ozone Posted July 28, 2013 Share Posted July 28, 2013 Kasasin koneen, uudet pytyt, männät, laakerit, öljypumppu jne. Öljynpaineanturina VDO:n tuplamalli, mittari 0-10bar ja idioottivalo. Kokeiltu myös Motonetin vakioanturia. Paineet siis kylmänä 4-5bar tyhjäkäynnillä, tippuu tasaisesti kun öljyt lämpenee. 90-100 asteisilla öljyillä varoitusvalo syttyy kun koneen päästää tyhjäkäynnille, noin 1000rpm. 3000 kierroksella paineet noin 2 bar lämpimänä. Öljyt 20w50, 26mm öljypumppu, full flow suodattimella. Olisko ehdotuksia miten paineita saisi ylemmäs tyhjäkäynnillä? Quote Link to comment
Anpu Posted July 28, 2013 Share Posted July 28, 2013 Vauhtipyörän puoleinen öljyventtiili jumissa/jousi poikki? Quote Link to comment
x-pj Posted July 28, 2013 Share Posted July 28, 2013 2 baria 3000 kierroksella on normaali paine läpimälle koneelle. Olen lukenut että VDO:n kaksitoimisissa antureissa merkkivalo syttyy paljon korkammalla paineella kuin alkuperäisessä merkkivaloanturissa. Kuinka paljon mittari näyttää painetta tyhjäkäynnillä? Noin 0,2 baria on tietääkseni alkuperäisen merkkivaloanturin rajarvo. Eli aika alhainen saa olla tyhjäkäynnillä. Quote Link to comment
Guest Fear Posted July 29, 2013 Share Posted July 29, 2013 Itselläni vähän samoja ongelmia. Takimmaisen öp-venttiilin tilalla on säädettävä malli joka ei hirveitä tunnu saavan aikaiseksi öljynpaineille kuumana; onko sitten jousi löysällä tai kireällä. Kylmänä öljynpaineet 5-8 bar riippuen kierroksista, mutta kunnes öljy lähestyy 80 astetta ei tyhjäkäynnillä jaksa enää pitää paineita. Autogaugen elektroninen mittari painuu käytännössä ihan nollaan. Heti kun kaasua vähän hipaisee nousee paineet 1 bariin. Ajossa 2-3 baria kuitenkin mukisematta... Laakerit uudet, nostimet uudet, kampura mitoissaan, kiertokanget uudet, lohko aar-porattu vasta. Itse jäin mietiskelemään voisiko falskata noin paljoa keinujen/työntötankojen välistä, jotka ovat ihan vakiot ja x kilometriä ajetut? Quote Link to comment
ozone Posted July 29, 2013 Author Share Posted July 29, 2013 Vauhtipyörän puoleinen öljyventtiili jumissa/jousi poikki? Tsekattu tuo, mäntä ja jousi on uusia. 2 baria 3000 kierroksella on normaali paine läpimälle koneelle. Olen lukenut että VDO:n kaksitoimisissa antureissa merkkivalo syttyy paljon korkammalla paineella kuin alkuperäisessä merkkivaloanturissa. Kuinka paljon mittari näyttää painetta tyhjäkäynnillä? Noin 0,2 baria on tietääkseni alkuperäisen merkkivaloanturin rajarvo. Eli aika alhainen saa olla tyhjäkäynnillä. VDO:n lukemien heitto oli tiedossa, sen takia kokeilin uudella vakioanturilla. Ja sen takia olenkin huolissani, kun tuo 0,2bar on niin alhainen paine, ettei varmasti kannata päästää valoa palamaan. Itselläni vähän samoja ongelmia. Takimmaisen öp-venttiilin tilalla on säädettävä malli joka ei hirveitä tunnu saavan aikaiseksi öljynpaineille kuumana; onko sitten jousi löysällä tai kireällä. Kylmänä öljynpaineet 5-8 bar riippuen kierroksista, mutta kunnes öljy lähestyy 80 astetta ei tyhjäkäynnillä jaksa enää pitää paineita. Autogaugen elektroninen mittari painuu käytännössä ihan nollaan. Heti kun kaasua vähän hipaisee nousee paineet 1 bariin. Ajossa 2-3 baria kuitenkin mukisematta... Laakerit uudet, nostimet uudet, kampura mitoissaan, kiertokanget uudet, lohko aar-porattu vasta. Itse jäin mietiskelemään voisiko falskata noin paljoa keinujen/työntötankojen välistä, jotka ovat ihan vakiot ja x kilometriä ajetut? Tuota mietin itsekin, että jos paineet karkaa lohkon sisällä johonkin, tai sitten tuolla venakopan puolella. Vaihtoehdot taitaa olla laittaa lisäjäähdytin jotta öljyt pysyy paremmin viileinä, tai sitten isompi öljypumppu. Normaalisti en laittaisi isompaa pumppua mihinkään, mutta jos muu ei auta niin pakko kai se on. Silloin pitää laittaa myös ohuemmat öljyt ettei suodattimet poksu kylmäkäynnistyksissä. Quote Link to comment
