tc125a Posted January 30, 2015 Share Posted January 30, 2015 Projekti kertomus bajamaja kuplasta, jolla olisi tarkoitus osallistua kokemäen kuplakuhmuihin 18-19.4Lisäilen kuvia/kertomuksia sitä mukaan kun edistyy jos muistan.Aihiona siis siskon vanha jää-auto joka tuli joskus viimevuosikymmenen loppupuolella rakennettua jm-luokan normien mukaan.Seissyt mökillä ainakin viimeiset viitisen vuotta hylättynä, mutta nyt se pääsee hyötykäyttöön.11.1.2015 tuli sitten haettua pois mökiltä talliin.Kuplan sulattua tuli ihmeteltyä mitä tälle tekisiIsolaikka ja puukkosaha lauloivat hetken ja irrotin koko takapaskan Ylimääräiseksi oli joskus jäänyt sunbeam impin takakynkät ja palkki niin sovitin sen kuplan perään Seuraavaksi tuli sovitettua laatikko perälle Tuli tehtyä samalla tuommoiset säädettävät holkit jolla kiristää kynäjousia haluttuun mittaan ja iskaritkin löysipaikoilleen.Paloseinääkin tullut jo hahmoteltua ja samalla akkuteline siirtyi alkuperäiselle paikalleen. Ajoasentoa tuli järkeistettyä siirtämällä polkimia ja rattiakselia ja keppilinjaa taaemmaksi Tankille ja pesurille tuli rakennettua laatikko ja samalla keula lyheni/keveni hiukan. Tuon näköiseksi kupla jäi kun tallissa valot sammuivat tänään. 1 Quote Link to comment
tc125a Posted January 30, 2015 Author Share Posted January 30, 2015 Seuraavaksi olisi tarkoitus touhuta etuakselin kanssa, vinkkejä kaivattaisiin jos jollain kokemusta toimivasta setupista.Tietenkin perus casterit ja camberit hoituu helpolla, mutta toiveena olisi saada pitempi ulos/sisään jousto, eli löytyykö jostain löysempiä jousilehtiä vai joutuuko alkuperäiset kuoleennuttamaan kaasupillillä ja toteuttaa jousto joillain progressiivisilla tolppa-iskareilla. Quote Link to comment
Tanhis Posted January 30, 2015 Share Posted January 30, 2015 Voithan tietty napsasta muutaman lehden vaan pois niin tulee löysempi. Quote Link to comment
Ketsa Posted January 31, 2015 Share Posted January 31, 2015 Sen näköistä harrastamista, että tallissa ei ala ahdistamaan, vaan hauskaa riittää! Rojektin kohdekkin on mukavaa vaihtelua tälle foorumille, joten kovasti toivoisin hiukan enemmän tarinaa per kuva, jotta pääsee vähän paremmin rakentajan ajatusmaailmaan kiinni (mitä milläkin muutoksella haetaan). Virtaa kintaisiin! Quote Link to comment
tc125a Posted February 2, 2015 Author Share Posted February 2, 2015 Lauantaina tuli touhuttua taas vähäsen. Ekaa kertaa elämässäni purin jousilehdet irti.Tarkoitus oli saada pitempää ulos joustoa, tai oikeastaan sitä että etupää makaisi ns. kuoleentuneiden lehtien varassa ja kytkintä nostettaessa keula jaksaisi nousta ja samalla siirtää painoa vetävilleKatkoin keskimmäiset latit ja otin niistä pienet tyngät kiinnityspulttien kohdilta jotka heppasin kiinni, jottalehtipakka pysyisi saman paksuisena. Takaisin laitto oli todella vittumaista hommaa. jouduin hitsaamaan koko pakan päästä kasaan ja siihen vielä hioa pyöristyksen jotta sai ujutettua takaisin paikoilleen. Miten virallisesti kuuluu tehdä tuo lehtien takaisin laitto? pulttasin navat takaisin ja pompottelin ja totesin mieleiseksi.Nostin sovitus jymän perälle, niin seuraavaksi saa ruveta tekemään takaraudoitusta ja takaluukkuun scooppia. Quote Link to comment
