Jump to content

vanhat 60´ luvun lisävaruste lehdet/kirjat


Recommended Posts

Moro,

 

Eli olisin vailla 1966 tai vanhempaa dokumettiä / lehteä tai jotain josta ilmenisi että droppi olkia o myyty jo 1966. Tarkoitukseni olis museoida 1967 1500cc kupla joka on muuten alkuperäinen mutta siinä on droppi olat jotka haluaisin siinä ulkonäkösyistä säilyttää.

Museo karsuri sanoi että ne saa olla jos on dokumentti mistä ilmenee että niitä on myyty auton valmistusvuonna. käsittääkseni empi on niitä jo silloin myyny.

 

ite en huonon kieli taitoni takia ole semmoista netistä löytänyt. olisin todella kiitollinen jos joltain semmonen löytyisi.

 

Mika W

Link to comment

Asian voi nähdä myös niinpäin että katsoo onko mitään palikoita etupään madallukseen ollut tarjolla. Oleellistahan on miltä tuo lopputulos näyttää, eikä niinkään miten se on toteutettu. Jos ja kun löytyy listoilta edes ne surkeat säätöpalat, pystyy perustelemaan saman ulkonäön, tässä vaan teknisesti paremmin tehtynä.

 

Hyvin harvoin nuo varusteet jää edes vuodesta tai kahdesta kiinni. Kunhan on ollut auton aktiivikaudella saatavilla on usein ollut ihan riittävä. Tukevasti vaan dokumenttia mukaan niin on aina paremmat mahdollisuudet saada asia läpi. Myös aikakauden autolehdistä voi hakea kuvia katuautoista joissa on saman näköinen ratkaisu. Helpointa on tehdä kotiläksyt etukäteen. Yleisesti ottaen museotarkastajalta ei juuri kannata kysyä etukäteen kelpaako joku muutos tai varuste. Ellei hän täsmälleen tiedä mistä on kyse, asia kielletään varmuuden vuoksi. Sinun tehtäväsi on näyttää tarkastajalle mistä on kyse.

Link to comment

Eikös tuon museoinnin tarkoituksena juurikin ole, että ajoneuvo on tismalleen sellainen kuin tehtaalta lähtiessä? Eli miksi ihmeessä madallat autoa ulkonäkösyistä ja haluat sen museokatsastaa vaikka sellainen ei tuohon "rakentelu" tyyliin kuulu??

Link to comment

Museoajoneuvoksi hyväksymisen edellytykset

 

Museoajoneuvoksi hyväksymiseen ei riitä, että ajoneuvo on tarpeeksi vanha. Minimi-ikävaatimus on 30 vuotta ajoneuvon valmistusvuoden päättymisestä. Hyväksymisehdot määrittelee laki: siis iän lisäksi myös, se että ajoneuvo on säilynyt alkuperäisen kuntoisena tai se on entisöity tai konservoitu.

 

Alkuperäiskunnolla ymmärretään, että ajoneuvo on säilytetty rakenteeltaan ja ulkoasultaan yksityiskohtia myöten alkuperäisenä, siis lähes sellaisena kuin se valmistuslinjalta tullessaan on ollut. Ajoneuvon korin, moottoritilan ja tavaratilan on oltava puhtaat. Maalausten ja muiden pintakäsittelyjen on oltava alkuperäistä vastaavassa kunnossa. Korin ja tavaratilan sisustusmateriaalien on oltava puhtaat ja ehjät. Ruostevaurioita ei museoajoneuvossa saa olla.

 

Entistäminen tarkoittaa kunnostustyötä, jonka tuloksena ajoneuvo mahdollisimman tarkoin vastaa alkuperäistä mallia rakenteeltaan ja ulkoasultaan.

 

Konservoidusta ajoneuvosta pitää olla konservointisuunnitelma sekä selvitys konservoinnista ja sen toteutuksesta.

 

Poikkeuksena edellä mainittuihin vaatimuksiin on, että museoajoneuvoon saa asentaa hyväksyttyjä liikenneturvallisuutta edistäviä laitteita (esim. turvavyöt, suuntavalot, heijastimet jne.).

Edited by metake
Link to comment

Miks ne autot pitäis tehä semmosiks kun ne on ollut tehtaalta tullessaan? Jos autoon on saanut jotain lisävarusteita silloin niin miksei niitä museo autossakin voisi olla ja miksei museo autoa voi madaltaa jos on voinut silloin kun auto on ollut uusi?

