Guest overijse Posted March 3, 2014 Share Posted March 3, 2014 1. Kupla (vm 1967) tarttis vanteiden hiekkapuhalluksen ja maalauksen . Korin väri on "helmenvalkoinen", onkohan sillä joku koodi, jolla maalari löytää oikean värin vanteisiin ? Onko vinkkejä, missä saisi tehtyä ? Mielellään Uudellamaalla, kun Espoosta startataan. 2. Ja myös uudet kesäkumit pitäisi saada, kun nykyiset ovat jostain viime vuosituhannelta. Rekisteriote sanoo malliksi 5.60-15 ja itse renkaassa lukee 155 SR 15 Radial. Nykymalleista taitaa lähinnä vastaava olla 155/80-15 , mutta ne näyttävät maksavat rengas-onlinessa 250+ EUR kappale kun taas 165/80-15 hintahaarukka lähtee 55 EUR ylöspäin... eli halvemmalla saa koko satsin kuin yhden 155-renkaan ?! Suositteletteko tätä 165/80-15 -rengasta vai jotain muuta ? Eihän tästä muutoksesta seuraa mitään tyyppimuutoskatsastuksia tms ongelmia ... muuta kuin puritaanien paheksuntaa :-) ? Onko se este mahdolliselle museokatsastukselle... jos sellaiseen joskus päädyn ? Entäpä hyvä paikka ostaa ? Netistä vai onko joku hyvä liike Uudellamaalla ? Jos netistä ostaa ja vie asennettavaksi, niin lähin rengasliike sanoi velottavansa 25 EUR per rengas.... tosin en huomannut kysyä pitääkö renkaisen olla silloin jo poissa auton alta vai sisältyykö pyörän irrotus ja uudelleenkiinnitys tähän.... kun on vain yhdet vanteet.... Kiitokset etukäteen vinkeistä. Quote Link to comment
metake Posted March 3, 2014 Share Posted March 3, 2014 155-15 on sama asia kuin 155/80-15. Tuota kokoa löytyy netistäkin halvalla, ja myös normi rengasliikkeistä. Esim. Keskipinta Oy Turengista myy tuon koista TOYO:n rengasta hieman alle 60 eur / kpl. Quote Link to comment
Guest Kalsuto Posted March 3, 2014 Share Posted March 3, 2014 (edited) Auttaako tämä värien kanssa? http://www.thesamba.com/vw/archives/info/paintcodestype1.php Eikös 155/80-15 ole hieman matalampi kuin 155-15? Muistaakseni olen lukenut, että 155-15 olisi tarkalleen 155/82-15. Omat renkaani hommasin tuolta http://www.paruzzi.com/verkkokauppa/?zoektrefwoord=6539&group=6&subgroup=01& . Valintaan vaikutti valkosivurenkaiden suht vähäinen tarjonta. Edit. Lisätty rengaslinkki. Edited March 3, 2014 by Kalsuto Quote Link to comment
Lasse Posted March 4, 2014 Share Posted March 4, 2014 RAL-kartasto voi olla maalarille tuttu, et kato sieltä sävyjä. Voi tulla halvempi hintakin kun maalit on teollisuusmaaleja. Quote Link to comment
iiroh Posted March 4, 2014 Share Posted March 4, 2014 (edited) Renkaiden asennushinnat riviasiakkaalle aivan järjettömiä pääkaupunkiseudulla kaikissa ketjuliikkeissa (Vianor, Euromaster,...). Tästä johtuen viimeksi asennutin omat irtorenkaat omille irtovanteille Matin Renkaassa Malmilla, Olikohan 6eur per rengas. Siis rengastyö ja tasapainotus, sis alv, Tuosta voisi sanoa että todella kohtuullista kun nuo merkkiliikkeet pyytää tosiaan 80eur tuosta samasta työstä. Kaupan päälle ystävällinen palvelu eikä vanteita paiskottu kuten yleensä. Edit: selvennetty omia höpötyksiä Edited March 6, 2014 by iiroh 1 Quote Link to comment
