Jump to content

Kuplan kone ja laatikko pyörässä -kytkin luistaa.


Recommended Posts

Pyörässä kuplan kone ja laatikko(uusi kykinlevy)-ketju veto. Tänä vuonna tuli laitettu sivuvaunu kylkeen. Kone saanut täysremontin + 2 x tupla DEll 'Ortot. Uusia ns haasteita ilmeni kesällä.

Nyt kun moottorista löytyy enemmän vääntöä kytkin luistaa jos äkillisesti antaa lisää hanaa ("tai jos ajaa yli 150km/h vaunun kanssa, nelospykälä päällä").

Näitä ongelmia ei ollut aiemmin kun ajelin ilman sivuvaunua ja kone oli niin loppu että oli puristuksia vaan kahdessa pytyssä.

Kytkinasetelma on vanhanmallinen 200 millinen jossa yhdeksän (9) jousta. Jouset otettu kaikki pois, olivat valkoisia ja punaisia. Tilalle laitettu kolme jäykempää jousta (vihreät) 180 mm kytkinasetelmasta.

Laatikon kytkinvipua työntää omatekoinen orjasylinteri Derbi Sendan pääsylinteristä otettu 11mm mäntä. Ohjaustangossa on Kawasaki Drifterin pääsylinteri. Tämä yhdistelmä jaksaa vielä käsin käyttää.

Sivuvaunu ja peräkärry perässä + kanssamatkustaja + koira + tavarat kärryssä lisäsi painoa kaiken kaikkiaan noin 300kg.(Pyörä ilman kuljettaja on 300kg)

 

VW-tietäjät- ehdotuksia please- miten saada enemmän työntövoimaa kytkinasetelmaan (lisää jousia) käyttäen käsikytkintä? Jalkakytkin on poissuljettu jalkavamman takia. Minkälainen kytkin oli Amazonas 1600 pyörissä? Niissä nestekytkin (käsikäyttöinen) ja jonkinlainen "momenttimuunnin" ennen laatikon kytkinvipua.

 

(Roikkalaiset laittaneet kyllä VW,ZAZ,Citroen,Saab, ja dieseleitä ym Uraleihin ja K-pyöriin mutta ovat käyttäneet Ural ja K:n laatikoita ja kytkimiä.

Ruotsin trikeklubbenissa he käyttävät jalkakytkintä.Boss Hoss tyyppiset triket ovat automaatilla.)

Link to comment

Jousia on tullut koitettua eri yhdestelmiä. Kennedy Stage 1 oli jo kotona - sitä en viitsinyt edes asentaa, se on yksinkertaisesti liian jäykkä käsikäyttöiseksi. Tuli kans koitettua 180mm vauhtipyörä ja 180mm uudenmallisen kytkinasetelma+uusi levy -> ei onnistunut-liian jäykkä käsikäyttöön. Sitten 180mm vanha kytkinasetelma ja ne kolme tummanvihreätä jousta.-Sai ainakin pykälät päälle mutta luisti. Sen jälkeen 200mm vauhtipyörä mistä oli sorvattua neljä kiloa ylimääräistä rautaa pois ja vanhanmallinen kytkinasetelma mistä punaiset ja valkoiset jouset korvattiin niillä kolmella tummanvihreällä jousilla.

Levyä ei vielä öljyssä.

Toisaalta auto mistä tuo vauhtipyörä ja se Kennedy stage 1 kombinaatio on otettu-vauhtipyörän ns kytkinpinta ei ollut 100 prosenttisesti sileä. Oletin ettei olis merkitystä kun pyörän paino oli niin paljon vähemmän autoon verrattuna. Autossa se ei luistanut vaikka kone oli penkitetty 120 heppaa.

Kush-lok levyä en käyttäisi koska laatikon välitys ja toisioveto antaa seuraavat "kyydit".

Ykkönen naurettavan lyhyt-en käytä.

Kakkonen pikkasen luistoa liikkeellelähtö ja voi vedättää tuohon kaheksanviiteen - orkkis nokka joten kierrokset 4500rpm?

Kolmonen noin 50-150km/h

Nelonen 70->?

Ongelma on lähinnä se että kytkinvipu tarvitsee suhteettoman pitkä liike ja mpyörien pääsylinteristä lähtee niin pieni määrä nestettä kohti orjasylinteriä. Orjasylinterin liikettä on koitettu siirtää lähemmäs kytkinvivun akselia vaihtamalla orjasylinteriä omatekoisesta FSO:n orjasylinteriin.-Ei hyvä.