 

Madalluksella en hae mitään pohjalevyn maahan raapimista vaan haluaisin että auton nokka olisi yhtä korkealla kun perä. Ainakin minun 1500 kulkee vakiona nokka ylempänä ja nyt troppi olilla auto kulkee suorassa ja on minun silmääni parempi ja ajo ominaisuuksiinhan nuo troppi olat ei vaikuta kun jousitus geometriaa ei siinä muuteta.

 

Syy miksi madallan on ulkoasu kysymys mitä kaikki ei ymmärrä. En mäkään välttämättä ymmärrä kaikkien mieltymyksiä autonsa rakenteluun mutta en niistä rupee huuteleen ja valitteleen foorumeilla.

 

Ainakin täällä museo takastaja kehui että mieluummin vanha ja kulunut kun kokonaan uudeksi ja paremmmaksi puunattu kun tehtaalta lähtiessä. Sallivat kuluneisuuden ja kauhtumisen. Sanoi että mitään ei saa olla rikki eikä ruosteessa. Sanoi myös että madallus ok jos löytyy dokumenttiä niiden palikoiden iästä/aikakaudesta jolla asia tehdään. Eihän museo rekisteröidyt ralli autotkaan oon tehtaalta semmoisena tullut...

Edited by Miwa
Link to comment

No tuo on "one year only" malli ja arvo nousee kun on museoitu. Auto on muuten alkuperäinen mutta droppi olat eessä eli aika valmis museoon. ja toki kyllähän nuo halvemmat maksutkin hivenen houkuttaa.

post-1206-0-04510600-1418413244_thumb.jpg

Edited by Miwa
Link to comment

"Miks ne autot pitäis tehä semmosiks kun ne on ollut tehtaalta tullessaan?"

 

Miksi auto pitää museokatsastaa jos sitä haluaa rakennella. Itse en ole mikään pussihousu mutta olen sitä mieltä että tälläiset rajojen venyttäjät vie uskottavuutta museokatsastukselta.

 

Ja joku tuolla ylhäällä sanoi että dropit korjaisivat auton takakenon. Joo tottahan se on mutta mikdi ei korjaisi takapään lässähtäneita sauvoja takaisin vakiokorkeudelle.

  • Like 1
Link to comment

Tarkoitukseni ei ole tuota autoa rakentaa vaan pitää alkuperäiskunnossa mutta haluaisin siinä säilyttää dropit museoitunakin. Toki joo se hämärtää rajaa jos meinaa museoida rakennettuna, mutta taas onhan nitä autoja rakennettu silloin ennenvanhaankin niin miksei voisi olla erilainen museoitu? Tosin pussihousut ei siitä tykkää mut jos museokatsuri hyväksyy ja tässä mun tapauksessa museo katsuri otti itte puheeksi auton museoinnin kun katseli sitä tapahtumassa huomasi sen olevan 1500:n ja sanoi sen olevan valmis museoon ja harvinaisempi yksilö.

 

Museokatsuri vielä ite sanoi että jos et löydä dropeihin lappuja niin ota pois museoleiman ajaks :D

 

Laitoin kuvan tuohon ylemmäksi tosin auto on tostakin muuttunut. jeanssin vanteen on korvattu alkuperäisillä ja astinlaudat vaihtuneet.

Edited by Miwa
Link to comment

"Miks ne autot pitäis tehä semmosiks kun ne on ollut tehtaalta tullessaan?"

 

Miksi auto pitää museokatsastaa jos sitä haluaa rakennella. Itse en ole mikään pussihousu mutta olen sitä mieltä että tälläiset rajojen venyttäjät vie uskottavuutta museokatsastukselta.

 

Ja joku tuolla ylhäällä sanoi että dropit korjaisivat auton takakenon. Joo tottahan se on mutta mikdi ei korjaisi takapään lässähtäneita sauvoja takaisin vakiokorkeudelle.

Samoilla linjoilla Tanhiksen kanssa.

 

Jos autoaan haluaa rakentaa niin miksi se pitää museokatsastaa, kun sen tarkoitushan on säilyttää auto sellaisena kuin se alunperin on ollut?

