Jump to content

Bensanpaineista ja bensan riittävyydestä


Guest Pesone

Recommended Posts

Guest Pesone

Moro

 

Mites isot pojat on toteuttaneet isoihin koneisiin bensan tuonnin kaaseille asti, niin että se myös riittää?

 

Itsellä nyt facetin red top, 8mm linja, petrol king paineen säädin mistä porattu linjat isommiksi ja silti 3 ja 4 vaihteella loppuu laulu kesken.

Ongelmat alkoi kun vaihdoin nurkka tupla lorttoihin update kitin, niin sen jälkeen ei oo huipputehoja saanut irti, noin 6000 kiertää 3 vaihteella ja vähän vähemmän 4. 1 ja 2 vaihteen voi laulattaa loppuun asti eli 7200 rpm. (lambdalla näkee seokset ihan livenä, ei tartte arvailla)

 

Vetoja tuli ylä alueelle kyllä update kitillä lisää, mutta tuli myös tuo ongelma, bensa suutinta on kasvatettu ja ilma suutinta pienennetty jopa 130 asti, 150 ilma ja 180 bensa olleet tähän asti toimivin kombo.

 

mitatut tehot ennen update kittiä oli 117 ja nyt pitäisi olla karvan verran enemmän, tankista lähtee tietty orkkis pillillä, eli onko siinä ahdistuksen syy, vai eikö petrol king kerkee enää mukaan, vai neula venttiin rungot, taisivat olla 170, ahdistaisko ne?

 

bensa pintoja säädetty enemmän kuin vähemmän, suuttia jumpattu PALJON...

 

Tekisi vaan mieli saada tuo bensa puoli kunnolla toimimaan noilla kaasareilla ja tuolla koneella, että voi sitten hyvillä mielin ruveta talvella laittamaan isompaa konetta konttiin, nuo kaasarit ois tarkoitus käyttää myös siihen (40 drla)

 

Niin juu, orkkis bensapumpun käyttö ei ole vaihtoehto...

Link to comment

Omaan korvaan tuntuu hieman erikoisilta noi suuttimet. Mulla on Webereissä update kitit ja pitää tähään väliin kehua kuinka jumalattoman hyvät ne on :)

 

Äkkiseltään en usko että bensa loppuu tuolla linjalla ja tuolla pumpulla. Mulla on toisessa kuplassa 1835 kone noilla em. webereillä (2 x 40), ennen update kittiä penkissä 106 hp. Facetin pienin (neliskanttinen) pumppu ja vakio bensalinja, Hyvin riittää.

 

Toisessa kuplassa 2074 kone 2x40 dellortoilla, ei ole ollut penkissä mutta perstuntumalla ehkä optimistisesti 140 hp, vakio bensapumppu ja vakio bensalinja. riittää hyvin.

 

Mulla ei tosin kumpikaan pata kierrä yhtä ylös kuin sulla, mutta silti luulisin bensan riittävän. Ehkä koittaisin noita suuttimia juurikin toisinpäin, eli 150 pääsuutin ja 180 ilma, saattais antaa hyvän tuloksen..

Link to comment
tankista lähtee tietty orkkis pillillä, eli onko siinä ahdistuksen syy,

 

Mahdollisesti, voi olla jopa puoliksi ruostunut tukkoon. Alkuperäisen paikalle saa soviteltua

ihan hyvän kokoisen nipan. Tankin tuuletusputki saa olla/on kilpa-autoissa jotka käyttävät

paljon polttoainetta saman kokoinen kuin lähtö tankista.

 

Banjoliittimiin ja -pultteihin kannattaa myös kiinnittää huomiota, samoin DRLA:n liitinten

porauksiin. Voi löytyä yllättävän pieniä reikiä, DHLA 40- parissa riitti pienellä viimeistelyllä

bensa ja ilma 191hv/232Nm lukemiin

Link to comment

Mulla on 2276 moottori ja 44IDF tuplat, vakiobensalinja ja Holley:n punanen pumppu. Ei ole mitään ongelmia bensan saannin kanssa.

Kyllä noi putket pitäs riittää jos ei ole tukossa.

Dellortoista ei ole kokemusta, mutta webereissä on pienet sihdit bensalinjassa ennen kohokammiota. Niihinkin voi ajan myötä kertyä mömmöä.

Link to comment
Guest Pesone

 

Mulla ei tosin kumpikaan pata kierrä yhtä ylös kuin sulla, mutta silti luulisin bensan riittävän. Ehkä koittaisin noita suuttimia juurikin toisinpäin, eli 150 pääsuutin ja 180 ilma, saattais antaa hyvän tuloksen..

 

Koitettu, törkeen laihalle vetää heti samantien.

 

Pantselle: lambda näyttää yli neljän tonnin kiekoilla kolmea vihreetä pampulaa (FMI 1.4) 3 ja 4 vaihteella 5500 jälkeen jossain vaiheessa alkaa mennä laihalle ja meno loppuu.

 

Yön yli nukuttua tuli mieleen että täytyy yrittää tutkia tuo updatekitin hajotin putken kiinnitys kaasarin runkoon, vetäisköhän sit sieltä ilmaa mukaan, tai jostain syystä ahdistaisi pensan tuloa....

Link to comment

Minkäslainen seosputki sulla on kaasareissa? Mulla oli noiden webereiden kanssa rullilla samaa ongelmaa, että alkuu toimi hyvin, mutta hetken ku ajoi rullilla kuormaa vasten niin rupesi painumaan laihalle ja syyksi osoittautui joku aivan outo seosputki. Vaihdettiin seosputket ja ongelma poistui. Epäiltiin ensin mullakin bensapumppua kun kesti jonkin aikaa ennenkuin meni laihalle, mutta vika ei ollut siinä vaan tuossa seosputkessa.

Link to comment
Guest Pesone

Joo joo, joku 2 loppuvahan se on, pitää kattoo tarkemmin. No se vois kyllä selittää tuota, ja noissa seos putkissa on pientä vikaa muutenkin, kun ne on vedetty joskus liian tiukkaan, niin jouduin niitä oikomaan ja availee reikiä kun ne oli menneet aavistuksen lyttyyn.

Link to comment
Guest Pesone

kerrohan Mika noista seosputkista, nyt haluisin sellaset mitkä laulaa korkeelta ja kovaa, seuraavaan koneseen vois olla sellaset tasasen varmat... onko se noista sitten 1 vai 3 numeroiset ne korkeelta ja kovaa vetävät?

 

Tuota paine mittariakin oon kyllä suunnitellut, mut pitäis kyllä sit mennä taas rullille katsomaan miten toimii, 3. vaihteelakin kun on se yli 140 vauhtia, niin ei tuossa leijassa oikein huvita ruveta paljon ylimääräisiä mittareita vahtimaan, eli kalliiksi tulee sekin mittaus....

 

Aikaisemmin ennen update kittiä tuo paine rullilla katsottiin ja silloin se pysy nätisti 0.2 ihan huippu kiekoille asti.

Link to comment

Bensapumppua voi myös epäillä. Käyttämäsi merkki oli 10 vuotta sitten ongelmaton ja laadukas, mutta tämän päivän pumput tekevät useammin ongelmia. Painemittarilla näkisi ainakin kumpaan puoleen pitäisi huomio kiinnittää.

 

Omissa ilmajäähyissä olen käyttänyt webruja, joten DRLAn putket on jääneet enemmän kuulopuheiden varaan. 2 on selvästi suosituin. Loputkin vaihtoehdot näyttää silmämääräisesti liki samoilta. Eiköhän palstalla joku ole nuo kaikki testannut.

Link to comment
  • 3 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...