multanen Posted January 19, 2015 Share Posted January 19, 2015 Pieniä kestävyyskokeilujakin tein mutta tosissaan se kestävyys nähdään jarrutuksessa Ja kaarteessa! Eli tuohan kestää suoraan sivusta tulevaa vääntöä mutta jos käännät pyörät linkkuun ja väännät renkaan ala- ja ylälaidasta niin saattaa jopa käsin notkua. Tämä jousitushan on lähes normaali "päällekkäiset kolmiomaiset tukivarret", nyt vaan ylempi kolmio on 3 senttiä leveä eikä 20-30 cm niinkuin yleensä on tapana. Jos eteen on tulossa vakaaja niin sen voisi ehkä niveltää ylätukivarsiin, tulisi pitkittäistuenta siitä. Ei tarttis muuttaa tukivartta (paitsi toinen uniball varmaan poistettava). Jossain vanhassa autossa oli tämäntapainen järjestely. Tai sitten reaktiotanko eteen- tai taaksepäin jos on tilaa. Quote Link to comment
Guest Kaiponen Posted January 19, 2015 Share Posted January 19, 2015 (edited) Eipä notku pyörä linkussa. Vakaajasta on jokkiskäytössä niin huonoja kokemuksia että sellasta en meinannu tohon väsätä. Tossa kävi yks tuttu tallilla ihmettelemässä joka noita rallikrossiautoja on rakennellu niin sano että pitäis olla ihan riittävä toi tuenta. Fiiatin keuloissa välillä nähny 10mm uniballeja ja hyvin on näyttäny kestävän niin en nää mitään syytä miks ei toi nyt kestäis. Tietysti kaiken saa kyllä rikki jos haluaa :D toi ylempi putki on kaariputkea niin se putki itsessään ei tule tossa antautumaan, sen verran kestävä toi kuitenkin on Jotain pientä kyllä kehittelen tohon vielä kunhan toi nyt saadaan ensin testattua, turha mun mielestä ruveta mitään ylimäärästä tohon tekee jos kestää muutenkin. Peräänajotilanteet tuppaa yleensä vaan olemaan sellasia että paskaks menee oli sitten mikä keula tahansa. Tossa on se etu että osat on nopeesti vaihdettavissa. (Kaikki tukivarret, tolpat sun muut kasaa runkoon noin kahessa minuutissa) Edited January 19, 2015 by Kaiponen Quote Link to comment
Guest Kaiponen Posted January 19, 2015 Share Posted January 19, 2015 Eiköhän se kestä ellet jarruta Fiatin perään.=) Tää on jännä juttu kun nyt laskeskelin että aika tasalleen puolet ketkä tätä projektia on kommentoinu niin on sitä mieltä ettei nää mitään syytä miksi ei kestäis ja toinen puolet sanoo heti että ei tuu kestää =D Quote Link to comment
Guest konde Posted January 20, 2015 Share Posted January 20, 2015 Kokeilemallahan toi selviää parhaiten,aikas kovan väännön varmasti kestää, Itse pyörittelin kans aikani vw napoja lattialla ja törmäsin samaan ongelmaan ylätukivarsien kanssa.siksi päädyin perssoneihin ja osaks painon säästön vuoksi. täytynee napata joku kerta kuva ihmeteltäväksi Ja mä ainakin oon vuosien saatossa tehnyt aika paljon rautaromua kokeillessa erilaisia asioita,eikä laji kehity jos kukaan ei kokeile mitään uutta. Quote Link to comment
multanen Posted January 21, 2015 Share Posted January 21, 2015 Tässä on lujuusteknisesti kyse samanlaisesta asiasta kuin että oven saranat olisi asennettu keskelle ovea 5 cm päähän toisistaan. Semmonen saattaa kestääkin vaikka näyttää täysin älyttömältä semmosen ihmisen silmään joka ei ole asioista ihan pihalla. Saranoihin kohdistuva kuormitus on ainakin 10 kertaa se mitä se olisi jos tehtäisiin niin kuin n. 100 vuotta on ollut tapana tehdä (sama koskee näitä tukivarsia). Tuon ylätukivarren voisi tehdä myös T:n tai L:n muotoiseksi. Ainoa ongelma tuossa nykyisessä on siis että nuo sisäpään nivelet ovat aivan liian lähellä toisiaan. Eli jos (tai kun?) tuo särkyy niin se menee ylätukivarren sisäpään nivelen kohdalta. Quote Link to comment
