Jump to content

Kupla '72


Guest 1st

Recommended Posts

Nuo pinnapultin jämät lähtee, kun hitsaa niihin mutterit isolla virralla. Samalla lämpenee jenka eikä hitsi tartu alsaan.

 

Kattoo nyt, sit joutuu helicoilit laittamaan, kun ehdin jo kierretapilla veivata uudet kierteet, nyt jos nuo loput jämät ottaa pois, nii tulee soikeat ja sitäkautta väljät kierteet..

Pitää kokeilla pyöritellä pultti noihin mutterin kanssa ja kiristellä, että korkkaako nuo uudet kierteet, eihän ne nyt kuitenkaan kovin rasitukselle tule, että voivat kestääkin..

Link to comment

Nojoo, peltejä purettu koneen ympäriltä. Sylinterien yläpuoliset, sekä alimmat pellit, jotka kiinnittyy näihin sylinterien yläpuolisiin pelteihin, joutuu uusimaan. Olivat jo puhki ruostuneita osittain.

 

Muista pelleistä aloitin porakoneen teräsharjalaikalla hankaamaan enimpiä ruosteita pois.

Muutama viikko sitten hankin sellasen halvan säiliöllä varustetun hiekkapuhalluspistoolin, mutta tossa pikkukompurassa ei varmaan teho riittänyt sille, koska yhen sellaisen ~litran säiliöllisen koitin puhaltaa pikku alueelle, niin ei muuta tapahtunut kun hirveä sotku vaan pihalla, ruosteet ei lähteneet mihinkään, eikä oikeen mikään muukaan puhallettavalta kohalta :)

Link to comment

Tänään hinkkailin loppuun nuo pellit, porakoneenkin sain hajalle, meni varmaan karasta laakeri, kun pakassa on 5-10mm klappia nyt, ei näemmä oo pidempiaikaseen hiontakäyttöön tarkoitettu tollanen halpa iskukone :)

 

Päädyinkin paikkailemaan niitä ruosteisia kohtia ja nyt vielä illan lopuksi maalasin puhallinkoteloa vaille kaikki pellit. Huomenna puhallinkotelo vielä, niin on siistit tai ainakin vähän siistimmät pellit sitten ympärillä.

 

Kuuluuko noissa imusarjoissa, kannen päässä olevat tiivisteet olla peltiset, vaiko massatiivisteet. Molemmanlaisia kun oon nähnyt myytävän? Sellaiset peltisen näköiset siellä nyt on..

 

Edit: niin ja kaksireikäkannet ovat kyseessä..

Link to comment

Pellit maalailtu, lohko putsailtu ja pikkuhiljaa päässy jo kasailemaan:

kuva0069_zpsf33e9e6d.jpg

 

Imusarjan tiivisteet ja noiden liitoskohtien kumit pitää vielä tilailla uudet, kun toisessa kumissa oli reikä ja toinenkin melko huono.

Mittailin tossa, että imusarjan halkaisijat passaa tuohon aircooledin kauppaamaan 1600:sen imusarjan kumiin, eikös 1300:ssa kuuluisi olla pienemmät? Liekö imusarja vaihdettu joskus isommasta sit..

 

Aloin sitten äänenvaimenninta tutkimaan, että saisko tosta vanhasta vielä kuitenkin ehjän..

kuva0063_zps696beb02.jpg

 

Vaimennin muuten on ehjä, VW alkuperäinen, ilm. vuodelta 1989, (joku leima ainakin oli stanssattu 8/89) mutta tuo esilämmityksen putki on täysin puhkiruostunut kun vähän koputteli. Pitää vielä tutkia saisko tosta pikku hitsailulla ehjän, vai tilaanko uuden tarvikevaimentimen.

Link to comment

Virranjakajan purin, putsailin ja rasvailun kera pistin takas kasaan. Se kärjetön moduli on meininki tilailla talven mittaan vielä tähän, kunhan rahatilanne sallii..

Nykyään näemmä huono tapa tullu kun kaikki pitää vimosen päälle tehdä :) Tässä esimerkki:kuva0093_zps33f84aeb.jpg

 

Kuvassa ei näytä niin siistiltä mitä se luonnossa on :)

 

Vinkkinä jos joku ei vielä ole keksinyt, niin "karhun kielellä" on hyvä putsailla tollasia pinttyneitä osia, itse sen keksin vasta tätä jakajaa putsaillessa.

Harmittaa kun ehdin laturin jo pistää paikalleen, senkin ois voinut puhdistaa samalla tavalla irtaallaan ollessa.

