J.Ussi Posted November 25, 2014 Share Posted November 25, 2014 KG vm.1960 Autoon on väkästelty moottori koodilla F, auton entinen omistaja sanoi aikoinaan kasanneensa koneen 1600cc:ksi, eli ilmeisesti muuten vakio mutta 85,5 mukit. (pystynkö jostakin tarkistamaan syl.koon purkamatta ??) Koneessa on jakajana 111 905 205 T Kaasuttimena Solex 30 PICT-2 Ennen lumia ehdin pienen lenkin ajaa ja kone toimi ihan mukavasti. Ainoastaan tyhjää ei suostunut käymään. Kaasutinta tarkastellessa näyttää siltä että kaasutin on vuotanut kaasuläpän akselilta. Siinä tuntuu myös hieman välystä päittäin sekä sivuttain. Rikastin ei myöskään tunnu tekevän yhtään mitään, jännite siihen kyllä tulee. Kannattaako kaasaria ruveta eheyttämään vai onko tilalle parempaa vaihtoehtoa ? Onko jakaja käypäinen vai katsellaanko senkin tilalle muuta? Quote Link to comment
P_Valtonen Posted November 26, 2014 Share Posted November 26, 2014 (edited) KG vm.1960 Autoon on väkästelty moottori koodilla F, auton entinen omistaja sanoi aikoinaan kasanneensa koneen 1600cc:ksi, eli ilmeisesti muuten vakio mutta 85,5 mukit. (pystynkö jostakin tarkistamaan syl.koon purkamatta ??) *** Pystyy Kaasutinta tarkastellessa näyttää siltä että kaasutin on vuotanut kaasuläpän akselilta. Siinä tuntuu myös hieman välystä päittäin sekä sivuttain. *** Sillon kun kone käy, välys laihentaa seosta. Mutta vaikuttaa vain pienemmillä kierroksilla Rikastin ei myöskään tunnu tekevän yhtään mitään, jännite siihen kyllä tulee. *** Eli ei lämpiä? Vai osat jumissa? Edited November 26, 2014 by P_Valtonen Quote Link to comment
Paavuli Posted November 28, 2014 Share Posted November 28, 2014 AHA! Tyhjäkäynnin puutteeseen ei välttämättä vaikuta kaasuläpän aksila. Selvästi väljä akseli ei haittaa, mutta toimimaton tyhjäkäyntisolenoidi, sähköinen tai se ei-sähköinen kylläkin. Eli "solenoidi" vaihtoon ja tyhjäkäynti palaa. Nimimerkillä kahta toimimatonta kaasutinta 4 vuotta ihmetellyt henkilö. Quote Link to comment
J.Ussi Posted November 29, 2014 Author Share Posted November 29, 2014 (edited) No niin.... Kaivelin tässä töissä ollessani kuvia noista sohloista ja totesin että mulla ei edes ole solenoidia siinä missä sen pitäisi olla ?? Solenoidin paikalla on semmoinen pääsuuttimen näköinen ruuvi? Täytyy tänään katsoa mitä sen takaa löytyy. Ryyppy ei lämpiä, Akselin päässä oleva hammastettu levy on ihan löysä ja ties missä asennossa. Tässähän pitäisi olla tyhjäkäynnin säätö ruuvin kanssa tuota levyä vasten jolloin kaasuläppää avautuu. Nyt ei säätöä voi tehdä kun hammaslevy roikkuu löysänä. Edited November 29, 2014 by J.Ussi Quote Link to comment
J.Ussi Posted November 29, 2014 Author Share Posted November 29, 2014 KG vm.1960 Autoon on väkästelty moottori koodilla F, auton entinen omistaja sanoi aikoinaan kasanneensa koneen 1600cc:ksi, eli ilmeisesti muuten vakio mutta 85,5 mukit. (pystynkö jostakin tarkistamaan syl.koon purkamatta ??) *** Pystyy Kuinka ? Quote Link to comment