metake Posted July 29, 2013 Share Posted July 29, 2013 Takimmaisen öp-venttiilin tilalla on säädettävä malli joka ei hirveitä tunnu saavan aikaiseksi öljynpaineille kuumana Takimmaisella öljynpaineventtiilillä ei ole vaikutusta öljynpaineeseen, ainoastaan siihen että kiertääkö öljy alkuperäisen jäähykennon kautta vai ei. Vaihtoehdot taitaa olla laittaa lisäjäähdytin jotta öljyt pysyy paremmin viileinä, tai sitten isompi öljypumppu. Normaalisti en laittaisi isompaa pumppua mihinkään, mutta jos muu ei auta niin pakko kai se on. Silloin pitää laittaa myös ohuemmat öljyt ettei suodattimet poksu kylmäkäynnistyksissä. Toinen vaihtoehto on laittaa paineenrajoittimella oleva öljypumpun kansi suojaamaan suodatinta. Quote Link to comment
vwagen Posted July 29, 2013 Share Posted July 29, 2013 Öljyn lämpöä ei pidä noista lukemista alentaa,on ihan sopiva.Voisit kokeilla käytetyllä alkuperäisellä paineanturilla,noiden nykyisten tarvikeosien laatu kun parhaimmillaan on vaihtelevaa,niin Motonetin kuin muidenkin. Minkälainen uusi öljypumppu?Oliko sovitus kampikammioon tiukka niinkuin pitää olla vai menikö pumppu paikalleen suunnilleen pudottamalla niinkuin monet uudet pumput nykyisin,silloin paineet karkaa pumpun ja kampikammion välistä. Quote Link to comment
ozone Posted July 29, 2013 Author Share Posted July 29, 2013 Öljyn lämpöä ei pidä noista lukemista alentaa,on ihan sopiva.Voisit kokeilla käytetyllä alkuperäisellä paineanturilla,noiden nykyisten tarvikeosien laatu kun parhaimmillaan on vaihtelevaa,niin Motonetin kuin muidenkin.Minkälainen uusi öljypumppu?Oliko sovitus kampikammioon tiukka niinkuin pitää olla vai menikö pumppu paikalleen suunnilleen pudottamalla niinkuin monet uudet pumput nykyisin,silloin paineet karkaa pumpun ja kampikammion välistä. ' Pumppu on tulpattu, joten vuotoa öljypumpun ja lohkon välistä ei pitäisi tapahtua, vaan kaikki öljy pumpulta menee pumpun kannen kautta suodattimelle. Quote Link to comment
metake Posted July 29, 2013 Share Posted July 29, 2013 Minkälainen uusi öljypumppu?Oliko sovitus kampikammioon tiukka niinkuin pitää olla vai menikö pumppu paikalleen suunnilleen pudottamalla niinkuin monet uudet pumput nykyisin,silloin paineet karkaa pumpun ja kampikammion välistä.' Pumppu on tulpattu, joten vuotoa öljypumpun ja lohkon välistä ei pitäisi tapahtua, vaan kaikki öljy pumpulta menee pumpun kannen kautta suodattimelle. Onko myös lohko tulpattu vai pelkkä pumppu? Jos lohkoa ei tulpata ja pumppu on väljä, kuten vwagen esitti, niin paineet pääsee "takakautta" vuotamaan samasta välistä. Quote Link to comment
ARTO Posted July 29, 2013 Share Posted July 29, 2013 Ja mikä on pumpun ja kannen välys tai pikemminkin rattaiden ja kannen välinen välys. Onko välissä millainen tiiviste, laitettu vahingossa "paksu" tiiviste väliin ja varmasti pumppu ja kansi suorat tai suoruus tarkistettu jne... Quote Link to comment