hessu ss Posted February 7, 2015 Share Posted February 7, 2015 hyvännäköinen volsu tulossa :D mulla ainakin on menny tukivaret yleensä paikalleen ihan helposti .kannattaa hitsata etuakselista koriin tuet ettei akseli taivu ihan pienistä Tälleistä Quote Link to comment
kerkko Posted February 7, 2015 Share Posted February 7, 2015 Melkoisia konversioita! Mikä moottori tuo on? T. K. Quote Link to comment
tc125a Posted February 16, 2015 Author Share Posted February 16, 2015 Kaikenlaista pientä edistystä tapahtunut kuplalle, mutta nopiaa tulee vastaan huhtikuu. lähinnä keskittynyt viimeviikot tekniikka puolelle ja koneen saa kohta läjätä, laatikko on huollossa ja kuulemma ihan kohta kasassa. Paljon on tullut hitsuuteltua mätäkohtia sieltä täältä, helmat tuli myös tehtyä kokonaan uusiks. Osia kuskailtu ja tilailtu ympäri lääniä.Taakse tuli rakennettua äärettömän ruma scooppi karpuraattorille ja samalla jonkun näköinen takarauta suojaamaan perään jarrutuksilta.Aircooledilta saapui paketti jarruosia ja casteri/camberi säätö paloja ym tilpehööriä. Rummut kävi sorvarilla ja samalla taakse tuli uusi jako Samassa paketissa tilasin jonkun kiinan asetelman ja levyn, kun halpoja olivat, mutta tuskin noita uskaltaa käyttää vai onko jollain kokemusta kyseisien osien tehonkestosta. Tähän tulee varmaan se karvan päälle sata kw renkaasta.Kupla lähti keulimaan kun irroitin etuaksilan casteri palojen asennusta varten, meinas osua juhaa leukaan. Toivottavasti nousee yhtä iloisesti ilmaan tositilanteessa kakkosen vedossa.Campperia tuli myös ihan sopivasti, vielä joutuu käydä prässäämässä vanteita pari cm että saa saman levyiseksi kuin takana.Kilpiä ja napoja liotin sitruunahapossa ja kasasin uusilla osilla ja vedin uudet putket. Koriin enään vähän bensalinjaa, sähköjä ja jäähdyttäjää ym pientä ja sitten saa viedä toiselle tallille ja vetää maalin päälle.Lohko kävi märkähoonauksessa jotta sai sylinterit pyöreiksi, nyt laskettavana, valmiina kuulemma loppuviikosta. Kantta kairattu, virtuuteltu ja kitattu ja taas virtuuteltu ja kitattu. Ei saa hyvää vaan vaatisi palotilan puolelta hitsiä, jotta sais virtausnopeutta lisättyä suuremmalla kanavalla, mutta ei vaan jaksa. Muuten rupeaa olemaan oikaisua vailla valmis, tuli myös ostettua mira. Vähän jäi häiritsemään kun seetin pitopinta on 1,0mm leveä kun muuta terää ei ollut.Jatketaan taas päivitystä joskus kun muistaa... Quote Link to comment
Tutkija Posted February 16, 2015 Share Posted February 16, 2015 Ja ainetta(kittiä/hitsiä) lisäillään kanteen vaikka se on tän vuoden jokkisen säännöissä kielletty. :D voi kyl olla et sääntö viel muuttuu tai sit ei... Quote Link to comment
Guest Kaiponen Posted February 16, 2015 Share Posted February 16, 2015 (edited) Harvemmin ne katsastuksessa alkaa imusarjaa ottaa irti ja kattelee mitä se kanava syöny... Kittiä vaa nii tulee hyvä kunhan et kuhmuissa ohi tuu ;D Edited February 16, 2015 by Kaiponen Quote Link to comment
mite^ Posted February 18, 2015 Share Posted February 18, 2015 Arvon Tutkija pistää sääntökirjan sivun missä ko homma on infottu. Quote Link to comment