Tanhis Posted January 21, 2015 Share Posted January 21, 2015 Vähän vaikeahan tuosta pienestä kuvasta on rakennetta nähdä mutta oma veikkaus olisi että ylätukivarren kiinnityspiste auton päässä pettää ennen ylätukivartta. Varsinkin jos tukivarsi on kiinnitetty tuohon hepposeen neliöprofiiliputkeen ilman erillisiä vahvistuksia. Quote Link to comment
Guest Kaiponen Posted January 21, 2015 Share Posted January 21, 2015 Kiitoksia mielipiteistä! Toi multasen ehdottama L mallinen tukivarsi vois sopia hyvin tohon kun päivittäis tosta jo olemassa olevasta tukivarresta. Onhan tuossa nyt jonkin näkönen kehikko tossa ylhäällä ja noista neliöprofiiliputkista vedetty kolme putkea siihen kehikkoon. Täytyykin tosissaan ruveta mallailee tota L mallin tukivartta kun saan huomenna hitsiin uuden kaasupullon taas Quote Link to comment
Guest Kaiponen Posted February 25, 2015 Share Posted February 25, 2015 Jääny vähän tää päivittely mutta muokkasin sen ylätukivarren kans kolmiotukivarreks ja tuli selkeesti vielä vahvemman tuntunen kun aiemmin. Koriin vielä muutama sähköjohto kiinni ja testimoottori perään kiinni niin pääsee jo testailemaan. Kiire meinaa tulla kun pitäs vielä ylioppilaaks kirjottaa kaiken väkertelyn ohella ja kuplakuhmut alle kahen kuukauden päästä ;-D Quote Link to comment
mite^ Posted February 27, 2015 Share Posted February 27, 2015 Pistäppäs lisää fotoo ni saadaan ihmetellä. Quote Link to comment
Guest Kaiponen Posted February 28, 2015 Share Posted February 28, 2015 (edited) Pitää koittaa jotain kuvaa saada mut vähä hankala ku vähä jo keulaa parsittu siihen malliin et on vähä piilossa, mut koitetaan. Näillänäkymin sunnuntaina deadline ekalle testille. Kuvissa kuplan toimisto ja vanhempi kuva keulasta. Linssi tietysti täynnä jotain töhnää Nyt tää tietysti käänsi kuvat taas johki ihan vituraan Edited February 28, 2015 by Kaiponen Quote Link to comment
mikko k Posted February 28, 2015 Share Posted February 28, 2015 Eix noi kuvat oo just sillai kun toi kulkine kuitenkin tullaan näkemään... ;-DD Quote Link to comment
Guest Kaiponen Posted February 28, 2015 Share Posted February 28, 2015 (edited) Haha :D :D voi olla että kattokerhon jäsenyys tolla vielä otetaan jossain välissä ;D Edited February 28, 2015 by Kaiponen Quote Link to comment
Guest Kaiponen Posted March 12, 2015 Share Posted March 12, 2015 Näitä kuvia nyt kun ei saa millään oikeeseen asentoon niin roiskastaan nää kuitenkin tänne. Vahvistuksia yms. Muita hilppeitä lisäilty pikkuhiljaa. Pääsin jo pikkasen pihan ympäri ajelemaankin mutta siinä ei vielä saatu todellisia testituloksia eli mikään ei menny rikki. Kevät hyvässä vauhdissa niin saattaa radallekkin päästä kohta jo testaamaan. Vielä vähän tappelua nestekäsijarrun ilmauksen kanssa niin uskaltaa lähtee. Quote Link to comment
Guest Kaiponen Posted March 15, 2015 Share Posted March 15, 2015 Muuten kesti keula uuden testin mutta toi palikka mihin kaikki nivelet tulee niin väänty hieman tiukassa jarrutuksessa. Täytyy tehä uudet palikat ja nyt 12mm paksusesta levystä. Muuten tuntus olevan tarpeeks kestävä Quote Link to comment
