Guest fgronlun Posted January 13, 2006 Share Posted January 13, 2006 Se pitää sanoa että tuo lohko painaa ihan pirusti! Piti oikein nostaa ylös verratuna orkkis lohkoon! Mutta tuo karkea viimeistely kuitenkin oli pieni miinus mutta senhän ny saa korjattua paris talli illassa.. Kyllä noilla palikolla pitäis saada se 300 hepoa ku vaan saa kunnon föönin sitte hankittua! Tuolla 1915 koneellakin jo minusta alkas olemaan aika hauskaa jo ku märällä tiellä veti 80 sivuluisuun vahingossa! Mutta oli vaan kylläkin jokku vanhat talvi kummit alla! Olis kiva saada tuo niputettua kesäksi mutta kai siinä niin menee että syskyllä vastaa saa otettua savut tuosta.. Pirun paljo vaan haluu tuota rahaa palaa tuohon autoon ja ny ku iski tuo bmw sairaus niin tiedä koska täss pakko paitaan joutuu.. Tuossa ny on jotakin pieniä pätkiä.. nuo 2 viimesintä ei varmaan toimi.. Ma vidéo http://www.video-perso.com/video.php?id=30776 http://www.video-perso.com/video.php?id=30779 http://www.video-perso.com/video.php?id=18349 Ma vidéo Quote Link to comment
mikan Posted January 14, 2006 Share Posted January 14, 2006 Bemarihimoon noin 80 megan videopätkä: http://www.rmotorsport.com/saku/BMW_Summer_2005.avi Quote Link to comment
Racing Posted January 14, 2006 Share Posted January 14, 2006 se että painaa tuplaten enemmän ei tarkoita tuplaten vahvempaa . En tarkoittanutkaan sitä,vaan tuo on monilta "heikoista" paikoista huomattavasti vahvempi ja lisäksi joka pukissa ohjausholkit jne. Ei tartte tuskin jatkuvasti aarporailla jne ja jos vaurioita tulee niin helpompi korjata. Pärjäähän tolla kuplan omallakin hemmetin pitkälle mutta kyllä vituttaa tehdä kovat työstöt vanhaan lohkoon jos se sattuu vaikka halkeemaan niin sitä ei ole kiva ruveta korjailemaan! Saa FG:llä olla jo hyvä lootakin ja akselit jotta tuon koneen kestää tai kaikkihan riippuu käyttötavasta. Quote Link to comment
Guest ritariässä Posted January 14, 2006 Share Posted January 14, 2006 se millaista lohkon materiaali on hitsata, ei kerro lohkon todellisesta huonoudesta/hyvyydestä. en jauha aihetta enempää, sillä kaikkihan me tiedämme kuplan orkkislohkon heikkoudet ja vahvuudet. ps kaikki ei rakenna niitä 500 hv+ koneita yli 2 barin ahdoilla! Quote Link to comment
Guest fgronlun Posted January 14, 2006 Share Posted January 14, 2006 tuo wasserin lohko oli ittelläkin suunnitelmissa mutta ku alkas laskeen mitä maksais teettää nuo koneistukset (siis piimeenä ja kavereilla) niin tulin siihen lopputulokseen että ku kuitenkin meinaan pysyä tuossa 94mm porauksessa niin ei viitti alkaa nysvään tuon wasserin lohkon kanssa. Kuitenkin siinä on sen verran nysväämistä että ku olen saman ajan ylitöissä niin saan lohkon tienattua. Sitten toine juttu on se että sen saa hitsattua paremmin jos sattuisi kone rikko yllättämään. Mitä turbo vehkeitä on tulossa ensi kesäksi? Meinaako moni kokeilla vartilla niitä? Jotaki huhuja olen kuullu jostain blower ahdestusta boxerista.. Vai onko tuullu vain jotenkin vääriin tuolta blower hillistä? Quote Link to comment
Ketsa Posted January 14, 2006 Share Posted January 14, 2006 se millaista lohkon materiaali on hitsata, ei kerro lohkon todellisesta huonoudesta/hyvyydestä. en jauha aihetta enempää, sillä kaikkihan me tiedämme kuplan orkkislohkon heikkoudet ja vahvuudet. Niin ja kaikkihan tietää, että suunnittelijat pyrkivät aina aluksi parhaaseen lopputulokseen ja vasta myöhemmin alkaa kustannuksien tähden laadusta tinkiminen. Tiedostavana harrastajana Ritari Ässä varmasti tietää kuinka myöhäisessä vaiheessa magnesiumseos on tullut kuplan lohkomateriaaliksi... nimimerkillä: Uuden alumiinilohkon omistaja, vaikka rojektin vuosimalli ei sitä edellytäkkään ;-) Quote Link to comment
