Barney Posted December 5, 2012 Share Posted December 5, 2012 Pitäis korjata lumilingon haljennut alumiinilohko. Ei ole reikää vaan muutamia halkeemia. Hitsaaminen olisi tietysti oikea vaihtoehto, mutta tarttuuko koritina alumiiniin? Olisi helppo sipaista siisti kerros sitä päälle. Quote Link to comment
Guest k1200rs Posted December 5, 2012 Share Posted December 5, 2012 Se hitsaus varmaan olisi se paras korjaus keino. En tiedä siitä tinasta, mutta appiukko korjasi joskus aikaa sitten sellaisen puutarhajyrsimen lohkossa olleen reijän kemiallisella metallilla. Korjaus on kestäny jo vuosia tietysti käyttötunnit on vähäiset eikä pakkas käynnistyksiä kuten lumilingossa. Quote Link to comment
Kape77 Posted December 6, 2012 Share Posted December 6, 2012 Lähtisin kokeilemaan tuolla ihmeaineella. http://www.plastdip.fi/product/jb-industroweld/ Quote Link to comment
karvanoppa Posted December 6, 2012 Share Posted December 6, 2012 " Voidaan porata ja kierteyttää" - vähän kuin plastic pladding paskatöhnä. Noiden tököttien kanssa leikkiminen on kuin kusis housuun, hetken lämmittää. Belzona on aine jota ehkä vois suositella mutta ite kyllä hitsauttaisin jossakin tuon lohkon. Quote Link to comment
Tanhis Posted December 6, 2012 Share Posted December 6, 2012 Pop niiteillä pellinpala halkeeman päälle jos on sellasessa paikassa että mahtuu. Edit:Ajatushärö mietin siis runkoa. Quote Link to comment
Anpu Posted December 6, 2012 Share Posted December 6, 2012 Moottorisahassa käytin epoksia (araldit) teräketjuöljysäiliön korjaukseen, kestää aikansa, mut minkä takia lohko halki? Langon B-S 15,5hp moottorista lohko halkesi kun sisuskalut hajos. Quote Link to comment
Hebster52 Posted December 6, 2012 Share Posted December 6, 2012 www.alutite.se En tiedä onko suomessa myynnissä mutta vastaavaa olen nähny suomessakin myytävänä. Nähny tätä livenä Juthbackamarkkinoilla esiteltävänä ja ollaan seisty suu pyöreenä ihmettelemässä... Töhöttimellä pystyy tuon juottoaineen avulla jopa sulattaa reikä 2mm alumiinipeltiin... Quote Link to comment
JustinCase Posted December 6, 2012 Share Posted December 6, 2012 www.alutite.se En tiedä onko suomessa myynnissä mutta vastaavaa olen nähny suomessakin myytävänä. http://www.roadmachine.fi/technoweld/technoweld.html Ja löytyy ihan ainakin Motoneteistäkin. Quote Link to comment
Hebster52 Posted December 6, 2012 Share Posted December 6, 2012 Just Tecnoweldiä ajattelin. :) Quote Link to comment
Guest eemeli Posted December 6, 2012 Share Posted December 6, 2012 Hep. Mulla on alutitea ollunna ja hyvin on pelittäny. Pitää huomioida, että jos siinä alumiinissa mitä korjataan, on ollu jotakin lämpökäsittelyä, niin se tod. näk. tärveltyy samalla. Muistaakseni alutitea on saanut clasultakin joskus? Sitten mulla on jenkkilässä tehtyä pikkusen eri tuntusta tavaraa samaan hommaan kanssa. Sekin tuntuu toimiva. Noi vaatii pikkasen harjotusta kyllä, pari ekaa kokeilua ei multa onnistuneet. Tuota jenkkien tankoa mulla on jäljellä jokunen ylimääränen, noin 30 cm pätkä (taitas olla jonkun noin 3 mm halkasijaltaan, ei o ihan pyöreetä) jos kiinnostaa niin nakkaa privaa, nuita voin tosiaan muutaman myydä pois. -eemeli- Quote Link to comment
Barney Posted December 7, 2012 Author Share Posted December 7, 2012 Kiitti vinkeistä. Hain motonetin sarjan ja korjailin tuon lohkon. ihan hyvin näkyy toimivan. Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted December 7, 2012 Share Posted December 7, 2012 Tulipas siisti! Mie korjasin technoweldillä PV:n magneeton kopan halkeaman, ja se on myös kestänyt hyvin. Suurimmaksi ongelmaksi muodostui uskon puute - se vaatii ihan hurjasti lämpöä. Vaikka halkeama oli pieni, alumiini johtaa sen kyllä hyvin pois juotoskohdasta ja melkoisen isolla toholla piti lämmittää että sai kopan riittävän kuumaksi. Positiivista siinä oli se, että sen sai sitten helposti vingutettua ja dremelillä viimeisteltyä siten että korjausta ei ennen maalaamistakaan paraatipuolelta niin edes huomannut. Quote Link to comment
