Jump to content

Keula! T1


Recommended Posts

Kohtapuoleen pitäis projekti ottaa naftaliinista, ja rupee hommiin, mutta kysyn nyt kun tulee kuitenkin aiheelliseksi projektin edetessä.

 

Hommasin rumpuihin droppiolat, jotka madaltavat kuulemma 6,5cm, riittävästi, tarvitsenko vielä madalletun alatukivarren ja lyhyemmät iskarit ja säätökeulan, kavennettu keula ei käy!

 

Hakusessa olis maltillinen madallus ja ajettavuus/ohjautuvuus, vai miten toi keulan kokonaisuus kannattai toteuttaa, toimivuuden kannalta

 

Iskareina ajattelin  säädettäviä Koneja (parhaat)

 

 

 

 

Link to comment

Omissa pähkäilyissäni talvipystärin ajettavuudesta päädyin vakiolevyiseen akseliin, droppiolkiin, punaisiin normipituisiin koneihin, laajemman säätöalueen kampperikartioon, casterikorjauspaloihin ja poolon hammastankoon. Aikaan saatu madallus oli mielestäni vallan riittävä ja huomaamaton.

Link to comment

Iskarin pituus ei muutu, jos madallus tehdään pelkästään droppiolilla. Caterpalat olisi tosiaan hyvä laittaa koska keulan madalluksen vuoksi caster-kulma muuttuu entistä pystymmäksi.

Droppiolat levittää hieman raideväliä. Mulla oli aikoinaan 75-kuplassa vastaava kokkonpano ja tuli aika ahdasta vakio pyörien kanssa. Piti etsiä vanteet isomalla et:llä ja laitta 135r/15 renkaat.

Link to comment

Mua kiinnostaisi myös dropit mutta eri jälleenmyyjät tarjoavat nettsivujen mukaan erilailla levittäviä droppeja? Eli kait niissä on eroja? CB! Empi? Onko muita valmistajia? Paruzzin levittää 6,4 mm per puoli , ymmärttäkseni nettisivujen infoamana? Eli ei paljon mitään? http://www.paruzzi.com/verkkokauppa/?zoektrefwoord=1352&group=4&subgroup=05. Valmistajasta ei hajua? Aircooledin dropit taasen 1,3 cm per puoli? http://www.aircooled.fi/tuote/677/droppiolat-olkatappi-rumpu-65.

 

Ota näistä nyt selvää, vakio olkatappikeula ja pitäisi saada 165/65 4,5" bermeillä sopimaan lokareiden sisään?

Link to comment

Mua kiinnostaisi myös dropit mutta eri jälleenmyyjät tarjoavat nettsivujen mukaan erilailla levittäviä droppeja? Eli kait niissä on eroja? CB! Empi? Onko muita valmistajia? Paruzzin levittää 6,4 mm per puoli , ymmärttäkseni nettisivujen infoamana? Eli ei paljon mitään? http://www.paruzzi.com/verkkokauppa/?zoektrefwoord=1352&group=4&subgroup=05. Valmistajasta ei hajua? Aircooledin dropit taasen 1,3 cm per puoli? http://www.aircooled.fi/tuote/677/droppiolat-olkatappi-rumpu-65.

 

Ota näistä nyt selvää, vakio olkatappikeula ja pitäisi saada 165/65 4,5" bermeillä sopimaan lokareiden sisään?

Mielenkiintoista kun kuvissa tuotteet näyttävät kuitenkin samalta...

Itse olen elänyt siinä uskossa, että olkatappidropit levittä 1/2 tuumaa per puoli ja palloniveldropit 1/4 tuumaa per puoli myyjästä riippumatta. Voin olla väärässä.

Link to comment

Ei kellään olisi laittaa esimerkkikuvia miltä näyttää madallettuna pelkillä dropeilla ja dropeilla + kavennetulla akselilla (kaventaako näitä edes kukaan ilman että samalla tulee säätö)?

 

Dropithan meille pallonivelkeulaan olisi tulossa ja olen ollut siinä uskossa että joku 145/80r15 rengastus pitäisi mahtua kääntymään isomman et:n peltivanteella. Persausta sitten onko se se yks vai kaks "naksua" ja 165/80 levitetyille/käännetyille vanteille kun spaceritkään ei hyväksytyt ole ja ne varmaan huomaavat herkemmin, ideana kuitenkin että ei etuset jää ulommaksi. Olishan meillä tietysti mangelsitkin kun ei ole kukaan ostanut pois, ovat vaan koko r14 ja olisko 6 leveät = vakiolokasuojilla tulee jo ilman droppeja liian ulos.

 

Edit. Vai vesitinkö minä nyt heti tuon oman juttuni kun aloin muistelemaan että "Adolf":ssahan oli aika nätti madallus ainenkin näin omaan silmään. Mutta että rengastus "Eteen vakiot ja taakse tollaset käännetyt 6"leveet. Eteen 145/65 ja taakse 195/65" eli olisiko suosittava samalla tapaa vähän matalempaa profiilia. Onneksi tämä on meillä vielä pitkässä juoksussa niin voi horista omiaan ja muuttaa vielä ennen kun tarvii renkaat tilata.

