Jump to content

Juniksen rummun sorvaus straight axlelle


Recommended Posts

  • 8 years later...

Tämä ei siis ole tieto vaan vahva mutu 15mm.

 

Mutta tässä muutama vinkki miten asiaa pitää lähestyä.

-Mittaa pakettiin kuuluvan rummun ja haluamasi uuden rummun sisäpuolen mitta laakeripintaan. Voi olla että sisäpuoleltakin fiksua sipaista muutama milli pois riippuu tietty kilvestä mitä meinaat käyttää.

-Laita pakettiin sopiva rumpu paikalle esim kuplan nelipultti rumpu ja mittaa akselin pään ja rummun välinen mitta ja sitten toista uudella rummulla. Siittä saat tarvittavan pituuden ja tietenkin huomio tuo eka kohta kun rumpua kiikutat sorvarille.

 

Ja sitten ihan sivumainintana, juniksen alennusvaihde kilvet ohuempia kuin kuplan kilvet eli tarkista myös tarvitsetko adapterirenkaat että saat laakerikannen tiivistettyä.

  • Like 1
Link to comment

Eikös mitta riipu vahvasti siitä että onko vetarit lyhyellä vai pitkällä spoorilla?

Tai tekee kuplan jarruilla niin saa suoraan yhteensopivat osat...

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

Link to comment

Takajarrut on jo tosiaan muuten kasattuna mutta rummut puuttuu vielä, jarrut on kokonaisuudessaan -63. Laakerikannen ja jarrukilven välissä on tosiaan 2.5mm alumiinispeiseri jotta kansi kiristyy oikein.

 

Pitkä vetoakseli ja eikös tuo ole lyhyt spoori?

Täytyy tosiaan mittailla ja googletella vielä jospa tämä selviäisi.

20220516_164443.jpg

  • Like 2
Link to comment
15 hours ago, Pasi said:

Takajarrut on jo tosiaan muuten kasattuna mutta rummut puuttuu vielä, jarrut on kokonaisuudessaan -63. Laakerikannen ja jarrukilven välissä on tosiaan 2.5mm alumiinispeiseri jotta kansi kiristyy oikein.

 

Pitkä vetoakseli ja eikös tuo ole lyhyt spoori?

Täytyy tosiaan mittailla ja googletella vielä jospa tämä selviäisi.

20220516_164443.jpg

Sitten vielä sellainen pikku juttu jos sulla on 63 juniksen kilpi niin siinähän työsylinteri on tarkoitettu kiinnitettäväksi niin että pulttautuu kilven läpi alennusvaihteeseen kiinni ja on näinollen tukeva kiinnitys. Jos sulla on nyt pelkkä kilpi spacerin kanssa kuplan akselissa kiinni niin oletko tukenut työsylinterin jotenkin muuten kuin pelkkään kilpeen. Tiedän että näinkin se toimii mutta tuo on vain paikka mikä pitää tiedostaa mahdolliseksi ongelmaksi ja yksi kyseisestä kohdasta pettänyt kilpi tullut itselle vastaan.

 

Ja tietty jos ei rumpuja ole vielä hankittu niin eikös thingin rummut ole just eikä melkein sopivat tähän komboon. Ei ole omakohtaista kokemusta eli joku saa tarkentaa oliko ne tarkoitettu lyhyelle tai pitkälle spoorille.

Link to comment
Mikäs pre -63 juniksen jarrujen koko on? Kengän leveys ja rummun halkaisija siis? Että häviääkö siinä paljonkin verrattuna kuplan jarruun.

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla


Itse itselleni vastaten: 230/40, eli sama koko kuin 4-pulttisen kuplan takajarru. Eihän tuossa nyt ole mitään järkeä kikkailla juniksen osilla, kun kuplan osat menee suoraan ja jarruteho pysyy samana. Paruzzi ja CSP myy 4-pulttisen kuplan rummun tilalle sopivaa 5x205 jakoista rumpua, ei paljon helpommaksi enää asennus mene.

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

  • Like 1
Link to comment

Työsylinteri on vaan pultattu kilpeen kiinni, ei ole sen kummemmin tuettu, tietääpä sitten jatkossa tarkkailla tuota.

 

Olishan se ollut varmaan helpompi tehdä kuplan jarruilla jos jarruteho kerran pysyy samana, aiemmin kun haeskelin tietoa straight axle jarruista niin sain sellaisen käsityksen että kuplan jarrut olisi heikommat teholtaan.

 

Mutta mennään nyt näillä kun on jo jarrut muuten kasattuna.

 

Tuo Tanhiksen mainitsema 15mm sorvaus rummusta taitaa olla hyvinkin lähellä, mitä tuossa sain mittailtua. 

Link to comment

Ja ettei yhtään sekavammaksi mene, niin just 63 junaan on kahta takajarrua. Molemmissa hoikka booriakseli (36mm smudu) , mutta 1500cc pannulla olevissa jo 64-67 junan isompi kokoinen rumpu.

  • Like 2
Link to comment
On 5/17/2022 at 12:37 PM, DOODAH said:

Ja ettei yhtään sekavammaksi mene, niin just 63 junaan on kahta takajarrua. Molemmissa hoikka booriakseli (36mm smudu) , mutta 1500cc pannulla olevissa jo 64-67 junan isompi kokoinen rumpu.

Koska tuo booriosuusuuden halkaisija muuttui? Omasta tallista löytyy takajarrurumpuja, joissa yhdessä parissa isompi halkaisija boorireiässä.

Oliko vasta varhaispallikseen?

Link to comment
Koska tuo booriosuusuuden halkaisija muuttui? Omasta tallista löytyy takajarrurumpuja, joissa yhdessä parissa isompi halkaisija boorireiässä.
Oliko vasta varhaispallikseen?
-64 alkaen isompi spoori.

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

Link to comment

No niin, laitanpa infoa vielä tähän ketjuun jos joku vielä tekee tällä combolla straight axle takajarruja junikseen.

 

Rummut saatu ja käytetty pajalla sorvautettavaa, mittailujen ja Tanhiksen vahvan mutun myötä, rummuista sorvattiin 15mm pois. Nyt kruunumutteri ja sokka menee paikoilleen kuin pitääkin.

 

 

20220520_125221.jpg

  • Like 3
Link to comment
No niin, laitanpa infoa vielä tähän ketjuun jos joku vielä tekee tällä combolla straight axle takajarruja junikseen.
 
Rummut saatu ja käytetty pajalla sorvautettavaa, mittailujen ja Tanhiksen vahvan mutun myötä, rummuista sorvattiin 15mm pois. Nyt kruunumutteri ja sokka menee paikoilleen kuin pitääkin.
 
 
20220520_125221.thumb.jpg.42ab7c2b3c30975fe6f5326409acaa50.jpg
Näyttää hyvin samanlaisilta kuin nämä mitkä mulle tuli CSP:ltä valmiina.ed232bee7caf3d0ffd7e85dbc1a60169.jpg

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

  • Like 1
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...