metake Posted November 26, 2014 Share Posted November 26, 2014 Jarrupääsylinterin uusinta paksutolppaan edessä ja siitä heräsi kysymys, että tuleeko paremmat jarrut jos vaihtaa 65-67 jarrypääsylinterin? -64 ja vanhemmissa on 19 mm männällä oleva pääsylinteri ja 65-67 vastavasti 17 mm:n männällä. Molemmissa on kuitenkin samat työsylinterit sekä etu- että takapäässä (19 mm / 22 mm). Olisiko jollain kokemusta 17 mm:n pääsylinterin asentamisesta -64 ja vanhempaan kuplaan? Sopiiko se mekaanisesti (miksei sopisi)? Pienenikö poljinvoima niin että sen huomaa? Toimiko jarrut vaihdon jälkeen muuten ihan ok? Quote Link to comment
J.Ussi Posted December 16, 2014 Share Posted December 16, 2014 Sama kiinnostaisi minuakin. Sekä onko mitään itua laittaa 2-piiri sylinteriä ? Edes sillä verukkeellä että joskus laittaisi levyjarrut ? Mitä kaikkea tuo vaatisi? Quote Link to comment
Art_Zi Posted December 16, 2014 Share Posted December 16, 2014 (edited) Ite laitoin -63:een kakspiirijarrut. Ei kait se vaatinu ku uuen pääsylinterin ja 67:n jarrunestesäiliön...muistaakseni :) Tällasen sai helpoiten sovitettua orkkispaikalle: http://www.paruzzi.com/images/3238.jpg?refresh=1264230598 Poljinvoimasta en tiiä ku en ajanu sillä ennen remonttia. Ja jos en väärin muista ni sitä polkimelta sylinterille menevää tankoa piti pikkusen lyhentää... Edited December 16, 2014 by Art_Zi Quote Link to comment
Hebster52 Posted December 17, 2014 Share Posted December 17, 2014 Jarrupääsylinterin uusinta paksutolppaan edessä ja siitä heräsi kysymys, että tuleeko paremmat jarrut jos vaihtaa 65-67 jarrypääsylinterin?-64 ja vanhemmissa on 19 mm männällä oleva pääsylinteri ja 65-67 vastavasti 17 mm:n männällä.Molemmissa on kuitenkin samat työsylinterit sekä etu- että takapäässä (19 mm / 22 mm).Olisiko jollain kokemusta 17 mm:n pääsylinterin asentamisesta -64 ja vanhempaan kuplaan? Sopiiko se mekaanisesti (miksei sopisi)? Pienenikö poljinvoima niin että sen huomaa? Toimiko jarrut vaihdon jälkeen muuten ihan ok? No, jos työsylinterit muuten ovat samat niin mitä nyt ymmärtäisin insinööreillä on ollut syynsä vaihtaa pääsylinteri pienempään. Sillä toimenpiteellähän saadaan aikaan sen että jarrutus vaatii vähemmän voimaa jalassa jarruttaakseen pyörillä yhtä kovaa. Polkimen liike pitenee hieman. Ainakin teoriassa. Quote Link to comment
Hebster52 Posted June 25, 2015 Share Posted June 25, 2015 Kävin katsastamassa ja inssin mielestä jarrupoljin palauttaa liian huonosti.. Poljin liikkuu mielestäni kevyesti. Jousta olen yrittäny kiristää mutta ei silti meinaa riittää.. Onko pääsylinterissäkin jokin jousi joka palauttaa sylinteriä ja samalla auttaa polkimen palautusta? Voisko se olla väsyny? Quote Link to comment
multanen Posted June 25, 2015 Share Posted June 25, 2015 Kävin katsastamassa ja inssin mielestä jarrupoljin palauttaa liian huonosti.. Poljin liikkuu mielestäni kevyesti. Jousta olen yrittäny kiristää mutta ei silti meinaa riittää.. Onko pääsylinterissäkin jokin jousi joka palauttaa sylinteriä ja samalla auttaa polkimen palautusta? Voisko se olla väsyny? Onhan siellä pääsylinterissäkin jousi. Näissä on kyllä varmaan ideana se että polkimen pitäisi palautua "omin voimin" ylös ja vielä niin että jää pieni välyskin. Pääsylinterin jousi sitten palauttaa pelkät pääsylinterin männät alkuasentoon (jarrut auttavat tässä jos piirit on ehjänä). Muutenhan voisi olla vaarana että "roikkuva" poljin jää painamaan pääsylinterin mäntää niin että se ei pääse alkuasentoon. Jos piiriin tulee nyt vuoto, ei uutta nestettä pääse säiliöstä jarrupiireihin. Quote Link to comment