Guest Fear Posted July 30, 2013 Share Posted July 30, 2013 Itselläni on sekä pumppu että lohko tulpattu. Pumppuna isorattainen ja kantena alumiininen scat ulosotolla. Viime kerralla kannessa oli vähän nirhaumaa rattaiden vaikutuksesta että sekin voi toki olla yksi potentiaalinen kohde paineen laskulle. Minkähän takia tuota takimmaista venttiiliä sitten kaupataan öljynpaineiden säätöventtiilinä jos vaikuttaa vain kennon virtaukseen?? Ja toimiiko tuo siis niin päin että mitä kireämpi, sitä enemmän menee lauhduttimen läpi vai just toisinpäin? Quote Link to comment
Anpu Posted July 30, 2013 Share Posted July 30, 2013 Itselläni on sekä pumppu että lohko tulpattu. Pumppuna isorattainen ja kantena alumiininen scat ulosotolla. Viime kerralla kannessa oli vähän nirhaumaa rattaiden vaikutuksesta että sekin voi toki olla yksi potentiaalinen kohde paineen laskulle. Minkähän takia tuota takimmaista venttiiliä sitten kaupataan öljynpaineiden säätöventtiilinä jos vaikuttaa vain kennon virtaukseen?? Ja toimiiko tuo siis niin päin että mitä kireämpi, sitä enemmän menee lauhduttimen läpi vai just toisinpäin? Kiristys lisää virtausta kennon läpi, paljons sulla on tyhjäkäynti ja paljon paineet tyhjäkäynnillä ihan oikealla hydrauliikkapainemittarilla? Quote Link to comment
x-pj Posted July 30, 2013 Share Posted July 30, 2013 Tuossa vielä kuva öljykierrosta. Selventää asiaa. Kun öljyn paine on kova pumpun päässä oleva "oil relief valve" aukeaa ja päästää öljyn virtaamaan ohi jäädyttimen. Kylmä öljy on jäykkää ja nostaa paineen joten sitä ei jäähdytetä. Kun öljy notkistuu ja paine laskee niin venttiili sulkeutuu ja öljy alkaa kiertää jäähdyttimen kautta. Vauhtipyörän päässä oleva venttiili "oil control valve" säätää maksipainetta. Eli jos paine on liian korkea, venttiili aukeaa ja laskee "liian" öljyn suoraan öljypohjaan. Eli senkään jousen jäykistäminen ei nosta öljynpainetta tyhjäkäynnillä. Eri aisia, jos tuo venttiili on jumissa tai jousi poikki ja venttiili ei sulkeudu ollenkaan, niin sitten voi karata paineet sitäkautta. Quote Link to comment
ozone Posted July 30, 2013 Author Share Posted July 30, 2013 Tähän saakka on aina riittänyt pelkän pumpun tulppaaminen, ja laitoin alumiinisen pumpunkannenkin vain siksi, että rautaista ei ollut saatavilla. Bug Run Classic kutsuu, joten vian etsintä siirtyy ensi viikkoon. Ensiapuna nostin tyhjäkäyntiä ja ajattelin vaihtaa synteettiset koneeseen, lisäksi vaihdoin toisesta koneesta hyväksi todetun anturin. Testaus on vielä tekemättä, joten tällä autolla ei reissuun päästä. Quote Link to comment
ozone Posted August 30, 2013 Author Share Posted August 30, 2013 Vastaan nyt tähän, jos jollakin joskus tulee vastaavanlaista ongelmaa. Irrotin tuossa öljypumpun ja huomasin, että kannen ja pumpun välissä oli paksu tiiviste ja lisäksi vielä tiivistemassaa. Otin tiivisteen pois, pelkällä massalla kiinni ja synteettiset 10W40 koneeseen. Näyttäisi toimivan oikein hyvin, tyhjäkäynnilläkin noin 2bar painetta lämpimänä. Quote Link to comment
Tanhis Posted August 30, 2013 Share Posted August 30, 2013 Vastaan nyt tähän, jos jollakin joskus tulee vastaavanlaista ongelmaa. Irrotin tuossa öljypumpun ja huomasin, että kannen ja pumpun välissä oli paksu tiiviste ja lisäksi vielä tiivistemassaa. Otin tiivisteen pois, pelkällä massalla kiinni ja synteettiset 10W40 koneeseen. Näyttäisi toimivan oikein hyvin, tyhjäkäynnilläkin noin 2bar painetta lämpimänä. Eikös tuohon ole ihan ohjearvotkin olemassa millä välillä tuo rattaan pään ja pumpun kannen pitäisi olla toisistaan. Eli yksi kohteista mikä pitäisi tarkistaa konetta kootessa. Quote Link to comment