Tutkija Posted February 18, 2015 Share Posted February 18, 2015 Jokkiksen tekniikkasäännöt 10.2 sallitut muutokset ja lisäykset. Aineen ja osien lisäämine kielletty ellei erikseen näissä säännöissä sallittu. Eikös toi oo aika selvää tekstiä sen jälkeen kun vain ilmajäähdytteisen moottorin kansi vapautettu säännöissä,muut pitää olla sarjavalmisteisia ilman mitään vapautusta. 1 Quote Link to comment
Ketsa Posted February 18, 2015 Share Posted February 18, 2015 Aika aukottoman selvää minun mielestäni. Sen sijaan olen pähkinyt, että salliiko 10.6 kohdassa oleva maininta "VW ilmajäähdytteisten tuotantomoottorien kannet ovat vapaat" vesijäähdytetyt kannet kuplaan? Kirjaimellisesti lukien mahdollistaa, mutta mikä on ollut henki sääntöä laadittaessa? Eli tuleeko heti tarkennus sääntöihin, kun ensimmäinen vesikantinenboxeri viivalle ilmestyy. Quote Link to comment
Tutkija Posted February 18, 2015 Share Posted February 18, 2015 Vesijäähykansia on nähty jo muutamana vuonna kuplissa... Oli oikein wbx kannet muokattu kuplan pulttijakoon sopivaksi mitkä viimeksi oon nähnyt. Quote Link to comment
mite^ Posted February 18, 2015 Share Posted February 18, 2015 Joo nin tuossa näkyy lukevan. Lienee ollut säännöissä jo useamma vuoden. Itse tullut ainetta lisättyä vain korjaamiseen. Kaippa tuostakin vielä kunnon soppa saadaan aikaseksi. Tarvis lisätä lause "Sylinterikannen kanavat ja palotilat vapaat", mutta eipä tässä tarvi sen enempiä pohtia ko. sääntöä. Tutkija vastas kun kysyttiin niinkuin kuuluukin. WBX kannet ollut pahnan motorissa jo ainakin 2006. Quote Link to comment
Tutkija Posted February 18, 2015 Share Posted February 18, 2015 Itseasiassa sännöissä luki aikaisemmin moottoisäännön kohdalla sylinterikansi on vapaa mut tälle vuodelle muutettii sääntöä et pitää olla sarjatuotantokansi(kiellettiin billetit)... epäilen kyllä et sääntöön tulee tarkennus mut milloin? Quote Link to comment
mite^ Posted February 18, 2015 Share Posted February 18, 2015 Niin siellä luki kyllä. Tuo 10.2 kohta on ollut kyllä aiemminkin jo? Eipä oo ensimmäinen sääntö mikä tulee voimaan niin että muutetaan yksi lause niin se vaikuttaa moneen muuhunki. Quote Link to comment
Tanhis Posted February 19, 2015 Share Posted February 19, 2015 Onkohan tuolla aineen lisäämisella haettu sitä ettei vakiokantta muokata oleellisesti esim hitsaamalla kanavan ympäristöjä niin että saataisiin kairattua oleellisesti vakiota isommat kanavat. Puhki kairaamisen korjaaminen on ainakin mun mielestä eri juttu. Quote Link to comment
mite^ Posted February 19, 2015 Share Posted February 19, 2015 Lähinnä sillä ei varmaan ole haettu mitään tähän kansi hommeliin liittyen. Säännöistä on lause "sylinterikansi vapaa" korvattu lauseella "sylinterikansi pitää olla sarjavalmisteisesta autosta pois lukien vw ilmajäähy." Joten taas kun jokin muutetaan tarvis siellä kukkahattutätien ottaa huomioon muut maininnnat. Näin ollen tulee toistasataa laittomia sylinterikansia. Quote Link to comment
TfP-Motors Posted April 17, 2015 Share Posted April 17, 2015 Kisat alkaa huomenna, auto varmaan jo valmis? Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.