Jump to content
Sign in to follow this  
Inhuman

T1: Kupla -66 kytkimen vaihto / Oikeat osat?

Recommended Posts

Terve

 

Taitaa olla kuplan (1300cc) kytkin tiensä päässä, sen verran luisto paheni heti kun pääsi pikkumatkan tiellä pyöräyttään, joten vaihtaamankai sen joutuu.

 

Tarviiko tuohon jotain "erikoisosia" tai jotain moottoripukkeja alle, etten hajota mitään?

 

Missä järjestyksessä tapahtuu? perää ylös + johdot/letkut irti, pultit irti ja kone alakautta pois? vai pitääkö irroittaa takaa peltiä?

 

Mitä tuonne kannattaa uusia? paineasetelma? laakeri? pelkkä levy? Vuotaako yleensä joku koneen stefa, että menee kytkimen puolelle öljy? kannattaako suosiolla uusia?

 

Mistä kannattaa osat hankkia? Löytyykö Oulusta jostain vai tilaanko jostain?

 

 

Pahoittelen tätä kysymysten tulvaa, mutta alkutiedoilla sen verta helpompi lähtä liikkeelle. Toki jos joku Oulun seudulta on innokas pientä korvausta vastaan hoitamaan ko. homman nopeasti, niin sekin kelpaa.

Share this post


Link to post

Itse vaihtaisin asetelman, levyn ja laakerin, koska osat eivät ole kalliita. Auto pukeille, itse pidän pukit poikittaisen vääntösauvan putken kohdalla. Kone on neljällä pultilla kiinni, sähköt, kaasuvaijeri ja letkut irti. Kone alakautta pois paikaltaan ja jonkun maton tai levyn avulla takarenkaan kohdalta pois. Homma tuntuu sitä ahtaammalta, mitä enemmän koneessa on apulaitteita kiinni, mutta kyllä se sieltä kokonaisena pois tulee, ja myöhemmin myös paikalleen menee. Pari euroa maksava kytkimen keskitystyökalu auttaa kytkimen asennuksessa, ja vähän rasvaa kytkinakselille auttaa levyä liukumaan paremmin.

 

Kun kone on irti, kannattaa samalla vaihtaa koneeseen vauhtipyörän stefa. Tapahtuu ottamalla vauhtipyörä pois (36mm avain), sen jälkeen stefa pois, uusi stefa varovasti takaisin paikalleen vaikka kumivasaralla tasaisesti naputtelemalla (tähänkin on työkalu olemassa, jolla varmasti saa stefan suorassa paikalleen). Sen jälkeen vauhtipyörä takaisin paikalleen, ja pultti kunnolla kiinni, muistaakseni momentti on luokkaa 350Nm.

 

Stefaan voi tietysti soveltaa vanhaa sanontaa "If it's not broken, don't fix it", mutta jos vähänkään näyttää siltä, että vanha kytkin on öljyssä, niin vaihda stefa.

Share this post


Link to post

Kannatta samalla vaihtaa kytkinakselin stefa, vaihteiston päästä. Usein kytkimeen päätynyt öljy on vaihteistosta tullutta. Laiskana en itse ole vaihtanut vauhtipyörän stefaa, jos ei ole oireita. Jos kampiakselin stefa vuotaa, niin öljyä on kampikammion seinämässä vauhtipyörän takapuolella.

Share this post


Link to post

Asetelmaa ei kannata vaihtaa jos on kunnossa ja alkuperäinen,saat todennäköisesti huonomman tilalle,sama pätee painelaakeriinkin.

Share this post


Link to post
Mun mielestä myös turha stefoja vaihtaa jos ei näkyviä vuotoja.

Itse tein näin kun omaani laitoin. Sitten vaihdoin lootan öljyt ja sieltähän se sitten alkoi vuotamaan. Oli siis lootassa ollut sen verta vähän öljyä että sen takia ei vuotanut.

Share this post


Link to post

Samalla suosittelen mittaamaan kampiakselin päittäisvälyksen ja jos on yli 0,15mm, suosittelen koneremontin tekemistä. Hyvä tehdä kytkinrempan yhteydessä kun kone jo valmiiksi irroitettu.

Share this post


Link to post

ajoneuvon purkaneena, kytkinlevy oli ohentunut ja asetelman puristusvoima heikentynyt.. laitetaas uusi stefa varalta, mitoissaan oleva "uusi" levy ja ehjä asetelma.. sorvataan tarvittaessa vp:stä asetetelmaan kohdistuvasta pinnasta hiukka pois, jotta saadaan puristus painetta lisää levylle.. toi päittäisen mitoitus on vähän niin ja näin... nykyään pitää sekin jättää noille joillekkin turpoavilla laakereilla tosi isoksi..

Share this post


Link to post

Startin pusla kannattaa samalla tarkistaa/vaihtaa, helppo homma kun kone on irti.

Sijaitsee lohkossa siinä reijässä johon startti tulee kiinni.

Share this post


Link to post

Kiitos neuvoista ja tiedoista.

 

Kupla kävi tosiaan nimimerkki arvuuttajan luona hoidossa ja taas mennään toimivalla kytkimellä :) tuossa ylempänä lukeekin mitä on tehty.

 

Muutamia vikoja vielä korjattavana, mutta kyllä tällä jo ajellaan !

Share this post


Link to post
Startin pusla kannattaa samalla tarkistaa/vaihtaa, helppo homma kun kone on irti.

Sijaitsee lohkossa siinä reijässä johon startti tulee kiinni.

 

Hyvä vinkki mutta se on kumminkin vaihdelaatikossa kiinni se pusla.

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...