masajee Posted March 4, 2014 Share Posted March 4, 2014 Mä kävin Espoossa laittattaa netistä tilatut uudet renkaat vanhojen tilalle ja tais maksaa jotain 20-30 eur.Vanteet oli irrallaan. http://www.espoonautopalvelu.fi/ Quote Link to comment
Tanhis Posted March 4, 2014 Share Posted March 4, 2014 Renkaiden asennushinnat riviasiakkaalle aivan järjettömiä ainakin pääkaupunkiseudulla ja ainakin kaikissa ketjuliikkeissa (Vianor, Euromaster,...). Viimeksi asennutin omat irtorenkaat omille irtovanteille Matin Renkaassa Malmilla, Olikohan 6eur per rengas. SIis rengastyö ja tasapainotus, sis alv, Voisi sanoa että aika kohtuullista kun nuo merkkiliikkeet pyytää tosiaan 80eur tuosta samasta työstä. Kaupan päälle ystävällinen palvelu eikä vanteita paiskottu kuten yleensä. 24€ renkaiden päällelaitosta kallis? Siis eikö tuo ole aika halpa mahd puolentunnin työstä ja kuuluuko tuohon myös venttiilit. Quote Link to comment
iiroh Posted March 6, 2014 Share Posted March 6, 2014 (edited) Vähän huonosti artikuloitu tossa mun edellisessä viestissä, tarkotin siis että 80eur Vianorissa ja Euromasterilla sikahinta, kun taas tuo Matin Renkaan 24eur (sis venttiilit, rengastyö, painot, tasapainotus, alv eli kaikki) samasta työstä todella edullinen hinta ja siksi tästä lähtien meen aina sinne.... Edited March 6, 2014 by iiroh Quote Link to comment
Tanhis Posted March 6, 2014 Share Posted March 6, 2014 Vähän huonosti artikuloitu tossa mun edellisessä viestissä, tarkotin siis että 80eur Vianorissa ja Euromasterilla sikahinta, kun taas tuo Matin Renkaan 24eur (sis venttiilit, rengastyö, painot, tasapainotus, alv eli kaikki) samasta työstä todella edullinen hinta ja siksi tästä lähtien meen aina sinne.... Saako vianorilta asennuksen kaupan päälle jos ostaa setin renkaita. Quote Link to comment
iiroh Posted March 6, 2014 Share Posted March 6, 2014 (edited) Juu, luonnollisesti asennuksella eri hinta samasta firmasta ostetuille renkaille. Aika monta kertaa olen vaan kysynyt pakettitarjouksia noista liikkeistä ja aina on tullut edullísemmaksi ostaa renkaat esim Saksasta ja sitten asennuttaa ne . Edellyttää tietysti että on aikaa hieman odotella. Esim rengas-online tuo renkaat kotiovelle. Eniten minulla kuitenkin on ollut rengasliikkeen palveluille tarvetta kun olen ostanut käytettyjä renkaita ilman vanteita, siirtänyt renkaita eri vanteille tai esim otattanut kumit vanteilta maalausta tai korjausta varten jne. Kaikissa näissä tilenteissa nuo isot liikkeet pyytää 80-100eur. Vielä enemmän arsyttää kuitenkin se ylimielinen ja todella huono palvelu mitä saa sen lisäksi, että maksaa 80eur. Kahdella viimeisellä isojen liikkeiden käyttökerralla alumiinivanteita naarmutettu ja renkaita hakiessa ei myönnetty että jäljet olisi tullut liikkeessä. Lisäksi kahdesta perheen nykyisestä käyttiksestä molemmat helmat auton alla aivan rutussa kun helmapeltien pystypokkaukset murjottu kasaan joko pilarinostimen vaakavarrella tai sellaisella koko helman alle tulevalla pitkittäisellä nostotuella. En ole aina älynnyt katsoa auton alle rengasliikkeestä lähtiessä. Nykyään tosin katson vierestä koko operaation liikkeessä kuin liikkeessä. Tulipahan avauduttua tästäkin aiheesta.... Seuraavaksi voisin sopivan