hpa Posted November 29, 2014 Share Posted November 29, 2014 Se sivuruuvi säätää myös tyhjäkäyntiseoksen määrää, vakioasetus 2.5 kierrosta auki.Periaatteessa hammaslevyn ruuvista säädetään kaasuläpän asentoa, ettei se ole ihan kiinni.Hammaslevyssä pitäisi olla tappii ettei se kierry ympäri. Elementin ympärillä olevat kolme ruuvia irroittamalla voi sen poistaa paikoiltaan ja vaihtaa ehjään. Quote Link to comment
vwagen Posted November 29, 2014 Share Posted November 29, 2014 Se jälkikäynninesto solenoidi on vanhemmissa(ei kiertoilma) kaasuttimissa tyhjäkäyntisuuttimen paikalla,noin 60 luvun puolestavälistä lähtien,sitä ennenhän solenoidia ei ollut ollenkaan,eikä sille ole tarvetta jos autossa ei ole jälkikäyti ongelmaa.Solenoidi on tarvittaessa asennettavissa vanhempiinkin kaasuttimiin,täytyy olla tietysti oikealla suutinkoolla. Quote Link to comment
J.Ussi Posted November 29, 2014 Author Share Posted November 29, 2014 Ahaa Ok. Täytyy nyt kokeilla säätää tuota tyhjäkäyntiseosta sekä tarkastaa sytytys. Ryyppyä täytyy vielä tutkiskella mutta hyvin tuntui käyntiin lähtevän ilmankin. Jospa tuo mosa nyt ensi kesän palvelisi. Öljyäkin mokoma hikoilee vähän joka saumasta. Quote Link to comment
J.Ussi Posted February 11, 2015 Author Share Posted February 11, 2015 No niin, jatketaanpas taas kaasutin asiolla kun paljon muita hommia saatu alta pois. Nyt on kaasari purattu, putsattu ja kasattu uusilla tiivisteillä. Olenko ymmärtänyt oikein, että polttoainepinnan taso tulisi olla 19,5mm +-1mm, mitattuna rungon ja kannen saumasta alaspäin. Minulla se on nyt vain 16mm eli p-aine pinta olisi liian korkealla ? Kokeilin laittaa neulaventtiilin alle aluslevyjä 1mm ja 2mm mutta mielestäni taso pysyi samana. Vaikuttaako tämä, vai joku muu (mikä) siihen, että tyhjäkäynti seos ruuvista ei tapahdu käytännössä mitään ? Kiihdytyspumpun tangossa kun on reikiä, niin minkä mukaan valitsen niistä oikean ? Quote Link to comment
Tanhis Posted February 12, 2015 Share Posted February 12, 2015 (edited) Kiihdytyspumpun ulosanti pitäisi mitata eli esim 10 täyskaasuruiskausta lasiin ja jako kymmenellä niin saat kiihdytyspumpun ulosannnin. Oikean arvon löytää esim tästä *EDIT* Eiku piru toi onkin 1600 koneeseen tai eiku oman harkinnan mukaan säädät. Ja täältä kaasarin säätöön ohjeita ja muutama manuaali. http://www.thesamba.com/vw/archives/manuals/carburetors.php Ja voihan tietty olla niin että sulla on tyhjäkäyntipiiri tukossakin ja siksi ei toimi. Edited February 12, 2015 by Tanhis Quote Link to comment
Lasse Posted February 12, 2015 Share Posted February 12, 2015 Ennen kuin ryhtyisin sen enempää aikaani uhraamaan kaasuttimen säätämiseen niin katsoisin kärjet, tulpat, johdot ja oikeastaan kaiken kipinään liittyvän. Quote Link to comment
J.Ussi Posted February 13, 2015 Author Share Posted February 13, 2015 Kärjet ja pyörijä vaihdettu. Johdot vaihdan vielä. Puolakin on kyllä kohta 30-vuotta tuossa kiikkunut joten kannattaako vaihtaa ? Meneekö ne ajan kanssa miksikään ? Mutta mites tuo bensanpinta kaasarissa? Onko sen korkeuteen ja säätämiseen vinkkejä? Quote Link to comment
