Dnepr-pilot Posted September 18, 2013 Share Posted September 18, 2013 Pyörässä kuplan kone ja laatikko(uusi kykinlevy)-ketju veto. Tänä vuonna tuli laitettu sivuvaunu kylkeen. Kone saanut täysremontin + 2 x tupla DEll 'Ortot. Uusia ns haasteita ilmeni kesällä. Nyt kun moottorista löytyy enemmän vääntöä kytkin luistaa jos äkillisesti antaa lisää hanaa ("tai jos ajaa yli 150km/h vaunun kanssa, nelospykälä päällä"). Näitä ongelmia ei ollut aiemmin kun ajelin ilman sivuvaunua ja kone oli niin loppu että oli puristuksia vaan kahdessa pytyssä. Kytkinasetelma on vanhanmallinen 200 millinen jossa yhdeksän (9) jousta. Jouset otettu kaikki pois, olivat valkoisia ja punaisia. Tilalle laitettu kolme jäykempää jousta (vihreät) 180 mm kytkinasetelmasta. Laatikon kytkinvipua työntää omatekoinen orjasylinteri Derbi Sendan pääsylinteristä otettu 11mm mäntä. Ohjaustangossa on Kawasaki Drifterin pääsylinteri. Tämä yhdistelmä jaksaa vielä käsin käyttää. Sivuvaunu ja peräkärry perässä + kanssamatkustaja + koira + tavarat kärryssä lisäsi painoa kaiken kaikkiaan noin 300kg.(Pyörä ilman kuljettaja on 300kg) VW-tietäjät- ehdotuksia please- miten saada enemmän työntövoimaa kytkinasetelmaan (lisää jousia) käyttäen käsikytkintä? Jalkakytkin on poissuljettu jalkavamman takia. Minkälainen kytkin oli Amazonas 1600 pyörissä? Niissä nestekytkin (käsikäyttöinen) ja jonkinlainen "momenttimuunnin" ennen laatikon kytkinvipua. (Roikkalaiset laittaneet kyllä VW,ZAZ,Citroen,Saab, ja dieseleitä ym Uraleihin ja K-pyöriin mutta ovat käyttäneet Ural ja K:n laatikoita ja kytkimiä. Ruotsin trikeklubbenissa he käyttävät jalkakytkintä.Boss Hoss tyyppiset triket ovat automaatilla.) Quote Link to comment
Guest Pesone Posted September 18, 2013 Share Posted September 18, 2013 Eikö ole mahdollista laittaa kokonaan uutta asetelmaa sinne, esim. kennedy stage 1 luulisi pitävän jo varmasti. Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted September 18, 2013 Share Posted September 18, 2013 Olisikohan niin että joko laatikon kytkinakselilta tai koneen vauhtipyörän takaa päässyt vuotamaan öljyä ja kastellut kytkinlevyn ? Tuntuu oudolta että noilla painoilla kytkin luistaisi jos levy kunnossa. Omassa Junakeulassa ja asuntovaunussa romppeineen pari tuhatta painoa eikä luistanut edes 180 kytkimellä.. Quote Link to comment
tolvana Posted September 18, 2013 Share Posted September 18, 2013 Vois kokeilla kush-lok tyypin levyä, Pvaltonen noita jousien jäykkyyksiä joskus mittaili jos vähän kestäs lisää puristusta? Jos ei tarvi luistattaa liikkeellelähtiessä niin sintterilevy varmaankin pitäisi paremmin kuin vakio. Quote Link to comment
Dnepr-pilot Posted September 19, 2013 Author Share Posted September 19, 2013 Jousia on tullut koitettua eri yhdestelmiä. Kennedy Stage 1 oli jo kotona - sitä en viitsinyt edes asentaa, se on yksinkertaisesti liian jäykkä käsikäyttöiseksi. Tuli kans koitettua 180mm vauhtipyörä ja 180mm uudenmallisen kytkinasetelma+uusi levy -> ei onnistunut-liian jäykkä käsikäyttöön. Sitten 180mm vanha kytkinasetelma ja ne kolme tummanvihreätä jousta.