Jump to content

Kuplan sähköjen uusiminen


Recommended Posts

Hei,

 

Laittakaapa hieman vinkkiä aloittelijalle sähköihin liittyen.

 

VW -69 1300 on nyt purettuna sähköjen osalta kokonaan. Kaikki piuhat olivat huonossa hapessa, koska auto on ollut poissa käytössä viimeisten 20 vuoden aikana. Purin sähköt pois ja räpsin kuvia eri vaiheista.

 

Miten sähköt kannattaisi uudistaa? Nyt releet ja muut on laatikossa. Onko olemassa johtosarjaa vai pitääkö mennä hakemaan eri värisiä sähköjohtoja ja näpertää yksi johto kerrallaan? Sähkökaaviot löysin kyllä, mutta onko missään määritelty johtojen paksuudet / ominaisuudet. Kaikki apu olisi tarpeen, joten pistäkää neuvoa miten kannattaisi edetä.

 

Tarkoitus olisi tehdä auto alusta loppuun uusiksi omin kätösin, vaikka osaamista ei ole (vielä).

 

Vedetään tähän vähän yhteen vinkkejä, jos joku muu on pohtimassa vastaavaa asiaa:

1) Ensin pitäisi päättää haluaako säästää vaivaa (johtosarja 295€ Paruzzilta) vai tilata johdot, liittimet ja kuristesukat irtotavarana ja harrastaa urakalla. Sähkökaavioita on hyvin saatavilla, joten kyllä niiden kanssa pitäisi pärjätä. Toisaalta itse tehtynä voi vetää johdot miten haluaa. Toisaalta valmis johtosarja säästää aikaa ja vaivaa.

2) Peräkärryn 7-napaista kaapelia noukalta moottoritilaan.

3) Laadukkaat eristämättömät liittimet ja laadukkaat pihdit kannattaa hankkia

4) Pitääkö johdot juottaa liittimiin tuntuu olevan enemmän mielipideasia kuin varsinainen käytön kannalta merkittävä asia. Tee kuten haluat.

5) Kuristesukka liittimen päällä viimeistelee työn

6) Kannattaa hankkia riittävästi erivärisiä johtoja ja merkitä ne huolella.

Link to comment

http://www.paruzzi.com/verkkokauppa/?zoektrefwoord=777&

esim 295€ uusi johtosarja

 

Eli jos ei tuo sähkötekniikka ole jotenkuten hallussa niin suosittelisin ostamaan tuon (laadusta ei mitään hajua joku muu saa valistaa).

 

Itse tein omaan t34 ghiaan sähköt uusiksi erivärisistä metrijohdoista ja ei se mieleuista hommaa ollut mutta tehtyä tuli kun ei ollut silloin valmiita sarjoja saatavana.

Plus puolena voi sanoa että siten saa juuri sellaisen kuin haluaa ja johdot eivät jää alimittasiksi vaikka ei alkuperäistä reittiä vetäisikin ne.

 

Miinus on se että aluperäisen värisiä johtoja on todella vaikea löytää mistä johtuen jouduin myös piirtämään kaavion johtojen värit uusiksi tulevaisuuden ongelmien selvittämistä varten.

 

Toisena miinuksena on se että edes kymmenen erivärisen oikeanlaisen johdon löytäminen tuntuu olevan todella hankalaa.

 

Ja kolmantena miinuksena tai plussana on se että kolvaamista ja liittimien puristamista on todella pajon ja myös johtojen selvittämistä. Mutta tietääpähän tarkkaan miten sähköt on tehty ja ei pitäisi olla huonoja liitoksia.

 

(Niin ja ennen kuin tämä menee juupas eipäs huuteluksi että pitäiskö johdot kolvata tai puristaa niin neljä vuotta on johdot nyt olleet kolvattuina kutistesukalla suojattuna autossa ja ei vielä ole ongelmia ollut)

Link to comment
Guest vehkis1983

(Niin ja ennen kuin tämä menee juupas eipäs huuteluksi että pitäiskö johdot kolvata tai puristaa niin neljä vuotta on johdot nyt olleet kolvattuina kutistesukalla suojattuna autossa ja ei vielä ole ongelmia ollut)

 

No tuo kolvaushan se varmin tapa on, jos huolella tekee. Mutta siinä sivussa on kyllä työläinkin.. Itse korjailin oman kotteroni sähköjä ihan abicoilla, mitkä lämmöllä vielä kutistetaan siihen johdon päälle. Ja sanoisin, että ne liittimet kestää siellä sen tuon auton eliniän!