keskustelun vastaantullessa avautua lisää osaliikkeistä, jotka ei vastaa puhelimeen, joilla ei ole tilaamisen mahdollistavia nettisivuja tai katalogeja ja joiden mielestä asiakkaan kuuluukin tehdä tosissaan töitä että myyjän saa yleensä edes kiinni. Perusteena on esim se että ei ole aikaa vastata puhelimeen kun on jotain muuta tärkeämpää tekemistä. Tai nettisivut ei ole tarpeellisia kun kaikki asiakkaathan voi tulla kyselemään osia sinne liikkeeseen, tietämättä onko ko osia edes myynnissä ko liikkeessä siitä puhumattakaan onko niitä hyllyssä. En ymmärrä tuollaisten osakauppaiden ajatuksenjuoksua ollenkaan enkä tule ikinä ostamaan mitään tollasilta myyjiltä. Sori, meni vähän OT. Ugh. Edited March 6, 2014 by iiroh 1 Quote Link to comment
Lasse Posted March 7, 2014 Share Posted March 7, 2014 Em. syistä johtuen en koskaan vaihdata renkaita liikkeessä alle. Jos tarviin uusia kumeja vien vanteet ja laittavat renkaat niihin. Ja tinkaan allelaiton hinnan pois renkaista. Kauhean vaikealta tuntuu nostaa autoa oikeista pisteistä oikeilla välineillä ja laittaa vanteet oikeaan momenttiin. Sanotaanko että ylivoimaiselta. Ja mulle riittä yks kerta vanteiden naarmutusta ja siihen loppu se asiakassuhde. Näin kävi Rengas-Sepon kanssa viis vuotta sitten. Ostin liikkeestä 20 vuoden aikana varmaan kymmenen rengassarjaa ja viimeisen sarjan laiton yhteydessä naarmuttivat vanteet, eikä ole sen jälkeen ovi enää auennut. Naarmutelkoot muiden vanteita ihan rauhassa. Joo Suomessa palvelukultturi on vähän sen suuntainen, että täytyy olla masokistia taipumuksia, että nauttii siitä palvelusta mitä on tarjolla. Quote Link to comment
Guest overijse Posted March 13, 2014 Share Posted March 13, 2014 Kiitokset kommenteista. Rengas-onlinesta näyttäsi löytyvän seuraavia, olisivatko nämä kaikki kuplaan sopivia ? Onko suosituksia ? (1) Mikähän tämä on, kun on näin edullinen ?! Kuvaakaan ei ole. Michelin Collection Tubes CH 15 E 13155/80 -15 32,50 EUR kappale http://www.rengas-online.com/cgi-bin/rshop.pl?Marke=Michelin+Collection+Tubes&X-Profil=CH+15+E+13&X-Name=155/80+-15&dsco=136&details=Ordern&typ=D-118989&ranzahl=4&rsmFahrzeugart=SL&sowigan&Breite=155&Quer=80&Felge=15&Speed (2) Toyo 310155 R15 82S 61,60 EUR http://www.rengas-online.com/cgi-bin/rshop.pl?dsco=136&cart_id=1564841.136.1140&sowigan=So&Breite=155&Quer=&Felge=15&Speed=S&kategorie=6&ranzahl=4&S_Z=R&m_s=3&rsmFahrzeugart=PKW&Label=F-E-70-2&details=Ordern&typ=212820 (3) Vredestein SPRINT CLASSIC155 R15 82S 78,80 EUR http://www.rengas-online.com/cgi-bin/rshop.pl?dsco=136&cart_id=1564841.136.1140&sowigan=So&Breite=155&Quer=&Felge=15&Speed=S&kategorie=6&ranzahl=4&S_Z=R&m_s=3&Ang_pro_Seite=20&rsmFahrzeugart=PKW&details=Ordern&typ=D-100610 (4) Miten tämä eroaa edellisestä... muuta kuin suolaiselta hinnaltaan ? Vredestein SPRINT CLASSIC155/80 R15 82S WW 20mm 253,70 EUR !?!? http://www.rengas-online.com/cgi-bin/rshop.pl?dsco=136&cart_id=1564841.136.1140&sowigan=So&Breite=155&Quer=80&Felge=15&Speed=S&Load=&kategorie=6&Marke=&ranzahl=4&tyre_for=&m_s=3&Ang_pro_Seite=20&sort_by=&rsmFahrzeugart=PKW&details=Ordern&typ=R-256632 Quote Link to comment
