APO Posted February 7, 2016 Author Posted February 7, 2016 (edited) Joo vähän alkuun mietinkin että tarvinneeko tuota ihan yli asti vuorata. Googlailin vähän miten noita on ihmiset volsuun laitellu, niin kovin oli kierretty joka paikka joten sillä sitten mentiin :). Mutta olisi tosiaan vähemmälläkin joo pärjännyt. Ovissa jo onkin huopa ja taka pintapeltiin jäi vielä laittamatta. Kattoon laitoin ennen kattoverhousta paksun "perinteisen tyyppisen" huovan (mitä lie rasselimattoa onkaan). Edited February 7, 2016 by APO Quote
x-pj Posted February 7, 2016 Posted February 7, 2016 Vaimennusmaton tehtävä on resonassin eli värähtelyn poistaminen. Tärkeimpiä kohteita olisi suuret pellit (katto ja ovet), jotka värähtelevät helpoiten. Huopa ei estä värähtelyä. Laita toiseen taka-aukkoon arkki vaimennusmattoa ja koputa vuorotellen kylkiä, niin huomaat eron. Vaimennusmaton ei tarvitse peittää kuin 70% pellin pinnasta, niin saa 99% tehosta. 1 Quote
APO Posted February 7, 2016 Author Posted February 7, 2016 Juuri näin, tuon tomintaperiaatteen tiesinkin. Oviin laitoin jo niitä kasatessa ihan vaan kattohuopaa kun ei muuta juuri sillon ollut käsillä, ja kyllähän sen eron huomasi koputellessa. Se taas minkä verran hyötyä saadaan koko pinnan vuoraamisella oli itselle vähän auki. Tosiaan tuo huopa oli sen verta helposti laitettavaa, että eipä tuosta iso homma ollut, vaikka taisikin olla turha :). Huopaakaan ei olisi juurikaan säästynyt, hukkapaloista sai aika hyvin nuo osat tehtyä. Jossain kuullut mainittavan, että kuplan katto on sen verran jäykkä ettei kovin pahasti resonoi, liekkö pitää paikkaansa? Muistan sitäkin tuon pehmeän huovan jälkeen koputelleeni, ja tuntui kyllä vaimenevan kummasti. Quote
x-pj Posted February 8, 2016 Posted February 8, 2016 Kattohuopa toki toimii vaimennusmattona. Jos olis katsonut kuvaa tarkemmin, niin olishan sen huomannut et sitähän se on. Jossain kuullut mainittavan, että kuplan katto on sen verran jäykkä ettei kovin pahasti resonoi, liekkö pitää paikkaansa? Samaa olen kuullut, mutta se on väärä oletus eikä perustu kokemukseen. Minulla haitarikatto jäykistää ja vie suurimman osan tilasta. En kuitenkaan uskonut tuota väitettä ja laitoin siihen lyhyeen katon umpiosaan vaimennusmattoa ja sillä tuntui olevan enemmän merkitystä kuin ovilla ja kyljillä. Minullakin on katossa paksu "rasselimatto" vaimennusmaton päälle liimattuna. Silläkin oli selvä vaikutus kun sen lisäsin. Se ei ehkä niinkään vaimenna, mutta parantaa kyllä akustiikkaa, pehmentää ääntä. 1 Quote
Guest a-p Posted February 8, 2016 Posted February 8, 2016 Oman käsityksen mukaan villalla on myös hyvä lämmöneristys kyky. Kuplaani laitan kattoon ja lattiaan äänieristeiden päälle villan. Näin on tehty myös ainakin osaan nykyautoista. Quote
Tanhis Posted February 8, 2016 Posted February 8, 2016 Oman käsityksen mukaan villalla on myös hyvä lämmöneristys kyky. Kuplaani laitan kattoon ja lattiaan äänieristeiden päälle villan. Näin on tehty myös ainakin osaan nykyautoista. Jos sitä villaa rupeatte enempi autoihinne liimailemaan niin kannattaa huolehtia siittä ettei ole sellaista viillaa joka imee kosteutta sisäänsä. Ja se että testaatte nopeasti että uuden villan pinnasta vesi helmeilee pois ei tarkoita sitä etteikö se kohta rupeaisi imemään vettä itseensä kun pinnan kalvo hajoaa. Quote
