Guest Posted February 27, 2013 Share Posted February 27, 2013 Saako 6-volttiseen Kuplaan jollain konstilla kirkkaammat valot muuten kuin vaihtamalla sähköt 12-volttisiksi tai aiheuttamalla muuta merkittävää tuhoa? Olisi kiva nähdä, mitä tulevaisuudessa siintää. Käsittääkseni halogeenipolttimoita saa hehkukannalla, mutta onko niistä mihinkinkään, meneekö kuviot jänniksi tai muuta vastaavaa? Quote Link to comment
Tanhis Posted February 28, 2013 Share Posted February 28, 2013 Saako 6-volttiseen Kuplaan jollain konstilla kirkkaammat valot muuten kuin vaihtamalla sähköt 12-volttisiksi tai aiheuttamalla muuta merkittävää tuhoa? Olisi kiva nähdä, mitä tulevaisuudessa siintää. Käsittääkseni halogeenipolttimoita saa hehkukannalla, mutta onko niistä mihinkinkään, meneekö kuviot jänniksi tai muuta vastaavaa? Ihan eka homma mitä kannattaa tehdä on käydä kaikki valoihin liittyvät liitokset läpi ja puhdistaa ne. -Vaihda uudet polttimot -Tarkista että heijastinpinnat ovat kunnossa -Kiillota ajovalojen linssit sisäpuolelta Tossa nyt perusjutut mitä kannattaa tehdä. Itsellä kävi mielessä ostaa tehokkaat ledi polttimot kiinasta ja koettaa niitä ajovalojen tilalla ainut ongelma mikä asiassa oli että niille tuleva jännite pitäisi olla 6-24V välissä ja voi mennä aika tiukoille 6v systeemissä. Ja valokuviosta ei ole mitään hajua mutta miksipä ei kokeilisi. Quote Link to comment
x-pj Posted February 28, 2013 Share Posted February 28, 2013 Ihan eka homma mitä kannattaa tehdä on käydä kaikki valoihin liittyvät liitokset läpi ja puhdistaa ne. Aika usein huono valoteho johtuu juuri siitä, että polttimoille ei tule riittävästi virtaa. Kun mittaa paljonko virtaa tulee suoraan akulta ja vertaa sitä virtaan lampunkannalta, niin näkee paljonko hukkuu heikkoihin liitoksiin yms. Mitatessa auto pitää olla käynnissä ja kierroksia sen verran, että laturin valo sammuu. Jos liitosten putsailulla ei saa virranhukkaa poistettua, voi releen avulla vetää suorat piuhat akulta valoille. Käsittääkseni halogeenipolttimoita saa hehkukannalla, mutta onko niistä mihinkinkään, meneekö kuviot jänniksi tai muuta vastaavaa? Ei minun mielestä vaikuttanut valokuvioon ja oli ehkä hiukan kirkkaampi tai sitten vaan erivärinen valo, mut hiukan paremmalta vaikutti. Quote Link to comment
Guest Posted February 28, 2013 Share Posted February 28, 2013 Kiitokset herroille. Täytyy tarttua yleismittariin. Quote Link to comment
Guest Posted February 28, 2013 Share Posted February 28, 2013 Lisättäköön vielä, että jännitteet kyllä karkaavat jossain välissä, sillä laturin valo kimmeltää himmeästi koko ajan. Olisiko joku tyyppivikapaikka, josta tuota kannattaisi ryhtyä jäljittämään? Jotenkin muistelisin, että virtalukko on yksi sellainen. Quote Link to comment
Lmm Posted February 28, 2013 Share Posted February 28, 2013 Ja tosiaan kannattaa mitata virran sijasta jännitettä. Quote Link to comment
metake Posted February 28, 2013 Share Posted February 28, 2013 Ihan sama mittaako virtaa vai jännitettä, ne putoaa samassa suhteessa, mutta jännitteen mittaaminen on ehkä piirun verran yksinkertaisempaa. Pelkkä liittimien puhdistaminen ei välttämättä auta, koska liittimen ja johdon välinen liitos tahtoo myös hapettua, eli sähkö ei siirry johdosta liittimeen. tuon puhdistaminen onkin astetta vaikeampaa, tinaaminen on yksi vaihtoehto, mutta joidenkin kokemusten mukaan johto saattaa myöhemmin katketa liittimen juuresta tinauksen seurauksena.. Valo rele on suositeltava vaihtoehto, jos kyseessä on niin vanha kupla, että valojen vaihto on jalkapolkimella lattiasta. Ajovalojen sähkö kiertää niin monen katkaisijan ja liittimen kautta, että näihin hukkuu väkisinkin virtaa vaikka liitokset olisi kunnossa. Akulta tulevasta johdosta ottaa sähkön releell ja vanhoista valojohdoista pelkkä ohjaus. releelle. Quote Link to comment
Lmm Posted February 28, 2013 Share Posted February 28, 2013 Virta on koko piirissä sama. Jännite-ero akun navan ja lampun kannan välillä aiheutuu jännitehäviöstä matkalla jonka johdotusten ja katkaisijan resistanssi aiheuttaa Quote Link to comment