Edited by Henkar
Link to comment

Ei kellään olisi laittaa esimerkkikuvia miltä näyttää madallettuna pelkillä dropeilla ja dropeilla + kavennetulla akselilla (kaventaako näitä edes kukaan ilman että samalla tulee säätö)?

 

Dropithan meille pallonivelkeulaan olisi tulossa ja olen ollut siinä uskossa että joku 145/80r15 rengastus pitäisi mahtua kääntymään isomman et:n peltivanteella. Persausta sitten onko se se yks vai kaks "naksua" ja 165/80 levitetyille/käännetyille vanteille kun spaceritkään ei hyväksytyt ole ja ne varmaan huomaavat herkemmin, ideana kuitenkin että ei etuset jää ulommaksi. Olishan meillä tietysti mangelsitkin kun ei ole kukaan ostanut pois, ovat vaan koko r14 ja olisko 6 leveät = vakiolokasuojilla tulee jo ilman droppeja liian ulos.

 

Edit. Vai vesitinkö minä nyt heti tuon oman juttuni kun aloin muistelemaan että "Adolf":ssahan oli aika nätti madallus ainenkin näin omaan silmään. Mutta että rengastus "Eteen vakiot ja taakse tollaset käännetyt 6"leveet. Eteen 145/65 ja taakse 195/65" eli olisiko suosittava samalla tapaa vähän matalempaa profiilia. Onneksi tämä on meillä vielä pitkässä juoksussa niin voi horista omiaan ja muuttaa vielä ennen kun tarvii renkaat tilata.

 

Profiilikuvan punaisessa "Göbbelswagenissa" on edessä 2" kavennettu akseli (säädöllä, mutta noin vakion korkeudessa) sekä droppiolat. Vakiorengaistus 155/80/15 mahtuu häthätään pyörimään. 19mm vakaaja estää etupään kallistuksen esim. kanttareita ylittäessä. Ilman vakaajaa ei todennäköisesti onnistu. Kokemuksesta en suosittele yrittämään droppiolkia vakiolevyisellä akselilla vakiovanteilla / vakio tai lähes vakio renkailla. Ilman kavennettua akselia omassa autossani renkaan kulutuspinta olisi jo kaaren reunan tasolla.

Link to comment

Tässä on vakio keula pelkillä droppiolilla ja vakioeturenkailla. Kurvaillessa ottaa pikkasen lokarinreunaan muttei mitenkään ajoa haittaa. Täydellä kuormalla vähän enemmän mutta toimii. Perä vakio korkeudella ja keula ilman casterpaloja.

 

2014-05-16%2014.04.32-1.jpg

 

edit. Ja tämmöinen kun on kuormattu viisi säkkiä mustaa multaa siihen... kaksi keulassa ja kolme takapenkin taakse... :)

 

2014-06-23%2015.43.17.jpg

Edited by Hebster52
  • Like 2
Link to comment

Rehellisesti sanottuna peltityöt ja maalaushommat venähtäneet ja budjettia keräten, ehkä aikaisintaan 2015 syksynä, tavoite 2016 kesällä.

 

Ensimmäinen yrittäjä joko olen minä tai tälläkin palstalla projektia esitellyt työkaveri, jolla kotimainen versio etuakseliprojektista. Sama tavoite hänellä kans 1-2 vuotta...

 

Molemmat autot nähdään kyllä rullaavana ens kesään mennessä suurella varmuudella.  Ens keväänä käyn harrasteautoystävälliseltä konttorilta kyselemässä akselin kanssa katsastuksesta.

Edited by -Alex-
Link to comment

Pultattava akseli  vakio olka-akseleiden kanssa helpompi katsastaa?

 

En usko että minun tapauksessa sillä olisi ollut mitään merkitystä. Rekisteriotteessa kun luki "asenettu säädettävä etuakseli" . Sitähän ei ole spesifikoitu että mikä akseli.
Link to comment

Tässä on vakio keula pelkillä droppiolilla ja vakioeturenkailla. Kurvaillessa ottaa pikkasen lokarinreunaan muttei mitenkään ajoa haittaa. Täydellä kuormalla vähän enemmän mutta toimii. Perä vakio korkeudella ja keula ilman casterpaloja.

 

2014-05-16%2014.04.32-1.jpg

 

edit. Ja tämmöinen kun on kuormattu viisi säkkiä mustaa multaa siihen... kaksi keulassa ja kolme takapenkin taakse... :)

 

2014-06-23%2015.43.17.jpg

Vi...n hieno:) Juurikin tollasta madallusta haen ja takapäästä 1napsu, jotta sais samaan korkeuteen peränkin!!!!

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...