Tanhis Posted February 8, 2016 Posted February 8, 2016 Ja toinen asia mikä kannattaa ottaa huomioon on se että jos materiaalista mitä liimaatte ei pääse vesi läpi niin se pitää liimata niin hyvin kiinni peltiin ettei sen välissä pääse kosteus muhimaan. Yhteen junikseen hitsasin 2-5cm korkean korjauspalan tippalistan yläpuolelle b-tolpasta b-tolppaan kun katon eristeenä oli käytetty telttapatjaa mitä ei ollut liimattu kattoon kiinni. No kaikki kosteus mitä katon ja patjan väliin tiivistyi valui katon reunoille mistä patja oli katossa kiinni no siellä kun se oli saanut vuosia muhia niin lopputulosta ei tarvitse arvailla.. Quote
Guest Leiffi Posted February 8, 2016 Posted February 8, 2016 Hieno projekti! :-) Miten olisi paras äänieristää takalasin sivuilla olevat palkit. Ittelläni ollut uretaania siellä mutta ruostuukohan pelti sisäpuolelta ajan mittaa? Oma kupla vm.-68 jossa ei vielä ole ilma-aukkoja takatolpissa. Quote
x-pj Posted February 8, 2016 Posted February 8, 2016 Hieno projekti! :-) Miten olisi paras äänieristää takalasin sivuilla olevat palkit. Ittelläni ollut uretaania siellä mutta ruostuukohan pelti sisäpuolelta ajan mittaa? Oma kupla vm.-68 jossa ei vielä ole ilma-aukkoja takatolpissa. Uretaani ei ruostuta. Ilma-aukoista päässyt vesi on ruostuttanut monta kuplaa. Vesi menee uretaanin ja pellin väliin eikä pääse millään kuivumaan. Silloin ruostuu. Vesi pääsee vuotamaan, kun ilma-aukon takan oleva vesikouru ei ole pintapellissä kiinni. Siellä on kyllä tiiviste, joka puristuu vesikourun ja pintapellin väliin, mutta vanhemmiten tiivisteet alkaa vuotaa. Jos ei ole aukkoja, ei käsittääkseni pitäisi olla tuota ongelmaa. Ennen kuin rupesivat laittamaan uretaania siellä oli irtotyyny, mutta sen kyky äänieristää ei ole samaa tasoa. Quote
APO Posted February 8, 2016 Author Posted February 8, 2016 Olipa hyvä kun tuli puhe noista takalasin sivuista, enpä muistanut yhtään että nekin pitää vielä tukkia. Uretaania sinne siis vissiin kannattaa tursottaa? Quote
x-pj Posted February 8, 2016 Posted February 8, 2016 Olipa hyvä kun tuli puhe noista takalasin sivuista, enpä muistanut yhtään että nekin pitää vielä tukkia. Uretaania sinne siis vissiin kannattaa tursottaa? Minä laitoin omaan tyynyt takaisin. Uretaanivaahto olisi varmaan parempi eriste, mutta sen poistaminen on todella hankalaa. Eikä sitä taida kokonaan pois saada purkamatta peltejä ympäriltä. Siksi en sitä halunnut laittaa. Quote
sami55 Posted February 8, 2016 Posted February 8, 2016 Katto on melkein tärkein paikka. Siinä on paljon värähtelevää pintaa ilman merkittäviä jäykisteitä. Kattoluukullisessa ei välttämättä katon eristäminen tarpeen. Quote
