeroitu eli 1, 1 sylinteriin 2, 2 jne. Eikös tuo sylinterian järjestys ole takaapäin katsotuna tämä:

3 1?

4 2

 

Ja sytytys järjestys 1-4-3-2?

Nuo merkit niitä on kaksi tuossa hihnapyörässä ja ne on ihna lähekkäin. Mites tarkistan tuon, että venttiilit on oikeissa kohdissa?

Link to comment

Tommosen käyntiin veivaaminen onkin sitten ihan oma lajinsa. Yhtä yksilöä viime kesänä käynnisteltiin ja paras keino oli semmonen reipas rykäsy oikealla kohdalla. Eli ekaks vähän pyöritti ja sitten vetäs semmosen olkapäät sijoiltaan tyylisen heiton niin lähti käymään. Ja kun tulpat kastu niin ei auttanut kuin odotella.

Link to comment
järjestys ole takaapäin katsotuna tämä:

3 1?

4 2

 

Ja sytytys järjestys 1-4-3-2?

 

 

1 2

3 4

 

Jos nyt oikein ymmärsin suunnan mitä tarkotat.

 

Sen verran paljon on VPK aikoina tollasella tullu leikittyä että voin kokemuksesta sanoa jos kaikki on kunnossa niin tollanen käynnistyy melko pienellä veivaamisella jopa reilusta pakkasesta.

Link to comment
Jos kerran sytkä ei ole 180astetta pielessä ja sytytys järjestys oikein niin olisiko imusarja esilämmityspuolelta imarin puolelle puhki.

 

Ja oletko koettanut laittaa ne sytytys piuhat puoli kierrosta pieleen.

 

Joo no tuo imusarja on vähän tuommonen rikkinäinen, että se pitäs kyllä uusia, jos jostaki uuen sais. En oo koittanu, koska tuota virranajakakan kantta ei saa ja en tiiä riittääkö johot sitte laittaa väärinpäin. Käynpäs kokeilemassa.

 

11403563.jpg

Tossa nyt sylinterit Ja nuoli osottaa paikkaan, josta seuraava kuva on otettu.

11403564.jpg

Tuossa kohtaa pumpun kyljessä oli numero kolme, vahvistin sitä vähän kun ei muuten näkyny. Mitäköhän tarkoittaa? Ja tosiaan suunnat merkitty veiville ja varsinaiselle pumpulle.

11403562.jpg

Vielä Yks kuva.

Link to comment
Eikö tuo muka ole tasvirtalaturi ja päällä lautaussäädin? Tarkistappa ne kun on aika tavallinen käyntiongelman aiheuttaja.

Magneettosytytteinen kone ei tiedä tuon taivaallista koko laturin olemassaolosta. Toki jos siitä meinaa sähkö johonkin ottaa niin varmaan nekin kannattaa jossain välissä tarkista..

Link to comment
Guest VenaCavaInferior
Eikö tuo muka ole tasvirtalaturi ja päällä lautaussäädin? Tarkistappa ne kun on aika tavallinen käyntiongelman aiheuttaja.

Magneettosytytteinen kone ei tiedä tuon taivaallista koko laturin olemassaolosta. Toki jos siitä meinaa sähkö johonkin ottaa niin varmaan nekin kannattaa jossain välissä tarkista..

 

Sori nyt menee hieman ot. Mut mun tallilla on ihan samanlainen vekotin. Tarkoitatko että koneessa on laturi paikallaan ilman käyttöä. Missä se magneetto sitten on?

Link to comment

Yleensä teollisuusmoottoreissa on tyhjä"laturi"mutta jos oli tarvetta sähkölle(vaikkapa vain työvalolle)niin niihin sai laturin tehdasasennettunakin,ja tuossahan on säädinkin laturin päällä,mutta ei se laturi magneettomoottorin käynnistymiseen mitään vaikuta eikä kyllä akkusytytteisenkään.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...