 

Eikös väärin perustein museotarkastettu auto vie pohjan koko museotouhulta?

Link to comment

"Miks ne autot pitäis tehä semmosiks kun ne on ollut tehtaalta tullessaan? Jos autoon on saanut jotain lisävarusteita silloin niin miksei niitä museo autossakin voisi olla ja miksei museo autoa voi madaltaa jos on voinut silloin kun auto on ollut uusi?"

 

Eli aikakauden madallus osilla auton voisi halutessaan vetää ihan länään ja viedä pokkana museotarkastajan eteen?

 

"Madalluksella en hae mitään pohjalevyn maahan raapimista vaan haluaisin että auton nokka olisi yhtä korkealla kun perä. Ainakin minun 1500 kulkee vakiona nokka ylempänä ja nyt troppi olilla auto kulkee suorassa ja on minun silmääni parempi ja ajo ominaisuuksiinhan nuo troppi olat ei vaikuta kun jousitus geometriaa ei siinä muuteta."

 

Mielestäsi jokainen voi omien mieltymystensä mukaan muokata autoaan omaa silmää miellyttäväksi alkuperäisyyttä kunnioittamatta?

 

"Syy miksi madallan on ulkoasu kysymys mitä kaikki ei ymmärrä. En mäkään välttämättä ymmärrä kaikkien mieltymyksiä autonsa rakenteluun mutta en niistä rupee huuteleen ja valitteleen foorumeilla."

 

Eikä tässä ole tarkoitus vittuilla, vaan kysyä että minkä takia noita museoimis sääntöjä pitää yrittää taivuttaa itselleen sopiviksi.

 

"Ainakin täällä museo takastaja kehui että mieluummin vanha ja kulunut kun kokonaan uudeksi ja paremmmaksi puunattu kun tehtaalta lähtiessä. Sallivat kuluneisuuden ja kauhtumisen. Sanoi että mitään ei saa olla rikki eikä ruosteessa. Sanoi myös että madallus ok jos löytyy dokumenttiä niiden palikoiden iästä/aikakaudesta jolla asia tehdään. Eihän museo rekisteröidyt ralli autotkaan oon tehtaalta semmoisena tullut..."

Edited by tobbe`
Link to comment

Tohon nyt viä mitenkä perustelet väärin perustein museotarkastetun? Jos se täyttää museokatsastus kriteerit niin käsittääkseni se on silloin oikein perustein museokatsastettu. Oon siinä kyllä samoilla linjoilla että museokatsastuksessa ei saa hyväksyä mitään mitä sinne ei kuulu ja siihen aikaan kun auto on tehty ei ole ollut.

 

Kyllähän tuo museokatsastus homma tulee varmaan muuttumaan kun rupee saamaan jo noita 80 luvun alkupään autoja museoon ja niihin on saanu aika paljon kaikkea alkuperäis tilpehööriä ja lisävarustetta jotka ovat sen ajan mukaisia ja täyttää nuo museokatsastus kriteerit. Varmaan tullaan näkeen tulevaisuudessa rakenettuja museo autoja ellei niitä kriteerejä kiristetä.

 

Kuten aiemmin yläpuolella kirjoitin että tarkoitukseni ei ole rakentaa autoa vaan pitää se alkuperäisessä kuosissa mutta haluaisin säilyttää dropit koska ne sopivat minun silmään. Toki toinen tykkää äiteestä toinen tyttärestä....

 

Ainakin tapaamani oikein ystävällinen museokatsuri kiersi autoani ympäri ja kertoi mitä pitää tehdä että saa museoon ja ei ollut yhtään pahoillaan pienestä noin 2-3cm nokan madalluksesta vaan alkoi heti puhumaan että muistaa niitä olleen tona aikakautena ja muistutti minua siitä että pitää hommata dokumentit. Sen tiimoilta tän keskustelun aloitinkin.

Edited by Miwa
Link to comment

tämä keskustelu taas osoittaa kuinka sääntökuuliaista porukkaa suomalaiset on, ainakin kun on kyse muiden omistamsta omaisuudesta.

Itse ymmärrän hyvin että autolla jolla ei paljoa aja, haluaisi turhissa maksuissa säästää. kyse ei taida olla kympeistä ja vuosi vuodelta nousevat maksut. Leima sentään nykyään on tuollaiseen riittävän vanhaan autoon on edullisempi kuin ennen.