APO Posted February 8, 2016 Author Posted February 8, 2016 (edited) Minä laitoin omaan tyynyt takaisin. Uretaanivaahto olisi varmaan parempi eriste, mutta sen poistaminen on todella hankalaa. Eikä sitä taida kokonaan pois saada purkamatta peltejä ympäriltä. Siksi en sitä halunnut laittaa.Totta, vaikea se on pois saada. Omassa autossakin on tietty alkuperäiset uretaanit sisällä, mutta osittain niitä joutui peltitöitä tehdessä repiä pois. Voisihan tuonne koittaa vaikka siitä pehmeästä äänieristeestä jonkunlaiset tyynyt tehdä. Edited February 8, 2016 by APO Quote
Tanhis Posted February 9, 2016 Posted February 9, 2016 Totta, vaikea se on pois saada. Omassa autossakin on tietty alkuperäiset uretaanit sisällä, mutta osittain niitä joutui peltitöitä tehdessä repiä pois. Voisihan tuonne koittaa vaikka siitä pehmeästä äänieristeestä jonkunlaiset tyynyt tehdä. Jos uretaania tursotat takaisin niin hommaa sellaista joka ei ime kosteutta sisäänsä eli ns venekäyttöön tarkoitettua. Ja huomioi myöskin se että jos tursotat 10cm kerroksen uretaania niin siittä luultavasti kuivuu vain 2-3cm pinnasta. 1 Quote
Kurre Posted February 9, 2016 Posted February 9, 2016 Ja huomioi myöskin se että jos tursotat 10cm kerroksen uretaania niin siittä luultavasti kuivuu vain 2-3cm pinnasta. Onko tieto vai arvaus? Olisi mielenkiintoista tietää mihin tämä perustuu. Quote
Tanhis Posted February 9, 2016 Posted February 9, 2016 (edited) Kokemukseen. Kokemuksesta kumminkin on jo jokunen vuosi aikaa että on voinut aineetkin parantua mutta en nyt menisi testaamatta tuuttaamaan jotain koloa täyteen. nimittäin se kuivumaton uretaani on aika vittumaista kun sitä löydät esim veitsellä ylimääräisiä pois leikatessa. Edited February 9, 2016 by Tanhis Quote
-tipi- Posted February 9, 2016 Posted February 9, 2016 Toisaalta pystärien C-tolpat täynnä kuivunutta ja sen jälkeen vettä itseensä imenyttä uretaanivaahtoa. Että kyllä se jollain aikavälillä varmaan jähmettyy. Helposti vaahdosta saa yli Ø10cm jähmettyneitä palloja. Quote
Tanhis Posted February 9, 2016 Posted February 9, 2016 (edited) Toisaalta pystärien C-tolpat täynnä kuivunutta ja sen jälkeen vettä itseensä imenyttä uretaanivaahtoa. Että kyllä se jollain aikavälillä varmaan jähmettyy. Helposti vaahdosta saa yli Ø10cm jähmettyneitä palloja. Juu siis kyllä ne turpoaa yli 10cm palloiksi mutta jos pinta ehtii kuivumaan ennen kuin se on tarpeeksi laajentunut niin silloin sisälle jää onkaloita jotka ei kuivu ilman happea eikä enää uudelleen laajene vaikka kuinta antaisi hengittää. Edited February 9, 2016 by Tanhis Quote
multanen Posted February 9, 2016 Posted February 9, 2016 Uretaanivaahtoa on kahdenlaista: Tavallinen pullosta tuleva on yksikomponenttista ja siinä ei ole oikein mitään hyvää ominaisuutta. En laittas autoon kun se ei taida olla edes umpisoluista. Kovettuu vissiin ilmankosteuden vaikutuksesta. Kaksikomponenttinen on parempaa tavaraa. Onkohan tämä sitten se nk. "veneuretaani"..? Itse olen tehnyt niistä autonpenkkejä. Kahdesta peltipurkista sotketaan liemi. Aine turpoaa sekoittamisen jälkeen moninkertaiseksi joten valmis suunnitelma pitää olla mihin aineen laittaa (tätä on vaikeampi silleen pikkuhiljaa laitella niinkuin pullouretaania. Tämä kaksikomponenttinen palaakin kait huonommin joten sopii hyvin vanhoihin VW-autoihin. Quote
