Jump to content

1600 cc moottorin piristystä ja säätöä, kaasutin ja keinut?


Guest Rantsu

Recommended Posts

Posted

Omat johdotukset voivat olla mitä sattuu mutta esim tästä voisi olla apua.

 

http://www.thesamba.com/vw/archives/info/wiring/bug_std_super_72.jpg

 

Mutta noi laturin johdot nyt varmaankin kannattaa käydä tutkimassa takapenkin alta että mitä menee säätimelle mihinkin terminaaliin.

 

Niin ja johdotukset muuttuvat myös vuosimallikohtaisesti jonkunverran eli mikä autosi vuosimalli on. Kuvista nyt näkee että se on pystäri.

  • Replies 89
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest Rantsu
Posted

Tuohan on alunperin 1200cc ja nuita kaavioita printtailin tänään.

Penkin alta niitä olen tutkinut myös ja tänään pitää mittailla kaapeleita että saa selkoa.

Guest Rantsu
Posted

Saatiin vähän savuja laturista, vaikkakin ohjeen mukaan laitettiin kaapeloinnit jännitteensäätimelle ja laturille. Pitää ottaa startilta lähtevä ylimääräinen + piuha veke jonka ed omistaja sinne laittanut ja kokeilla josko vetäisi kaapeleita uusiksi. Edestäkin uupuu näemmä polttimoita ja kaapelit hieman hassusti siellä.

Tarviiko muuten kuplan tasavirtalaturi magnetoinnin?

  • 4 weeks later...
Guest Rantsu
Posted

Nyt saatu autoon ja koneelle sähköt vedettyä ja eilen kokeiltiin käyntiin.

Ei kyllä vielä lähtenyt, mutta liekkiä pukkas kaasarista ja kerran ampui putkestakin.

Puolalle tulee virrat ja myös tasavirtaroippeetkin on asennettu kytkentäkaavion mukaisesti.

Pitää putsailla tulpat tänään ja kokeilla uudelleen.

Mites muuten nuo kaasuttimen seosruuvien säädöt, mulla oli kaasari palasina ja en laittanut arvoja ylös kun piti hommata kaksikurkkuinen tähän.

Posted
Ei kyllä vielä lähtenyt, mutta liekkiä pukkas kaasarista ja kerran ampui putkestakin.

Voisin veikata, että sytkäjohdot väärässä järjestyksessä. Varttikierroksen tai puolikierrosta.

Guest Rantsu
Posted

Tulpanjohdot katsottiin tarkkaan, eilen säätelin jakajan asentoa. Voihan siellä jotain olla kun jakaja ei ole alkuperäisessä asennossaan ja kaikki tulpanjohdot jouduttiin vaihtamaan 90 astetta että saatiin alueelle.

Kaasarissa ilmeisesti alempi on seos ja ylempi tyhjäkäynti. Alempaa ilmeisemmin 2 1/2 kierrosta auki ja ylempää sitten vähän sen mukaan miten käy tyhjäkäyntiä.

Guest Kaiponen
Posted
Nyt saatu autoon ja koneelle sähköt vedettyä ja eilen kokeiltiin käyntiin.

Ei kyllä vielä lähtenyt, mutta liekkiä pukkas kaasarista ja kerran ampui putkestakin.

Puolalle tulee virrat ja myös tasavirtaroippeetkin on asennettu kytkentäkaavion mukaisesti.

Pitää putsailla tulpat tänään ja kokeilla uudelleen.

Mites muuten nuo kaasuttimen seosruuvien säädöt, mulla oli kaasari palasina ja en laittanut arvoja ylös kun piti hommata kaksikurkkuinen tähän.

Ootko muuten kattonu ennakon kohilleen? Mulla kävi just sillä lailla että löi kaasarista liekkiä ja ampu putkesta kun sytytystä ei oltu vielä säädetty. Eikä muuten lähteny käyntiinkään aluks kun sytytys oli niin mettässä.

