UltraVW Posted October 6, 2013 Share Posted October 6, 2013 Kysymys kuuluu, tuleeko mitään ongelmia jos kytkee optiman akun (onko se nyt sitten hyytelöakku) ja tavallisen lyijyakkun rinnan ja lataa niitä kuplan normi tasavirtalaturilla? Quote Link to comment
Tanhis Posted October 7, 2013 Share Posted October 7, 2013 Miksi kyseistä asiaa ajattelet. Quote Link to comment
x-pj Posted October 7, 2013 Share Posted October 7, 2013 En tiedä onko sillä merkitystä, jos toinen on lyijy- ja toinen geeliakku, mutta rinnakkaiskytkennässä pitäs akut aina olla mahdollisimman samanlaisia. Jos akuissa on eri määrä virtaa, niin enemmän virtaa pitävä akku ylilatautuu ja menee pilalle. Quote Link to comment
metake Posted October 7, 2013 Share Posted October 7, 2013 Mulla oli joskus käyttis missä oli 2 kpl 12 v akkuja rinnakkain, ja siinä ehdottomasti varoitettiin että akkujen pitää olla samanlaisia ja vielä vaihtaa samaan aikaan. Tosin kyllähän noita kytkentöjä näkee missä matkailuautoissa on ns. hupiakku kytketty oman akun rinnalle, ja aivan erilainen akku. Samoin matkailuvaunuissa on erilaisia akkuja kuin vetoautossa, ja kun vaunu on kytketty niin molemmat akut on rinnan auton latausjärjestelmässä, että tiedä sitten mikä on hyvä ja mikä ei.. Quote Link to comment
Tanhis Posted October 7, 2013 Share Posted October 7, 2013 Ihan ekaksi nyt pitäisi aloittaa sittä että kun auto ei ole käynnissä niin akkujen pitäisi olla kytkettynä irti toisistaan. Ja tämä liittyy juurikin tuohon että vahvempi akku tuhoaa heikomman. Quote Link to comment
NordBling Posted October 7, 2013 Share Posted October 7, 2013 Ja tän voi järjestää joko latauksen jakodiodilla tai latausreleellä. Sitten on vielä latauksen/jännitteen haistavia latausreleitä, jotka eivät kytke akkuja toisiinsa ennenkuin ensisijaisella (yleensä starttiakulla) on riittävän korkea jännite. Akun valmistajan antamista tiedoista pitäisi selvitä maksimi latausjännite, nämä olisi hyvä olla samat (esim 14,4V) Lisäksi hyväkuntoinen akku todennäköisesti kiehuu ladattaessa rinnan huonokuntoisen akun kanssa. Quote Link to comment
Guest oskuk Posted October 7, 2013 Share Posted October 7, 2013 Eikös tuossa voisi olla ihan mekaaninen kytkin, jolla valitaan manuaalisesti kulloinkin käytettävä/ladattava akku? Ei olisi murheita. Quote Link to comment
Tanhis Posted October 7, 2013 Share Posted October 7, 2013 Eikös tuossa voisi olla ihan mekaaninen kytkin, jolla valitaan manuaalisesti kulloinkin käytettävä/ladattava akku? Ei olisi murheita. Tuohan se murheettomin olisi. Mutta sitten vain pitäisi muistaa väännellä sitä kytkintä sopivasti. Quote Link to comment
jmatto Posted October 7, 2013 Share Posted October 7, 2013 Venepuolelta löytyy tarvikkeita kahden erikokoisen akun kytkemiseen ladatessa rinnakkain. Rele joka kytkee akut yhteen kun laturi lataa on muutaman kympin ja kytkin joka odottaa että starttiakun jännite on ollut esim puoli minuuttia yli 12.6 ja kytkee vasta sitten maksaa alle satasen. Laturin latausjännite pitää olla sama kun akkujen latausjännite, muuten ladatessa voi kiehua. Se että kytkee kaksi akkua rinnakkain ei sinällään kiehuta, vaan se akku jossa on korkeampi jännite lataa toista kunnes jännitteet on samat amppeerimääristä riippumatta. Rikkinäiset akut on sitten asia erikseen. Quote Link to comment
Henkar Posted October 8, 2013 Share Posted October 8, 2013 Venepuolelta löytyy tarvikkeita kahden erikokoisen akun kytkemiseen ladatessa rinnakkain. Rele joka kytkee akut yhteen kun laturi lataa on muutaman kympin ja kytkin joka odottaa että starttiakun jännite on ollut esim puoli minuuttia yli 12.6 ja kytkee vasta sitten maksaa alle satasen. Laturin latausjännite pitää olla sama kun akkujen latausjännite, muuten ladatessa voi kiehua. Se että kytkee kaksi akkua rinnakkain ei sinällään kiehuta, vaan se akku jossa on korkeampi jännite lataa toista kunnes jännitteet on samat amppeerimääristä riippumatta. Rikkinäiset akut on sitten asia erikseen. http://www.biltema.fi/fi/Veneily/12-V/Sahkotarvikkeet/Erotusrele-25230/ Tuossapa Bilteman esimerkki laitteesta. Kokemusta ei kyllä ole että toimiiko, mutta joskus harkinnassa oli kun jotain mukamas hifi juttuja käyttöautoon mietti. Quote Link to comment
Mikko S Posted October 8, 2013 Share Posted October 8, 2013 Mulla on Bilteman rele pallokeulan lisäakulla ja hyvin on toiminut. Vaatii muistaakseni 13.2V starttiakulle, että yhdistää ja irrottaa kun starttiakun jännite laskee alle 12.8V. Tota täsmälleen samanlaista mötikkää myydään muissa liikkeissä paljon kalliimmalla. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.