Guest overijse Posted March 13, 2014 Share Posted March 13, 2014 Renkaiden löytäminen nyt vaikuttaisi mahdolliselta, mutta vanteiden maalauttamien onkin yllättävän vaikeaa Yksi ehdottaa jauhemaalausta ja toinen märkämaalausta. Pahimmillaan pitää viedä ensi rengasliikkeeseen ottamaan renkaat pois, sitten toiseen paikkaa puhallukseen ja kolmanteen maalaukseen ja takaisin ensimmäiseen, että saa renkaat takaisin vanteille. Helmenvalkoisesta eivät tiedä mitään: laitetaan valkoista lakalla tai ilman. Eikä kahta väriä missään tapauksessa. Tässä alkuperäisessä kun kuitenkin on musta ja valkoinen (ks kuva) :-) Pitääkö tässä maalauttaa ensin valkoisiksi ja itse maalata päälle mustat kohdat.... vai miten olette hommat hoitaneet ? Quote Link to comment
ARTO Posted March 13, 2014 Share Posted March 13, 2014 Hyvä maalaus teetettynä maksaa paljon. Teippaamiseen menee aikaa ja se maksaa. Maalauta ensin kokonaan valkoiseksi, löytyykö sävy sitten Bemarin tai Toyotan värikartasta on aivan sama. Teippaus huolellisesti ja mustaa päälle. Laadukas märkämaalaus hyville pohjille, eli hiekkapuhallus ja sen päälle tarvittavat naputtelut/hionnat pinnoille ja epoxi pintaan. Karhennut esim karhunkielellä ja valkoista pintaan jne... Maksaako 200 vai 500€ onkin toinen juttu, ehkä teetettynä helposti 500€ Jos haluaa hyvää ja kestävää jälkeä, näiden vanhojen kuplienkin kohdalla oltava hyvät taidot ja harrastevälineet tai paksu lompakko. Näin se vaan menee:) Quote Link to comment
APO Posted March 13, 2014 Share Posted March 13, 2014 (edited) Helmenvalkoisesta eivät tiedä mitään: laitetaan valkoista lakalla tai ilman. Eikä kahta väriä missään tapauksessa. Tässä alkuperäisessä kun kuitenkin on musta ja valkoinen (ks kuva) :-) Pitääkö tässä maalauttaa ensin valkoisiksi ja itse maalata päälle mustat kohdat.... vai miten olette hommat hoitaneet ? Jos tuolla tasolla on asiakaspalvelu, niin suosittelen etsimään toisen firman. Kyllä maalarin luulisi tekevän ne juuri niin kuin asiakas haluaa, määrää sitten vaan hinnan työn mukaan. Edited March 13, 2014 by APO Quote Link to comment
Guest a-p Posted March 13, 2014 Share Posted March 13, 2014 Kiitokset kommenteista. Rengas-onlinesta näyttäsi löytyvän seuraavia, olisivatko nämä kaikki kuplaan sopivia ? Onko suosituksia ? (1) Mikähän tämä on, kun on näin edullinen ?! Kuvaakaan ei ole. Michelin Collection Tubes CH 15 E 13 155/80 -15 32,50 EUR kappale http://www.rengas-online.com/cgi-bin/rshop.pl?Marke=Michelin+Collection+Tubes&X-Profil=CH+15+E+13&X-Name=155/80+-15&dsco=136&details=Ordern&typ=D-118989&ranzahl=4&rsmFahrzeugart=SL&sowigan&Breite=155&Quer=80&Felge=15&Speed (2) Toyo 310 155 R15 82S 61,60 EUR http://www.rengas-online.com/cgi-bin/rshop.pl?dsco=136&cart_id=1564841.136.1140&sowigan=So&Breite=155&Quer=&Felge=15&Speed=S&kategorie=6&ranzahl=4&S_Z=R&m_s=3&rsmFahrzeugart=PKW&Label=F-E-70-2&details=Ordern&typ=212820 (3) Vredestein SPRINT CLASSIC 155 R15 82S 78,80 EUR http://www.rengas-online.com/cgi-bin/rshop.pl?dsco=136&cart_id=1564841.136.1140&sowigan=So&Breite=155&Quer=&Felge=15&Speed=S&kategorie=6&ranzahl=4&S_Z=R&m_s=3&Ang_pro_Seite=20&rsmFahrzeugart=PKW&details=Ordern&typ=D-100610 (4) Miten tämä eroaa edellisestä... muuta kuin suolaiselta hinnaltaan ? Vredestein SPRINT CLASSIC 155/80 R15 82S WW 20mm 253,70 EUR !?!? http://www.rengas-online.com/cgi-bin/rshop.pl?dsco=136&cart_id=1564841.136.1140&sowigan=So&Breite=155&Quer=80&Felge=15&Speed=S&Load=&kategorie=6&Marke=&ranzahl=4&tyre_for=&m_s=3&Ang_pro_Seite=20&sort_by=&rsmFahrzeugart=PKW&details=Ordern&typ=R-256632 Quote Link to comment