-Sai ainakin pykälät päälle mutta luisti. Sen jälkeen 200mm vauhtipyörä mistä oli sorvattua neljä kiloa ylimääräistä rautaa pois ja vanhanmallinen kytkinasetelma mistä punaiset ja valkoiset jouset korvattiin niillä kolmella tummanvihreällä jousilla. Levyä ei vielä öljyssä. Toisaalta auto mistä tuo vauhtipyörä ja se Kennedy stage 1 kombinaatio on otettu-vauhtipyörän ns kytkinpinta ei ollut 100 prosenttisesti sileä. Oletin ettei olis merkitystä kun pyörän paino oli niin paljon vähemmän autoon verrattuna. Autossa se ei luistanut vaikka kone oli penkitetty 120 heppaa. Kush-lok levyä en käyttäisi koska laatikon välitys ja toisioveto antaa seuraavat "kyydit". Ykkönen naurettavan lyhyt-en käytä. Kakkonen pikkasen luistoa liikkeellelähtö ja voi vedättää tuohon kaheksanviiteen - orkkis nokka joten kierrokset 4500rpm? Kolmonen noin 50-150km/h Nelonen 70->? Ongelma on lähinnä se että kytkinvipu tarvitsee suhteettoman pitkä liike ja mpyörien pääsylinteristä lähtee niin pieni määrä nestettä kohti orjasylinteriä. Orjasylinterin liikettä on koitettu siirtää lähemmäs kytkinvivun akselia vaihtamalla orjasylinteriä omatekoisesta FSO:n orjasylinteriin.-Ei hyvä. Käynyt mielessä että jos rakentaisin Hydrauli/manuaalisen rotanloukun ennen vaihdelaatikon kykinvipua. On kans pyörinyt ideana että kun kerran laturin toinen pää ei pyöritä puhallinta että jos sinne päähän servopumpun ja mikroswitchin ja hydraulin kautta kytkinvipuun. Sitten vois laittaa minkä kytkinasetelman tahansa. Realiteetti kuitenkin enemmän rotanloukun puolelle ehkä. Nykyinen yhdistelmä on jo rajamailla mitä kädellä jaksaa käsitellä-elikkä semmosenaan ei voi lisätä jousia. Quote Link to comment
metake Posted September 19, 2013 Share Posted September 19, 2013 Kush-lok levyä en käyttäisi koska laatikon välitys ja toisioveto antaa seuraavat "kyydit". Kytkinlevy, 200mm, Kush-Lok. Jousittamaton kytkinlevy, joka toimii erittäin hyvin niin lähes vakion, kuin korkeaviritteisenkin moottorin kanssa. Hyvä kumppani Kennedy -kytkinasetelmalle. Levy, jota pystyy luistattamaan, mutta joka tarvittaessa pitää. Quote Link to comment
Dnepr-pilot Posted September 19, 2013 Author Share Posted September 19, 2013 Ok-muistin väärin. Luulin että kush-lok oli niitä Race off-on kytkinlevyjä. Ongelmani ei sinänsä ole kytkinlevyssä vain miten saisi tarvittavan määrän painetta kytkinlevylle käsikytkimellä. Autossa tätä ongelma ei ole koska mahdollisuudet jalkakäyttöiselle nestekytkimelle ovat lähes rajattomasti. Quote Link to comment
Tanhis Posted September 19, 2013 Share Posted September 19, 2013 Vähän nyt vaikea antaa vaihtoehtoisia kytkin vinkkejä kun ei ole mitään hajua että minkä näköinen kikotin sulla on käytössä. Mutta onko esim suicide shifterin tyyppisen kytkimen rakentaminen mahdottomuus. Tai tuleeko vaihteiden vaihto silloin mahdottomaksi ilman molempien käsien irroittamista tangosta. Quote Link to comment
non-hippy Posted September 19, 2013 Share Posted September 19, 2013 Minkälainen on suicide shifter? Quote Link to comment
Tanhis Posted September 19, 2013 Share Posted September 19, 2013 Minkälainen on suicide shifter? https://www.google.fr/search?q=suicide+shifter&oe=utf-8&rls=org.mozilla:en-US:official&client=firefox-a&gws_rd=cr&um=1&ie=UTF-8&hl=fi&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=6d46UoPWEfHu0gXlvoHgDg Quote Link to comment
