Jump to content

Pallukan lämpöeristys ?


Recommended Posts

Hiljakseen sisustan kasaus lähestyy projektissa ja aloin pohtimaan mahdollista lämpöeristystä ja ylipäätään sen tarvetta. Tarkoitus on majoittua suomen kesässä takaosastolla, joten vilpoisiakin öitä on luvassa. Ikkunoihin löytyy thermopeitteet eli niiden "eristys" on jo hoidossa. 

 

Peltejä vasten on tarkoitus vetää ensin dynamatit tai jotain vastaavaa bitumilevyä mutta onko mitään järkeä laittaa lämpöeristettä (jos niin mitä?) sisäverhoilujen ja rakenteiden väliin ? Lähinnä mielessä on kyljet, takaluukku ja liukuovi, missä jää reilummasta tilaa pellin ja verhoilun väliin.

 

Takaosaston ja ohjaamon väliin tulee umpeen vedettävä verho joten ohjaamoa en ala sen paremmin eristämään.

 

Purkuvaiheessa omasta projektista verhoilujen välistä löytyi ihan perinteistä lasikuituvillaa mutta sitä en sinne aio itse laittaa.

 

Ideoita otetaan vastaan... 

 

Vai panostanko vain laadukkaaseen makuupussiin ;)

Link to comment

Laita dynamattia, resonansseja poistamaan. Ite en laittaisi mitään villoja tai muutakaan imukykystä sinne kosteutta keräämään.

Olisko saman firman dynaliner ollut sellasta mikä ei ime hanakasti vettä itteensä? Löytyy useita vahvuuksia, ja melko hintavaa kamaa..

Tais olla kuten dynamatissakin niin jonkinlainen "folio" pinnassa.. Ja liima takana.

Link to comment

Tuo kosteuden kerääminen vähän itseänikin arveluttaa vaikka auto tulee suurimman osan vuodesta asumaan lämmitetyssä tallissa. 

 

Eilen muuten hain muutaman palan Bilteman halpaa bitumilevyä testiin, kaksi palaa leikkelin takaluukun isoihin pelteihin ja ainakin alkuun liimapinta vaikutti todella huonolta, tuntui ettei ota millään kiinni vaikka vastassa oli puhdasta maalattu pinta. Jätin rauhassa oleentumaan painojen kanssa ja illalla nähdään pysyvätkö paikoillaan kun luukun nostaa pystyyn. Muihin pystypintoihin en tuota enää kyllä edes yritä laittaa joten Dynamat tai STP taitavat olla ainut järkevä vaihtoehto.

Link to comment

Bitumi on tosiaan vähän oldskool-matsku koska sen tarttuminen ja muotoilu edellyttää kuumentamista ja ei ne sittenkään välttämättä pure niin tiukkaan. Mie ja moni muukin on käyttänyt tätä: http://www.autostudio.fi/vaimennusmateriaalit/matot/silent-coat-tukkupakkaus.html . Doppeliin meni 2 laatikkoa joten bussiin ei kolmekaan ole varmasti liioiteltua. Laitoin käytännössä ovet/kyljet, hytin takaseinän, katon, keulaan minne yletti ja ohjaamon lattian. Silti verrattain kustannustehokasta eikä tartte arpoa pysyykö ja onko hyvä. Pari huomiota kuitenkin:

 

- Irtopyörä (esim. kalustepyörä) helpottaa, muuten jomottaa peukaloita pitkään kun illan painelee.

- Jos tuota mattoa leikkaa (saksilla onnistuu helposti), hanskat on ehdottomat koska tuo folio viiltää sormenpäät rikki käytännössä heti.

 

Viime syksynä kun ajoin tiellä johon oli laitettu paikoin uutta asfalttia, huomasin että merkittävin ääni doppelissa tuli edelleen etupyöristä. Heti kun ajoi uudelle asfaltille, kaikki melu pieneni huomattavasti. Tästä havainnosta innostuen sain viimeinkin sumutettua kiveniskumassan etulokasuojiin (aiemmin oli epoxi+uretaani -maalipinnalla), ruisku oli hiukkasen kovalla joten sitä meni vauhdilla litra per kaari. Sitten hurjin ja tilasin ehdat LOKARI:t saksanmaalta jotka lisäksi päällipinnalta toppasin tuolla Silent Coatilla etteivät lähde soimaan. Ne oli oikein hienot ja istuivat paikalleen hyvin, ja nyt kivasti alumiini kiiltelee etu-pyöränkaarissa.