Tanhis Posted June 25, 2015 Share Posted June 25, 2015 (edited) Sun ongelma on luultavasti polkimen palautusjousessa eikä sylinterin sisällä. Esim jousen pää katkennut ja ei paina täydellä voimalla poljinta ylös. Edited June 25, 2015 by Tanhis Quote Link to comment
metake Posted June 25, 2015 Author Share Posted June 25, 2015 Jos poljin nousee yläasentoon oman jousensa palauttamana ihan ok ja riittävän nopeasti, mutta sylinteri palautuu vasta viiveellä, niin sitten vika on sylinterin sisällä oleva jousi. Jos poljin ei nouse riittävän nopeasti niin sitten joko polkimen jousessa tai sitten poljin jäkittää akseliinsa. Quote Link to comment
metake Posted June 25, 2015 Author Share Posted June 25, 2015 Olisiko jollain kokemusta 17 mm:n pääsylinterin asentamisesta -64 ja vanhempaan kuplaan? Sopiiko se mekaanisesti (miksei sopisi)? Pienenikö poljinvoima niin että sen huomaa? Toimiko jarrut vaihdon jälkeen muuten ihan ok? Vaihdoin sylinterin 17 mm:ksi ja voin suositella. Polkimen liike ei ole niin paljon pidempi että sitä huomaisi mutta poljinvoima pieneni oleellisesti ja jarrujen herkkyys parani huomattavasti. Quote Link to comment
UltraVW Posted June 27, 2015 Share Posted June 27, 2015 Ite laitoin -63:een kakspiirijarrut. Ei kait se vaatinu ku uuen pääsylinterin ja 67:n jarrunestesäiliön...muistaakseni :) Tällasen sai helpoiten sovitettua orkkispaikalle: http://www.paruzzi.com/images/3238.jpg?refresh=1264230598 Poljinvoimasta en tiiä ku en ajanu sillä ennen remonttia. Ja jos en väärin muista ni sitä polkimelta sylinterille menevää tankoa piti pikkusen lyhentää... Minkälaisen pääsylinterin hommasit? Niitä kun on tarjolla kaksipiirisenä erilaisia. Quote Link to comment
UltraVW Posted July 2, 2015 Share Posted July 2, 2015 Eli onko jollain suosittaa kakspiiri pääsylinteriä? Paruzilla ja aircooledilla muutamia erilaisia? Mikä menisi ns.heittämällä vm.65 kuplan ykspiirisen tilalle? Niitä kun on vielä eri kokoja ja tietty valmistajia? Quote Link to comment
toroidi Posted July 3, 2015 Share Posted July 3, 2015 En voi suositella mitään, mutta itse hommasin paksutolppaan 19,5mm kaksipiirisen sylinterin. vakio taitaa olla 19,05mm. Tää odottaa vielä asentamista. Quote Link to comment
toroidi Posted July 3, 2015 Share Posted July 3, 2015 Oho, paketissa lukee 19.05mm. No ehkä parempi näin. Quote Link to comment
Guest Turkanen Posted July 14, 2015 Share Posted July 14, 2015 Toimiikos 2-piirisylinterissä jarruvalot vain yhdellä jarrukellolla? Eli jos vaihtaa 1-piirisylinterin tilalle 2-piirisen ja tulppaa sen toisen kellon paikan. Minkä takia ylipäätään 2-piirisylinterissä pitää olla kaksi kelloa? Quote Link to comment
Tanhis Posted July 14, 2015 Share Posted July 14, 2015 Toimii yhdellä. Eikös tämän kahden kytkimen idea ollut se että jos toinen piiri on mykkänän niin jarruvalo pelaa silti ja sama juttu jos toinen kytkin on pimeenä. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.