Käynyt mielessä että jos rakentaisin Hydrauli/manuaalisen rotanloukun ennen vaihdelaatikon kykinvipua. On kans pyörinyt ideana että kun kerran laturin toinen pää ei pyöritä puhallinta että jos sinne päähän servopumpun ja mikroswitchin ja hydraulin kautta kytkinvipuun. Sitten vois laittaa minkä kytkinasetelman tahansa.

Realiteetti kuitenkin enemmän rotanloukun puolelle ehkä.

Nykyinen yhdistelmä on jo rajamailla mitä kädellä jaksaa käsitellä-elikkä semmosenaan ei voi lisätä jousia.

Link to comment
Kush-lok levyä en käyttäisi koska laatikon välitys ja toisioveto antaa seuraavat "kyydit".

Kytkinlevy, 200mm, Kush-Lok.

 

Jousittamaton kytkinlevy, joka toimii erittäin hyvin niin lähes vakion, kuin korkeaviritteisenkin moottorin kanssa. Hyvä kumppani Kennedy -kytkinasetelmalle. Levy, jota pystyy luistattamaan, mutta joka tarvittaessa pitää.

Link to comment

Ok-muistin väärin. Luulin että kush-lok oli niitä Race off-on kytkinlevyjä.

Ongelmani ei sinänsä ole kytkinlevyssä vain miten saisi tarvittavan määrän painetta kytkinlevylle käsikytkimellä. Autossa tätä ongelma ei ole koska mahdollisuudet jalkakäyttöiselle nestekytkimelle ovat lähes rajattomasti.

Link to comment

Vähän nyt vaikea antaa vaihtoehtoisia kytkin vinkkejä kun ei ole mitään hajua että minkä näköinen kikotin sulla on käytössä. Mutta onko esim suicide shifterin tyyppisen kytkimen rakentaminen mahdottomuus. Tai tuleeko vaihteiden vaihto silloin mahdottomaksi ilman molempien käsien irroittamista tangosta.

Link to comment

Suicide-shifter pyörissä on lähinnä sitä että siirrät kytkinkahvan pitkän tangon päähän ja tangon toinen pää on kiinni jossain akselissa missä aikaisemmin oli lyhyt vipu jalkavaihteille. On ilmeisesti jonkinlainen villitys custompyörissä tänä päivänä. Tai tarkoititko että käyttäis pitkää tankoa vasemmalle kädelle että sais lisää momenttia?

Noh joka tapauksessa se ei oikein sovi. Mulla vaihdekeppi oikealla puolella tankkia ja keppi liikkuu normi kuplan H-kaavan mukaan (myös pakki). Elikkä pitäis irrotta molemmat kädet stongasta että sais vaihdettua vaihdetta.

Tässä vähän kuvia pyörästä: http://www.youtube.com/watch?v=T_Whg0JMXDc

Lisätiedoista näkee lisää kuvia siitä Drop-boxista.

 

Pyörästä tehty käsivaihteinen kun en tiennyt miten kuplan laatikkoa muutetaan jalkavaihteiseksi. Enkä tiedä vieläkään miten sitä tehtäis.

Link to comment

Tämä itsemura/kytkinkahva vaihtaja on kyllä "Uusi" systeemi, vanha kunnon itsemurha kytkin oli (pyörässä) jalalla (suora tanko kytkimelle) ja käsivaihteet oikealla, (Harrkikossa rik-rak kannessa suoraan pultattuna). Siitähän tämä nimi tulee kun olet liikennevaloissa ykkönen päällä ja vasmmalla jalalla painat kokoajan kytkintä, sitten kun horjahdat/väsyt ja vas. jalka lipeää niin sitten tulee äkki(suiside)lähtö!!! Kokemusta on täsätäkin.

 

Sullahan on jo vaihteet oikealla niin väsäät vaan kytkimen vas. jalalle niin vas. käsi pysyy aina stongassa. On kun autalla ajais.

