Jump to content

1-piirisistä jarrupääsylintereistä


metake

Recommended Posts

Posted

Jarrupääsylinterin uusinta paksutolppaan edessä ja siitä heräsi kysymys, että tuleeko paremmat jarrut jos vaihtaa 65-67 jarrypääsylinterin?

 

-64 ja vanhemmissa on 19 mm männällä oleva pääsylinteri ja 65-67 vastavasti 17 mm:n männällä.

 

Molemmissa on kuitenkin samat työsylinterit sekä etu- että takapäässä (19 mm / 22 mm).

 

Olisiko jollain kokemusta 17 mm:n pääsylinterin asentamisesta -64 ja vanhempaan kuplaan? Sopiiko se mekaanisesti (miksei sopisi)? Pienenikö poljinvoima niin että sen huomaa? Toimiko jarrut vaihdon jälkeen muuten ihan ok?

  • 3 weeks later...
Posted

Sama kiinnostaisi minuakin. 

 

Sekä onko mitään itua laittaa 2-piiri sylinteriä ?

Edes sillä verukkeellä että joskus laittaisi levyjarrut  ?

Mitä kaikkea tuo vaatisi?

Posted (edited)

Ite laitoin -63:een kakspiirijarrut. Ei kait se vaatinu ku uuen pääsylinterin ja 67:n jarrunestesäiliön...muistaakseni :)

 

Tällasen sai helpoiten sovitettua orkkispaikalle: http://www.paruzzi.com/images/3238.jpg?refresh=1264230598

 

Poljinvoimasta en tiiä ku en ajanu sillä ennen remonttia. Ja jos en väärin muista ni sitä polkimelta sylinterille menevää tankoa piti pikkusen lyhentää...

Edited by Art_Zi
Posted

Jarrupääsylinterin uusinta paksutolppaan edessä ja siitä heräsi kysymys, että tuleeko paremmat jarrut jos vaihtaa 65-67 jarrypääsylinterin?-64 ja vanhemmissa on 19 mm männällä oleva pääsylinteri ja 65-67 vastavasti 17 mm:n männällä.Molemmissa on kuitenkin samat työsylinterit sekä etu- että takapäässä (19 mm / 22 mm).Olisiko jollain kokemusta 17 mm:n pääsylinterin asentamisesta -64 ja vanhempaan kuplaan? Sopiiko se mekaanisesti (miksei sopisi)? Pienenikö poljinvoima niin että sen huomaa? Toimiko jarrut vaihdon jälkeen muuten ihan ok?

No, jos työsylinterit muuten ovat samat niin mitä nyt ymmärtäisin insinööreillä on ollut syynsä vaihtaa pääsylinteri pienempään. Sillä toimenpiteellähän saadaan aikaan sen että jarrutus vaatii vähemmän voimaa jalassa jarruttaakseen pyörillä yhtä kovaa. Polkimen liike pitenee hieman. Ainakin teoriassa.

  • 6 months later...
Posted

Kävin katsastamassa ja inssin mielestä jarrupoljin palauttaa liian huonosti.. Poljin liikkuu mielestäni kevyesti. Jousta olen yrittäny kiristää mutta ei silti meinaa riittää.. Onko pääsylinterissäkin jokin jousi joka palauttaa sylinteriä ja samalla auttaa polkimen palautusta? Voisko se olla väsyny?

Posted

Kävin katsastamassa ja inssin mielestä jarrupoljin palauttaa liian huonosti.. Poljin liikkuu mielestäni kevyesti. Jousta olen yrittäny kiristää mutta ei silti meinaa riittää.. Onko pääsylinterissäkin jokin jousi joka palauttaa sylinteriä ja samalla auttaa polkimen palautusta? Voisko se olla väsyny?

Onhan siellä pääsylinterissäkin jousi. Näissä on kyllä varmaan ideana se että polkimen pitäisi palautua "omin voimin" ylös ja vielä niin että jää pieni välyskin. Pääsylinterin jousi sitten palauttaa pelkät pääsylinterin männät alkuasentoon (jarrut auttavat tässä jos piirit on ehjänä).

 

Muutenhan voisi olla vaarana että "roikkuva" poljin jää painamaan pääsylinterin mäntää niin että se ei pääse alkuasentoon. Jos piiriin tulee nyt vuoto, ei uutta nestettä pääse säiliöstä jarrupiireihin.

Posted (edited)

Sun ongelma on luultavasti polkimen palautusjousessa eikä sylinterin sisällä. Esim jousen pää katkennut ja ei paina täydellä voimalla poljinta ylös.

Edited by Tanhis
Posted

Jos poljin nousee yläasentoon oman jousensa palauttamana ihan ok ja riittävän nopeasti, mutta sylinteri palautuu vasta viiveellä, niin sitten vika on sylinterin sisällä oleva jousi. Jos poljin ei nouse riittävän nopeasti niin sitten joko polkimen jousessa tai sitten poljin jäkittää akseliinsa.

Posted

Olisiko jollain kokemusta 17 mm:n pääsylinterin asentamisesta -64 ja vanhempaan kuplaan? Sopiiko se mekaanisesti (miksei sopisi)? Pienenikö poljinvoima niin että sen huomaa? Toimiko jarrut vaihdon jälkeen muuten ihan ok?

 

Vaihdoin sylinterin 17 mm:ksi ja voin suositella. Polkimen liike ei ole niin paljon pidempi että sitä huomaisi mutta poljinvoima pieneni oleellisesti ja jarrujen herkkyys parani huomattavasti.

Posted

Ite laitoin -63:een kakspiirijarrut. Ei kait se vaatinu ku uuen pääsylinterin ja 67:n jarrunestesäiliön...muistaakseni :)

Tällasen sai helpoiten sovitettua orkkispaikalle: http://www.paruzzi.com/images/3238.jpg?refresh=1264230598

Poljinvoimasta en tiiä ku en ajanu sillä ennen remonttia. Ja jos en väärin muista ni sitä polkimelta sylinterille menevää tankoa piti pikkusen lyhentää...

Minkälaisen pääsylinterin hommasit? Niitä kun on tarjolla kaksipiirisenä erilaisia.

Posted

Eli onko jollain suosittaa kakspiiri pääsylinteriä? Paruzilla ja aircooledilla muutamia erilaisia? Mikä menisi ns.heittämällä vm.65 kuplan ykspiirisen tilalle? Niitä kun on vielä eri kokoja ja tietty valmistajia?

Posted

En voi suositella mitään, mutta itse hommasin paksutolppaan 19,5mm kaksipiirisen sylinterin. vakio taitaa olla 19,05mm. Tää odottaa vielä asentamista.

  • 2 weeks later...
Guest Turkanen
Posted

Toimiikos 2-piirisylinterissä jarruvalot vain yhdellä jarrukellolla? Eli jos vaihtaa 1-piirisylinterin tilalle 2-piirisen ja tulppaa sen toisen kellon paikan. Minkä takia ylipäätään 2-piirisylinterissä pitää olla kaksi kelloa?

Posted

Toimii yhdellä.

 

Eikös tämän kahden kytkimen idea ollut se että jos toinen piiri on mykkänän niin jarruvalo pelaa silti ja sama juttu jos toinen kytkin on pimeenä.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...