Jump to content

Tolppakeula kuplassa


Guest Kaiponen

Recommended Posts

 Pieniä kestävyyskokeilujakin tein mutta tosissaan se kestävyys nähdään jarrutuksessa

Ja kaarteessa! Eli tuohan kestää suoraan sivusta tulevaa vääntöä mutta jos käännät pyörät linkkuun ja väännät renkaan ala- ja ylälaidasta niin saattaa jopa käsin notkua.

 

Tämä jousitushan on lähes normaali "päällekkäiset kolmiomaiset tukivarret", nyt vaan ylempi kolmio on 3 senttiä leveä eikä 20-30 cm niinkuin yleensä on tapana.

Jos eteen on tulossa vakaaja niin sen voisi ehkä niveltää ylätukivarsiin, tulisi pitkittäistuenta siitä. Ei tarttis muuttaa tukivartta (paitsi toinen uniball varmaan poistettava). Jossain vanhassa autossa oli tämäntapainen järjestely.

Tai sitten reaktiotanko eteen- tai taaksepäin jos on tilaa.

Link to comment
Guest Kaiponen

Eipä notku pyörä linkussa. Vakaajasta on jokkiskäytössä niin huonoja kokemuksia että sellasta en meinannu tohon väsätä. Tossa kävi yks tuttu tallilla ihmettelemässä joka noita rallikrossiautoja on rakennellu niin sano että pitäis olla ihan riittävä toi tuenta. Fiiatin keuloissa välillä nähny 10mm uniballeja ja hyvin on näyttäny kestävän niin en nää mitään syytä miks ei toi nyt kestäis. Tietysti kaiken saa kyllä rikki jos haluaa :D toi ylempi putki on kaariputkea niin se putki itsessään ei tule tossa antautumaan, sen verran kestävä toi kuitenkin on

 

Jotain pientä kyllä kehittelen tohon vielä kunhan toi nyt saadaan ensin testattua, turha mun mielestä ruveta mitään ylimäärästä tohon tekee jos kestää muutenkin. Peräänajotilanteet tuppaa yleensä vaan olemaan sellasia että paskaks menee oli sitten mikä keula tahansa. Tossa on se etu että osat on nopeesti vaihdettavissa. (Kaikki tukivarret, tolpat sun muut kasaa runkoon noin kahessa minuutissa)

Edited by Kaiponen
Link to comment
Guest Kaiponen

Eiköhän se kestä ellet jarruta Fiatin perään.=)

Tää on jännä juttu kun nyt laskeskelin että aika tasalleen puolet ketkä tätä projektia on kommentoinu niin on sitä mieltä ettei nää mitään syytä miksi ei kestäis ja toinen puolet sanoo heti että ei tuu kestää =D

Link to comment

Kokeilemallahan toi selviää parhaiten,aikas kovan väännön varmasti kestää, Itse pyörittelin kans aikani vw napoja lattialla ja törmäsin samaan ongelmaan ylätukivarsien kanssa.siksi päädyin perssoneihin ja osaks painon säästön vuoksi. 

täytynee napata joku kerta kuva ihmeteltäväksi

Ja mä ainakin oon vuosien saatossa tehnyt aika paljon rautaromua kokeillessa erilaisia asioita,eikä laji kehity jos kukaan ei kokeile mitään uutta.

Link to comment

Tässä on lujuusteknisesti kyse samanlaisesta asiasta kuin että oven saranat olisi asennettu keskelle ovea 5 cm päähän toisistaan. Semmonen saattaa kestääkin vaikka näyttää täysin älyttömältä semmosen ihmisen silmään joka ei ole asioista ihan pihalla.

Saranoihin kohdistuva kuormitus on ainakin 10 kertaa se mitä se olisi jos tehtäisiin niin kuin n. 100 vuotta on ollut tapana tehdä (sama koskee näitä tukivarsia).

 

Tuon ylätukivarren voisi tehdä myös T:n tai L:n muotoiseksi. Ainoa ongelma tuossa nykyisessä on siis että nuo sisäpään nivelet ovat aivan liian lähellä toisiaan. Eli jos (tai kun?) tuo särkyy niin se menee ylätukivarren sisäpään nivelen kohdalta.

Link to comment

Vähän vaikeahan tuosta pienestä kuvasta on rakennetta nähdä mutta oma veikkaus olisi että ylätukivarren kiinnityspiste auton päässä pettää ennen ylätukivartta. Varsinkin jos tukivarsi on kiinnitetty tuohon hepposeen neliöprofiiliputkeen ilman erillisiä vahvistuksia.

Link to comment
Guest Kaiponen

Kiitoksia mielipiteistä! Toi multasen ehdottama L mallinen tukivarsi vois sopia hyvin tohon kun päivittäis tosta jo olemassa olevasta tukivarresta. Onhan tuossa nyt jonkin näkönen kehikko tossa ylhäällä ja noista neliöprofiiliputkista vedetty kolme putkea siihen kehikkoon.

 

Täytyykin tosissaan ruveta mallailee tota L mallin tukivartta kun saan huomenna hitsiin uuden kaasupullon taas

Link to comment
  • 1 month later...
Guest Kaiponen

Jääny vähän tää päivittely mutta muokkasin sen ylätukivarren kans kolmiotukivarreks ja tuli selkeesti vielä vahvemman tuntunen kun aiemmin. Koriin vielä muutama sähköjohto kiinni ja testimoottori perään kiinni niin pääsee jo testailemaan. Kiire meinaa tulla kun pitäs vielä ylioppilaaks kirjottaa kaiken väkertelyn ohella ja kuplakuhmut alle kahen kuukauden päästä ;-D

Link to comment
Guest Kaiponen

Pitää koittaa jotain kuvaa saada mut vähä hankala ku vähä jo keulaa parsittu siihen malliin et on vähä piilossa, mut koitetaan. Näillänäkymin sunnuntaina deadline ekalle testille.