APO Posted February 29, 2016 Author Posted February 29, 2016 Nyt on autosta otettu savut ulos noin 30 vuoden tauon jälkeen. Alkuun sai ihmetellä kun ei ollut mitään eloa koneessa, mutta löytyhän se vikakin eli jakajan käyttöakseli väärin päin. Akselia en ulos saanut joten siksipä nyt jakaja on "väärin" päin. Eipä tuolla väliä kun tuntuu hyvin mahtuvan noinkin. https://youtu.be/F3Dc3oMsdVI Joku oli perskeles salaa kuvannut allekirjoittaneen reaktiot: Quote
Tanhis Posted March 1, 2016 Posted March 1, 2016 (edited) Nyt on autosta otettu savut ulos noin 30 vuoden tauon jälkeen. Alkuun sai ihmetellä kun ei ollut mitään eloa koneessa, mutta löytyhän se vikakin eli jakajan käyttöakseli väärin päin. Akselia en ulos saanut joten siksipä nyt jakaja on "väärin" päin. Eipä tuolla väliä kun tuntuu hyvin mahtuvan noinkin. Joku oli perskeles salaa kuvannut allekirjoittaneen reaktiot: Otithan bensapumpun bakeliitin ulos ennen kuin koetit käyttöakselia ylös kaivaa. Ja jos kaivat ylös ole varovainen ettet tiputa sen sen alla olevia prikkoja kampikammion syövereihin. Ja tästä on ollut jonkun verran keskustelua että jos ei jakaja ole kohdallaan niin kampikammiossa ja jakajassa olevat öljyreijät eivät kohtaa ja näinollen jakajan akseli ei saa sille suunniteltua öljyämistä ja kuluu suunniteltua nopeammin. Mutta taas toisaaltaan kenelläkään ei koskaan ole ollut varsinaisia ongelmia tästä johtuen eli taitaa se öljy löytää tiensä jakajan akselille myös löyhien toleranssien ja litkuina pyörivien lämpimien öljyjen takia. Edited March 1, 2016 by Tanhis Quote
APO Posted March 1, 2016 Author Posted March 1, 2016 (edited) No voi hyvää päivää, enhän minä sitä bakeliittia muistanut irroittaa! Eipä ole kumma jos ei lähtenyt. Täytyypä vielä harkita tuota kääntämistä. Niitä prikkoja vähän pelkäsinkin että miten käy, saattaa varmasti hyvinkin jäädä akseliin kiinni kun on öljyä välissä ja kilahtaa lohkoon nostaessa. Eipä se pahaksikaan olisi kääntää, jos tulee tuon öljynkierron kanssa ongelmia. Tarvike jakajahan tuo toisaalta on, joten voi hyvinkin olla reilummat välykset... Edited March 1, 2016 by APO Quote
Tutkija Posted March 1, 2016 Posted March 1, 2016 (edited) Laita se jakaja oikeeseen asentoon öljyreijän suhteen ja johtojen järjestys jakajan kanteen sen mukaan et käy niin selviät kaikkein vähimmällä. Eli siirrät niitä sytytystulpille lähteviä johtoja. Edited March 1, 2016 by Tutkija Quote
APO Posted March 1, 2016 Author Posted March 1, 2016 Laita se jakaja oikeeseen asentoon öljyreijän suhteen ja johtojen järjestys jakajan kanteen sen mukaan et käy niin selviät kaikkein vähimmällä. Eli siirrät niitä sytytystulpille lähteviä johtoja. No joo, käyhän se tietty noinkin. Quote
