P_Valtonen Posted June 7, 2014 Share Posted June 7, 2014 (edited) Copy paste tuolta alipainepumppu ilmotuksestani: http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/19049-kiihdytyskikottimeen-alipainepumppu/ ** Syy miksi noita käytetään on lohkon sisältä ilman liikutteluun käytetyn voiman vähentäminen. - Jos mietit 1 ja 4 mäntiä, niin toisen noustessa, toinen taas laskee. - Parilitrasessa koneessa em. mäntäpari vatkaa ilmaa edes ja takas litran per kierros. 6000rpm = 100litraa sekunnissa ilman vatkausta yhdellä mäntäparilla. Koko kone sitten siirtää 200 l / sec ilmaa lohkonsa sisällä. - Em sylinterien ilmat menee lohkon kautta sylinteristä toiseen. Osa toki "oikasee" kannen syltystä toiseen, mutta ilmamäärä on vakio. Tämä ilman turha siirtely lohkon sisällä taas vaatii tehoa suoraan kampiakselilta - Kaikki ilma mitä saadaan lohkon sisältä pois, on em ilman siirtotehosta pois. Eli näkyy suoraan akselitehossa Tuossa jokunen tapa asian hoitoon: Esimerkki-1 Isojen poikien mukaan max alipaine jota alipainepumpuilla saa aikaseksi lohkon sisään on noin 0.7bar. Kun avaruudessa on 1bar alipainetta, merkkaa tuo 70% tyhjiöstä. Respect ... Esimerkki-2 Suomi laitteissa on saatu alipainetta 0,2bar lohkoon mörkösuurilla sumppupumpuilla, mutta tässä oli vain ajossa olevaa kokemusta (jolloin auto huohottaa normaalisti). Isännän mukaan olis ollu mielenkiintosta tietää mihin arvoon olis päästy moottorijarrutuksessa, kun alipaineen tuotto maksimissaan, ja huohotus taas minimissään. Huomaa; Tuolla 0,2bar akselitiivisteet vielä toimi. Suuremmilla paineilla tarve kääntää kuulemma stafat ns väärinpäin. En tiedä tarkemmin mikä on ns virallinen raja stefa juttuun. Esimerkki-3 Kollektoriin letku, jonka pää viistetty jättösuuntaan. Tästä taas lohkon letku, josta alipaine lohkoon. Tää toimii viisaampien mukaan vain suuremmilla kierroksilla ja lisä ongelmana jos paukauttaa putkessa, tiivisteet huutaa hoosiannaa, kun painepulssi tulee pakarista lohkoon päin. Taka-iskuja kuulemma kokeiltu, ei toimi tässä sovellutuksessa (liian hidas?) Esimerkki-4 Em häviötehoa voidaan vähentää myös tekemällä lohkon sisältään paremmin aerodynaamisemmaksi. Esim 2 litrasen vapari Porssen lohkon pyöristely pelkästään sisältä (laakeripukit etc) kasvattaa akselitehoa kirjallisuuden mukaan n10%. Tässä kysessä joku kireempi kisakone (sorry ei tarkempaa dataa tyypistä). Tämä tapa kiinnostas, liittyen kuplan lohkoihin. Olisko kellään tarkempaa dataa aiheesta? * Lopuksi vois sanoa, että tuolla alipaineella voi olla myös negaviiviset seuraukset. Tällä 0,2bar poppoolla imas toisen venakopan tivarin alipaine sisään (liimauksesta huolimatta) ja kone veti sadekelillä radan pinnasta kaiken mahdollisen rojun öljyn sekaan. Eli kerrankin venakopan tiiviste vuoti sisään, eikä ulospäin.... * Keskustelu ja kinaamine alkakoon :) Edited June 7, 2014 by P_Valtonen 1 Quote Link to comment
Ketsa Posted June 7, 2014 Share Posted June 7, 2014 Ejektori pakoputkeen? Samaan tyyliin kuin kuin työkoneissa ja ilmanputsarin sijaan imu lohkoon? Lieveilmiöt pienempiä kuin kollektoriin tehdyissä viritelmissä? Quote Link to comment
SePi Posted June 7, 2014 Share Posted June 7, 2014 Mulla on se käsitys, että saasteiden vähentämisen lisäks tuo Pekan mun viisysin koneeseen rakentama huohotussysteemi ilmanputsareihin olis synnyttämässä lievää alipainetta lohkoon - tai ainakin vähentämään ylipainetta Quote Link to comment
PZQ Posted June 7, 2014 Share Posted June 7, 2014 Kuvassa ruåtsalainen ejektori / Volvon egr-venttiili, joskus oli venttiilin pettäessä kuulemma muikeat james bond öljysavu efektit + 100% radan rasvaus :) -Pete- Quote Link to comment
Anpu Posted June 7, 2014 Share Posted June 7, 2014 Näemmä alipainepumpulla 20 hp vaikutus http://cal-look.no/lounge/index.php/topic,22241.0.html Quote Link to comment
HSuomi Posted June 8, 2014 Share Posted June 8, 2014 Mites siinä kävi kun joku joskus kaavaili 2-t mopon läppäventtiiliä lohkon huohotusputkeen? Ilma pääsee ukospäin mutta ei sisään. Quote Link to comment
Lasse Posted June 8, 2014 Share Posted June 8, 2014 täytyy tehdä tyhjiö tonne lohkon sisään, jos tämmöset alkaa mennä uniin. Quote Link to comment
Per Jernström Posted June 8, 2014 Share Posted June 8, 2014 Mopon läpät toimii matalilla kierroksilla kun pulssit tulee tavallaan aika harvaan. Kierroksilla se ei toiminut tyydyttävästi minulla. Joko oli liian nopeat pulssit kun oli läppähärveli lyhyen letkun päässä (liitetty öljyntäyttöaukkoon) tai sitten oli liian paljon ohivuotoja ja läpästä tulikin kuristin. Joka tapauksessa tuli öljyä ulos hihnapyörän takaa. Siinä testimoottorissa ei siis ollut stefaa. Joku läppäviritys yhdistettynä ejektoriin saattaisi toimia. Matalilla kierroksilla läpät toimisiva pulsseilla ja korkeimmilla kierroksilla ejektori vetäisi. Ehkä pelkkä ejektori riittäisi niin olisi yksinkertaisempi. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.