Dnepr-pilot Posted September 19, 2013 Author Share Posted September 19, 2013 Suicide-shifter pyörissä on lähinnä sitä että siirrät kytkinkahvan pitkän tangon päähän ja tangon toinen pää on kiinni jossain akselissa missä aikaisemmin oli lyhyt vipu jalkavaihteille. On ilmeisesti jonkinlainen villitys custompyörissä tänä päivänä. Tai tarkoititko että käyttäis pitkää tankoa vasemmalle kädelle että sais lisää momenttia? Noh joka tapauksessa se ei oikein sovi. Mulla vaihdekeppi oikealla puolella tankkia ja keppi liikkuu normi kuplan H-kaavan mukaan (myös pakki). Elikkä pitäis irrotta molemmat kädet stongasta että sais vaihdettua vaihdetta. Tässä vähän kuvia pyörästä: http://www.youtube.com/watch?v=T_Whg0JMXDc Lisätiedoista näkee lisää kuvia siitä Drop-boxista. Pyörästä tehty käsivaihteinen kun en tiennyt miten kuplan laatikkoa muutetaan jalkavaihteiseksi. Enkä tiedä vieläkään miten sitä tehtäis. Quote Link to comment
Kujis Posted September 19, 2013 Share Posted September 19, 2013 Tämä itsemura/kytkinkahva vaihtaja on kyllä "Uusi" systeemi, vanha kunnon itsemurha kytkin oli (pyörässä) jalalla (suora tanko kytkimelle) ja käsivaihteet oikealla, (Harrkikossa rik-rak kannessa suoraan pultattuna). Siitähän tämä nimi tulee kun olet liikennevaloissa ykkönen päällä ja vasmmalla jalalla painat kokoajan kytkintä, sitten kun horjahdat/väsyt ja vas. jalka lipeää niin sitten tulee äkki(suiside)lähtö!!! Kokemusta on täsätäkin. Sullahan on jo vaihteet oikealla niin väsäät vaan kytkimen vas. jalalle niin vas. käsi pysyy aina stongassa. On kun autalla ajais. Quote Link to comment
Dnepr-pilot Posted September 20, 2013 Author Share Posted September 20, 2013 Vanhanmallista oikea "suicide-kytkin" koitin kaks vuotta sitten tuohon pyörään kun ei ollut vaunua kiinni. Sanotaan vain ettei ainakaan kuulunut mun parhaimpiin päähänpistoihin. Sen jälkeen koitin vanhan harley parkinsonin jalkakytkin. Siinä voit tavallaan lukita kytkimen ns pohjaan kun seisot paikallaan liikennevaloissa, päästät kytkintä sitten kantapäällä kun haluat lähteä liikkeelle. Tässä kuva samanlaisesta: http://auto.howstuffworks.com/1959-harl ... pecial.htm Yritin olla fiksu ja muutin sitä hd jalkakytkintä tai jatko siitä eteenpäin mersun/bmw:n nestesylintereillä. Kytkinasetelmassa (180mm) kaikki jouset paikalla. Lopputulos oli että piti seistä kytkimen päällä koko painolla (80kg+) että sai pykälät vaihdettua. Tosi turvallista ajoa.... Nyt pitää muistaa että mpyörien kytkimet (kardaanipyörät poissuljettuna) eroaa melkoisesti kuplan kytkimesta. Vertaa esm Harrikan ja kuplan kytkimen rakennetta. HD:n jalkakytkin toimii ihan hyvin harrikassa muttei kuplan kytkimen kanssa. Nyt oli ongelmana ettei jalkakytkintä enää kuulu vaihtoehtoihin vamman takia. Pitoa tarttis kytkimelle ja samalla helppokäyttöisyys (kevyt käsitellä kädellä). Jonkinlaista hydrauli-mekaaninen-hydrauli tai hydrauli-mekaanista systeemiä (Reuben Goldberg?)-ilman moottorivetoista pumppua onkos rakentelukokemuksia? Quote Link to comment
metake Posted September 20, 2013 Share Posted September 20, 2013 Mites jos nyt kuitenkin vaihtais uudemman mallisen vakio-paineasetelman + ton kushlock levyn? Eiks se olis aika helppo ratkaisu kuitenkin? Quote Link to comment