Guest ritariässä Posted January 14, 2006 Share Posted January 14, 2006 ajelkaa nyt ensin niil uusilla väliamerikassa valetuilla muutama vuosi ja palataan sitten asiaan. kuplan valmistushistoria on opeteltu ulkoa, joten ei tartte snobbailla susilinnalaisten lohkohistorioilla:) Quote Link to comment
jukkis Posted January 14, 2006 Share Posted January 14, 2006 Mitä turbo vehkeitä on tulossa ensi kesäksi? Meinaako moni kokeilla vartilla niitä? Jotaki huhuja olen kuullu jostain blower ahdestusta boxerista.. Vai onko tuullu vain jotenkin vääriin tuolta blower hillistä? Mulla näyttää valmistuvan ens kesäks ja openiin ois tarkotus päästä kokeilee.Oon muuten kans kuullu huhuja bloweri notsista eräältä osatoimittajalta.... kellähän tulossa??? ei voi tietää ;) Quote Link to comment
mikko k Posted January 14, 2006 Share Posted January 14, 2006 se millaista lohkon materiaali on hitsata, ei kerro lohkon todellisesta huonoudesta/hyvyydestä. en jauha aihetta enempää, sillä kaikkihan me tiedämme kuplan orkkislohkon heikkoudet ja vahvuudet. ps kaikki ei rakenna niitä 500 hv+ koneita yli 2 barin ahdoilla! Se millaista lohko on hitsata kertoo siitä materiaalista ja valun hyvyydestä, ilmattomuudesta, tiiviydestä ja lujuudesta todella paljon. Millainen lohko on kokonaisuudessaan, se selviää vasta vuosien päästä. En mäkään jauha aihetta enempää. Itselleni en ole tuollaista lohkoa hankkinut, eikä 500+ ole mun tavoite vaan jotain muuta... Quote Link to comment
Guest fgronlun Posted January 14, 2006 Share Posted January 14, 2006 Mulla näyttää valmistuvan ens kesäks ja openiin ois tarkotus päästä kokeilee.Oon muuten kans kuullu huhuja bloweri notsista eräältä osatoimittajalta.... kellähän tulossa??? ei voi tietää ;) Minkälaisilla paketilla on aikomus ajella baanalla? 2.? turbo jne? Ittellä on visio että tuohon omaan koneseen sais jokku kivat kannet esim nämä http://www.aircooled.fi/shop/index.php?productID=246 Mutta alux kyllä kai tulee vain ajettua noilla itte kaivetuilla orkkis tyyli kansilla ja parilla dellortolla. Turboja on kaksi mistä valita joko tuo to3/4 tai holsetin h1e (sekin kyllä ihan loppu mutta ilmanen). Tulevaisuudessa vois sitten hankkia jonkun hx40-50. Mutta pitäis myös tehdä kunnon pakosarjakin sitten.. Quote Link to comment
jukkis Posted January 14, 2006 Share Posted January 14, 2006 ei mulla oo ku 1835cc,kannet empeistä hiplatut 180hp virtaa teoreetista,engle tcs-10 nokka,yks vaaka 45-kaasari,raatikaisen cooleri, to3 carretti tai jos löytyy rahoja holset h1e/d,jotain 1-1.5 ahtoja. jos ei kestä ni tehdään uus wasserlohkoon? Quote Link to comment
Teevee Posted January 15, 2006 Share Posted January 15, 2006 Kutakuinkin mullekin tulossa tommonen ensi kesäksi.. :) Onko tosta kuplasta muuten jossain jotain kuvia, josta on noita videoitakin laitettu..? Quote Link to comment
mikan Posted January 15, 2006 Share Posted January 15, 2006 Suunnilleen jukkiksen kaltaisella kombolla mennään taas ens kesä. Taitaa olla jo viides kesä ilman avaamista/muutoksia. t. Mika Quote Link to comment
jukkis Posted January 15, 2006 Share Posted January 15, 2006 Mika eikö sullakin ollu 45-kaasarilla se oma kone? Alkas olee kohta ajankohtasta ruveta suuttimet,kurkut,yms tilata. sattusko sulla olee mitään vinkkiä antaa et minkälaisella suutin,seosputki ja kurkku yhdistelmällä vois ensi käynnistyksiä koittaa? Quote Link to comment
