Jump to content

Vaihdelaatikko kysymyksiä


Recommended Posts

Muutama asia askarruttaa kuplan vaihteistossa..

 

- lautaspyörää on 6 ja 8 pulttisella kiinnityksellä, koska tuo vaihtuu?

- pinionakselia on kiilalla ja boorilla, kiila ilmeisesti vanhempi ja boori uudempi, koska tuo vaihtuu, vaihtuuko samaan aikaan kuin lautaspyörä?

- jos pinionakseli ja lautaspyörä vaihtuu samaan aikaan, niin onko pinion/lautaspyörä vaihtokelpoiset sekaisin toistensa kanssa?

- pinion on aina 8-hampainen, lautaspyörä 31/33/35 hampainen, pinion on kai kuitenkin eri jokaiselle lautaspyörälle, eli pelkkä lautaspyörän vaihto ei riitä?

- onko irssin ja swingin lautaspyörä sama?

 

Ja nyt puhutaan siis tunnelilootasta..

Link to comment

Vastaukset kysymysten yhteydessä:

 

Muutama asia askarruttaa kuplan vaihteistossa..

 

- lautaspyörää on 6 ja 8 pulttisella kiinnityksellä, koska tuo vaihtuu? >n. -66???

 

- pinionakselia on kiilalla ja boorilla, kiila ilmeisesti vanhempi ja boori uudempi, koska tuo vaihtuu, vaihtuuko samaan aikaan kuin lautaspyörä? >Vaihtuu noin -70?

 

- jos pinionakseli ja lautaspyörä vaihtuu samaan aikaan, niin onko pinion/lautaspyörä vaihtokelpoiset sekaisin toistensa kanssa? >Evät ole vaihtokelpoisia ikinä! Ovat aina pari jo tehtaalta lähtien!

 

- pinion on aina 8-hampainen, lautaspyörä 31/33/35 hampainen, pinion on kai kuitenkin eri jokaiselle lautaspyörälle, eli pelkkä lautaspyörän vaihto ei riitä? >Katso edellinen vastaus! Ja leikkaus on joka tapauksessa eri!

 

- onko irssin ja swingin lautaspyörä sama? >Ei ole eroa!

 

Ja nyt puhutaan siis tunnelilootasta..

 

Yllä olevat ovat muistinvaraisia tietoja ja saattaa heittää suuntaan tai toiseen tarkistamatta faktoja.

 

t. Kotten

Link to comment

joskus aikoinaan näitäkin vaihteistoja tutkiessa, kantapään kautta opittuna, nii tuli ainakin pari seikkaa selväksi.. noita boori mallin kolmos/nelos rattaita on muistaakseni kahdella eri ulkokehällä ja mielestäni toi ruuvi/lautaspyörä yhdistelykin onnistuu, kunhan niissä on vain samat kirjaimet keskenään..gf, g, f, r...mitä nää ny olikaan..? joskus ei vissiin sattunu (alkuaikoina) noi kirjaimet kohilleen, lautaspyörästä häipyi hampaat...? hah hah..

Link to comment

Kottenin ajatus perävälityksen rattaiden sekoittamisessa oli se, että ne kuluvat/sopeutuvat toisiinsa pariksi, ja siksi käytettyjä osia ei tulisi sekoittaa muihin tai uusiin. On kai kuitenkin mahdollista säätää kosketuskulma sopivaksi myös kuluneista osista jos on vaikkapa väriaine apuna, mutta tää vie sitte kyllä aikansa.

 

Riippuu tietysti taas että miten pitkäikäistä laatikkoa on tarve tehdä.

Link to comment

Ne on tehtaalla sovitettu pariksi ja myyty ja edelleen myydään varaosana vain parina aivan kuten esimerkiksi kampikammion puoliskot.Varmaan toimiva laatikko on mahdollista tehdä niitä sekoittamallakin mutta lienee täysin onnenkauppaa kuinka äänetön/äänekäs siitä tulee vaikka säädöt olisi täysin oikein tehty.

Link to comment

Lisää kysymyksiä..

 

- Mistä tunnistaa että onko vaihteisto vanhalle 109-hampaiselle ( "6v" ) vai uudemmalle 130-hampaiselle ( "12v" ) vauhtipyörälle? Onko helpoin konsti mitata startin pusla, ja jos sen ulkohalkaisija on 13.5 mm niin voiko tehdä johtopäätöksen että isommalle vauhtipyörälle on?

- Vaihteiston kuoressa on varaosanumero 113 301 103 ja sen yläpuolella on numero 34, voiko tuosta päätellä mitään? Esimerkiksi tuota vauhtipyörän sopivuutta?

- Laatikon numero on AO123878, siitä pitäisi pystyä päättelemään jotain, vai pystyykö luotettavasti? Ainakaan välitykset ei ole sitä mitä pitäisi, joten eipä tiedä muistakaan osista..

 

Edit: Vielä lisäkysymys tuosta AO-laatikosta. Se pitäisi olla -71 tai uudemmasta KG:stä, joten siinä kai pitäisi olla uudemman mallinen painelaakeri, siis ohjausholkki laatikossa, eikös se tullut -71 ? Tuossa laatikossa sitä ei kyllä ole..

Link to comment
  • 1 month later...

Ja laatikkorempan edetessä lisää kysymyksiä:

 

- vaihteiston poskien tiivistys vaihtuu siten, että -65 vanha, ja -66 eteenpäin uusi. Vanhassa o-rengas + paperitiivisteet ja uudemmassa pelkkä o-rengas. Ilmeisesti olen ymmärtänyt oikein?

 

- o-renkaat vanhan ja uuden välillä on eripaksuiset (n. 1 millin paksuus ero?). Kumpi on kumpi, vanhassa/uudessa paksumpi vai ohuempi?

Link to comment
Lisää kysymyksiä..

 

- Mistä tunnistaa että onko vaihteisto vanhalle 109-hampaiselle ( "6v" ) vai uudemmalle 130-hampaiselle ( "12v" ) vauhtipyörälle?

 

Itse tiputtaisin limpun sisään ja kattoisin että sopiiko se sinne. Jos ei niin sitten se on "6V".

 

Ei kylläkään mikään hitech toteamis tapa mutta toimiva.

Link to comment
  • 2 years later...

- pinionakselia on kiilalla ja boorilla, kiila ilmeisesti vanhempi ja boori uudempi, koska tuo vaihtuu, vaihtuuko samaan aikaan kuin lautaspyörä?

 

 

Paltaanpa vielä pinionin akseleihin.

Montaako variaatiota noissa akseliessa on kolmosen ja nelosen boorille?

Jos on kiila 4 rattaalla niin onko aina ohennettu (0.2mm) boori kolmosen rattaalle verrattuan akseliin jossa nelosella on boori?

Onko nelosen booreissa eroja?

Noissa ring & pinion seteissä ei mainita muuta kuin kiila tai boori niin mistä tietää mihin käy mikäkin kolmosen ratas? Rataiden vaihtoehtona on vain early/late ja jos olen oikein ymmärtänyt niin tuo ei yksilöi pinionin akselia?

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...