Dnepr-pilot Posted September 20, 2013 Author Share Posted September 20, 2013 Jonkinlainen ratkaisu tietenkin tuo edellinen ehdotus olisi johonkin-muttei tähän kyseiseen ongelmaan. On tullut koitettua tuommosella 180mm uudella uudenmallisella asetelmalla - myyjän mukaan niin paljon kevyempää verrattuna vanhan käpälämallisen. Pelkkää myyntipuhetta! Ero oli olematon, molemmat semmosenaan liian jäykkiä käsikytkimelle. Eihän kushlock ja tavallisen kytkinlevyn välillä ole merkittävästi pinta-ala eroja. Ero lähinnä jousilla tai ilman. Samanpaksuiset kytkinlevyt ei sinänsä vaikuta paineasetelman jäykkyyteen eikä kytkimen keveyteen. Ratkaisu pitää löytää vaihdelaatikon/kytkimen ulkopuolelta. Miten saada pienestä pääsylinteristä lyhyellä liikkeellä kevyellä puristuksella aikaan pitkää liikettä isolla painevoimalla tai vetovoimalla loppupäähän jotta vois käyttää esm uudenmallisen kytkinasetelman tai vanha kaikilla jousilla? Quote Link to comment
Guest norppa Posted September 20, 2013 Share Posted September 20, 2013 Sorry koulufysiikassa todettiin: "mitä voimassa voitetaan, se matkassa hävitään" eli pitänee laittaa sinne apuvoimaa - hydraulipumppu, kuten itsekin olet ajatellut Quote Link to comment
Guest Pesone Posted September 20, 2013 Share Posted September 20, 2013 http://www.wexon.fi/tuotteet/mekatronii ... /vmd-sarja Laita joku tollanen... oikeen kovin ku ettii niin saattaa muutamalla satasella saada jostain ulkomailta. Esim siitä valitsemaan http://www.servocity.com/html/25_lbs__t ... uator.html Quote Link to comment
Tanhis Posted September 20, 2013 Share Posted September 20, 2013 Voisin nyt kuvitella että jos sulla oli valmiiksi urainen vauhtipyörä ja sitten olet siinä kytkintä luistatellut niin kehties jotain apua saattaisi olla uudesta levystä lasittuneen tilalle ja sipaistusta vauhtipyörästä koska ei sen kytkimen pitäisi tuollaisella kuormalla luistaa jos kaikki on kunnossa. Quote Link to comment
JM Posted September 20, 2013 Share Posted September 20, 2013 Kushlok kytkinlevy pitää paremmin kun vakio/siinä on parempi kitkakerroin. Sinterilevy pitää vielä paremmin ja kyllä sitäkin pystyy luistatta. Kokemusta katuautosta sinterilevyllä yli 10 vuotta. Quote Link to comment
metake Posted September 20, 2013 Share Posted September 20, 2013 Kytkinasetelma on vanhanmallinen 200 millinen jossa yhdeksän (9) jousta. Jouset otettu kaikki pois, olivat valkoisia ja punaisia. Tilalle laitettu kolme jäykempää jousta (vihreät) 180 mm kytkinasetelmasta. Hitto että kesti ennenkuin tajusin, jos tajusin.. Luulin ensin että sulla on siellä vakiota jäykempi kytkin, mutta ymmärsinkö oikein, että sulla onkin siellä siis yhdeksän jousen sijasta vain kolme jousta? Eli huimasti vakiota löysempi kytkin? Quote Link to comment
Tanhis Posted September 21, 2013 Share Posted September 21, 2013 Kytkinasetelma on vanhanmallinen 200 millinen jossa yhdeksän (9) jousta. Jouset otettu kaikki pois, olivat valkoisia ja punaisia. Tilalle laitettu kolme jäykempää jousta (vihreät) 180 mm kytkinasetelmasta. Hitto että kesti ennenkuin tajusin, jos tajusin.. Luulin ensin että sulla on siellä vakiota jäykempi kytkin, mutta ymmärsinkö oikein, että sulla onkin siellä siis yhdeksän jousen sijasta vain kolme jousta? Eli huimasti vakiota löysempi kytkin? Jos näin niin kokoa se nyt vaikka kuudella punasella niin saat ~30KG lisää puristus voimaa. Ja voisiko olla niin että kytkin ei purista tasaisesti kun on niin paljon vähemmän jousia asetelmassa ja luisto johtuisi siittä. Quote Link to comment