Guest fgronlun Posted January 15, 2006 Share Posted January 15, 2006 Kutakuinkin mullekin tulossa tommonen ensi kesäksi.. :) Onko tosta kuplasta muuten jossain jotain kuvia, josta on noita videoitakin laitettu..? Jos meinaat tuota mun omaa niin täss on pari kuvaa Quote Link to comment
mikan Posted January 15, 2006 Share Posted January 15, 2006 Mika eikö sullakin ollu 45-kaasarilla se oma kone? Alkas olee kohta ajankohtasta ruveta suuttimet,kurkut,yms tilata. sattusko sulla olee mitään vinkkiä antaa et minkälaisella suutin,seosputki ja kurkku yhdistelmällä vois ensi käynnistyksiä koittaa? 40 pysty ja dellorto. Tiedä sitten onko mun säädöistä paljoakaan iloa sulle. Turbomania-kirjasta saa hyvää perustietoa millä lähtee hakemaan oikeita säätöjä. t. Mika Quote Link to comment
-Puide- Posted January 16, 2006 Share Posted January 16, 2006 Mitä turbo vehkeitä on tulossa ensi kesäksi? Meinaako moni kokeilla vartilla niitä? Jotaki huhuja olen kuullu jostain blower ahdestusta boxerista.. Vai onko tuullu vain jotenkin vääriin tuolta blower hillistä? Mulla näyttää valmistuvan ens kesäks ja openiin ois tarkotus päästä kokeilee.Oon muuten kans kuullu huhuja bloweri notsista eräältä osatoimittajalta.... kellähän tulossa??? ei voi tietää ;) Mikäs osatoimittaja tollasia huhuja kertoilee =) Huhut on huhuja... -MP- Quote Link to comment
Guest fgronlun Posted January 17, 2006 Share Posted January 17, 2006 Siis vaasan testipäiviläkin pitäis olla yx sun toinen vw kokeilemassa sitten jos vaan kaikki saa autot siihen mennessä nippuun. Jos oma on kunnossa niin pohjosemmasta tulee ainakin 2kpl sitten on tämä huhu ??? blower vehje. Sitten sun vw1302Si. Joten jos mä lasken nuo yhteen niin meitä olisi 5 kpl.. Pitää varmaan ajaa vaasassa sitten ihan oma turbo vw luokka sitten.. Quote Link to comment
Guest TurboToffi Posted January 17, 2006 Share Posted January 17, 2006 jukkis kirjoitti: Mitä turbo vehkeitä on tulossa ensi kesäksi? Meinaako moni kokeilla vartilla niitä? Jotaki huhuja olen kuullu jostain blower ahdestusta boxerista.. Vai onko tuullu vain jotenkin vääriin tuolta blower hillistä? Jos oma on kunnossa niin pohjosemmasta tulee ainakin 2kpl Mulla on toinen näistä... Quote Link to comment
Guest laiska`s custom Posted January 18, 2006 Share Posted January 18, 2006 saanen tiedustella onko toi ahtimelle menevä putki todellakin toi??vai onkos toi vaan jiginä.. Quote Link to comment
mikan Posted January 18, 2006 Share Posted January 18, 2006 TurboToffi, mitään havaintoa kuinka toi Boschin ruisku pelittää turbotettuna vai onko noiden kuorien sisällä mekaruutta tmv.? t. Mika Quote Link to comment
Guest TurboToffi Posted January 18, 2006 Share Posted January 18, 2006 saanen tiedustella onko toi ahtimelle menevä putki todellakin toi??vai onkos toi vaan jiginä.. Kaikki putket ovat siellä missä ne pitää olla.. Quote Link to comment
Guest TurboToffi Posted January 18, 2006 Share Posted January 18, 2006 TurboToffi, mitään havaintoa kuinka toi Boschin ruisku pelittää turbotettuna vai onko noiden kuorien sisällä mekaruutta tmv.? Ruisku on L-Jetronic Volvo 360 GLT:sta ja kyllä kaveri ajaa L-jetronikkilla turbon kanssa Taunuksessa- toimii kyllä. Quote Link to comment