metake Posted August 30, 2013 Share Posted August 30, 2013 Irrotin tuossa öljypumpun ja huomasin, että kannen ja pumpun välissä oli paksu tiiviste ja lisäksi vielä tiivistemassaa. Eikös tuohon ole ihan ohjearvotkin olemassa millä välillä tuo rattaan pään ja pumpun kannen pitäisi olla toisistaan. Eli yksi kohteista mikä pitäisi tarkistaa konetta kootessa. Tyhmä kysymys tähän väliin, että mitenkäs tuon välyksen voi tarkistaa kun kansi on vedetty kiinni? Näihinhän käsittääkseni kuuluu "se ohut" tiiviste, ja paksumpi taasen pumpun ja lohkon väliin? Quote Link to comment
Tanhis Posted August 30, 2013 Share Posted August 30, 2013 Irrotin tuossa öljypumpun ja huomasin, että kannen ja pumpun välissä oli paksu tiiviste ja lisäksi vielä tiivistemassaa. Eikös tuohon ole ihan ohjearvotkin olemassa millä välillä tuo rattaan pään ja pumpun kannen pitäisi olla toisistaan. Eli yksi kohteista mikä pitäisi tarkistaa konetta kootessa. Tyhmä kysymys tähän väliin, että mitenkäs tuon välyksen voi tarkistaa kun kansi on vedetty kiinni? Näihinhän käsittääkseni kuuluu "se ohut" tiiviste, ja paksumpi taasen pumpun ja lohkon väliin? Mittaus ilman kantta liuskoilla. Jos kansi ei suora tai kanteen kulunut urat rattaista hylkyyn. Quote Link to comment
metake Posted August 30, 2013 Share Posted August 30, 2013 Mittaus ilman kantta liuskoilla. Jos kansi ei suora tai kanteen kulunut urat rattaista hylkyyn. Kyllä kyllä, mutta mites se tiiviste huomioidaan? Tiivistehän voi painua kasaan hyvinkin paljon materiaalista riippuen. Käsittääkseni tämäkin ongelma johtui juuri tiivisteestä. Quote Link to comment
Tanhis Posted August 30, 2013 Share Posted August 30, 2013 Mittaus ilman kantta liuskoilla. Jos kansi ei suora tai kanteen kulunut urat rattaista hylkyyn. Kyllä kyllä, mutta mites se tiiviste huomioidaan? Tiivistehän voi painua kasaan hyvinkin paljon materiaalista riippuen. Käsittääkseni tämäkin ongelma johtui juuri tiivisteestä. No jos niin paljon haluaa ruveta hifistelemään niin sitten voi mitata välyksen vahapalleroilla. Itsellä kävi vain mielessä että oliko tässä nyt vika tiivisteessä tai liian kuluneessa pumpussa. Ja tietty se tiiviste kuuluisi olla oikean paksuinen ettei siittä tule liikaa välystä. Quote Link to comment
Barney Posted August 30, 2013 Share Posted August 30, 2013 Mittaus ilman kantta liuskoilla. Jos kansi ei suora tai kanteen kulunut urat rattaista hylkyyn. Kyllä kyllä, mutta mites se tiiviste huomioidaan? Tiivistehän voi painua kasaan hyvinkin paljon materiaalista riippuen. Käsittääkseni tämäkin ongelma johtui juuri tiivisteestä. No jos niin paljon haluaa ruveta hifistelemään niin sitten voi mitata välyksen vahapalleroilla. Tai plastigaugella Quote Link to comment
oldis Posted August 30, 2013 Share Posted August 30, 2013 Löytäskö joku nuo tehtaan antamat pumpun välyksen ohjearvot jostain tähän ketjuun niin palvelee hakuja jatkossa. Nopeella haulla löysin että ratasvälyksen (ei siis päittäinen) hylkyraja olisi 0.20mm? Tuokin kuulostaa aika suurelta. Quote Link to comment
Tanhis Posted August 30, 2013 Share Posted August 30, 2013 Löytäskö joku nuo tehtaan antamat pumpun välyksen ohjearvot jostain tähän ketjuun niin palvelee hakuja jatkossa. Nopeella haulla löysin että ratasvälyksen (ei siis päittäinen) hylkyraja olisi 0.20mm? Tuokin kuulostaa aika suurelta. http://www.thesamba.com/vw/archives/manuals/1966withoutguesswork/18_19.jpg http://www.thesamba.com/vw/archives/manuals/1966withoutguesswork/20_21.jpg Nuo on 66 vuodelta kun en tähän hätään jaksanut uudempia ruveta pläräämään läpi. Täällä lisää http://www.thesamba.com/vw/archives/manuals/withoutguesswork.php Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.