Guest py_ry Posted November 19, 2013 Share Posted November 19, 2013 tere. mitä öljyä kannattais käyttää kuplassa talvella? nyt on 15W40 mobilin öljyt sisällä. sitte toinenki kysymys olis tuosta bensalämmittimestä. eberi on nyt omalla paikallaan tavaratilassa, mutta mistä ottaisin virran sille? sulakerasialta? kannattaako laittaa tuolle lämmittimelle oma tankki keulaan vai miten se kannattas järkevästi tehdä? ja minkä verran on tuo bensankulutus? niin ja minkälainen lämmitysteho tuossa on? alkuperäistä lämmitystä kun ei autossa enää ole.. eberspächer B2 kyseessä. Quote Link to comment
x-pj Posted November 19, 2013 Share Posted November 19, 2013 Minulla on eberille vedetty sähköt suoraan akulta. Voi laitta lämmittimen päälle vaikka autossa ei ole virtoja. Sulake siihen toki täytyy laittaa väliin. Bensalle laitoin haarakappaleen normaali bensalinjaan tankin alle. Polttoainetta lämmitin kulutta muutaman desin tunnissa. Talvikäytöstä ei ole kokemusta. Quote Link to comment
Roope Posted November 20, 2013 Share Posted November 20, 2013 Itse ajoin viimetalven valvolinen 5w40 synteettisillä öljyillä. Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted November 21, 2013 Share Posted November 21, 2013 Komppaan Roopea - 5W-40 synteettiset. Sit jos hurjistuttaa niin kesäksi voi vaihtaa vaikka 10W50 synteettiset :) Quote Link to comment
UltraVW Posted November 21, 2013 Share Posted November 21, 2013 Mites valvoline VR1 10w-60 racing? Quote Link to comment
Guest py_ry Posted November 21, 2013 Share Posted November 21, 2013 eberi on kokeiltu että sähkömoottori ainakin pyörii. vielä bensa letkut kiinni ja kokeilla alkaako hytti lämpiämään. minkälainen noissa on lämmitysteho? pysyykö ikkunat sulana? päädyn noihin 5W40 öljyihin. Quote Link to comment
metake Posted November 21, 2013 Share Posted November 21, 2013 Kyllä siinä B2:saa lämmitysteho piisaa, mutta ikkunoiden auki pysyminen riippuu muustakin. Bensalämppärin kanssa pitäisi olla takaikkunalle tehty ilmanpoistoaukko ettei eberi puhalla "pulloon", paitsi jos auto on niin uusi että siinä on jo läpivirtaustuuletus. Toisekseen eberille pitää olla ilmanottoreikä tavaratilassa, joka on usein toteutettu poistamalla varapyöräkotelosta taempi peitelätkä. Ne B2:t jotka olen nähnyt on olleet suoraan tankkiin liitettävällä bensaliitännällä, koska ne tarvii paluulinjan, bensalinjasta ei voi ottaa vaan tankkiin pitää tehdä reikä. Yleensä B2:t on 6 volttisia, onko tää yksilö 6 vai 12? Quote Link to comment
-Alex- Posted November 21, 2013 Share Posted November 21, 2013 Voinee huoletta käyttää laadukasta synteettistä 10W öljyä talvella, jos ajaa/starttaa miedoilla pakkasilla vain, alle -10c. Pumpattavuudessa on hyvin pieni ero 5W öljyyn, -5c astetta. SAE Winter-viskositeetti Pumpattavuuden rajalämpötila, °C 0w -40 5w -35 10w -30 15w -25 20w -20 25w -15 Tietenkin jos sinulla on 15W öljyt sisässä niin ehdottomasti moottorinlämmitin ulkokäytössä pikkupakkasilla tai yli 0 asteisessa tallissa käynnistys antaen vähän öljyjen lämmetä tyhjäkäynnillä ettei suodatin poksahda. Quote Link to comment
Guest py_ry Posted November 22, 2013 Share Posted November 22, 2013 hyvä tietää että tarkenee talvellakin ajella. ilmanpoistoaukosta en tiedä, auto on vm1974, mutta jos pitäis vaikka tuuletusikkunaa hivenen auki niin riittäiskö se? tuon peitelätkän olen ottanut pois että lämppäri saa ilmaa. bensalinjat on tehty tankin yläpuolelle imu ja paluu. tämä yksilö on 12volttinen. täytyypä laittaa öljypohjanlämmitinkin tuohon että ei tee koneelle vahinkoa. korjaus edelliseen "koneessa mobil super2000 10W40 öljyt" Quote Link to comment
Guest py_ry Posted November 22, 2013 Share Posted November 22, 2013 tulipa kokeiltua tuo eberi nyt ja kaikki muut toimi mutta eipä lämmennyt hyttä kun ei tullut kunnollista kipinää tulppaan (Beru 194 GrnS) mistäköhän sais korvaavia tulppia tai uuden? ja mitäköhän maksaa tuollainen? Quote Link to comment
metake Posted November 22, 2013 Share Posted November 22, 2013 Muistaakseni B2:ssa ei ole kipinä- vaan hehkutulppa. Ja kun mielestä siihen ei saa uusia tulppia mistään, käytettyjä on joskus eBay:ssä näkynyt. Quote Link to comment
Guest py_ry Posted November 24, 2013 Share Posted November 24, 2013 käykö jokin muu hehkutulppa tuohon eberiin kun tuo oli kärähtänyt..? käykö tuo 194 Grn? varastosta löytyy myös BN2 lämmitin, kokeilen sitä paikalleen. miten sen kytkentäkaavio? lämmitysteho? ym.. jotain faktoja lämppäristä tarttisin niin pääsisin ajeleen. Quote Link to comment
x-pj Posted November 24, 2013 Share Posted November 24, 2013 BN kakkosia on aika monia erilaisia. Tuossa linkissä http://www.veewee.net/Eber/index.htm on hyvää perustietoa vanhemmista ja alla manuaali yhdestä uudemmasta mallista. Manuska.pdf Quote Link to comment
metake Posted November 25, 2013 Share Posted November 25, 2013 Ja tuolta löytyy B2:n Suomenkielinen manuska: http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/5.PDF Quote Link to comment
vwagen Posted November 25, 2013 Share Posted November 25, 2013 B 2:kin on erilaisia,Kuplassa ja kolmostyypissä käytetty VW malli on lähes täysin erilainen kuin yleismalli joka tuolta Metaken linkin takaa löytyy,esimerkiksi polttoainejärjestelmän osat ja toimintaperiaate erilaiset. Quote Link to comment
WescuM Posted November 25, 2013 Share Posted November 25, 2013 Muistaakseni B2:ssa ei ole kipinä- vaan hehkutulppa. Ja kun mielestä siihen ei saa uusia tulppia mistään, käytettyjä on joskus eBay:ssä näkynyt. Huutonetissä on myytävänä uusia hehkutulppia: http://www.huuto.net/kohteet/hehkutulpp ... /290461693 Quote Link to comment
Guest py_ry Posted November 28, 2013 Share Posted November 28, 2013 täytyypä huomenissa ottaa myyjään yhteyttä. kiitoksia! kumpi olis parempi valinta lämppäriksi B2 vai BN2? tuo b2 on yksinkertaisemman näköinen ainakin minun silmään kun bn2:n. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.