 

Nyt varmaan tahti vähän hidastuu tän projektin kanssa, kun tiistaina aamuyöstä klo 04.43 tuli perheenlisäystä tyttövauvan muodossa.

Saa nähdä saadaanko ensikesänä kaksi lastenistuinta mahdutettua kuplan takapenkille, että päästään koko perheen voimin liikkumaan tällä ajokilla :)

Link to comment
  • 4 weeks later...

Tälle en juurikaan oo ehtinä tehä muutaku iskarit vaihdoin eteen ja takaiskarit irroittelin, totesin ne ehjiksi ja putsailun jälkeen pistin takas paikalleen. Konehuonetta myöskin putsailin, vielä pitäs ne äänieristeet puhdistella, niin tulee siisti konehuone siistitylle koneelle :)

 

Eileniltana sitten muistin taas ton kilpiasian, otin itteeni niskasta kii ja kirjoitin Trafille sähköpostikyselyä, että kun kesällä eivät myöntäneet mulle kuin valkoiset viismerkkiset orkkiskilvet..

Tänään oli vastattu että oli epähuomiossa annettu mulle väärää tietoa ja pahoittelujen kera lupasivat tilata mustat kilvet ilmaiseksi tähän :)

 

Tämä kilpihomma on oikein hyvä joululahja mulle, siitä isot kiitokset trafille :)

Link to comment
  • 4 weeks later...

20140107_185147_zpse085e174.jpg

Vähäisen joutoaikani tallissa viimeisen parin viikon aikana oon tuhrannut ilmanputsarin purkamiseen, sen kaikkien osien puhdistukseen ja maalaukseen. Lopputulos on melko hyvä :)

 

AC:lle pistin myös tilausta, pääsee jatkamaan tuota koneprojektiakin viimein kun saa tiivisteitä :)

Link to comment
  • 2 weeks later...

20140119_010316_zpsd45c1ed5.jpg

Siinä se nyt ois tallin lattialla nostovalmiina takas konehuoneeseen. Kaasarin ja imusarjan välisen tiivisteen joutuu vielä tilaamaan ku luulin että tulee koneen tiivistesarjan mukana, mut eipä tullukaan näemmä.

Link to comment

20140119_171121_zpscf3a57e7.jpg

 

Sinnehän se sujahti. Ekakertalaisella täysin yksin tehtynä(no okei, 3.5v poju oli vieressä katselemassa kaverina) meni 1.5h kun perä oli tunkattu koholle ja kone nostettu paikalleen, ei omasta mielestä huono suoritus :)

Edited by 1st
Link to comment
  • 2 weeks later...

20140201_102848_1-hires_1-hires_zps0e6d2

 

Ekat koeajot suoritettu!

Kylläpä kuulosti taas niin hyvältä tuo bokserin hyrinä näin 3kk tauon jälkeen :)

Äänenvaimennin vielä edelleen tekniikan puolelle hankintalistalla, nyt heitin ton vanhan ruostekasan sinne ilman tiivisteitä paikalleen, että edes hieman pienempää ääntä pitää kun pihassa käyttelee(pysyy naapurisopu vielä tallella :) )

Link to comment
  • 2 weeks later...

Vetoakselien ulkopäihin stefat ja tiivisteet, kuten myös öljyssä uineet jarrukengät vaihtelin uudet pari viikkoa sitten.

Vaihdelaatikkoonkin pistin uudet öljyt sisään, kyllähän ne vanhat, ties kuin kauan olleet olikin melko mustat :)

Eilen saatiin hitsailtua tuo vanha äänenvaimennin kuntoon, jos se muutaman kesän vielä kestäs. Loppupillit pitää vielä uusia, kun nuo vanhat orkkikset on niin ruosteiset ja ne viimekesänä ostetut yleismallin päät ei vaimenna yhtään ääntä.

Edited by 1st
Link to comment
  • 1 month later...

Koneeseen öljyt vaihdettu, jarrut säädelty ja kaikkea pientä tehty. Nyt ois valmiina kesän riennoille. Muutaman viikon oottelen vielä, jos ei takatalvea tule niin otan jo ennen vappua ajoon :)

 

Mietin eilen jarruja säädellessä että pitikö niiden hieman laahata, vaiko ei ollenkaan? Nyt säätelin ensin siten ettei kädellä jaksanut pyörittää ja siitä pari napsua takaspäin, hieman ne jäi laahaamaan, mutta rummut pyörii aivan vapaasti kuitenkin?