mikan Posted January 18, 2006 Share Posted January 18, 2006 TurboToffi, mitään havaintoa kuinka toi Boschin ruisku pelittää turbotettuna vai onko noiden kuorien sisällä mekaruutta tmv.? Ruisku on L-Jetronic Volvo 360 GLT:sta ja kyllä kaveri ajaa L-jetronikkilla turbon kanssa Taunuksessa- toimii kyllä. Niin, mullakin on kokemusta LE-jetistä ja ahdetusta 100A-Datsunista. Ihan ongelmatonta toiminta ei ole. Mun ruisku oli GSI-Opelista. Tahtoi vetää laihalle ahdoilla. Laitoin progressiivisen bensanpaineensäätimen ja nostin bensanpaineet 2,5 -> 3,0 bariin. Sen jälkeen on seokset olleet paremmin "vihreällä". Lämpöanturia huijataan ohjaamosta säädettävällä 10kohmin potikalla. Sillä saa tarpeen vaatiessa perusseoksen kohdalleen ja annettua ryyppyä. t. Mika Quote Link to comment
Guest TurboToffi Posted January 18, 2006 Share Posted January 18, 2006 Ihan niin kuin minäkin oon suunnitellut... Progressiivinen bensapaineensäädin ja säädettävä 10kohmin potikka(jo hankittu). Ja vielä sen lisäksi kylmäkäynnistyssuuttimia ahtopaineanturilla jos bensaa ei riitä korkeimmilla ahdoilla.... Ehkä ei paras vaihtoehto, mutta toimiva... Quote Link to comment
Guest laiska`s custom Posted January 18, 2006 Share Posted January 18, 2006 ei millään pahalla mut toi putki on vaan aika järjettömän kokosta! Quote Link to comment
Guest fgronlun Posted January 18, 2006 Share Posted January 18, 2006 ei millään pahalla mut toi putki on vaan aika järjettömän kokosta! Jos tarkoitat tuota putkea joka tulee "paloseinän" läpi niin ymmärtääkseni se on vain flektille johtava raitis ilma putki. Quote Link to comment
Guest laiska`s custom Posted January 18, 2006 Share Posted January 18, 2006 ahtimelle sisään menevä putki,eli pakosarjaa.. Quote Link to comment
Guest fgronlun Posted January 18, 2006 Share Posted January 18, 2006 ok. Minusta se ei ollu mitenkää niin älyttömän suuri kuitenkaan siis tuo sisään menevä putki.. Itte en kyllä ainakaan halua noin pitkällä "kollektori" putkella ajaa.. Mutta mix se noin on sen tehny niin varmaan toffi itte osaa vastata. Quote Link to comment
-Puide- Posted January 18, 2006 Share Posted January 18, 2006 Siis vaasan testipäiviläkin pitäis olla yx sun toinen vw kokeilemassa sitten jos vaan kaikki saa autot siihen mennessä nippuun. Jos oma on kunnossa niin pohjosemmasta tulee ainakin 2kpl sitten on tämä huhu ??? blower vehje. Sitten sun vw1302Si. Joten jos mä lasken nuo yhteen niin meitä olisi 5 kpl.. Pitää varmaan ajaa vaasassa sitten ihan oma turbo vw luokka sitten.. Mut voi tiputtaa turbo luokasta pois... Mää ajan ihan vaparilla vaan....=) Volkkareita pitäs tulla näiden lisäks ainakin 4 kappaletta tosin vapareita kaikki... tai sitten joutuu ukot pulittaa vetopanokset ilman ajoja... =D -MP- Quote Link to comment
Guest fgronlun Posted January 18, 2006 Share Posted January 18, 2006 Siis vaasan testipäiviläkin pitäis olla yx sun toinen vw kokeilemassa sitten jos vaan kaikki saa autot siihen mennessä nippuun. Jos oma on kunnossa niin pohjosemmasta tulee ainakin 2kpl sitten on tämä huhu ??? blower vehje. Sitten sun vw1302Si. Joten jos mä lasken nuo yhteen niin meitä olisi 5 kpl.. Pitää varmaan ajaa vaasassa sitten ihan oma turbo vw luokka sitten.. Mut voi tiputtaa turbo luokasta pois... Mää ajan ihan vaparilla vaan....=) Volkkareita pitäs tulla näiden lisäks ainakin 4 kappaletta tosin vapareita kaikki... tai sitten joutuu ukot pulittaa vetopanokset ilman ajoja... =D -MP- Flekti vaan kiinni ja saadaan kisata kuka on vaasan kinggi... ;) Vaikka hyvä on jos alhanen 14 ensvuonna irtoo.. Quote Link to comment