Guest Rantsu
Posted

Oli tulpanjohdot vielä 180 astetta mettässä, sain ne kohdilleen eilen ja samalla pääsin käyttämään konetta! Pyörii kivasti ja äänikin on bugpackin vaimentimella hauska.

Kiitos kaikille vinkkiä laittaneille!

Kaasua kunnolla painaessa tukehtuu eikä käy tyhjäkäyntiä, pitänee katsoa vielä ajoitus kohdilleen ja kaasuttimen säädöt.

Posted

Kaasuttimessa on perussäätö iso ruuvi pohjasta 2 kierrosta auki, pieni 2½. Näyttää vaan aika seksikkäiltä hihnapyörän ajotusmerkit, onko tietoa moottorin vuosimallista ja ovatko kaasutin ja jakaja samasta moottorista?

  • 2 weeks later...
Posted

Jakaja ja kaasari on samasta motista!

Nyt tyhjäkäynti löytynyt tosin pikkasen aaltoilee, alipaineletkut tehty uusiks. Pirusti liitoksia uusittu tänään ja vilkutkin löyty. Latausreleelle pitää tehdä kehikko vielä, ettei ole vapaana siellä penkin alla. Ajovalot kateissa vielä, pitkät toimii ja parkit. Hmm.

Täl viikolla ton saa leimalle jos löytyy valot!

Posted

Nyt läks ajovalotkin pelittämään ja säädetty tyhmäkäynti kohdalleen ajovalot päällä. Vielä kun pikkufiksaukset laittaa niin pääsee tarjoamaan leimalle!

Posted

Tänään kävin leimaamassa ja läpihän se meni. Moottorissa vetoja nyt samoin kuin entisessä 1300cc. Ylhäällä ei vedä samalla innolla vielä, sytkän säätöjä haetaan, pääsuutin pitänee vaihtaa.

Pitänee ryhtyä säätötoimiin.

Posted

Mukavasti tuli lisää vetoja kun sääti lisää kaasaria ja kiihdytyspumppua vähän aiemmin aukeavaksi. Sytkää säädetty myös. Nyt vetää kivuttomasti kolmosella sinne 90 km/h. Pääsuutin pitää kyllä vaihtaa isompaan ja perän korkeus säätää. Tyhjäkäynti on noussut pikkuhiljaa ja käynti melko tasaista. Pitänee huomenna säätää tyhjistä pienemmälle.

Posted

Tänään katos kipinä kuppelista ja jäin sitte vaimon hinattavaksi. Tais mennä puola rikki kun en muuta vikaa löytänyt. Mukavaa oli kruisailla siihen asti ja loppuviikosta puola testattavaksi. Tuleekos sinne puolalle kokoajan täys jännite?

Posted

Jepu, puola tai konkka paskana siellä. Kärkiväli oli 0.4mm ja kaikki muukin kuosissa. Katsotaan loppuviikosta lisää kun ehdin!

Posted

Rassailtu tänään, kokeiltu uudella puolalla: ei mitään. Otettu jakaja irti: ei näkyviä oireita. Vasta kun kävin jakajan kanssa Keiteleen speed shopissa niin selvisi vikakin: oli kärjet niin pinnoittuneet jollain ettei kipinä mennyt eteenpäin lainkaan vaikka niitä olin putsannut juuri paperilla. Alipainesäädinkään ei alussa penkissä toiminut, mutta laitettiin kuntoon herkistämällä. Erittäin jees, huomenna taas kuppeli ajossa :D

Posted

Mulle onkin nimen omaan opetettu, että hiekkapaperilla ei saa kärkiä putsata, kun (muistaakseni) pii juurikin palaa sinne kärkiin kiinni. Viilalla kaiketi pitäisi oikeaoppisesti kärjet putsata.

Posted

Ei ymmärrä miksei lähde käyntiin. Kaiken katsoin, paitsi ajoituksen uudelleen kun ei ollut yleismittaria saatavilla. Akku loppui niin ei voinu enempää säätää. Hmmph! Seuraavaksi jakajan ajoitus ja sitten sytytystulpista kipinää katsoen... Öljyt tuli taas vaihdettua.