Link to comment

pitäiskö johdot kolvata

No tuo kolvaushan se varmin tapa on, jos huolella tekee.

Aivan turha homma, hyöty on täys nolla. Ennemmin kannattaa satsasta kunnollisiin pihteihin ja eristämättömiin "abikoihin", siis sellaisiin joita tehtaatkin käyttää.

Link to comment
Guest Mika Raussi

Niin tossa juottamisessa on se, että siihen jää vähän heikosti värinäitä kestävä raja. Säikeet on yhdessä tiukasti ja taivutus kohdistaa voimaa yksittäisiin säikeisiin. Tää on kuitenkin muuten kaiken varmin tapa ja koska kyseessä ei oo mikään HD, niin pitäs miun mielestä ainakin kestää ihan ongelmitta jos vetää liimallisen kutistesukan päälle.

Pitää vähän kattella miten tulee tehtyä sit kun pitää omaan käydä sähköjä laittamaan vähän lopullisemmin. Eristämättömiä abicoja on tullu hommattua ja niille pihdit. Puristuu johtimeen ja kuoreen erikseen ja näissä on mahdollisuus myös juottaa. Siihen jos vetää kutistesukan päälle, niin hyvä pitäs tulla. Tosin piuhan päähän jää sillon melko pitkä jäykkä osa. Jää nähtäväksi miten tulee tehtyä.

 

Kolmeen autoon on nyt tullu tehtyä johdotukset siten, että kaikki on samaa väriä. Päissä vaan numeromerkit ja alkuperäsille väreille on annettu numerot. Toimii vallan mainiosti sillon kun on päät käsissä, mut puolesta välistä nippua vähän vaikeempi arpoa mikä on mikä. Ja kohtuu työlästä toi on kans.

Link to comment
Guest Mika Raussi

Joo kyl noi näyttäs aika oivasti puristuvan oikeen paksuseen johtoon. Mie oon muussa käytössä harrastanu juottamista kun tulee joskus naurettavan pieniä johtoja isoihin liitinnastoihin.

 

Ikävin temppu kyllä, minkä itselleen voi tehdä on ostaa halpoja liittimiä!

Link to comment

Itse joskus harkinnut sähköjen uusimista kirppuun. Ajatus rakentaa koko systeemi niin sanotun rodiboxin varaan. Homma odottelee kuitenkin, että nykyisten sähköjen kanssa tulee jotain ongelmia. Siellä on epämääräinen nippu johtoja, jotkaa maalauksen seurauksena on kaikki mustia. :-)

Onko kukaan tuollaisen rodiboxin avulla rakentanut sähköjä?

 

t. Mika

Link to comment
Itse joskus harkinnut sähköjen uusimista kirppuun. Ajatus rakentaa koko systeemi niin sanotun rodiboxin varaan. Homma odottelee kuitenkin, että nykyisten sähköjen kanssa tulee jotain ongelmia. Siellä on epämääräinen nippu johtoja, jotkaa maalauksen seurauksena on kaikki mustia. :-)

Onko kukaan tuollaisen rodiboxin avulla rakentanut sähköjä?

 

t. Mika

 

Pitäisi olla ainakin helpompaa kuin orkkis sähköjen rakennus ja varmasti saa myös siistimmän asennuksen kun kaikki releet ja sulakkeet saa saman kannen alle.

 

Mutta sellaisen kanssa tehdessä kannattaa siitten piirtää kunnon kaavio että tietää itsekkin että mikä johto vie mihinkin.

Link to comment
Guest vehkis1983
Itse joskus harkinnut sähköjen uusimista kirppuun. Ajatus rakentaa koko systeemi niin sanotun rodiboxin varaan. Homma odottelee kuitenkin, että nykyisten sähköjen kanssa tulee jotain ongelmia. Siellä on epämääräinen nippu johtoja, jotkaa maalauksen seurauksena on kaikki mustia. :-)

Onko kukaan tuollaisen rodiboxin avulla rakentanut sähköjä?