Guest a-p Posted March 13, 2014 Share Posted March 13, 2014 taitaa kalliimmassa vaihtoehdossa olla 4 kpl kumeja Quote Link to comment
Guest a-p Posted March 13, 2014 Share Posted March 13, 2014 piti tulla samaan molemmat mut taas mokasin!!!!! Quote Link to comment
KalleJ Posted March 13, 2014 Share Posted March 13, 2014 taitaa kalliimmassa vaihtoehdossa olla 4 kpl kumeja Tai sitten kyse on valkosivurenkaasta. Nuo kun ovat niin törkeän halpoja yleisesti. Quote Link to comment
Guest overijse Posted March 13, 2014 Share Posted March 13, 2014 Toi eka on sisäkumi Hyvä että kysyin, olisi ollut noloa mennä sen kanssa rengasliikkeeseen vaihdattamaan renkaita :-) Quote Link to comment
Tanhis Posted March 13, 2014 Share Posted March 13, 2014 Kyllä homma vain on niin että jos homman haluat kunnolla tehdä niin ne renkaat on ensin otettava pois vanteilta sitten vanteet puhallettava eri firmassa joka luultavasti voi myös tehdä maalauksen (riippuu firmasta mutta yleensä ainakin pohjamaalauksen voivat suorittaa). Ja sen rumban jälkeen viedä ne takaisin rengas liikkeeseen. Kannattaa myös kysyä jostain pienestä rengasliikkeestä mitä renkaiden irroitus maksaisi jos jättäisi ne sinne odottelemaan hiljaista hetkeä mutta tähän aikaan vuodesta sellaista ei taida pahemmin olla. Quote Link to comment
Guest a-p Posted March 13, 2014 Share Posted March 13, 2014 Tai käyt hakemassa jotain pari rengasrautaa ja irrotat itse. Ei ole mikään paha homma tehdä ja sitten on pari vääntörautaa itsellä. ps. ne kalliimmat renkaat taitaa olla valkosivut niinku KalleJ sano. Quote Link to comment
metake Posted March 13, 2014 Share Posted March 13, 2014 ps. ne kalliimmat renkaat taitaa olla valkosivut niinku KalleJ sano. WW 20 mm = White Wall, valkosivun leveys 20 mm WW 40 mm = White Wall, valkosivun leveys 40 mm Quote Link to comment
Tanhis Posted March 13, 2014 Share Posted March 13, 2014 (edited) Tai käyt hakemassa jotain pari rengasrautaa ja irrotat itse. Ei ole mikään paha homma tehdä ja sitten on pari vääntörautaa itsellä. ps. ne kalliimmat renkaat taitaa olla valkosivut niinku KalleJ sano. Ja seuraavaksi oikomaan vanteen reunaa :) Mutta se on valitettava tosiasia että jos itse ei pysty/osaa tehdä mitään työvaihetta ja kaikki teettää ostopalveluna listahinnoin niin tulee varmasti halvemmaksi ostaa jälkituotanto alut kuin maalauttaa orkkis vanteet kahdella värillä. Ja tähän hintaan kun vielä lisää kapselien hinnan niin ne alujen hinnat ei ole enää niin kauhean kalliita. Ja tosiaan mitä itse noita pellivanteita on pyöritelly niin se on melkein varma että neljän sarjassa varmasti on jotain lommoja tai vääntymiä mitkä pitäisi sitten vielä oikoa vanteen puhalluksen ja maalauksen välissä tai ennen puhallusta. Ja tietty loppuhintaan tuskin tulee juuri mitään eroa jos vararenkaan vanteen tekee samalla. Edited March 13, 2014 by Tanhis Quote Link to comment
