Jump to content

Aloittelijan hölmöt kysymykset


Guest Skipi_

Recommended Posts

Ja siihen pääsee varmaan käsiksi kuskin etupyörän irrottamalla?

Kyllä. Jarruvalojen kytkin toimii jarrupaineella. Tuon näköinen pötikkä kiinni jarrupääsylinterissä http://www.aircooled.fi/tuote/3101/jarruvalon-kytkin-2napainen-t12-1laatu

Kannattaa varata uusi kytkin valmiiksi ennenkuin ottaa vanhan pois. Sieltä valuu jarrunestettä, mutta ei mitään hulvantonta määrää. Minulta ainakin vaihto onnistui niin, ettei järjestelmää tarvinnut ilmata.

Viallisuuden voi varmistaa yhdistämällä kytkimeen tulevat johdot ja laittamassa virta-avaimesta virran päälle, silloin pitäisi jarruvalot palaa. Jos ei pala, vikaa täytyy etsiä muualta.

Link to comment
Guest AnttiRN

Kiitoksia vastauksista. Valot tuli kuntoon ja samassa rytäkässä töötti ja nokkapellin lukitus.

 

Sitten seuraavaan... oisko fiksua vaihtaa tuo sytytys kärjettömään? Jos sen vaihtaa niin mitä kaikkea pitää hankkia ja kykeneekö tämmönen aloittelija moiseen?

 

Ja lisää murheita. Tuli tuossa huomattua, että ei taida laturi oikeen pelittää. Sen vaihtoon olikin kovasti ohjeita tuolla, mutta kumpi sinne sitten pitäisi laittaa tilalle, vaihto- vai tasavirtalaturi? Mitä eroa niillä käytännössä on? Ja mistä kannattaa yleismittarilla lähteä mittaamaan ja todeta, ettei se tosiaan lataa, ettei vika sitten ole jossain muualla.

Edited by AnttiRN
Link to comment

Nykyisten kärkien laatua kun tässä yhdet jos toisetkin kärjet testannut niin kärjetön on aika fiksu sijoitus varsinkin jos ei itse osaa/jaksa säädellä kärkiväliä ja sytytystä vähän väliä. Ja taitaa teknisesti kykenemättömältäkin onnistua kunhan vähän osaa ohjeita lukea.

Oma vinkki näihin kärjettömiin on se että pitää autossa sellaiset työkalut ja varaosat mukana että auton saa tienpäällä tarpeen vaatiessa palautettua kärjelliseksi jos kärjetön lakkaa syystä tai toisesta toimimasta.

 

Latauksen testaus aloitetaan yleensä aina mittaamalla akulta jännite ensin auto sammuksissa ja sitten käynnissä. Jos jännite nouse näiden kanhen mittauksen välillä yli volttia niin latauksessa häikkää.

 

Seuraavaksi kannattaa tarkistaa onko hiilet loppu laturista.

 

Sitten loppu kannattaa googlailla tai palstailla miten paikannat vian laturiin tai säätimeen.

 

Vaihtovirtalaturi on paras vaihtoehto mutta jos sulla on nyt tasavirta niin sun tarvitsee vaihtaa myös laturin jalka.

Link to comment

Riippuu aikapaljon siittä mitä sinulla siellä nyt on paikalla. Varaosamyyjät osaa auttaa aikahyvin jos ensiksi kerrot mikä laturi sulla tällähetkellä on paikallaan. Tämän näkee ihan valokuvastakin mitä tarvitset jos laitat koneestasi kuvan.

Link to comment

Tietääkös kukaan, kuinka pitkästi pystyy ajelemaan ilman laturia, pelkällä akun virralla? Ja totta kai ilman mitään sähköhärpäkkeitä. Autona ois varhaispallis kuplan 1600 koneella. Kuukausi sitten vaihdoin laturin hiilet, mutta taas vaihtovirtalaturi oikuttelee. Näyttäis olevan staattori niin kulunut ettei tahdo ladata koko aikaa. Ja tosiaan huomenna pitäis lähteä ajelemaan yli pari sataa kilsaa. Ajatuksena ois ladata akku täyteen seinästä ja otaa vielä varalta toinen täysi akku mukaan.

Link to comment

Ajoin kerran 70-luvun fiatilla 100 km ilman latausta valot päällä. Loppumatkasta oli valot ihan keltaset ja rupes jo hiukan pätkimään käyntiä, mutta pääsin kotiin. Jos ilman valoja kehtaa ajella, niin pääsee varmaan pidemmälle.

Link to comment

Onko sytytyspuolalla eroavaisuuksia kärjellisessä / kärjettömässä? Tuli haettua yleismallin puola vanhan pimahdettua ja ois 009 kärjetön oottamassa asennusta, neuvottiin hommaamaan kärjettömään oma puola mutten huomannut että niitä on erilaisia?

 

E: Kyseessä siis varaosakeskuksen yleispuola veneeseen.

Edited by andi
Link to comment

Jossain luki et pitäis olla 3ohm sisäsellä vastuksella.

Mulla luki pertronixin ohjeissa että 3 tai yli jos 4 sylinterinen moottori ja oli ohjeet etuvastuksen laittamiseen kun oli eri kytkentätapa sillä moduulilla jos on etuvastus. Edited by Soukka
Link to comment

Ei sen imusarjan tiivisteen mitenkään erityisen piukassa pitäisi olla onko varma ettet yritä ottaa kannesta siivua pois kun jossain 1-r kansissa on tiivisteeltä näyttävä pykälä kanavan ympärillä. Ja juu kuuluu olla laturin jalan alla loiskelevy mieluiten vielä oikeinpäinkin että toimii.