 

t. Mika

 

Pitäisi olla ainakin helpompaa kuin orkkis sähköjen rakennus ja varmasti saa myös siistimmän asennuksen kun kaikki releet ja sulakkeet saa saman kannen alle.

 

Mutta sellaisen kanssa tehdessä kannattaa siitten piirtää kunnon kaavio että tietää itsekkin että mikä johto vie mihinkin.

Joku kun jaksais tehdä hyvät kuvat tuollaisesta boxista, niin eihän tuo ois kovin vaativa homma sitten itse tehdä. Mutta tuo kaavion tekeminen vaatisi sitten hieman enemmän aikaa..

Link to comment
Itse joskus harkinnut sähköjen uusimista kirppuun. Ajatus rakentaa koko systeemi niin sanotun rodiboxin varaan. Homma odottelee kuitenkin, että nykyisten sähköjen kanssa tulee jotain ongelmia. Siellä on epämääräinen nippu johtoja, jotkaa maalauksen seurauksena on kaikki mustia. :-)

Onko kukaan tuollaisen rodiboxin avulla rakentanut sähköjä?

 

t. Mika

 

Pitäisi olla ainakin helpompaa kuin orkkis sähköjen rakennus ja varmasti saa myös siistimmän asennuksen kun kaikki releet ja sulakkeet saa saman kannen alle.

 

Mutta sellaisen kanssa tehdessä kannattaa siitten piirtää kunnon kaavio että tietää itsekkin että mikä johto vie mihinkin.

Joku kun jaksais tehdä hyvät kuvat tuollaisesta boxista, niin eihän tuo ois kovin vaativa homma sitten itse tehdä. Mutta tuo kaavion tekeminen vaatisi sitten hieman enemmän aikaa..

 

Eihän niissä valmiissa boxeissa taida juuri muuta olla kuin sopivat relepohjat ja tarpeeksi sulakepesiä ja niiden väliset johdotukset ja ulostulot mahdollisesti valmiina.

Link to comment
Guest vehkis1983

Luultavasti jotain tuollaista.. Mutta nuo boxin sisäiset kuvat kun jostain saisi, niin eipä tuo olisi kovin kummoinen homma itse värkätä. Riviliittimiä löytyy wagolta ja phoenixilta joka lähtöön, samoten sulakoblokkeja, sekä releitä. Joten ne nyt ei olisi kovin kummoinen homma ruuvailla kiinni johonkin boxiin. Mutta vaikka nyt kuplassa ei kovin kummoiset ne sähköt olekkaan, niin kyllä siinä tovi menee kun alkaisi suunnitella tuota boxin sisäistä johdotusta.. Ja sitten jos sen johdotuksilla vetäisi, niin siitä pitäisi vielä yrittää saada mahdollisimman fiksun näköinen siitä lootasta.

 

Ai että, kun olisi tietotaitoa/vehkeet tehdä elektroniikkakortteja, niin saisi tehtyä todella siistin näköisen boxin. Ei tulisi yhtään turhaa johtoa sinne boxin sisään. Vaan kaikki tarvittavat releet, sulakkeet, ja riviliittimet saisi siihen korttiin kiinni.

Sinnehän se kuplassa menisi hienosti vaikka takapenkin alle akun viereen tuollainen boxi. Tilaakin siellä on ihan kivasti, joten ei tarvitsisi kovin hirveän pientäkään rakennella tuosta boxista..

Link to comment
Luultavasti jotain tuollaista.. Mutta nuo boxin sisäiset kuvat kun jostain saisi, niin eipä tuo olisi kovin kummoinen homma itse värkätä. Riviliittimiä löytyy wagolta ja phoenixilta joka lähtöön, samoten sulakoblokkeja, sekä releitä. Joten ne nyt ei olisi kovin kummoinen homma ruuvailla kiinni johonkin boxiin. Mutta vaikka nyt kuplassa ei kovin kummoiset ne sähköt olekkaan, niin kyllä siinä tovi menee kun alkaisi suunnitella tuota boxin sisäistä johdotusta.. Ja sitten jos sen johdotuksilla vetäisi, niin siitä pitäisi vielä yrittää saada mahdollisimman fiksun näköinen siitä lootasta.

