Jump to content

I vai H Profiilikanget?


Guest Tomppade

Recommended Posts

Guest Tomppade
Posted

Tässä olisi seuraava pohdinnan aihe konetta kasatessa. Eli kävin tänään hakemassa osatoimittajalta scatin 82mm chevykaulalla olevan akselin. Tuli samalla sitten veiveistä puhetta, kun vauhtiputkan pitäjä kuuli tehot mitä ollaan aivan maksimissaan hakemassa (se perinteinen max 200hp) niin sanoi että kannattaa miettiä vaihtoehtona esim. juurikan scattilaisia I prof cromokankia arppilaisilla pulteilla. Etuina piti juurikin että kanget olisivat kepeämmät kuin H profiilit.

 

Tehonkestoa puhui että scatin vastaavat cromokanget kestävät chevan pikkulohkoissa helposti 750hp tehoja, eli nelisylinterisessä sen 375hp. Aloin siinä sitten miettimään miksi kaikki sitten käyttävät VW boxerissa H profiileja kun miedommillakin pärjäisi vallan mainiosti, kuulemma ahtokäytössä vasta kannattaa alkaa suosimaan H profiilia. 

 

Koneen muut speksit ovat kutakuinkin scatin D port kannet, 94mm pytyt, tuo em. akseli, englen w130+1,25 vipat, niin miten on porukka mieltä että passaisiko "hennommat" i-profiilit tähän kokoonpanoon?

Posted

Jos kanki pettää, niin ehjänä olevat osat on vähissä. Eli onko kannattava paikka säästää muutama kymppi rahaa ja vähän painoa? H-veivillä ja hyvillä pulteilla voisi uskaltaa jättää pienemmän dekkikorkeuden ja voittaa helposti painon tuoma haitta?

Posted

Veivin hyvyys useasti oikeissa mitoissa/mittatoleransseissa + pulteissa. Muoto ei nyt niin hirveen ratkaiseva tekija. HOOt toki ehkä seksikkäämpi valinta.

Posted

Mie sain vastaavankaltaisesta kokoonpanosta (sama tilavuus, sama nokka+vivut, vastaavankaltaiset kannet) 189hp 45 dellortoilla. Tehoarvailut "max. 200hp" voivat olla siis hyvinkin linjassaan. Miulla on kys. padassa CB:n H-profiilit joissa arpin pultit (tosin VW:n kauloilla oleva kampura), ja ne ovat toimineet moitteettomasti vuodesta toiseen.

Posted

Kangen muodolla ei niin suurta merkitystä ilmaveiveissä julman kankisuhteensa takia esim. sinunkin projektiin tulee noin 1,75 suhde.

Paljon tärkeämpänä pitäisin sitä että varmistat jostain ,että kanget ja kampi samaa materiaalia jotta jompikumpi ei laajene karkuun.

Luultavasti kasaat tuon cleviten chevyn laakereilla joissa kangenkaulan välys on 0,065mm joka omasta mielestäni kuulostaa kuumana käyvässä kuplankoneessa varsin pieneltä varsinkin jos tuosta meinataan saada ulos se 150Kw.

Tuo scatin akselikin on cromolyn sea4340 seosta jonka lämpölaajeneminen luokkaa 12,6 ja jos siihen pultataan jotkut I-profiiliset kanget jotka useimmissa tapauksissa sea4130 molya, jonka laajeneminen on 11,2 niin välys pienenee jo normaalissa ajossa lähes satkun --> seurauksena rajavoitelutilanne huononee ja kanki tihkaisee kiinni ja katkeaa.



 

Guest Tomppade
Posted

http://www.scatvw.com/master/connecting_rods/ tuolta kun lunttasin niin näin huonolla rallienglannilla luettuna sain sen käsityksen että myös veivitkin olisivat kaikki H sekä I veivit samaa matskua, vai onko meikäläisen lontoonkieli totaalisen ruosteessa.

 

Onko sitten ehdotuksia laakereille jos kerta nuo edellä mainitut ovat liian pienellä välyksellä?

Posted

Onhan noita +1000hv ( per 4 sylinteriä) kestäviä I-profiilikankiakin saatavilla: http://pauter.com/parts/rods/

 

Näitä saa sekä cromona että titaanista, jotka painaa n. kolmasosan vähemmän kuin cromot.

 

Kassaa vaan tarvii avata enemmän...  ;-)

 

Ei ehkä oikea ratkaisu max. 200 hv koneeseen, mutta toisaalta, ei sitte tarvi enää koskaan ostaa toisia veivejä...

Posted

Uskaltaakohan sitä edes julkisesti sanoa, mutta vuodesta 2001 on menty turbokuplalla vakioveiveillä. Kampurana tosin Bugpackin 69-vastapaino, joten kankikulmat on vakiot.Tehoa barin paineilla varmaan alle 200. Muuten kyllä Ketsan kanssa samat ajatukset, eli ei kannata säästää. Kanki kun napsahtaa, niin menee kaikki paskaksi. Nyt jos tekisin moottoria, niin tulisi eri veivit.

 

t. Mika

Posted

Mulla on 76x94 combossa AA:n I-profiilit saman valmistajan akselin ja mäntien kavereina. On tuo jo sen verran kyytiä saanut etten ihan heti usko että enää mitään käy, enkä liiemmin vaivaa enää päätäni asialla. Nyt on rajoitin 7000rpm kohalla. Kerron kyllä jos jotain käy...

Posted

Mulla oli 75x92 186hp max.rpm 8200 kiihdytys/katu moottorissa jotku n.250€ H-profiilit. (Scat, EMPI, mitä näitä on?) Ei ongelmia 3-4 vuoden aikana. Minusta 250€ ei paha sijoitus jos sillä saa levollisen mielen kankien osalta.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...