Guest overijse Posted March 30, 2014 Share Posted March 30, 2014 Hyvä että kysyin, olisi ollut noloa mennä sen kanssa rengasliikkeeseen vaihdattamaan renkaita :-) Ja seuraava tyhmä kysymys :-) Onko kuplan renkaissa erikseen sisärenkaat (uusissa henkilöautoissa ei varmaankaan enää ole, mutta...) ... eli tarvitseeko ostaa erikeen ulkorenkaat ja sisärenkaat ? Quote Link to comment
Tanhis Posted March 30, 2014 Share Posted March 30, 2014 (edited) Ja seuraava tyhmä kysymys :-) Onko kuplan renkaissa erikseen sisärenkaat (uusissa henkilöautoissa ei varmaankaan enää ole, mutta...) ... eli tarvitseeko ostaa erikeen ulkorenkaat ja sisärenkaat ? Pääsääntöisesti niin että jos nelipulttiset niin ei tarvitse sisäkumiä kun vanteessa on olake joka pitää kumin paikallaan. Edited March 30, 2014 by Tanhis Quote Link to comment
pko Posted March 30, 2014 Share Posted March 30, 2014 Koitappas kysäistä tuolta sitä maalausta,samasta paikasta löytyy myös puhallus. email: info@korttianmetalli.fi Quote Link to comment
vwagen Posted March 30, 2014 Share Posted March 30, 2014 Sisärenkaattomat renkaat tuli Kuplaan noin-56 ja olakkeelliset vanteet joskus 60-luvun lopulla.Tarvittaessa voin katsoa tarkat ajankohdatkin mutta sisärenkaattomien kanssa ei tarvita olakkeellisia vanteita. Quote Link to comment
Guest overijse Posted March 30, 2014 Share Posted March 30, 2014 Pääsääntöisesti niin että jos nelipulttiset niin ei tarvitse sisäkumiä kun vanteessa on olake joka pitää kumin paikallaan. Kiitokset. Pultteja on viisi, auto siis vm 67 (valmistettu marraskuussa 1966)... vanteet alkuperäiset. Vanhat renkaat on vielä päällä, joten ei pääse vielä katsomaan vanteiden ulkokehää. Mutta vaikuttaisi siis siltä, että erillisiä sisäkumeja ei tarvita. Quote Link to comment
Tanhis Posted March 30, 2014 Share Posted March 30, 2014 Kukin tyylillään mutta itse en laittaisi olakeettoomiin vanteisiin ilman sisärengasta kumia päälle ja näin minua on myös paikallisessa rengasliikkeessä valistettu. Ja tiedän että monet ajelee ilman sisäkumia olakkeettomilla vanteilla. Mutta jos vaihtoehtona on renkaan luiskahdus vanteelta pois niin se sisäkumi ei kuullosta enää niin tyhmältä. Quote Link to comment
metake Posted March 30, 2014 Share Posted March 30, 2014 Sisärenkaat ei tykkää nykyrenkaista, pitäisi olla sisärenkaalle tarkoitettu päällikumi myös. Jos moista ei ole tarjolla niin parempi jättää ilman sisärengasta. Syynä on "moderneissa" renkaissa renkaan sisäpinnalla olevat jäähdytys rivat, tai nystyrät, tai miksi ikinä niitä kutsutaankaan, jotka hierovat sisärenkaan puhki. Toisen harrastuksen parissa mulla on auton käyttötarkoituksesta johtuen sisärenkaat normi talvirenkailla, ja erittäin vähäisellä (joskin hieman rankalla) käytöllä kestävät noin 2 - 3 talvea kunnes alkavat vuotamaan. Quote Link to comment
