Jump to content

Solenoidin vaihto 6v versiosta 12v versioon


Guest vrp-180

Recommended Posts

Guest vrp-180
Posted

Miten, ulkomaan palstoilta jotkut alan herrat kirjoittivat että 6v startin solenodin voi vaihtaa12voltin versioon?

 

Totta vai tarua ja kestääkö? Itsellä on solenoidi ja etsiskelen uutta mutta en ole löytänyt uutta 6v solenoidia..

 

Pistäkää nopeat vastaukset niin pääsen tilaamaan..

 

Petteri

Posted (edited)

Siis 6v starttia ovat useat käyttäneet sellaisenaan 12v autossa eli en näe juurikaan järkeä pelkän solenoidin vaihdossa kun kumminkin statin käämit ovat vääränlaiset vaikka solenoidin vaihtaisikin oikeanlaiseksi.

 

Niin ja siis tämä vain oletus että 6v startissa on erilaiset käämit ei tietämystä.

Edited by Tanhis
Posted

Miten, ulkomaan palstoilta jotkut alan herrat kirjoittivat että 6v startin solenodin voi vaihtaa12voltin versioon?

 

Totta vai tarua ja kestääkö? Itsellä on solenoidi ja etsiskelen uutta mutta en ole löytänyt uutta 6v solenoidia..

 

Pistäkää nopeat vastaukset niin pääsen tilaamaan..

 

Petteri

Tästä ei oikein käy selville onko sinulla autossa 6 vai 12V järjestelmä.

12V solenoidi ei toimi 6V järjestelmässä.

 

Silloin kun 6V starttia käytetään autossa jossa 12V järjestelmä, solenoidin voi vaihtaa 12 volttiseen. 6V startti toimii kyllä 12V järjestelmässä oikein mainiosti ilman solenoidin vaihtoakin, kunhan ei sahaa pitkään. Yleensä ei tarvitsekkaan, kun kone pyörii niin lujaa, että käynnistyy hetkessä. 12V solenoidia vaihdetaan jotta kytkeytyminen olisi pehmeämpää eikä rasittaisi tarpeettomasti vauhtipyörää. Itse en huomannut lyhytaikaisessa käytössä mitään ongelmaa vaikka en vaihtanut solenoidia.

Guest vrp-180
Posted

Tästä ei oikein käy selville onko sinulla autossa 6 vai 12V järjestelmä.

12V solenoidi ei toimi 6V järjestelmässä.

 

Silloin kun 6V starttia käytetään autossa jossa 12V järjestelmä, solenoidin voi vaihtaa 12 volttiseen. 6V startti toimii kyllä 12V järjestelmässä oikein mainiosti ilman solenoidin vaihtoakin, kunhan ei sahaa pitkään. Yleensä ei tarvitsekkaan, kun kone pyörii niin lujaa, että käynnistyy hetkessä. 12V solenoidia vaihdetaan jotta kytkeytyminen olisi pehmeämpää eikä rasittaisi tarpeettomasti vauhtipyörää. Itse en huomannut lyhytaikaisessa käytössä mitään ongelmaa vaikka en vaihtanut solenoidia.

Siis mulla on 6v systeemi ja oletan, että startista on solenoidi loppu..

 

Laittaisin siis uuden 12v solenoidin 6v tilalle ja systeemi ja startti olisi siis edelleen se 6volttia..

Guest vrp-180
Posted

Ehjä 6V solenoidi voisi löytyä, tarkistan.

Ok, tsekkaappa. Kun otan startin irti niin mielelläni vaihdan solenoidin samalla kertaa..

Guest vrp-180
Posted

Mitäs pyydät startilla?

 

Edelleen vinkkiä odottelen myös sille käykö 12v solenoidi 6v starttiin jos järjestelmä on siis 6v..

Guest vrp-180
Posted

Oletan tosiaan ja oireet viittaavat mielestäni solenoidi vikaan.. Vedin autoon uudet johdot kun saneerasin sen ja hiilet yms vaihdettu ja liittimet ym putsattu ja vaihdettu uusiin..

 

Startti menee välillä " jumiin" eli avaimesta kun kääntää niin solenoidi naksahtaa mutta ei pyörähdä.. Samalla valot himmenee mittaristossa..

 

Kolautin starttia halolla kylkeen niin taas pyörähtää normaalisti..

 

Tekee siis tuon tempun vain ajoittain ja epäilin, että solenoidi on aikansa elänyt..

 

Kerro toki jos arvelet vian löytyvän muualta.. Ei viittaisi pusla vikaan ?

 

Petteri

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...