Jump to content

Konejumppaa


Recommended Posts

Pata ja laatikko poistettu varhaispallis bussista. Mistä kannattaa lähteä setvimään koneen kuntoa? Ei se ihan paskana voi olla kun tehoja löyty hyvin, vähemmälläkin pärjäisi :)

 

Tämä siis 1776cc, 40/35,5, W-110, nurkissa DRLA40, 009 jakaja

 

- Nakuttaa

- Vuotaa öljyä loiskepellille ainakin (jokin stefa tms.?)

- Hukkaa paineita lämpimänä tyhjäkäynnillä (jokin laakeri?)

- Yksi työntövarsi ainakin kulahtanu. (säädöissä?)

- Vaelteleva tyhjäkäynti (kaasarit+sytkä?)

- Paukuttelee kaasareissa ja putkessa (kaasarit+sytkä?)

 

Dellortot mietin vaihtaa yhteen kaasuttimeen (mikä ja keneltä pässinsarvet?) selkeyden ja alaväännön toivossa. 123 jakajaa jne. voisi harkita sitten kun tietää että itse kone on sen arvoinen.

 

Hyvää ja edullista konetta voi tarjota myös jos tämän pistää syvempään remppaan tai kiertoon.

Link to comment

Kone paloiks, niin tietää mikä mättää. Jos ei mitään ihmeellistä löydy, niin uusilla laakereilla yms. kuluvilla osilla ja oikeilla välyksillä nippuun.

 

Omien kokemusteni mukaan, suunnittelemallasi kaasarin vaihdolla ei vääntö eikä polttoainetalous ainakaan parane. Oikein säädettyjä 2xtuplia paremman väännön ja kulutuksen saat ohjelmoitavalla ruiskulla.

Link to comment

Palasiksi pistäminen edellyttäisi sitä vaihtokonetta tai nopeeta kaveria :) Mikä olisi sopiva setti bussiin jossa laatikkona 091 jossa ratiot nelosella 0.82/4.02

 

Dellortoihin on jo korjausssarja, pitää avata putsata ja katsoa etteivät ole kulahtaneet mistään. Eiköhän niilläkin siis pärjää jos vain saa kuntoon ja synkkaan.

Link to comment
Palasiksi pistäminen edellyttäisi sitä vaihtokonetta tai nopeeta kaveria :) Mikä olisi sopiva setti bussiin jossa laatikkona 091 jossa ratiot nelosella 0.82/4.02

 

Dellortoihin on jo korjausssarja, pitää avata putsata ja katsoa etteivät ole kulahtaneet mistään. Eiköhän niilläkin siis pärjää jos vain saa kuntoon ja synkkaan.

 

Jos tykkäät nykyisestä kombosta niin miksi sitä mennä vaihtamaan.

Link to comment

En tykkää :) Kuluttaa liikaa (ehkä 15+L/100) ja ei toimi nätisti varsinkaan kaupungissa. Ei siis ole mielestäni koskaan ollut mikään korttelimoottori. Lähtee kyllä vaikka kakkosella liikenteeseen luistattamatta kytkintä, mutta tempaseekin sitten 5m melko omaehtoisesti.

Link to comment

Itse en lähtisi tuosta paketista tuplakaasareita poistamaan. Kun asiansa osaava kaveri laittaa

säädöt ja suutimet kohdilleen niin mitkään proge tai vakiokaasarit ei niitä päihitä toimivuudessa.

Ja kulutuskin tasakaasu ajossa on korkeintaan vakiokaasareiden luokkaa.

123 jakajaa ei voi kuin suositella!

Kuumalla koneella tyhjäkäynnillä öljynpaineet luonnollisestikin putoaa todella alas, mitä ne paineet

sitten on?

Mitä tarkoitat öljyn vuotamisella loiskelevylle?

Kulahtanut työntövarsi? Jos tarkoitat työntötankoa niin helppo uusia ja olisiko syy nakutukselle?

Vaelteleva tyhjäkäynti, imuvuoto?

Link to comment

Paineet jää mittarin perusteella alle yhden. Öljyillä oli vähän vaikutusta, mutta ei merkittävästi.