Tanhis Posted March 30, 2014 Share Posted March 30, 2014 Jos tuo renkaan tyhjentyminen rupeaa jännittämään siinämielessä että matka tyssää siihen niin kannattaa olla tubeless venttiili mukana autossa niin saa tienvarrellakin korjattua sisärengasrikon väliaikaisesti jos vain löytyy ilmaa jostain renkaan täyttämiseen. Quote Link to comment
mikan Posted March 31, 2014 Share Posted March 31, 2014 Vanteiden hiekkapuhalluksen jälkeen teettäisin mustan jauhemaalauksen ja sen jälkeen ulkokehään L87 Pearl White kakskomponentti. t. Mika Quote Link to comment
Guest overijse Posted April 17, 2014 Share Posted April 17, 2014 Kukin tyylillään mutta itse en laittaisi olakeettoomiin vanteisiin ilman sisärengasta kumia päälle ja näin minua on myös paikallisessa rengasliikkeessä valistettu. Ja tiedän että monet ajelee ilman sisäkumia olakkeettomilla vanteilla. Mutta jos vaihtoehtona on renkaan luiskahdus vanteelta pois niin se sisäkumi ei kuullosta enää niin tyhmältä. Sisärenkaat ei tykkää nykyrenkaista, pitäisi olla sisärenkaalle tarkoitettu päällikumi myös. Jos moista ei ole tarjolla niin parempi jättää ilman sisärengasta. Syynä on "moderneissa" renkaissa renkaan sisäpinnalla olevat jäähdytys rivat, tai nystyrät, tai miksi ikinä niitä kutsutaankaan, jotka hierovat sisärenkaan puhki. Toisen harrastuksen parissa mulla on auton käyttötarkoituksesta johtuen sisärenkaat normi talvirenkailla, ja erittäin vähäisellä (joskin hieman rankalla) käytöllä kestävät noin 2 - 3 talvea kunnes alkavat vuotamaan. Kiitokset kaikista kommenteista ja hyvistä neuvoista. Homma etenee. Nyt on vanteet maalattu kahdella värillä, hienot tuli :-) Yllättäen renkaasta kuitenkin löytyi vanhat sisäkumitkin ... eikä ilmeisesti näissä vanteissa ole mitään olakkeita vai mitä ? Tuli myös ostettua jo Toyon Tubeless 310 155R15 82S renkaat. Eli mikäli tätä keskustelua oikein tulkitsen, niin tässä kahta eri mielipidettä voisiko näillä vainteilla käyttää renkaita ilman sisäkumeja. Ja mahdetaanko sisäkumeihin sopivia ulkokumeja edes myydä missään enää.... Quote Link to comment
Tanhis Posted April 17, 2014 Share Posted April 17, 2014 Olakkeettomat vanteet. Ja sisäkumit kannattaa talkita tai rasvata ettei hierrä rikki ja en näkisi sitä rikki hierymistä suurena ongelmana jos sisäkumi on oikean kokoinen. Tottahan se on että rikki ne voi hiertyä (käynyt myös itselleni mutta sisäkumi oli huomattavasti vääränkokoinen) mutta se on oma päätöksesi miten haluat asennuttaa ne. Ja voi olla myös niin ettei rengasliike suostu laittamaan kumeja päälle ilman sisäkumia (riippuu liikkeestä). Quote Link to comment
pko Posted April 17, 2014 Share Posted April 17, 2014 Hienot tuli vanteista,maalattiin varmaan Korttian Metalli Oy:ssä? Quote Link to comment
vwagen Posted April 18, 2014 Share Posted April 18, 2014 Mun puolesta se sisärenkaattoman asennus olakkeettomalle vanteelle ei ollut mielipide vaan toteamus että että tehtaalla ne asennettiin niin yli kymmenen vuoden ajan,sen perusteella jokainen tehdä omat päätelmänsä. Quote Link to comment
Tanhis Posted April 19, 2014 Share Posted April 19, 2014 Niin ja koska se oli niin hyvä ja toimiva ratkaisu niin miksi olakkeellisia vanteita ruvettiin edes käyttämään? Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.