APO Posted March 12, 2016 Author Posted March 12, 2016 Ensi kerralla kun ostan projektiautoa pitää kyllä kiinnittää enemmän huomiota massauksiin. Voi hyvä ihme että on teettänyt työtä kaikkien massojen putsaus, todennäköisesti olisi auto ollut valmis jo kauan sitten ilman näitä. Ihan pikkanen fetissi ollut alustamassaan sillä joka tämän auton on aikanaan massannut. Ilman muuta kannattaa massata puskurin taustat, pöläreiden taustat, etutavaratila, KAIKKI alustan osat tukivarsineen ja nivelineen, etu-umpioiden kuvut SISÄLTÄ, vaihdelaatikon pohja ym. ym. Ei näin... Quote
sleepercooler Posted March 12, 2016 Posted March 12, 2016 (edited) No mutta , on tehty ruostesuojaus ainakin kunnolla:) kestää vuosia eteenpäin ....... ei ruostu ihan heti Edited March 12, 2016 by sleepercooler Quote
APO Posted March 12, 2016 Author Posted March 12, 2016 Niin no, täähän oli alunperin ihan mätä :). Ja todennäköisesti monelta osin juuri massan takia. Vaikka onhan siitä tietenkin jossain paikoissa ollut hyötyäkin, siellä missä sitä oikeasti tarvitaan. Quote
sleepercooler Posted March 12, 2016 Posted March 12, 2016 Jollaki menee hiemaan överiksi noi massaamiset, vadellään sinne missä ei välttämättä ole tarvetta:) Quote
Guest a-p Posted March 12, 2016 Posted March 12, 2016 Itte massaan pohjalevyn ja sisälokasuojat. Nekin vaan äänien takia, ei ropise kaikki kivet kokoajan. Quote
sleepercooler Posted March 12, 2016 Posted March 12, 2016 Itte massaan pohjalevyn ja sisälokasuojat. Nekin vaan äänien takia, ei ropise kaikki kivet kokoajan. Juuri näin...... Quote
-tipi- Posted March 13, 2016 Posted March 13, 2016 Kyl mie mieluummin tuosta puskurin taustasta mieluummin kaapisin massaa kuin ruostetta. Vaikka se massan kaapiminen perseestä onkin. Kuumailmapuhallin auttaa. Kuulemma myös polttoöljyllä voi liotella massoja pois. Quote
sleepercooler Posted March 13, 2016 Posted March 13, 2016 (edited) Kyl mie mieluummin tuosta puskurin taustasta mieluummin kaapisin massaa kuin ruostetta. Vaikka se massan kaapiminen perseestä onkin. Kuumailmapuhallin auttaa. Kuulemma myös polttoöljyllä voi liotella massoja pois. Ja esim wd-40 on hyväksi todettu putsaus aine!!! Kesällä asfalttipikeä poistanut lokasuojasta. Edited March 13, 2016 by sleepercooler Quote
APO Posted March 13, 2016 Author Posted March 13, 2016 Kyl mie mieluummin tuosta puskurin taustasta mieluummin kaapisin massaa kuin ruostetta. Vaikka se massan kaapiminen perseestä onkin. Kuumailmapuhallin auttaa. Kuulemma myös polttoöljyllä voi liotella massoja pois. Juu ei se ruostekkaan kiva ole, mutta miksi ei ole voitu käyttää maalia niin kuin normaali ihmiset. Kiveniskumassan tehtävä on tässä autossa ymmärretty vähän väärin. Ja kyllä tuo massan "ylikäyttö" on tämänkin auton paikoin ruostuttanut. Kuumailmapuhallin + lasta ja lopuksi bensalla liotus toimi kyllä hyvin noidenkin poistoon. Quote
Tanhis Posted March 14, 2016 Posted March 14, 2016 Löpöllä itse pyyhkinyt loput pois rapsuttelun ja kuumailma puhaltimen jälkeen. Hitosti mukavempi tuoksujen puolesta bensaan verrattuna ja joku saattaisi sanoa että jopa turvallisempi. Quote