 

EDIT: Lisäinfona - laitoin tätä testimielessä vesijäähy-käyttöauton konepeltiin sisäpuolelle. Ei ole yhtään irronnut tai lähtenyt roikkumaan kuumalla aurinkoisella päivällä kun moottori on ollut lämmin.

 

Puavo

Link to comment

Kiitoksia vinkistä, tämähän oli hyvä. Motonetin myymä STP Black Gold bulksolution paketti (4,5 neliötä) näyttäisi olevan samanmoista, jos nyt oikein ymmärsin. Jos hakisi tuota kokeeksi paketin ja sitten aikanaan katon vuoraisi tuolla silent coatilla, jos kerta todistettavasti pysyy katossa kiinni. Toisaalta mulla ei ole kattoon tulossa kangasta, joten mahdollinen repsottaminen ei tule olemaan ongelma.

 

Veditkö muuten ihan liimaamalla kiinni ohjaamon lattiaan ? Itse olen tässä vähän kahden vaiheilla, ajatuksissa oli kokonaan irroitettavissa oleva "äänieristysmatto" ohjaamoon mutta toisaalta taas tuollainen liimattu vaimentaisi varmasti 100xparemmin. Liimaamista toisaalta puollustaisi sekin, että koko kabiini on täysin ruosteeton ja maalattu eli hitsipilliä ei tuonne tarvitse minun elinaikana näyttää.

Link to comment

Jep, omalla liimapinnallaan laitoin lokasuojat ja lattian, aika monesta palasta koostuen kyllä, vedin tuon siis esim. lattian pokkausten väliin tasaisille pinnoille ja jätin ne pokkauksen kohdat "auki". Lisäksi siihen sitten "underfelt mat" tms ja normi halpa JK:n kangasmatto.

 

Samaa mattoa laitoin reippaasti oviin, tuo on niin ohutta että se ei mene esim. lasikoneiston tielle. Kaikki nuo suorat metallipinnat koputtamalla vaimenivat merkittävästi, ajosta en osaa vielä oikein sanoa kun miulla ei ollut oikein mitään muuta verhoilua kiinni kun matot ja paljaat ovipahvit ainoastaan. Nyt kun siellä on jo just kiveniskumassaa ja lokaria ja ovipahvit päällystetty niin eiköhän se ala hiljenemään. Kattoverhoilun asennukseen en oo vielä saanut kerättyä riittävästi kärsivällisyyttä.

 

Puavo

Link to comment

Bilteman bitumimaton liimapinta oli lähinnä vitsi. Tänään otin painot pois eilen lämmön kanssa paikoilleen laitettujen koepalasten päältä ja nuo olisi saanut helposti nypättyä pois paikoiltaan. Räminät ja kuminat kyllä katosivat takaluukusta mutta empä näitä uskalla mihinkään pystypelteihin laittaa, veikkaan että valuvat ensimmäisenä aurinkoisena päivänä alas. 

Link to comment

Itse vedin umpipallukkaan ihan reilusti tuota:

 

http://hifix.fi/verkkokauppa?cat=25&tuote=305

 

Moottoritilan päälle kaks kerrosta ja kaikki lattia- ja seinäpinnat kertaalleen, lisäksi lämpöeristeet vanerien alle. Ilmanottokanavat takanurkissa vois kyllä vielä vetää yli mutku rookeri kahella tuplawebrulla vaan kuulostaa niin hyvältä... Ohjaamossa ovet on vedetty kertaalleen mutta poppikoneiden takia pitää vielä miettoiä jäykisteitä. lattiaan vedin kerroksen ja lokareiden päälle vielä kerroksen tuota:

 

http://hifix.fi/verkkokauppa?cat=25&tuote=274

 

Kattoon pitää vielä vetää kunhan kattoluukun paikka on mietitty ja tehty. Juu ja sellasen rullaimenkin tuolta löytää, ehdoton laite noissa hommissa. Kahvan kpäällä saa pyöreereunasiin peltipokkauksiin nussakasti uppoomaan. Tavara venyy hyvin, joskin alumiinipinta saattaa syvempiin koloihin hieroessa haljeta mutta ei vaikuta tehoon. Toisaalta tota nyt voi levittää pieninäkin paloina, helpoiten ite oon paloitellut katkoteräveitsellä pakkauksen pahvia vasten.