Link to comment

Ei sen imusarjan tiivisteen mitenkään erityisen piukassa pitäisi olla onko varma ettet yritä ottaa kannesta siivua pois kun jossain 1-r kansissa on tiivisteeltä näyttävä pykälä kanavan ympärillä. Ja juu kuuluu olla laturin jalan alla loiskelevy mieluiten vielä oikeinpäinkin että toimii.

Tarkistellaan, jos näin on, tiivisterengasta ei varmaankaan tarvitse?

Link to comment

Kyllä se 1-reikäkannen imusarjantiiviste on usein erittäin tiukassa,mutta vaihdettava se aina on jos imusarja irrotetu.

 

Laturinjalan alle tulevan loiskepellin/paperitiivisteen käyttö riippuu moottorista,vanhemmat moottorit joissa laturinjalan alla pieni pyöreä reikä,vain paperitiiviste,uudemmat joissa isompi D:n muotoinen reikä,loiskepelti.

Link to comment

4805-1.jpg

 

Tuollainen vaihteiston kannakesarja kulkeutui käsiini.  Onko kokemuksia?  Heitänkö vesilintua vai pulttaanko autoon kiinni ?  

Tarvitseeko laatikko pudottaa alas etukannakkeen vaihtoa varten ?  

Link to comment

Jäykkiä ja halkeilevat mutta tietty jos haluaa että kaikki koneen ja laatikon värinät kantautuvat korin kautta sisälle niin voihan noita käyttää. Toinen ongelma tosiaan on halkeilu eli jos haluaa elää veitsen terällä että katkeaako lootan etukiinnike tai ei niin tosiaan miksipä ei niitä sinne laatikon tueksi laittaisi.

Link to comment

No omassa autossa tuollaiset ollu jo 18 vuotta. Meluisathan nuo kyllä on mutta oman auton riisuttuun tyyliin ei haittaa. Tuota halkeilua en ole huomannut, mutta enpä ole paljoa niitä katsellutkaan kun ei tunnu mistään periksi antavan. Täytyy varmaan jossain kohtaa ihan mielenkiinnosta tsekata.

Link to comment

No uusi tarvikepumppu on miltei samanhintainen kuin laadukas korjaussarja ja pumppu voi olla ihan paskassa kunnossa sisältään eli mun mielestä uusi olisi fiksumpi. Mut sit taas vanhassa pumpussa on yksi suuntais venttiili mitä kaikissa tarvikkeissa ei välttämättä ole.

Link to comment

No uusi tarvikepumppu on miltei samanhintainen kuin laadukas korjaussarja ja pumppu voi olla ihan paskassa kunnossa sisältään eli mun mielestä uusi olisi fiksumpi. Mut sit taas vanhassa pumpussa on yksi suuntais venttiili mitä kaikissa tarvikkeissa ei välttämättä ole.

 

Mulla ei korjaussarjalla kummentunu niin ostin uuden pumpun, käyttötangon ja bakeliitin niin alko pelaa. Oisko Bocar-merkkinen. Ihan halvimpia kinkkipumppuja ei ehkä kannata ostaa.

Kiitoksia tiedoista. itellä oli kans kutina, ettei välttämättä korj,sarjalla rupee toimii, kerralla uus pumppu.kyllä noi tarvike punput saa hyllyyn jäädä, ostetaan originellia vastaava ja muutkin rojut .:)

Link to comment
Guest ranex

tuossa yllä oli pari mielenkiintoista juttua johon lisään omat kommenttini, Lahdessa sippas laturi ja Joensuuhun oli päästävä, ilman valoja alkumatka, kun pimeni niin sitten lyhkäsillä ja parkeilla kotiin, kun sammutti talliin, niin ei minkäänlaista sähkön häiventä kulkineesta löytynny,mutta perille toi.tosin mainostavat tätä merkkiä takaikkunassa "maailma tarvitsee esikuvia"

 

sitten vw aiheinen kysymys, kun kytkimen nostaa rivakasti, kuuluu kolahdus, mitään ei silmä määräisesti katsottuna ole rikki, epäilen vahdelaatikon kumien väsymistä, kysymys kuuluukin mitkä kumit sinne kannattaa laittaa, orkkikset vai jotkut punaset, todennäköisesti yllä on just punaisista kuva.-70 T1 on kyseessä alustaltaan.

Link to comment

Jos ei ihan normeja halua laitta, niin tommosista on minulla hyvät kokemukset http://www.aircooled.fi/tuote/889/vaihdelaatikon-takakannake-hd-t123-350772

edessä oli ihan normi tyyny.

 

Jos vaihteiston kannakkeet on huonot, sen yleensä tuntee vaihdekepissä. Pitää toista kättä vaihdekepillä ja vuoroin pikkasen kiihdyttää ja moottorijarruttaa. Jos vaihteisto likkuu, niin sen kyllä tuntee. Kolahdus voi toki johtua muustakin, vaikkapa takajousituksen kuluneista kumeista tai jostain muusta väljyydestä.

Link to comment
Guest ranex

takaluukku auki ja kaveri katto että kone heiluu liikkaa noin silmämääräisesti mitattuna 5 cm, siitä epäilen noita vahdelaatikon kumityynyjä. etukannakeen väliin laitoin 5mm kumimatosta palasen, mielestäni kolahtaminen pieneni. pääsen paremmin tutkimaan kun juniori saapi projektisa nosturilta pois,niin mie hilaan tuon vekottimen sitten sinne, kun meijjän monttu on tehty kääpiöille.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...