Posted
Mulle onkin nimen omaan opetettu, että hiekkapaperilla ei saa kärkiä putsata, kun (muistaakseni) pii juurikin palaa sinne kärkiin kiinni. Viilalla kaiketi pitäisi oikeaoppisesti kärjet putsata.

 

Itse olen taas elänyt siinä ymmärryksessä että aina jos kärkiä viilataan tai hiodaan niin se on aina ensiapua eikä ratkaise suurempaa ongelmaa.

 

Tämä sen takia että uusissa kärjissä on pinnoite pinnassa joka estää kipinöintiä ja luonnollisesti jos sen hio pois niin ei se ainakaan estä kipinöintiä.

Posted

Pitää kyllä vaihtaa uudet kärjetkin jakajaan, niin on yksi kohta sitten myös poissuljettu. Tänään vielä kipaisen katsomassa tuleeko tulpille asti kipinää ja tsiikaan sytkän. Bentsiino haisoo, vuan eip käy.

Posted

Kokeilin kipinää toisella jakajalla ja kone lähti käymään kolmella pytyllä kaasua painamatta. Hyvin tuntus kaverin jakaja toimivan, on vetojakin ihan erimalliin kuin omalla aiemmin.

Guest Rantsu
Posted

Kruisailtu taas tänään ja etsitty säätöjä, taitaa kytkin vedellä viimeisiään kun tuntuu luistavan nopeissa 2-3 vaihdoissa. Vetoja on kivasti ja äänikin hauska, mutta varmaan pitäisi tuo kytkinlevy uusia ja oma jakaja purkaa atomeiksi ja pestä... Kaasuttimenkin voisi vaihtaa sellaiseen missä on ryyppy. On tässä kyllä laitettavaa vielä, mutta homma etenee!

Guest Rantsu
Posted

Tuo 34:nen kaasutin vaihtuu kyllä tuplaan talven aikana. Tiedustelisin tässä onko jengi käyttänyt 1600cc koneessa, vakionokan kanssa 1.25 keinuja ja 40 tai 44:sta tuplaa? Käyttömukavuutta haen, en viimoisinta tehoa.

Posted

siis vaihtamassa yhteen kakskurkkuseen vai tupliin? yx kaasarisena pelaa 40 huomattavasti paremmin, 45 lortto 28 kurkuilla toimi jotenkin, isommilla huonommin. Mul ois jouten ainakin yks 40 webru esilämmitettävine imareineen päivineen.

Guest Rantsu
Posted

Yhdestä tuplasta puhun, nurkkatuplia en rupea tähän vakiokoneeseen laittamahan.

Mites, sinulla siis ehjä 40 tupla ja imusarja? Mites o pyynti?

Posted

Vakiokoneesta tulee kiva 1.4 keinuilla ja yks kurkkusilla nurkka kaasareilla.

  • Like 1
Posted

Tuo webru meni vartissa kun laitoin sen tonne myyntipalstalle. 45lortto ja imari olis vielä mut ei taida kannattaa laittaa sitä pikkuvireiseen 1600 koneeseen tai ainakaan mä en saanut sitä toimimaan riittävän hyvin mun mielestä. Siirtymässä tk-piiriltä pääsuutinpiirille tukehtuu ehkä puoleks sekunniks ennenkun alkaa vetämään ja mä en ton kans tullu toimeen eli tahtoo tasasen vedon.

Guest Rantsu
Posted

Kyllä mieki nuita 1.4 keinuja kattelin, mutta yhdellä kakskurkkusella pitäisi saada toimimaan. Tuo 45:nen taitaa olla vähän nihkeä, tuolla nykyisellä (ultrassa pesty) 34:lla kun ajaa niin siinä on juurikin tuollainen 0,5 sek pykälä ennenkuin rupeaa vetämään ja säätämisistä huolimatta sitä ei tunnu saavan pois. Tasaista vetoa kaipaan, jos jollain kokonaista 40mm tuplakaasaria+ imusarjaa tarjolla niin olen kiinnostunut.