Link to comment

Vanhanmallista oikea "suicide-kytkin" koitin kaks vuotta sitten tuohon pyörään kun ei ollut vaunua kiinni. Sanotaan vain ettei ainakaan kuulunut mun parhaimpiin päähänpistoihin. Sen jälkeen koitin vanhan harley parkinsonin jalkakytkin. Siinä voit tavallaan lukita kytkimen ns pohjaan kun seisot paikallaan liikennevaloissa, päästät kytkintä sitten kantapäällä kun haluat lähteä liikkeelle. Tässä kuva samanlaisesta: http://auto.howstuffworks.com/1959-harl ... pecial.htm

Yritin olla fiksu ja muutin sitä hd jalkakytkintä tai jatko siitä eteenpäin mersun/bmw:n nestesylintereillä. Kytkinasetelmassa (180mm) kaikki jouset paikalla. Lopputulos oli että piti seistä kytkimen päällä koko painolla (80kg+) että sai pykälät vaihdettua. Tosi turvallista ajoa....

Nyt pitää muistaa että mpyörien kytkimet (kardaanipyörät poissuljettuna) eroaa melkoisesti kuplan kytkimesta. Vertaa esm Harrikan ja kuplan kytkimen rakennetta.

HD:n jalkakytkin toimii ihan hyvin harrikassa muttei kuplan kytkimen kanssa.

 

Nyt oli ongelmana ettei jalkakytkintä enää kuulu vaihtoehtoihin vamman takia. Pitoa tarttis kytkimelle ja samalla helppokäyttöisyys (kevyt käsitellä kädellä).

Jonkinlaista hydrauli-mekaaninen-hydrauli tai hydrauli-mekaanista systeemiä (Reuben Goldberg?)-ilman moottorivetoista pumppua onkos rakentelukokemuksia?

Link to comment

Jonkinlainen ratkaisu tietenkin tuo edellinen ehdotus olisi johonkin-muttei tähän kyseiseen ongelmaan.

On tullut koitettua tuommosella 180mm uudella uudenmallisella asetelmalla - myyjän mukaan niin paljon kevyempää verrattuna vanhan käpälämallisen. Pelkkää myyntipuhetta! Ero oli olematon, molemmat semmosenaan liian jäykkiä käsikytkimelle.

Eihän kushlock ja tavallisen kytkinlevyn välillä ole merkittävästi pinta-ala eroja. Ero lähinnä jousilla tai ilman. Samanpaksuiset kytkinlevyt ei sinänsä vaikuta paineasetelman jäykkyyteen eikä kytkimen keveyteen.

 

Ratkaisu pitää löytää vaihdelaatikon/kytkimen ulkopuolelta. Miten saada pienestä pääsylinteristä lyhyellä liikkeellä kevyellä puristuksella aikaan pitkää liikettä isolla painevoimalla tai vetovoimalla loppupäähän jotta vois käyttää esm uudenmallisen kytkinasetelman tai vanha kaikilla jousilla?

Link to comment

Voisin nyt kuvitella että jos sulla oli valmiiksi urainen vauhtipyörä ja sitten olet siinä kytkintä luistatellut niin kehties jotain apua saattaisi olla uudesta levystä lasittuneen tilalle ja sipaistusta vauhtipyörästä koska ei sen kytkimen pitäisi tuollaisella kuormalla luistaa jos kaikki on kunnossa.

Link to comment
Kytkinasetelma on vanhanmallinen 200 millinen jossa yhdeksän (9) jousta. Jouset otettu kaikki pois, olivat valkoisia ja punaisia. Tilalle laitettu kolme jäykempää jousta (vihreät) 180 mm kytkinasetelmasta.

Hitto että kesti ennenkuin tajusin, jos tajusin.. Luulin ensin että sulla on siellä vakiota jäykempi kytkin, mutta ymmärsinkö oikein, että sulla onkin siellä siis yhdeksän jousen sijasta vain kolme jousta? Eli huimasti vakiota löysempi kytkin?

Link to comment
Kytkinasetelma on vanhanmallinen 200 millinen jossa yhdeksän (9) jousta. Jouset otettu kaikki pois, olivat valkoisia ja punaisia. Tilalle laitettu kolme jäykempää jousta (vihreät) 180 mm kytkinasetelmasta.

Hitto että kesti ennenkuin tajusin, jos tajusin.. Luulin ensin että sulla on siellä vakiota jäykempi kytkin, mutta ymmärsinkö oikein, että sulla onkin siellä siis yhdeksän jousen sijasta vain kolme jousta? Eli huimasti vakiota löysempi kytkin?

Jos näin niin kokoa se nyt vaikka kuudella punasella niin saat ~30KG lisää puristus voimaa. Ja voisiko olla niin että kytkin ei purista tasaisesti kun on niin paljon vähemmän jousia asetelmassa ja luisto johtuisi siittä.