 

No pitää puhdistaa kone kauttaaltaan ja tilata nuo työntötangot - tuskin mahdottomia maksavat. Toki mielellään tuota voisi joku asiantuntija katsoa (mm. keinuvivusto jne.).

Link to comment

Tietysti nyt, kun auto on reissubussi ja kone on ulkona niin tekisi mieli tarkistaa onko kaikki ok. Laakereiden kuntoa tuskin pystyy avaamatta toteamaan? Vuotaa kuitenkin jostain öljyä, eli ehkä sen joutuu avaamaan joka tapauksessa ellei jotain pysty vaihtamaan avaamatta? Pinnapulttien poraamista jne. tässä kuitenkin on kaasari jumpan yms. lisäksi tiedossa

 

Puristukset jne. voi toki mitata, mutta sekin vaatii ne uudet työntötangot, venttiilien säädöt + siihenpä se koneen kuntoluokitus taitaa jäädä? Penkkitesti taas vaatii kaasarit, sytkät, pakoputkistot ja muut kondikseen eli sinne ei vielä pääse vähään aikaan.

Link to comment

Mittaa moottorista päittäisvälys nyt ainakin, se kertoo jo jotain.

Ettei käy niin kuin mulle, lohko oli niin huonossa hapessa että siitä

ei saanut enää koneistamallakaan tehtyä peliä. Tosin, mulla oli joku kasannu koneen milliä liian pienellä päittäislaakerilla...

Link to comment

Välys ja ohivirtausmittaus siis ainakin. Pitää pestä kone ja kattoa löytyykö öljyvuoto. Voihan se roiskia ihan mistä tahansa. Kenellä mittavälineet Hki seudulla? Entä säädätykseen penkki?

 

Mikä laakeri voisi tehdä paineen laskun? Tietty jos kierrokset menee liian alas niin pumppukin tulee mieleen.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Kiitos Kotten, kone todettu melkeenpä remppakuntoiseksi. Päittäisvälystä 0,35mm ja reipas vuoto yhdessä kannessa/venttiilissä sekä yhdessä pytyssä lievä vuoto männän kautta. Plus muuta pientä jumppaa että säätöä.

 

Saa siis tarjota varhaispallikseen konetta :)

Link to comment
  • 2 weeks later...

Paketti korkattu.

 

Onkohan venttiilien välissä oleva jälki halkeama ja samalla sillä siisti? Tulpan vierestä lähtevän huomasin vasta kuvasta eli voi olla likaakin.

 

kansi1.jpg

kansi2.jpg

kansi3.jpg

kansi4.jpg

 

Mitä muuten VW logon jälkeiset 25 ja 27 tarkoittavat? Ihan vain mielenkiinnosta.

Link to comment

Varmaankin 90% vakiokantisista(2 reikä) Volkkareista pitää sisällään samanmoiset halkeamat.

Todennäköisesti noista halkeamista ei tule olemaan suurta haittaa mutta kun joudut nyt

tekemään kuitenkin venttiilirempan niin itse kyllä hylkäisin nuo kannet.

Uudet pitkäkierteisillä tulpilla olevat kannet kustantaa n.450-500€(muistaakseni) joten erotus

venttiiliremppaan on aika pieni.

Täytyy tosin muistaa että nuo uudet kannet on kanssa eräänlaiset aihiot ja vaativat vähintäänkin

venttiilien läppäyksen.

Link to comment

Venttiilirempan tein toissa syksynä n.200eurolla -> uudet venat ja ohjurit. Pääsääntösestihän on monet sanoneet et seetien välinen halkeema ei haittaa, tulpalle menevä romuttaa kannen. Nyt kun tän sanoo, niin alkaa seetejä irtoilee...

Link to comment

Harvemmin öljyloiskeessa oleva pytynhelma ruostuu kevytmetalliseokseen kiinni. Yleensä irtoavat jos vaikka konetta pyörittää. Liekö laitettu tiivisteliimalla, joka kirraa? Kumi vasaraa kylkeen, ja irti veto. Tai voihan eka ottaa pinnapultit pois, mut tuskin ne niihin jumittaa. Yleensä näiden irrotus vaatii lämpöä sinne juureen.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...