Tanhis Posted December 7, 2012 Share Posted December 7, 2012 Onko ketään aluvanteiden rokkoa koettanut korjata tälläsellä kamalla. Quote Link to comment
Guest biblo Posted December 8, 2012 Share Posted December 8, 2012 Jos kyseessä on oikeat aluvanteet, toimii varmasti. Kyseessä kun todnäk on nykyaikaisemmat seosmetallivanteet niin niihin toimii metallikitti ok. Quote Link to comment
Hebster52 Posted December 8, 2012 Share Posted December 8, 2012 Metallikitti on vaan niin ruma kiillotettuna... ;) Quote Link to comment
Guest eemeli Posted December 8, 2012 Share Posted December 8, 2012 Hep. Ainakin alutite muuttui mulla eri väriseksi kun se perusalumiini. Ei heti, mutta parin viikon sisään. Etenkin se liitos, mitä vielä tuli vähän käpälöityä tasaiseksi sorvaamisen jälkeen. Jos käyttäs lakkaa, niin sitten en tiedä. Vanteisa kyllä arveluttas tuolla korjata, jos ovat lämpökäsiteltyä alumiinia. Joutuu koko vanteen lämmittämään ja jos on muualla siistit lakat/maalit, niin voi olla iso työ siistiä ne myös. Vanne saattaa myös vaatia uuden lämpökäsittelyn. -eemeli- Quote Link to comment
KalleJ Posted December 8, 2012 Share Posted December 8, 2012 Jos kyseessä on oikeat aluvanteet, toimii varmasti. Kyseessä kun todnäk on nykyaikaisemmat seosmetallivanteet niin niihin toimii metallikitti ok. Nyt on kyllä pakko tarttua tuohon kommenttiin. Mikä on oikea alumiinivanne? Lähes kaikki nykyisin (ja ennenkin) käytetty "alumiini" on juuri mainitsemaasi seosmetallia. Nuo korjausaineethan on lähes pelkkää sinkkiä lisäseostuksella. Sen takia tuo juottaminen toimii alle 400 asteessa. Sinkkiä liukenee todella paljon nyt melkein kaikkiin alumiiniseoksiin, eli varmasti toimii "alumiinivanteiden" korjaukseen. Taitaa ainoastaan heikentää Al-Si seoksia. Itse en kyllä lähtisi kuitenkaan tuntematonta valuseosta lämmittämään (jos on lämpökäsitelty). Ainakin alutite muuttui mulla eri väriseksi kun se perusalumiini. Ei heti, mutta parin viikon sisään. Etenkin se liitos, mitä vielä tuli vähän käpälöityä tasaiseksi sorvaamisen jälkeen. Sinkkihän ei ole saman väristä kuin alumiini niin eipä ole ihme jos muuttaa väriä. Quote Link to comment
Guest eemeli Posted December 8, 2012 Share Posted December 8, 2012 Hep. Alu-Titen mainoksen mukaan korjattukin kohta on anodisoitavissa, tosin tuota en ole kokeillut anodisoida. Notta ei se ihan pelkkää sinkkiä pysty olemaan =) -eemeli- Quote Link to comment
KalleJ Posted December 8, 2012 Share Posted December 8, 2012 Notta ei se ihan pelkkää sinkkiä pysty olemaan =) Jep. Sinkkiä, alumiinia, kuparia, magnesiumia, mangaania ja ehkä hieman kromia ja piitäkin nuo varmaan sisältää. Tuollaisella nippelitiedollahan kukaan ei tee tässä elämässä yhtään mitään, mutta kerroinpahan kuitenkin. Hyvin nuo kosmeettisia vikoja näkyy korjaavan. Quote Link to comment
Guest biblo Posted December 9, 2012 Share Posted December 9, 2012 Jos kyseessä on oikeat aluvanteet, toimii varmasti. Kyseessä kun todnäk on nykyaikaisemmat seosmetallivanteet niin niihin toimii metallikitti ok. Nyt on kyllä pakko tarttua tuohon kommenttiin. Mikä on oikea alumiinivanne? Lähes kaikki nykyisin (ja ennenkin) käytetty "alumiini" on juuri mainitsemaasi seosmetallia. Nuo korjausaineethan on lähes pelkkää sinkkiä lisäseostuksella. Sen takia tuo juottaminen toimii alle 400 asteessa. Sinkkiä liukenee todella paljon nyt melkein kaikkiin alumiiniseoksiin, eli varmasti toimii "alumiinivanteiden" korjaukseen. Taitaa ainoastaan heikentää Al-Si seoksia. Itse en kyllä lähtisi kuitenkaan tuntematonta valuseosta lämmittämään (jos on lämpökäsitelty). Tarkoitinkin lähinnä että harvempi vannehan taitaa alumiinia olla edes. Tuosta mömmöstä ei ole mitään hajua. Jonkin verran vanteista tietoa kyllä. Quote Link to comment