mite^ Posted March 16, 2015 Share Posted March 16, 2015 Ootko saanu puoli ilmaseksi noita unibaleja kun on kohtuu runsaasti käytetty? :) Quote Link to comment
Ketsa Posted March 16, 2015 Share Posted March 16, 2015 Kannattaisiko käyttää u-palkin pätkää? Tai sitten hitsata palikka u-palkin muotoiseksi (eli tukivarsien kiinnityskorvat täysmittaiset ja koko osasta tulee huomattavasti vääntöjäykempi). Quote Link to comment
metake Posted March 16, 2015 Share Posted March 16, 2015 Geometrialtaanhan toi on ihan päin sitä itseään, koska tukivarsissa on noin rajut pituuserot. Olisi tullut parempi ja yksinkertaisempi kun olisit jättänyt ylemmän tukivarren pois ja kiinnittänyt tolpan jäykästi olka-akseliin, eli tehnyt siitä McPherssonin. Quote Link to comment
janskuk Posted March 16, 2015 Share Posted March 16, 2015 Hyvä että jotkut viitsii yrittää ja poiketa vakiokaavoista mutta eikös näillä tolppa-sun muilla etupääsysteemeillä ole tarkoitus saada kuplan etupäästä myös kevyempi verrattuna vakioon pukkikeulaan. Tämä versio ei ainakaan näytä kovin kevyeltä. Näköharhaako vain? Quote Link to comment
Guest Kaiponen Posted March 16, 2015 Share Posted March 16, 2015 Sen verran kevyt on keula et käsillä nousee ilmaan. U-palkin käyttö ei tossa onnistu kun tukivarsien sijottelulla on saatu casterkulman muutos tehtyä. Tukivarsien pituudellakin on oma merkityksensä, perusmatematiikan ymmärryksellä saa vähän vainua että mitä on haettu teoriassa, käytäntöhän on vielä testaamatta. Näin jälkeenpäin ajateltuna ton olis voinu tehä vielä paremmin ja helpommin, mutta jos noin toimii radalla hyvin niin riittää mulle. 24 uniballia tohon meni. Uniballien hinnasta puhuttaessa kontaktit kohillaan tehtaan väen kanssa ;) jos jollain tarvetta niin viestiä mulle Quote Link to comment
Guest Kaiponen Posted April 18, 2015 Share Posted April 18, 2015 Hienosti pelas tolppakeula kisoissa. 40kg keveni auto ton keulasysteemin ansiosta. Ei puskenu yhtään ja kesti täysjarrutuksen kovasta vauhdista ja parin kierroksen jälkeen ei mitään vääntymiä tai muita. Vai että geometriat ihan päin sitä itseään... Kumma kun ei radalla vaan huomannu ja toimi paremmin kun kuplan oma keula :D Quote Link to comment
Ketsa Posted April 20, 2015 Share Posted April 20, 2015 (edited) Hyvä juttu, että ensivaikutelma oli positiivinen. Pääsitkö sunnuntaina testaamaan lisää? Monenlaista rakennelmaa kuhmujen lauantaissa oli nähtävillä, mutta mitään selkeää muita parempaa ratkaisua tuolta ei voinut mielestäni pongata. Kenelläkään tietoa mistä vehkeestä voittajakuplan etutolpat ja tukivarret oli peräisin? Oli niin ruma raato, että en uskaltanut mennä lähelle. Edited April 20, 2015 by Ketsa Quote Link to comment
Guest Kaiponen Posted April 20, 2015 Share Posted April 20, 2015 Näytti mun silmään kolffin tukivarsilta ja tolpilta. Sunnuntaina ei ajettu kun kansi halkes. Viikolla lisää testiä tällä korilla takapäätä täytyy muuttaa kun oli luokattoman huono. Päivä paisto imukanavaan tulpan vierestä ku äsken kattelin, toisesta pytystä läks tulpan kierteet kävelee, kumma ettei räjähtäny ulos. Ihmettelen ettei sulanu kansi kun kaks kieppiä päästelin sillä kannella tuolla menemään :D pyörän kulmien hieno säätö jäi vähän kesken kun piti perjantain loppuillasta keksiä 50kg painoo lisää. Pientä hienosäätöö siis siihen nyt viikolla niin tulee vielä parempi Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.