Jump to content

optima ja tavallinen


Recommended Posts

En tiedä onko sillä merkitystä, jos toinen on lyijy- ja toinen geeliakku, mutta rinnakkaiskytkennässä pitäs akut aina olla mahdollisimman samanlaisia. Jos akuissa on eri määrä virtaa, niin enemmän virtaa pitävä akku ylilatautuu ja menee pilalle.

Link to comment

Mulla oli joskus käyttis missä oli 2 kpl 12 v akkuja rinnakkain, ja siinä ehdottomasti varoitettiin että akkujen pitää olla samanlaisia ja vielä vaihtaa samaan aikaan. Tosin kyllähän noita kytkentöjä näkee missä matkailuautoissa on ns. hupiakku kytketty oman akun rinnalle, ja aivan erilainen akku. Samoin matkailuvaunuissa on erilaisia akkuja kuin vetoautossa, ja kun vaunu on kytketty niin molemmat akut on rinnan auton latausjärjestelmässä, että tiedä sitten mikä on hyvä ja mikä ei..

Link to comment

Ja tän voi järjestää joko latauksen jakodiodilla tai latausreleellä. Sitten on vielä latauksen/jännitteen haistavia latausreleitä, jotka eivät kytke akkuja toisiinsa ennenkuin ensisijaisella (yleensä starttiakulla) on riittävän korkea jännite.

 

Akun valmistajan antamista tiedoista pitäisi selvitä maksimi latausjännite, nämä olisi hyvä olla samat (esim 14,4V)

 

Lisäksi hyväkuntoinen akku todennäköisesti kiehuu ladattaessa rinnan huonokuntoisen akun kanssa.

Link to comment
Eikös tuossa voisi olla ihan mekaaninen kytkin, jolla valitaan manuaalisesti kulloinkin käytettävä/ladattava akku? Ei olisi murheita.

 

Tuohan se murheettomin olisi. Mutta sitten vain pitäisi muistaa väännellä sitä kytkintä sopivasti.

Link to comment

Venepuolelta löytyy tarvikkeita kahden erikokoisen akun kytkemiseen ladatessa rinnakkain. Rele joka kytkee akut yhteen kun laturi lataa on muutaman kympin ja kytkin joka odottaa että starttiakun jännite on ollut esim puoli minuuttia yli 12.6 ja kytkee vasta sitten maksaa alle satasen.

Laturin latausjännite pitää olla sama kun akkujen latausjännite, muuten ladatessa voi kiehua. Se että kytkee kaksi akkua rinnakkain ei sinällään kiehuta, vaan se akku jossa on korkeampi jännite lataa toista kunnes jännitteet on samat amppeerimääristä riippumatta.

Rikkinäiset akut on sitten asia erikseen.

Link to comment
Venepuolelta löytyy tarvikkeita kahden erikokoisen akun kytkemiseen ladatessa rinnakkain. Rele joka kytkee akut yhteen kun laturi lataa on muutaman kympin ja kytkin joka odottaa että starttiakun jännite on ollut esim puoli minuuttia yli 12.6 ja kytkee vasta sitten maksaa alle satasen.

Laturin latausjännite pitää olla sama kun akkujen latausjännite, muuten ladatessa voi kiehua. Se että kytkee kaksi akkua rinnakkain ei sinällään kiehuta, vaan se akku jossa on korkeampi jännite lataa toista kunnes jännitteet on samat amppeerimääristä riippumatta.

Rikkinäiset akut on sitten asia erikseen.

 

http://www.biltema.fi/fi/Veneily/12-V/Sahkotarvikkeet/Erotusrele-25230/

Tuossapa Bilteman esimerkki laitteesta. Kokemusta ei kyllä ole että toimiiko, mutta joskus harkinnassa oli kun jotain mukamas hifi juttuja käyttöautoon mietti.

Link to comment

Mulla on Bilteman rele pallokeulan lisäakulla ja hyvin on toiminut. Vaatii muistaakseni 13.2V starttiakulle, että yhdistää ja irrottaa kun starttiakun jännite laskee alle 12.8V. Tota täsmälleen samanlaista mötikkää myydään muissa liikkeissä paljon kalliimmalla.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...