 

Ai että, kun olisi tietotaitoa/vehkeet tehdä elektroniikkakortteja, niin saisi tehtyä todella siistin näköisen boxin. Ei tulisi yhtään turhaa johtoa sinne boxin sisään. Vaan kaikki tarvittavat releet, sulakkeet, ja riviliittimet saisi siihen korttiin kiinni.

Sinnehän se kuplassa menisi hienosti vaikka takapenkin alle akun viereen tuollainen boxi. Tilaakin siellä on ihan kivasti, joten ei tarvitsisi kovin hirveän pientäkään rakennella tuosta boxista..

 

Eiköhän se ny kumminkin kannata sijoittaa sinne etuluukun alle niin pääsee lyhkäsemmillä johtovedoilla.

 

Ja ei se nyt mitään rakettitiedettä ole piirtää muutamaa johtovetoa boxin sisälle jos releiden kannat on tiedossa ja se että mitä muuta sinne tulee niin sen piirtää hetkessä paperille.

Link to comment
Guest vehkis1983
Luultavasti jotain tuollaista.. Mutta nuo boxin sisäiset kuvat kun jostain saisi, niin eipä tuo olisi kovin kummoinen homma itse värkätä. Riviliittimiä löytyy wagolta ja phoenixilta joka lähtöön, samoten sulakoblokkeja, sekä releitä. Joten ne nyt ei olisi kovin kummoinen homma ruuvailla kiinni johonkin boxiin. Mutta vaikka nyt kuplassa ei kovin kummoiset ne sähköt olekkaan, niin kyllä siinä tovi menee kun alkaisi suunnitella tuota boxin sisäistä johdotusta.. Ja sitten jos sen johdotuksilla vetäisi, niin siitä pitäisi vielä yrittää saada mahdollisimman fiksun näköinen siitä lootasta.

 

Ai että, kun olisi tietotaitoa/vehkeet tehdä elektroniikkakortteja, niin saisi tehtyä todella siistin näköisen boxin. Ei tulisi yhtään turhaa johtoa sinne boxin sisään. Vaan kaikki tarvittavat releet, sulakkeet, ja riviliittimet saisi siihen korttiin kiinni.

Sinnehän se kuplassa menisi hienosti vaikka takapenkin alle akun viereen tuollainen boxi. Tilaakin siellä on ihan kivasti, joten ei tarvitsisi kovin hirveän pientäkään rakennella tuosta boxista..

 

Eiköhän se ny kumminkin kannata sijoittaa sinne etuluukun alle niin pääsee lyhkäsemmillä johtovedoilla.

 

Ja ei se nyt mitään rakettitiedettä ole piirtää muutamaa johtovetoa boxin sisälle jos releiden kannat on tiedossa ja se että mitä muuta sinne tulee niin sen piirtää hetkessä paperille.

Piirräppäs hetkessä tuollainen. Ja mieluiten sellainen, että siitä saa siistin näköisen! Niin ja tähän piirtämiseenhän kuuluu se, että ne releet sitten vetää oikein, ja ne releet näkyy kans siinä sähkökuvassa. Lisäksi niiltä releiltä lähtee johdot suoraan riviliittimille, mihin sitten tökätään ne valoilta,ynm tulevat johdot kiinni. Riviliittmethän on sitten luonnollisesti numeroitu, jotta tietää, että minkä numeron alle tulee mikäkin piuha.. Tuo boxin kuva varmaan ilmestyy tänne palstalle tässä tunnin sisällä..

Link to comment
Luultavasti jotain tuollaista.. Mutta nuo boxin sisäiset kuvat kun jostain saisi, niin eipä tuo olisi kovin kummoinen homma itse värkätä. Riviliittimiä löytyy wagolta ja phoenixilta joka lähtöön, samoten sulakoblokkeja, sekä releitä. Joten ne nyt ei olisi kovin kummoinen homma ruuvailla kiinni johonkin boxiin. Mutta vaikka nyt kuplassa ei kovin kummoiset ne sähköt olekkaan, niin kyllä siinä tovi menee kun alkaisi suunnitella tuota boxin sisäistä johdotusta.. Ja sitten jos sen johdotuksilla vetäisi, niin siitä pitäisi vielä yrittää saada mahdollisimman fiksun näköinen siitä lootasta.