Tanhis Posted February 13, 2015 Share Posted February 13, 2015 Kärjet ja pyörijä vaihdettu. Johdot vaihdan vielä. Puolakin on kyllä kohta 30-vuotta tuossa kiikkunut joten kannattaako vaihtaa ? Meneekö ne ajan kanssa miksikään ? Mutta mites tuo bensanpinta kaasarissa? Onko sen korkeuteen ja säätämiseen vinkkejä? Olet koettanut säätää sitä ihan oikein eli enemmän prikkoja vain alle. Quote Link to comment
NO H2O Posted February 13, 2015 Share Posted February 13, 2015 Tämmönen dokkari on kiertänyt netissä ja esiintynyt mm. palstallakin joskus... Kaasutin+jakaja.doc Quote Link to comment
J.Ussi Posted February 13, 2015 Author Share Posted February 13, 2015 Olet koettanut säätää sitä ihan oikein eli enemmän prikkoja vain alle. OK, laitan siis lisää prikkoja. Kuulostaako tuo 19,5mm ylhäältä p-aine pintaan mitattuna oikealta. Yhdestä lähteestä mitan olen vain löytänyt niin olisi hyvä saada varmistus. Vai onko tuo nyt sitten kuinka tarkkaa? +-1mm mainittiin jossakin, mutta käytännössä ? Quote Link to comment
Tanhis Posted February 13, 2015 Share Posted February 13, 2015 (edited) Tuossa minun yllä postaamassa kuvassa on sama arvo. Ja onhan sulla koho oikein koottu runkoon kiinni kun senkin muistaakseni saa väärin laitettua niin että on väärässä korkeudessa siittä nivelkohdastaan. Ja aina on mahdollista että joku kyläseppä on vääntänyt itse kohoa vinoon bensapinnan säätämiseksi. Edited February 13, 2015 by Tanhis Quote Link to comment
J.Ussi Posted February 13, 2015 Author Share Posted February 13, 2015 Tuossa minun yllä postaamassa kuvassa on sama arvo. Ja onhan sulla koho oikein koottu runkoon kiinni kun senkin muistaakseni saa väärin laitettua niin että on väärässä korkeudessa siittä nivelkohdastaan. Ja aina on mahdollista että joku kyläseppä on vääntänyt itse kohoa vinoon bensapinnan säätämiseksi. No niinpäs onkin. Puusilmä ei nähnyt. Siinä mainitaan myös että aluslevyjen paksuus on 1,5mm ja mulla on jo 2mm. Täytyypä tutkia tuo koho että olisiko sitä taivuteltu. Quote Link to comment
Tanhis Posted February 13, 2015 Share Posted February 13, 2015 Niin ja jälkituotanto neulan arvot eivät aina täsmää alkuperäisiin ja yllensä ovat luvuiltaankin erilaisia kun alkuperäinen. Eli orkkis pitäisi olla stanssauksella 1,5 ja jälkituotainnoissa ollut jotain sinnepäin. Quote Link to comment
J.Ussi Posted February 13, 2015 Author Share Posted February 13, 2015 P-aine pinta on nyt kohdallaan, 19mm. Ei toivottua vaikutusta. Tyhjäkäyntiseoksen ruuvista ei edelleenkään tapahdu mitään, eikä käy tyhjää. Kierroksia otta kivasta ja käy tasaisesti. Ongelmana on ilmeisesti kuitenkin imusarja. Taitaa olla puhki. Silminnähtäviä halkeamia pinnassa ainakin. Pidin tasaisia kierroksia koneessa ja ruiskuttelin Bräkleeniä ympäri imusarjaa. Tuossa missä esilämmitysputket yhtyy imariin nousi koneessa kierrokset aina kun pullosta sumutteli. Muuta ei taida olla tehtavissä kuin ehjän imarin metsästäminen? 1 Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.