Guest laiska`s custom Posted January 18, 2006 Share Posted January 18, 2006 ei sen pituus vaikuta juuri laisinkaan,mut toi koko sen ratkasee. Quote Link to comment
Guest fgronlun Posted January 18, 2006 Share Posted January 18, 2006 ei sen pituus vaikuta juuri laisinkaan,mut toi koko sen ratkasee. Mutta eikö se ole pullon kaula jos sinulla on pitkä ja ohut putki? Eiköhän pienempikin kelpaisi mutta mikä haitta vaikutus isolla putkella sitten on? Tasaako se paine aaltoja liika vai hidastuuko kaasuvirtaus likaa? Jos sulla on esim sisäänmeno reikä luokkaa 50mm niin eikö kolektorikin ole hyvä pitää sitten sen kokoisena? Quote Link to comment
Guest laiska`s custom Posted January 18, 2006 Share Posted January 18, 2006 sen kokoinen putki et menee just sisään siihen ahtimen sisään menoon,sehän on sieltä sisåltä pienempi ni sit on aika kohillaan putki koko.tietenkin virtaus hiljenee isommassa putkessa.4-2-1 pakosarjalla voidaan käyttää hyvinkin pitkää putkea ennen ahdinta toiminnan häiriintymättä,kuhan koko on oikea. Quote Link to comment
jukkis Posted January 18, 2006 Share Posted January 18, 2006 Pitänee omastakin muuttaa tuo kollektorista ahtimelle menevä putki pienemmäks. tällä hetkellä 60mm joku 50mm varmaan riittäis? Putken pituus kollektorista ahtimen laippaan noin 20cm. Quote Link to comment
Guest laiska`s custom Posted January 18, 2006 Share Posted January 18, 2006 50mm voi olla järeetä viellä,riippuu ahtimestasi.yks osasella pakopesällä hyvä pakosarja olis 4-2-1 38mm-41mm-"44-48mm" riittää niin pitkälle kuin on järkeä ottaa tehoa yks osasella pakopesällä. Quote Link to comment
Guest fgronlun Posted January 18, 2006 Share Posted January 18, 2006 Tässä on nytt ainakin kolme vehjettä joita suurella todenäköisesti nähdään ainakin vaasassa.. Jos vaan valmistuvat.. tässä berran oma turbo toffin ja mun Joten vaasassa ainakin tullaan olemaan... (ei ollu tarkotus katkaista tuota pakosrj keskustelua kuitenkaan!) Quote Link to comment
jukkis Posted January 18, 2006 Share Posted January 18, 2006 Se on 4-1 sarja.38mm(sisämitta) kansista kollektoriin ja siitä 60mm:sellä ahtimelle. ostin sarjan valmiina,muuten ihan asiallisen näkönen mut tuo ahtimelle tulevan putken koko o mietityttäny et taitaa olla turhan järeetä. Aluksi tulossa carretin t03,pako ar63,jotain järkevämpää ahdinta vois sit kattoo ku saa muuten pelaa. Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted January 19, 2006 Share Posted January 19, 2006 Pikkasen mietityttää, että kuikohan paljon sillä sitten on väliä jos on turhan väljä putki paineellisessa järjestelmässä. Eipä se toki paljoo vastusta, mutta kuitenkin turbosta virtaa sen minkä turbosta virtaa ja vois olettaa näin mutulla, että liian iso putki koneen ja turbon välillä ei haittais muuta kun sen, että jäähdyttävää pinta-alaa on enemmin. Tosin kaasun virtaus hidastuu ja niin edelleen. Voihan sitä miettä, että pyöriskö turbo sitten hanakammin pienemmällä putkella, mut tuskin sillä sentään ammutaan. Saa ampua alas vaikka samantien. Miulla ei oo nimittäin minkäänlaista kokemusta minkäänlaisesta turbokoneesta. Quote Link to comment
Guest marko jääskeläinen Posted January 19, 2006 Share Posted January 19, 2006 Karkea nyrkkisääntö Ahtopaine putket painepuolella on että50mm putki noin 400hv tehoille ihan ok tuosta ylitse kannattaa vaihtaa jo 60mm putkeen.jouheat mutkat ovat eduksi Kuvassa on imusarjan putket 50mm ja paineputket 76mm kaikki vaikuttaa kaikkeen kuten kannet,nokka,ym asiat. t-jääskeläinen Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.