 

toivottavasti löytyy doukumentti ja loppuhomma taitaakin olla selvää.

 

Omaa laitetta ei tarvitse noiden kilpien väliin edes haaveilla, mutta jos se mahdollista olisi, en epäröisi yrittää.

Kupla on suhteellisen edullinen harraste ajoneuvo, mutta toisena harrasteena saman aikakauden diesel camionette ja muistaakseni yli 500euron vuotuinen ajoneuvovero loivasti harmittaa (saattoi se olla 700 euroa, tai sitten sekoitan "oikeaan" autoon).... kokonaismassa laitteella 2900kg. siihen päälle leima ja vakuutus niin alkaa hinta kilometrille olla kohdallaan. Itsepähän olen harrasteeni valinnut, mutta jos joku haluaa tässä säästää en todellakaan ole tuomitsemassa!

Link to comment

Okei no samantien kun droppiolkalinjalle lähdetään niin miksipä ei ilmajousitustakin ja stroukkeria fuchsit alle lasikuitu.lokarit takalasin ritilä ja fin 2000 katolle. Kaikkiahan on ollut saatavilla kuplien aktiivi aikakaudella.

Link to comment

Taitaa olla pari sanaa yleisesti museotarkastuksesta ja museoautoista paikallaan. En ole museotarkastaja. Olen ollut pussihousukerhon jäsen +20 vuotta ja ehtinyt nähdä museotarkastuksen ylilyöntejä useampaankin suuntaan ja sen muuttumista ja kehittymistä. Olen tarkistuttanut sen verran monta museoautoa että uskon olevani hajulla aiheesta.

 

On mielenkiintoista nähdä että pussihousukerho joka ne tarkastukset tekee ja jonka jäsenistö vaikuttaa keski-iältään 70-vuotiailta on joustavampi ja sallivampi kuin monet mielipiteet tällä palstalla. Joskus 15 vuotta sitten minuakin kyykytettiin museotarkastuksessa kun upeasti säilyneeseen alkuperäiseen -61 kuplaan piti mm maalata tuhkakuppi sisältä koska sitä oli käytetty. Nyttemmin on ymmärretty ettei uutta hienommaksi rakennettu auto ehkä olekaan se ainoa oikein tapa säilöä autoja tulevaisuuteen. On alettu ymmärtää myös käyttökuluman päälle. Rikki ei mikään edelleenkään voi olla, mutta mukavasti patinoituneet verhoilut tai maalipinta on nykyään helpommin hyväksyttyjä kuin ennen.

 

Lisävarusteet on toinen asia jossa löytyy tulkintaeroja ja mielipiteitä. Kukaan nyt ei varmaan haluakaan kerätä omaan autoonsa maksimimäärää aikakautensa typerimpiä varusteita. Jokunen harkittu herkku sen sijaan saattaa tehdä autosta paljon mielenkiintoisemman. Se saattaa olla juuri se juttu joka saa auton tuntumaan omalta ja mielekkäältä. Eikä siis välttämättä sulje pois museorekisteriä. Toisin päin ajateltuna museokilvistä pääsee aina halutessan eroon. Näppituntuma on kyllä että museokilpisenä autolla on keskivertoa parempi mahdollisuus selvitä elämästään hengissä.

  • Like 1
Link to comment

näyttää siltä, että museohommissa on yhtä monta mieltä kuin on miestäkin.Laitampa soppaan lusikkani. Museoihmisten mielestä auton museaalinen arvo on siinä että, se on sallainen kuin se on vuosikymmenten saatossa tullut. Nyt myös museoajoneuvo-siis ko lain tarkoittama- voi olla sellaisenaan säilynyt kunhan on siisti ja ruosteeton. Suunta on menemässä poi ns täysentisöidyistä, jotka museoihmisten mielestä eivät omaa kovin paljon museaalista arvoa.

Aikaisemmin museoajoneuvotarkasajat vaativat useimmiten ns täysentisöintiä-tästä on aika muuttunut huomattavasti. Myös kansainvälisen museoajoneoyhdityksen ohjeissa on menty samaan suuntaan. Se onko jossakin nokkaa laskettu on jo aika nippelihommia, jos auto muuten hyvin säilynyt kuten Miwan kupla on. Annettaisiin kaikkien kukkien kukkia.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...