 

Suosittelen poikien virmaa noin äänieristyksen ja ratioitten kannalta muutenkin.

Edited by Hermanni
Link to comment

Pallosta ei saa mukavan tasalämpöistä pelkällä eristyksellä. Kyllä se oikeasti jonkin sortin lämppärin tarvii ennen kuin on mukava. Käytännössä suomen kesässä on ensin liian kuuma varsinkin jos heität suoraa tien päältä leirille. Kone hehkuu lämpöä mukavasti aikansa. Jossain vaiheessa yötä lämpötila on sopivakin, mutta seuraavaksi taas liian kylmä vaikka miten eristäisit. Onhan niitä tasalämpöisiäkin kesäöitä kuulemma, mutta monta ei ole kohdalle osunut.

 

Jos on verkkovirtaa käytettävissä niin ihan pienikin sähköpatteri riittää mainiosti. Pieni ilmanvaihto lisäksi auki niin ei mene huuruunkaan. On se vaan oikeasti paljon mukavampi yöpyä pallossa kun lämpötila on tasainen.

Link to comment

Tänään nappasin Motonetistä viimeisen STP 4,5 neliön bulkpackin mukaan kun hintakin osui kohdalleen ja täytyy sanoa, että aivan loistavaa tavaraa asentaa! En kyllä enää ikinä kusekkaan bitumiin päin ;) Huomenna tilaukseen muutama paketti Silent Coattia ja näillä lähtee kuminat ja räminät pois ;) Jatketaan sitten eristyksen kanssa taistelua jos sellaiselle ensimmäisten yöpymisten jälkeen tarvetta havaitaan.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Bilteman mattojen putoamista takaluukusta ei tarvinnut odottaa edes kesään ;) Luukku oli ylösalaisin kun maalasin pinnat ja kun käänsin luukun pystyyn, niin Bilteman bitumit roikkuivat jo irrallaan. Eli Bilteman bitumia on aivan turha laittaa mihinkään pystypintoihin. 

 

Tuota STP:n butyyliä kokeiltuani en taida laittaa Bilteman bitumeja mihinkään bussissa edes lattiamattojen alle...

  • Like 1
Link to comment

Lämpöeritämiseen on autokäyttöön erikseen valmistettua telttapatjantyylistä ohuempaa ja erilaista valkoista vanua ( patjaa / eristevillan tyylistä montaa eri paksuutta ja levykokoa / rullatavaraa ) ja sitä olen nähnyt asennettavan Töysässä ( Keskisen kyläkaupan lähiseudulla ) vaikuttavassa firmassa jossa pakuista tehdään retkeily, asunto, huolto autoja yms. ... ( monipaikkasia ) yms.. Materiaali on juurikin lämpöeristämiseen sekä myös äänieristystä samalla. Kannattanee kysyä ja saa varmasti asiantuntevaa neuvoa VHJ-Servicen osaavalta henkilökunnalta.

Materiaalia varmasti saa suoraa tilttua hommattua varmasti myös kyseiseltä firmalta tai joltain valmistajalta tms..

 

http://www.vhj-service.fi/index.htm

 

juttujaki löyty asiasta

 

http://motocross.niemela.net/2010/01/10/sprintterin-rakennusta-0sa3-tavaratilan-seinien-eristys/

Edited by Jarmo Lummi
Link to comment

Onko noissa STP tai Dynamatin tuotteissa niin hyvä liima et uskaltais laittaa pyöränkoteloon sisälle vaimentaa mölyä, olettaen et pinta on puhdas ja hyvässä maalissa. Kabiinin puolelle en heti mielellään laittais, ihan vaan ulonäkö syistä...Ois kiva saada vähän edes älämölöä pois.

Link to comment

Laita Jori Lokarit niinkuin mie tein! Istuivat oikein hyvin ja kivat alumiiniset, tulivat noin kuukaudessa. Maksoivat pallikseen eteen n. 150eur/pari, ja niiden päälle laitoin Silent Coatia kerroksen. Nämä tulivat ihan lokari.de:stä tilattuna. Hyvin samannäköiset kun lokari.de:n etusivun ekassa kuvassa etualalla.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...