Dnepr-pilot Posted September 23, 2013 Author Share Posted September 23, 2013 Kyllä näin on että 9 (yhdeksän) jousen kytkinasetelmassa on enää kolme jousta. Taka-ajatuksena oli että jos 6 jousta(180mm kytkinasetelma) riittää autoon+matkustajat+tavarat+peräkärry puolet puristusvoimasta riittäisi moottoripyörälle jossa 200mm kytkinlevy. Tuo actuaattori idea oli hyvä mutta eikös silloin tarvittaisi jonkinlaista potentiomeetteri kytkinkahvan sijaan. Ja kuinkas paluuliike? Taitaa olla liian monimutkaista meikäläiselle. Kiitos Norppa! Jos nyt sittenkin pysyisi koulufysiikassa ja ideana sitten jos pienentäisi orjasylinterin halkaisija esm 6 milliin (nykyinen 11mm) sitten liike kolminkertaistuisi (ja voiman tarve olis kolmasosa nykyisestä jos oikein muistan) jatkeena kolmiomuotoinen mekaaninen momenttimuuntaja epäkeskoakselilla? Jos tämä onnistuisi ja kytkin olis sen jälkeen kevyempi käyttää. Tämän jälkeen vois lisätä tai vaihtaa jousia niinkuin Tanhis ehdotti: 6 kpl punaista jousia kolmen vihreän tilalle. 30 kg puristusvoima lisää voi olla ratkaiseva ja riittävä. Jää sitten vielä vaihtoehtoiset kytkinlevyt kush-lock tai sintteri. Kiitoksia vastanneille. Nyt etsimään 6mm mäntä tiivisteineen. Quote Link to comment
metake Posted September 23, 2013 Share Posted September 23, 2013 Jos nyt sittenkin pysyisi koulufysiikassa ja ideana sitten jos pienentäisi orjasylinterin halkaisija esm 6 milliin (nykyinen 11mm) sitten liike kolminkertaistuisi (ja voiman tarve olis kolmasosa nykyisestä jos oikein muistan) "Minkä matkassa häviää, sen voimassa voittaa" Jos pienennät sylinteriä, niin liikematka kyllä kasvaa, mutta voiman tarve menee juuri toisinpäin, eli kasvaa samassa suhteessa. Quote Link to comment
Dnepr-pilot Posted October 8, 2013 Author Share Posted October 8, 2013 Metake: "Minkä matkassa häviää, sen voimassa voittaa" Jos pienennät sylinteriä, niin liikematka kyllä kasvaa, mutta voiman tarve menee juuri toisinpäin, eli kasvaa samassa suhteessa. -Joo niin olikin. Kaivettuani romulaatikkoa löytyi vanha Nissin-merkkinen nestekäsikytkinkahva jostain isosta Kawasta tai Jammusta. Siinä männän halkaisija 14 mm ja hyötyliike noin 15mm. Mittasin myös uuden 200mm kytkinasetelman mitta ns painelevystä asetelman kiinnityskohtiin kohti vauhtipyörää ja sain tuloksen 16,7mm. Nythän tästä tiedosta ei sinänsä on hyötyä koska vanhanmallinen kytkinasetelma eroaa uudesta. Uudenmallinen asetelma vaatii lyhyemmän liikkeen irrotakseen kytkintä-mutta samalla se vaatii enemmän voimaa. Vanhanmallinen ns tripoidi taas vähemmän voimaa mutta pidemmän liikkeen. Tarkoitus vaihtaa ne kolme vihreätä jäykkää jousta yhdeksään punaiseen-sais ainakin tasaisemman puristuksen kytkinlevylle (niinkuin Tanhis epäili että ongelma onkin kolmella jousella=epätasainen puristus ja niin varmasti onkin). Taustalla huonot kokemukset uudesta 180mm kytkinasetelmasta sekä käsi että jalkakytkimellä. Kysymys seuraavanlainen: paljonko tarvitaan liikettä itse painelaakerille jos käyttä vanhanmallista kytkinasetelmaa? Jos saisinkin tehtyä työsylinterin tai löytäisi sopivan työsylinterin joka hoitaisi homman tämän vanhan Nissinin pääsylinterin kanssa. Entäs voiko tähän kyseiseen "tripoidi" kytkinasetemaan lisätä vielä vanhemman mallisesta tripiodista sen renkaan mitä tulee käpälöitten päälle? Painelaakerin liikerata lyhentyisi vastaavasti? Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.