 

Edit: tässä viel kuva tosta konehuoneesta valmiina: 20140316_165916_zpsa2beee93.jpg

 

Löysin myöskin motonetistä hienon kasarityylisen antennin:

20140310_192624_zpsaf18128b.jpg

Edited by 1st
Link to comment

en tiedolla mitään tee mutta ihmettelen ett miksi rekisteri numero töytyy peittää kokonaan tai osittain...

Mulla jääny tavaksi peittää ne omissa kuvissa, vaikka eipä niissä rekkaritiedoissa mitään henkilökohtaista näykään jos tekstarilla vaikkapa hakee ne.

Mut jos jonkun toisen kuvissa näkyy tämä auto, niin ei tarvii peitellä, eikun esille vaan :)

Link to comment

Väsäilin kokeilumielessä yksiin vanhoihin kattotelineisiin puurimat puisista jalkalistoista, onhan se tietty aika itsetehdyn näköinen, mutta pitää koittaa parannella vielä :)

20140330_143111_zpsac420faf.jpg

 

Ajattelin että jos jostain löytys pienet U-Pultit, niin sellaisilla pulttaisi nuo rimat kiinni. Rimatkin voi vielä vaihtua, jos löytäs jostain hieman leveämpää, nuo nyt löytyneet pätkät kaivelin vaan varaston pohjalta :)

 

Oishan se sellanen valmis metallinen hieno, mutta niistä näemmä pyydetään melkoisesti, ehkä joskus tulevaisuudessa sellainen sitten kesän tapahtumia varten tulee hankittuu, jos ei tästä saa hyvää.

Link to comment

2014 ajokausi avattu!

20140404_165331_zps13669af0.jpg

Muuten tuntuis pelaavan, mutta osakaasulla tuntuu sellainen "tyhjä alue", kaasun jos laittaa pohjaan asti, niin sitten alkaa taas vetää. Samaa oiretta oli viime kesänäkin tosin.

Lienee suurin tekijä tuo väljä virranjakaja? Meininkinä ois kesän mittaan saada hommattua kärjetön moduli, jos sillä sais toimivuutta paremmaksi ?

 

Edit: Uudet 165/80R15 renkaatkin tilasin eilen viimein, josko niillä sais ajomukavuutta lisättyy noihin nykyisiin v.1982 valmistettuihin verrattuna :)

Edited by 1st
Link to comment
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Nyt kasvoi tavarankuljetuskapasiteetti :)

20140517_184718_zpsb19abca5.jpg

 

Bongasin netistä erittäin edulliseen hintaan tollasen putkikehikkoisen telineen. Ei kovin pahasti ruostunutkaan ole, pari kiinnikkeen vastakappaletta puuttuu ja pehmusteet kiinnikeraudoista, mutta sovellan noista toisista vanhoista telineistä kumipäällysteiset kiinnittimet, ei naarmuunnu ennestään jo huonomaaliset vesikourut :)

Link to comment
  • 2 weeks later...

Käänsin tossa joku viikko sitten vakio öljyilmanputsarista(soikea malli) sen imuilman esilämmityksen imemään kokoajan lämmintä ja tulppasin sen imusarjan alipainelähdön, koska se alkuperäinen mystinen termostaatti ei omasta mielestä toimi oikein.. No autohan toimiikin suht hyvin  +15ast kelissä kun saa kokoajan lämmintä ilmaa.

Tässä yks päivä koitin huvikseen että jos kääntää imemään kylmää ilmaa, niin eihän se toimi alkuunkaan. Onko normaalia että tällaisessa 7 - 10 asteen lämpötilassa tuo vakiokaasari ei toimi ilman imuilman esilämmitystä? Nykii se tosin tällä kelillä vaikka lämmintäkin ilmaa imee..

 

Imusarjan esilämmitystä viime talvena rassasin, kyllä sieltä jotenkuten pakokaasun pitäs läpi kiertää ja lämmin se keskiosa onkin ajon jälkeen yleensä..

 

Tässä parina päivänä oon koittanu googletella, että saisko tossa vakio 1300 koneessa toimimaan yhtä tuplakaasaria siihen keskelle asennettuna, vai onko liian iso 1300 kuutioiselle? Aatellut vaan mielessäni, että ois valmiina isompi kaasari jos joskus innostuu isompaa konetta rakentamaan. Huipputehoja en oo hakemassa(en 1300:sta enkä muutenkaan) vaan hyvää toimivuutta, eikä tietty mahollisesta tehon lisäyksestäkään haittaa oo :)

Edited by 1st
Link to comment
  • 1 month later...