 

Ai että, kun olisi tietotaitoa/vehkeet tehdä elektroniikkakortteja, niin saisi tehtyä todella siistin näköisen boxin. Ei tulisi yhtään turhaa johtoa sinne boxin sisään. Vaan kaikki tarvittavat releet, sulakkeet, ja riviliittimet saisi siihen korttiin kiinni.

Sinnehän se kuplassa menisi hienosti vaikka takapenkin alle akun viereen tuollainen boxi. Tilaakin siellä on ihan kivasti, joten ei tarvitsisi kovin hirveän pientäkään rakennella tuosta boxista..

 

Eiköhän se ny kumminkin kannata sijoittaa sinne etuluukun alle niin pääsee lyhkäsemmillä johtovedoilla.

 

Ja ei se nyt mitään rakettitiedettä ole piirtää muutamaa johtovetoa boxin sisälle jos releiden kannat on tiedossa ja se että mitä muuta sinne tulee niin sen piirtää hetkessä paperille.

Piirräppäs hetkessä tuollainen. Ja mieluiten sellainen, että siitä saa siistin näköisen! Niin ja tähän piirtämiseenhän kuuluu se, että ne releet sitten vetää oikein, ja ne releet näkyy kans siinä sähkökuvassa. Lisäksi niiltä releiltä lähtee johdot suoraan riviliittimille, mihin sitten tökätään ne valoilta,ynm tulevat johdot kiinni. Riviliittmethän on sitten luonnollisesti numeroitu, jotta tietää, että minkä numeron alle tulee mikäkin piuha.. Tuo boxin kuva varmaan ilmestyy tänne palstalle tässä tunnin sisällä..

Niin ketä niitä sähköjä nyt olikaan tekemässä uusiksi?

 

Saat kyllä ihan itse piirtää kuvasi.

Mutta oikeasti tuollaisen piirtämien paprulle ei ole todellakaan edes tunnin homma jos tietää mitä sinne haluaa tehdä ja millaisilla releillä.

 

Esim tässä melkein valmis valojen kytkentä vanhempaan missä pitkät jalalla. Siihe kun piirrät vielä numerot ulos/sisään tuloille niin se on valmis.

headlight-relays.gif

 

Tuohon sitten voi lisäillä toimintoja releillä miten haluaa esim toimiiko kaikki vaikka virrat eivät ole päällä tms.

 

Ja ei mene piirtämiseen tuntiakaan vaikka vähän asiaa tarkemmin pohtisikin.

Link to comment

Olen vähän samoilla linjoilla, että ei ole järkeä tuommoista alkaa itse tekemään. Voi tulla kalliimpi ja rumempi. Vanhojen autojen sähköt on kyllä niin yksinkertaisia, että semmosen tekee kyllä ilman kuvaakin jos ymmärtää miten releet toimii.

 

Posliinisen kahvikupinkin pystyy tekemään itse..

Link to comment
Guest vehkis1983
Olen vähän samoilla linjoilla, että ei ole järkeä tuommoista alkaa itse tekemään. Voi tulla kalliimpi ja rumempi. Vanhojen autojen sähköt on kyllä niin yksinkertaisia, että semmosen tekee kyllä ilman kuvaakin jos ymmärtää miten releet toimii.

 

Posliinisen kahvikupinkin pystyy tekemään itse..

Jep oikeessa olet, ei ole järkeä itse tehdä. Eihän moottoriakaan ole järkeä itse tehdä uusiksi, sama ostaa valmis paketti..

Link to comment

Jos vakio sähköt (tai moottori) on sitä mitä tarvitsee, niin valmiiden ostaminen on ehkä mielekästä. Itse pähkäilin pitkään valmiin johtosarjan ostamista, mutta koska näiden tarvikeosien laatu kun on yleensä mitä on ja koska sähköihin joka tapauksessa tarvitsee sen sata ja yksi lisäystä/muutosta vakioihin verrattuna, niin päädyin tekemään ihan omat sähköt.

 

Hyvän kaavion piirtämiseen hupenisi mielestäni turhan paljon aikaa, joten aloin tekemään excel listaan toimilaitteista + niihin tiedot siitä millä värillä mennään minnekkin. Yleismittari kertoo sitten loput siinä tapauksessa, että itse tehdyn johtosarjan laatu ei ollutkaan sitä mitä sen haluan olevan :-)

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...