 

Kuvissa kuplan toimisto ja vanhempi kuva keulasta. Linssi tietysti täynnä jotain töhnää

Nyt tää tietysti käänsi kuvat taas johki ihan vituraan

post-1817-0-07097900-1425083017_thumb.jpg

post-1817-0-86329600-1425083034_thumb.jpg

Edited by Kaiponen
Link to comment
  • 2 weeks later...
Guest Kaiponen

Näitä kuvia nyt kun ei saa millään oikeeseen asentoon niin roiskastaan nää kuitenkin tänne. Vahvistuksia yms. Muita hilppeitä lisäilty pikkuhiljaa.

 

Pääsin jo pikkasen pihan ympäri ajelemaankin mutta siinä ei vielä saatu todellisia testituloksia eli mikään ei menny rikki. Kevät hyvässä vauhdissa niin saattaa radallekkin päästä kohta jo testaamaan. Vielä vähän tappelua nestekäsijarrun ilmauksen kanssa niin uskaltaa lähtee.

post-1817-0-02201300-1426197863_thumb.jpg

post-1817-0-82911800-1426197886_thumb.jpg

post-1817-0-59014500-1426197901_thumb.jpg

post-1817-0-22971700-1426197916_thumb.jpg

Link to comment
Guest Kaiponen

Muuten kesti keula uuden testin mutta toi palikka mihin kaikki nivelet tulee niin väänty hieman tiukassa jarrutuksessa. Täytyy tehä uudet palikat ja nyt 12mm paksusesta levystä. Muuten tuntus olevan tarpeeks kestävä

Link to comment

Geometrialtaanhan toi on ihan päin sitä itseään, koska tukivarsissa on noin rajut pituuserot. Olisi tullut parempi ja yksinkertaisempi kun olisit jättänyt ylemmän tukivarren pois ja kiinnittänyt tolpan jäykästi olka-akseliin, eli tehnyt siitä McPherssonin.

Link to comment

Hyvä että jotkut viitsii yrittää ja poiketa vakiokaavoista mutta eikös näillä tolppa-sun muilla etupääsysteemeillä ole tarkoitus saada kuplan etupäästä myös kevyempi verrattuna vakioon pukkikeulaan. Tämä versio ei ainakaan näytä kovin kevyeltä. Näköharhaako vain?

Link to comment
Guest Kaiponen

Sen verran kevyt on keula et käsillä nousee ilmaan. U-palkin käyttö ei tossa onnistu kun tukivarsien sijottelulla on saatu casterkulman muutos tehtyä. Tukivarsien pituudellakin on oma merkityksensä, perusmatematiikan ymmärryksellä saa vähän vainua että mitä on haettu teoriassa, käytäntöhän on vielä testaamatta.

 

Näin jälkeenpäin ajateltuna ton olis voinu tehä vielä paremmin ja helpommin, mutta jos noin toimii radalla hyvin niin riittää mulle.

 

24 uniballia tohon meni. Uniballien hinnasta puhuttaessa kontaktit kohillaan tehtaan väen kanssa ;) jos jollain tarvetta niin viestiä mulle

Link to comment
  • 1 month later...
Guest Kaiponen

Hienosti pelas tolppakeula kisoissa. 40kg keveni auto ton keulasysteemin ansiosta. Ei puskenu yhtään ja kesti täysjarrutuksen kovasta vauhdista ja parin kierroksen jälkeen ei mitään vääntymiä tai muita.

 

Vai että geometriat ihan päin sitä itseään... Kumma kun ei radalla vaan huomannu ja toimi paremmin kun kuplan oma keula :D

Link to comment

post-52-0-30352700-1429543913_thumb.jpg

 

Hyvä juttu, että ensivaikutelma oli positiivinen. Pääsitkö sunnuntaina testaamaan lisää?

 

Monenlaista rakennelmaa kuhmujen lauantaissa oli nähtävillä, mutta mitään selkeää muita parempaa ratkaisua tuolta ei voinut mielestäni pongata. Kenelläkään tietoa mistä vehkeestä voittajakuplan etutolpat ja tukivarret oli peräisin?  Oli niin ruma raato, että en uskaltanut mennä lähelle.

Edited by Ketsa
Link to comment
Guest Kaiponen

Näytti mun silmään kolffin tukivarsilta ja tolpilta. Sunnuntaina ei ajettu kun kansi halkes. Viikolla lisää testiä tällä korilla takapäätä täytyy muuttaa kun oli luokattoman huono. Päivä paisto imukanavaan tulpan vierestä ku äsken kattelin, toisesta pytystä läks tulpan kierteet kävelee, kumma ettei räjähtäny ulos. Ihmettelen ettei sulanu kansi kun kaks kieppiä päästelin sillä kannella tuolla menemään :D pyörän kulmien hieno säätö jäi vähän kesken kun piti perjantain loppuillasta keksiä 50kg painoo lisää. Pientä hienosäätöö siis siihen nyt viikolla niin tulee vielä parempi

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...