Tanhis Posted February 28, 2013 Share Posted February 28, 2013 Virta on koko piirissä sama. Jännite-ero akun navan ja lampun kannan välillä aiheutuu jännitehäviöstä matkalla jonka johdotusten ja katkaisijan resistanssi aiheuttaa Ja tämä liitty ongelman ratkaisemiseen yhtapaljon kuin se että sähkö on oikeasti savua mikä kulkee johdoissa. Koska jos se savu tulee ulos sähkölaite lakkaa toimimasta. Quote Link to comment
Lmm Posted February 28, 2013 Share Posted February 28, 2013 Liittyi metaken harhaan. Helpottaa ihmistä jos se haluaa mittaamalla todeta liitosten kunnon Quote Link to comment
metake Posted February 28, 2013 Share Posted February 28, 2013 Liittyi metaken harhaan. :D Mutta joo, harhaa oli tosiaan. Virta on sama koko virtapiirissä. Virta kyllä putoaa jännitteen kanssa samassa suhteessa, eli jos lampulle tuleva jännite putoaa 20%, niin myös virta putoaa saman 20%, siksi se lampun teho putoaakin niin jyrkästi jännitteen laskiessa. Quote Link to comment
multanen Posted February 28, 2013 Share Posted February 28, 2013 Virta kyllä putoaa jännitteen kanssa samassa suhteessa, eli jos lampulle tuleva jännite putoaa 20%, niin myös virta putoaa saman 20%Itse asiassa hehkulangallisissa lampuissa tuo ei mene ollenkaan suoraviivaisesti. Hehkulanka on tavallaan itsesäätyvä vastus: Jännitteen (ja samalla virran) noustessa lanka kuumenee ja sen vastus suurenee. Quote Link to comment
Guest Pesone Posted March 1, 2013 Share Posted March 1, 2013 Näppäränä poikana kiillotin omat umpiot tällä http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etus ... id=60-2425 Hyvin lähti pinttymät pois.... hyvin lähti myös koko helvetin peilipintakin, ei jääny käteen kuin peilitön umpio, haha Quote Link to comment
Tanhis Posted March 1, 2013 Share Posted March 1, 2013 Näppäränä poikana kiillotin omat umpiot tällä http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etus ... id=60-2425 Hyvin lähti pinttymät pois.... hyvin lähti myös koko helvetin peilipintakin, ei jääny käteen kuin peilitön umpio, haha Kyllä ne saa ihan rätilläkin hingattua puhki eli ei tod tartte mitään tahnaa väliin. Quote Link to comment
mikan Posted March 1, 2013 Share Posted March 1, 2013 Hyvin lähti pinttymät pois.... hyvin lähti myös koko helvetin peilipintakin, ei jääny käteen kuin peilitön umpio, haha Sitten vaan uutta pintaa laittamaan. t. Mika Quote Link to comment
Guest Pesone Posted March 1, 2013 Share Posted March 1, 2013 NO kyllähän tietty jos ois metalliset, näppärästi jannu jaksoi kyllä kiillotella.... taitaa olla jotain muovia kaikki nuo vw umpiot... ainakin 5 paria mitä mie tuolta autotallista löysin, niin kaikki muovia. Quote Link to comment
vwagen Posted March 1, 2013 Share Posted March 1, 2013 Mistä lähtien tuota ajovaloheijastinta on alettu umpioksi haukkua?Heijastin on heijastin,umpio on taas ihan eriasia,on niitä Volkkareissakin ollut,USA mallissa(sealed beam)ja puoliumpioita euro malleissa noin-74 lähtien siis sellaisia joissa on lasi ja heijastin liimattu yhteen mutta erillinen polttimo,sitä vanhemmat euromallin ajovalot eivät ole minkäänlaisia umpioita. Missään alkuperäisessä VW:n osista kootussa ajovalossa ei ole muovisia heijastimia. Quote Link to comment
Kujis Posted March 1, 2013 Share Posted March 1, 2013 >Mistä lähtien tuota ajovaloheijastinta on alettu umpioksi haukkua? Varmaan samoihin tai ehkä vänän myömemmin kun säteis-akselitiivisteitä Haukutaan Stefoiksi... Quote Link to comment
spege Posted March 9, 2013 Share Posted March 9, 2013 Liittimien putsailun lisäks lisäsin tollasen 8 neliön kaapelin akulta suoraan sulakekotelon päähän. Tuli -67 kuplaan valoa, tööttiä ja pyyhkimet alko toimimaan paremmin. Eli niitä häviöitä katos matkalta about voltin verran. Kyllä auton käydessä pitää lampun kannallekin tulla ainakin 6V. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.