ARTO Posted December 9, 2012 Share Posted December 9, 2012 Jonkin verran vanteista tietoa kyllä. Vannetehtaalla töissä? Quote Link to comment
Tanhis Posted December 9, 2012 Share Posted December 9, 2012 Jos kyseessä on oikeat aluvanteet, toimii varmasti. Kyseessä kun todnäk on nykyaikaisemmat seosmetallivanteet niin niihin toimii metallikitti ok. Nyt on kyllä pakko tarttua tuohon kommenttiin. Mikä on oikea alumiinivanne? Lähes kaikki nykyisin (ja ennenkin) käytetty "alumiini" on juuri mainitsemaasi seosmetallia. Nuo korjausaineethan on lähes pelkkää sinkkiä lisäseostuksella. Sen takia tuo juottaminen toimii alle 400 asteessa. Sinkkiä liukenee todella paljon nyt melkein kaikkiin alumiiniseoksiin, eli varmasti toimii "alumiinivanteiden" korjaukseen. Taitaa ainoastaan heikentää Al-Si seoksia. Itse en kyllä lähtisi kuitenkaan tuntematonta valuseosta lämmittämään (jos on lämpökäsitelty). Tarkoitinkin lähinnä että harvempi vannehan taitaa alumiinia olla edes. Tuosta mömmöstä ei ole mitään hajua. Jonkin verran vanteista tietoa kyllä. Niin ja ketä sanoo että mulla on auton alla seosmetallivanteet. Ja tosiaan kysyin vain mielenkiinnosta kun käyttiksen mukana tuli vw orkkis vanteet minkä reuna on viimeistelyltään sellaisella sorvaus uralla, minkä päällä on sitten lakka. Eli jos vain kittaisin ja maalaisin ne niin paikkauksen kohdalta lähtisi se pintaviimeistely pois eli ne pitäisi korjata metallilla ja sorvata ja sitten vetää lakka päälle jos haluaisi orkkis näköiset niistä. Mutta taitaa olla järkevämpää hinnan puolesta vain kitata ja maalata. Quote Link to comment
KalleJ Posted December 9, 2012 Share Posted December 9, 2012 Niin ja ketä sanoo että mulla on auton alla seosmetallivanteet. Noh, voisit sitten samalla kertoa omat määritteesi seosmetalli- ja alumiinivanteelle. Pilkkuahan tässä taas viilataan aika rankasti suuntaan jos toiseen. Puhdasta alumiiniahan ei käytetä oikeastaan missään eli nuo vw orkkis kiekotkin ovat vähintään binäärisiä alumiiniseoksia, joten ainakin omasta mielestäni ne ovat alumiiniseosvanteita tai lontooksi "(aluminium) alloy wheels". Eikä haittaa vaikka olisivat jopa "magnesium"-vanteita, nekin sisältävät yllätys yllätys alumiinia. Nuo aikaisemmat kommenttini nyt olivat enemmänkin sitä luokkaa, etteivät nuo Alutitet, Technoweldit ym. pääasiassa sinkkiä sisältävät "ihmeaineet" tiedä sitä mitä tavaraa se korjattava tuote on. Toimii niin puhtaalle alumiinille kuin vaikka korkeasti seostetulle 7000-sarjan "lentokonealumiinille". Herneitä täällä ei omista eikä muidenkaan kommenteista kannata nenosiin vetää, mutta muutama faktahan noista tököteistä kannattaa muistaa: - Kuten eemeli jo tuolla aikaa sitten sanoi, noita juotosaineita käyttäessä mahdolliset lämpökäsittelyt tuhoutuu, joita monille valetuille alumiiniseoksille tehdään. - Säröthän ei kappaleista katoa mihinkään, eli noilla vain piilottaa ruman vian. Liitokset ovat eri asia. Quote Link to comment
mikko k Posted December 9, 2012 Share Posted December 9, 2012 Sen verran kommentoin yleisesti tuota korjaamista noilla mömmöillä, että jos noilla sotkee korjattavan paikan, niin hitsaaminen on sen jälkeen paskamaista. Puhtaushan on asia nro 1 alumiinien ja niiden seosten hitsaamisessa. Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted January 4, 2013 Share Posted January 4, 2013 Tuli ihan puolivahingossa silmiin ku katselin pistehitsauskoneen tekoa mikroaaltouunin muuntajasta :D Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.