APO Posted March 14, 2016 Author Posted March 14, 2016 (edited) Löpöllä itse pyyhkinyt loput pois rapsuttelun ja kuumailma puhaltimen jälkeen. Hitosti mukavempi tuoksujen puolesta bensaan verrattuna ja joku saattaisi sanoa että jopa turvallisempi. On joo ilman muuta. Löpöä minäkin olen käyttänyt, mutta nyt oli päässyt loppumaan. Ulkona putsailin, niin ei ihan niin kovat katkut tullut. Puskurin puhdistus onnistuu aika pienellä määrällä, kun ei tarvi astiassa uittaa. Desi puskurin kouruun kaadettuna puhdistaa jo melkein koko puskurin (siis kun on enimmät kaavittu). Edited March 14, 2016 by APO 1 Quote
APO Posted February 7, 2017 Author Posted February 7, 2017 (edited) Surkea projektikertomus tämäkin kun tapahtumia on harvoin, ja sillon kun niitä on niin ei jaksa päivittää :). Taas on melkeen vuosi vierähtänyt viime postauksesta. Laitellaanpa sen kunniaksi vähän päivitystä mitä on tapahtunut sen jälkeen, mitä kuvia nyt sattuu kännystä löytymään. Etupenkkien verhoilu tuli tehtyä loppuun kun sai ompeluhommat finaaliin. Pehmusteissa oli ihan hyvä paikka säästää tekemällä ne itse metritavarasta, vaikkakin teetti työtä aika mukavasti. Lähinnä selkänoja oli aika v-mäinen askarrella ylänurkkien muodon vuoksi, vanhemman mallin penkki olisi ollut paljon helpompi. Istuinosa sen sijaan oli hyvinkin helposti tehtävä. Jousien päälle pingotin keinonahan ja selkänojan taakse laitoin pahvin. Valmiista selkänojasta ja penkistä ei näköjään ole tullut otettua kuvaa. Laitellaan myöhemmin. EDIT. Tulee kuvat näköjään missä sattuu järjestyksessä. Edited February 7, 2017 by APO Quote
APO Posted February 7, 2017 Author Posted February 7, 2017 Hirveästi ei tuon jälkeen ollut enää kasausta jäljellä, lähinnä lattiamattojen liimaus ja kaikki pikku nippelit sisälle ja päälle. Ei tullut noista vaiheista oikein kuviakaan otettua. Autohan tuli viime kesän loppupuolelle ajokuntoon ja kilpiin, eli joitakin kilometrejä tuli jo nautiskeltua. Talveksi jäi kuitenkin vielä pieniä päivityksiä, suurimpana takapenkin verhous ja ovipahvien teko. Laitellaan niistä lisää juttua kun etenee. Muutama kuva semi-valmiista autosta. Kilvetkin kerkesi välissä vaihtua mustiin alkuperäisiin. Quote
APO Posted February 7, 2017 Author Posted February 7, 2017 Eturenkaiden rappaus suojiin tiukemmin kääntäessä häiritsi sen verran että tuli hommattua toinen vakio etuakseli, johon tulee 2" kavennus. Säätöpaloiksi tulee cb:n tekeleet. Suhteellisen hyvä oli aihio, ei tarvi kuin iskaritolppien alapäihin uusia pienet soirot peltiä (vaikka aika mukavasti irtoruostetta sisältä varisikin). Kavennukseen on tietenkin montakin tapaa tehdä, mutta itse päädyin kaventamaan keskeltä ihan turvallisuussyistä. Helpoin olisi katkaista heti kiinnityskorvakkeen vierestä ulkopuolelta, mutta siinä onkin sitten suurimmat akselille tulevat rasitukset. Putkien sisälle sorvautin lisäksi vahvikkeet ihan varmuuden vuoksi. Helpottaa lisäksi aika mukavasti putkien kohdistamista. Tämä homma jatkuu myös piakkoin. Quote
APO Posted February 7, 2017 Author Posted February 7, 2017 Edelleen kuvat missä sattuu järjestyksessä, ennen on kyllä näyttänyt lisäysjärjestykssä?! Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.