Link to comment

Kyllä näin on että 9 (yhdeksän) jousen kytkinasetelmassa on enää kolme jousta. Taka-ajatuksena oli että jos 6 jousta(180mm kytkinasetelma) riittää autoon+matkustajat+tavarat+peräkärry puolet puristusvoimasta riittäisi moottoripyörälle jossa 200mm kytkinlevy.

 

Tuo actuaattori idea oli hyvä mutta eikös silloin tarvittaisi jonkinlaista potentiomeetteri kytkinkahvan sijaan. Ja kuinkas paluuliike? Taitaa olla liian monimutkaista meikäläiselle.

 

Kiitos Norppa! Jos nyt sittenkin pysyisi koulufysiikassa ja ideana sitten jos pienentäisi orjasylinterin halkaisija esm 6 milliin (nykyinen 11mm) sitten liike kolminkertaistuisi (ja voiman tarve olis kolmasosa nykyisestä jos oikein muistan) jatkeena kolmiomuotoinen mekaaninen momenttimuuntaja epäkeskoakselilla? Jos tämä onnistuisi ja kytkin olis sen jälkeen kevyempi käyttää. Tämän jälkeen vois lisätä tai vaihtaa jousia niinkuin Tanhis ehdotti: 6 kpl punaista jousia kolmen vihreän tilalle. 30 kg puristusvoima lisää voi olla ratkaiseva ja riittävä.

 

Jää sitten vielä vaihtoehtoiset kytkinlevyt kush-lock tai sintteri.

 

Kiitoksia vastanneille. Nyt etsimään 6mm mäntä tiivisteineen.

Link to comment
Jos nyt sittenkin pysyisi koulufysiikassa ja ideana sitten jos pienentäisi orjasylinterin halkaisija esm 6 milliin (nykyinen 11mm) sitten liike kolminkertaistuisi (ja voiman tarve olis kolmasosa nykyisestä jos oikein muistan)

"Minkä matkassa häviää, sen voimassa voittaa"

Jos pienennät sylinteriä, niin liikematka kyllä kasvaa, mutta voiman tarve menee juuri toisinpäin, eli kasvaa samassa suhteessa.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Metake: "Minkä matkassa häviää, sen voimassa voittaa"

Jos pienennät sylinteriä, niin liikematka kyllä kasvaa, mutta voiman tarve menee juuri toisinpäin, eli kasvaa samassa suhteessa.

 

-Joo niin olikin. Kaivettuani romulaatikkoa löytyi vanha Nissin-merkkinen nestekäsikytkinkahva jostain isosta Kawasta tai Jammusta. Siinä männän halkaisija 14 mm ja hyötyliike noin 15mm.

Mittasin myös uuden 200mm kytkinasetelman mitta ns painelevystä asetelman kiinnityskohtiin kohti vauhtipyörää ja sain tuloksen 16,7mm.

Nythän tästä tiedosta ei sinänsä on hyötyä koska vanhanmallinen kytkinasetelma eroaa uudesta. Uudenmallinen asetelma vaatii lyhyemmän liikkeen irrotakseen kytkintä-mutta samalla se vaatii enemmän voimaa. Vanhanmallinen ns tripoidi taas vähemmän voimaa mutta pidemmän liikkeen.

Tarkoitus vaihtaa ne kolme vihreätä jäykkää jousta yhdeksään punaiseen-sais ainakin tasaisemman puristuksen kytkinlevylle (niinkuin Tanhis epäili että ongelma onkin kolmella jousella=epätasainen puristus ja niin varmasti onkin).

 

Taustalla huonot kokemukset uudesta 180mm kytkinasetelmasta sekä käsi että jalkakytkimellä.

Kysymys seuraavanlainen: paljonko tarvitaan liikettä itse painelaakerille jos käyttä vanhanmallista kytkinasetelmaa?

Jos saisinkin tehtyä työsylinterin tai löytäisi sopivan työsylinterin joka hoitaisi homman tämän vanhan Nissinin pääsylinterin kanssa.

 

Entäs voiko tähän kyseiseen "tripoidi" kytkinasetemaan lisätä vielä vanhemman mallisesta tripiodista sen renkaan mitä tulee käpälöitten päälle? Painelaakerin liikerata lyhentyisi vastaavasti?

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...