BIF reissu meni hyvin, mitä nyt kotimatkalla Juvan jälkeen alkoi nykimään välillä erittäin kovastikin. Joroisilla pysähdyttiin Jari-Pekka huoltoasemalla tankkaamaan ja samalla vaihdoin kokeilumielessä 3kk vanhan motonet-laatuisen sytytyspuolan tilalle vanhan alkuperäisen, niin nykimiset hävisi. Onneks oli vanha puola kyydissä!

 

Kilometrejä kertyi yhteensä 435km ja kulutuskin oli kohtuullinen 8.2l/100km. Omasta mielestä kulutus oli erittäin kohtuullinen verraten että kyydissä oli koko perhe, tavaratilat täynnä tavaraa ja katolla vielä matkalaukku ja lasten kokoontaitettava retkisänky.

Edited by 1st
Link to comment

Katsastuksessa käytin tänään ja läpihän se meni. Jarrut kehin vaan uudelleen ennen leimalle vientiä. Omasta mielestä ne hieman puolsi säädön jälkeenkin, mutta inssi kehui hyviä jarruja :)

 

Tämä olikin ensimmäinen määräaikaiskatsastus tälle autolle 21 vuoteen

Link to comment
  • 3 weeks later...

20140816_122916_zps2a33dbba.jpg

20140816_123643_zps2d768e28.jpg

Tuli hommattua ton vanhan kuppasen orkkispeilin tilalle motonetin moottoripyörä-osastolta tollanen custom-peili, vähän turhan pitkä varsi vaan, tulee melko korkealle tossa ovessa olevassa orkkispeilin paikassa :)

Kysynpä tässä omassa topicissani jos joku sattuu lukemaan, että käykö nuo peilin kierteellä olevat saranatapit näihin uudempiin, niitä kun tarjotaan vain alle '67 vuosimalleihin? Ja mikähän kierre niissä mahtaa olla?

Edited by 1st
Link to comment
  • 7 months later...

Tälle en ehtinyt tämän talven aikana tehdä juuri mitään.

Pientä kromisomistelua sisätiloihin vaan:

post-1447-0-53161800-1427818705_thumb.jpg

Istuinverhoiluja pitäs vähän putsailla ja nurkista revenneitä kohtia koittaa paikata jotenkin.

Sunnuntaina tuli otettua liikennekäyttöönkin ja heitettyä pieni lenkki, mutta hetihän se teki talven uudelleen..

 

Grantin ratin takia jouduin pyyhkijän katkaisimen laittamaan kojetauluun, muuten onnistui kytkennät mutta palautusta en saanut toimimaan. Yhden päivän turailin kytkentöjen kanssa ja varmaan kymmenen sulakettakin poltin, ennenkun sain edes noinkaan hyvin pelaamaan..

Tänään vielä huomasin että uuden katkaisijan pissapojan venttiili vuotaa. Saiskohan noita pelkkiä venttiileitä jostain?

Link to comment
  • 3 months later...

Tulipahan vaihdettua laturi näin ensimmäisenä kesälomapäivänä.

Melkoisesti puratti osia edestä ennenku laturi mahtui puhaltimineen tulemaan ulos(en saanut puhallinpyörän isoa mutteria auki paikallaan ollessa)

 

Laturin jouduin vaihtamaan, koska tästä alkoi jo viimesyksynä kylmänä käynnistäessä ja hetken ajellessa kuulua räminä/metallinen resonanssiääni joka lämmetessä hävisi, nyt menneenä viikonloppuna viimein paikallistin sen, puhaltimen puoleinen laakeri laturissa ihan väljä..

Hankin tilalle ehjän käytetyn laturin, pitänee vanhaan koittaa vaihtaa laakerit joskus, niin on hyvä varalaturi siinä sitten..post-1447-0-00123800-1436824151_thumb.jpg

Edited by 1st
Link to comment
  • 1 month later...

Tämä yksilö siirtyi tänään uudelle onnelliselle omistajalle.

Katsellaan mitä kivaa sitä keksii tilalle :)

 

Eli ylläpito voi minun puolesta poistaa tämän kertomuksen..

Edited by 1st
Link to comment

Kysymys: miksi projektikertomus pitää poistaa jos projektin kohde vaihtaa omistajaa?

Niinpä, mun mielestä ei tarviis missään nimessä poistaa. Mukavaa ja opettavaa luettavaa monelle näissä tarinoissa. Joten ei muuta kuin laita vaan alkuperäinen otsikko takaisin.
  • Like 1
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...