Posted

yhden keskituplan saa pelaamaan,mutta kurkut saa olla sitten tosi pienet tuollaiseen moottoriin 26mm tai max.28mm

ja imusarja mallia esilämmitettävä alumiinikeskiosalla. Kaasutin 36mm tai 40mm. Nurkka brosolit olis yksi järkevämpi vaihtoehto. Vakiokoneeseen on oma kaasarinsa kuitenkin paras.

Posted

FRD Delortot on tosi hyvä vaihtoehto.1.4 keinut ja peltisarja. Vakio koneesta 62 takapyöräheppaa.

Guest Rantsu
Posted

Pienillä kurkuilla ajattelinkin tuota yhtä keskituplaa, niin käyttömukavuus pysyy. Ihan kivat tehot vakiokoneesta keinuilla ja virtaavammalla putkella!

Kyllähän ne ehjät pienet ykskurkkuset nurkatkin kiinnostas, mutta ne vivustot ja kaikki pitäisi saada valmiina sarjana.

Posted

Myös 2 x 36DRLA tai 40IDF voi olla hyvä vaihtoehto. 40IDF:ssä yleensä 28 ta 30 sisäkurkut. 28-30 sisäkurkku erittäin passeli vähän lähes vakioon 1600-1700cc koneeseen.

 

Suotta pelätä 2 x kaksikurkkuista kaasaria, sillä kaasutinkoko / kurkkukoko tulisi laskea per sylinteri, vaikka olisi yksi tai kaksi kaasutinta.

 

2 x kurkkuisella kaasarilla saa aikaan todella mainiosti käyttäytyvän koneen, kun jokaiselle pytylle on oma kurkku. Huomattava ero yhteen keskikaasariin verrattuna käyttömukavuudessa ja tehoissa. Miksi muutenkaan porsche laittoi aikoinaan 2x40mm 2-kurkkuiset solexit 356 ja 912 90 heppaisiin 1600cc koneisiin.

 

 

Saan n. kuukauden päästä uuden 40IDF parin, voin myydä 290€ hintaan.

Posted

Aivan turhaa alkaa tuplia tunkemaan lähes vakioon koneeseen ykskurkkuiset nurkat riittää ja saa toimimaan täysin kun osaa säätää. Tuplilla tulee hieman alavääntöä lisää,ei mitään muuta etua. Toisekseen yksikurkkuiset 40mm nurkat hyvillä imusarjoilla riittää tehoissa niin pitkälle että harvalla on oikeasti tarvetta isompaan kaasutinpatteristoon katuautossa.

Guest Rantsu
Posted

Pitääpä katsoa mitä talven aikana tulee vastaan, uusia ykskurkkusiakin saa ok hintoihin sarjoineen.

Posted

Voi ne tuplatuplat vakioonkin laittaa. Sopivan pienet kurkut ja suuttimet ja tehoa tulee +10hv vakioon nähden. Sitten kun virinälkä yllättäää, on kaasarit jo valmiina ja sopivasti suuttima ja mahdollisesti kurkkuja vaihdellen kaasareista ei lopu potku vaikka pitkälti yli 100hv koneeseen ookoot.

Guest Rantsu
Posted

Tänään löyty Dellorto DRLA 40 kaasutin+roippeet, se siihen tulee. :D

  • 4 weeks later...
Posted

Laittelin eilen kuplan talliin, valutin tankin tyhjäksi ja otin öljyt veke. Ei ihme ettei käynyt kovin hyvin kylmänä ja ei vastannut kaasuun kun oli kiihdytyspumpun vivusto irronnut.

  • 5 months later...
Guest Rantsu
Posted

Kytkinremppa edessä ensin, samaten jarrunesteiden vaihto. Tarttisin myös vaihtovirtalaturin ja jalan tuohon, vaihdossa saa hyväkuntoisen tasiksen ja säätimen. Tarjoa.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...