Jump to content

kupla 72 tukehtuu


Recommended Posts

Terve. Ostin tuossa pari kuukautta sitten kuplan vm1972 1300koneella, ja nyt kun ollaan ottamassa sitä kesä käyttöön on ilmennyt sellaista vikaa, että aluksi ei käynyt tyhjäkäyntiä eikä pelannut ollenkaan. Otti kumminkin jotenkin kierroksia kaasua pumppaalla.

Noh vaihdoin: tulpat, tulpan johdot, pyöriän ja virranjakajan kannen. Kärjet näytti uuden veroisilta, joten niitä en vaihtanut.

Näitten lisäksi huomasin että virran jakajalle tuleva alipaineletku oli irti. Letku tuli kiinnitettyä ja katsottua sytytys lampulla sytytys kuntoon, ja bensa oli uutta.

Näiden korjauksien jälkeen kupla kävi tyhjänkäynnillä kuin enkeli ja lähtee hyvin käyntiin, mutta tyhjänkäyniltä kun lyö kaasun pohjaan niin kupla tuntuu tukehtuvan, kuitenkin kierroset saa kyllä nousemaan ihan tappiin asti mutta vain kaasua pumppaalla.

Sen verran olen tutkinut kaasaria, että kiihdytyspumpun "tanko" näyttää liikkuvan ja kun otin putsarin pois ja katsoin kurkkuun, niin siitä kaasarin ihan ylinmästä putkesta näytti ruiskahtavan bensaa kaasarin kurkkuun.(mutta tämähän ei ilmeisesti ole se kiihdytyspumpun suutin??) Ja tosiaan ryyppy toimii kuten pitääkin ja ei jää päälle.

 

Eli eli seuraavaksi sitten vissiin kaasari pöydälle. Löytyykö tähän räjäytyskuvia mistään? Korjaus sarja kannattaa ilmeisesti samalla tilata? (kaasari on siis aivan vakio)

Olen tässä lueskellut muiden oireita, että siitä kaasarista kannattaisi katsoa ettei kiihdytyspumpun suuttimet ole menneet tukkoon?? Kuullostaako vika samalta teidän gurujen mielestä?

 

Tuleeko muita ideoita mieleen, missä voisi vika piileä? Koneen pitäisi muuten olla perus terve (pientä päittäis välystä kampurassa)

Ei muuten kiirus ole mutta vappu cruisinkiin pitäs päästä :)

 

Jos halukkaita löytyy auttamaan kuplan ongelmassa auto sijaitsee Jyväskylässä ja minuun voi olla yhteydessä sähköpostilla karvinen66(at)gmail.com. Myös toimivaa kaasaria voi tarjota.

Edited by rausku
Link to comment

Jos se ruikkii bensaa, niin ei se ole tukossa. Kiihdytyspumppu ei ilmeisesti jaksa ruikkia tarpeeksi paljon ainetta kerralla. Sitä voi kyllä hiukan säätää, mutta todennäköisesti kiihdytypumpun kalvo väsynyt. Eli kaasari purkkuun ja uusi kalvo pumpulle. Kalvo yleensä tulee korjausarjan mukana.

  • Like 1
Link to comment

No niin nyt tuli kaasari purettua ja uskoisin  että vikakin löytyi. Eli kaasarin kohokammion kanteen tulevaan messinki venttiiliin oli juuttunut kumiletkun palanen, joka tukki kyllä suuttimen huolellisesti.

 

kupla%20kaasari.jpg

 

Toki vaihdoin kiihdtys pumpun kalvon ja vanha olikin aika kova. Nyt täytyy vain pitää peukkuja että huomenna kupla pelaa kuin unelma kun saan kaasarin paikalleen :) 

Link to comment

Eipä lähtenyt kuntoon kaasarin putsauksella ja kiihdytyspumpun kalvon vaihdolla. Eli edelleen tyhjänkäynti pelaa mutta tyhjänkäynniltä kun laittaa kaasun pohjaan niin auto vaan rötää. Kaasua pumppaamalla saa kyllä hyvin kierroksia. bensapumppukin tuli testattua ja hyvin ruikkii sekin. 

Voisiko kohon neste pinta vaikuttaa tähän? Tai voisiko tässä olla jotenkin liian pieni suutin?

Link to comment

Mielessä kun oli sellainen että jos ventiili ei toimi voi olla niin että moottori ei kyykkääkkään bensan puutteeseen vaan liikaan bensaan. Varsinkin kun mainitsit että bensaa tulee ekasta putkesta joka kaasarissa on ettei kyse ole kohokammion huohotusputkesta josta tulviva kaasari lykkää bensaa kurkkuun.

Link to comment

Jaksaako auto liikkua, silloin kun kierrokset saa ylös, vai ottaako se kierroksia pelkästään paikallaan seistessä?

 

Tuosta nuolen osoittamasta putkesta, jonka nokka on alaspäin, sitä bensaa pitäisi kaasua painettaessa tulla. Bensaa pitäisi tulla ruokalusikallinen. Jos vaan vähän ruikkii, niin sitten voi olla kanavassa tukosta tai vivustossa väljyyttä.

 

Toimiiko virranjakajan alipainesäätö? eli kasvaako sytytysennakko kaasua painettaessa? Voisi myös kokeilla laittaa sytykseen lisää perusennakkoa ja katsoa vaikuttaako se mitenkään.

post-773-0-73598100-1429519905_thumb.png

Link to comment

Toimiiko virranjakajan alipainesäätö? eli kasvaako sytytysennakko kaasua painettaessa? Voisi myös kokeilla laittaa sytykseen lisää perusennakkoa ja katsoa vaikuttaako se mitenkään.

Eikö voisi olla niinkin päin että menee sytytys hetkellisesti liian aikaiselle? Aattelin että kun tuon alipaineletkun mainittiin olevan irti niin ehkä se onkin jonkun fiksun tarkoituksella tekemä "korjaus".

 

Semmonen muistikuva on että jos ajaessa kaasunpainallus aiheuttaa "rötäämistä" niin sytytys on myöhäisellä, jos tulee "naama tuulilasiin" -tyyppinen nykäisy niin silloin on aikaisella (molemmat ilmiöt voi tietennii tulla myös bensapuolen viasta).

Link to comment

Eikö voisi olla niinkin päin että menee sytytys hetkellisesti liian aikaiselle? Aattelin että kun tuon alipaineletkun mainittiin olevan irti niin ehkä se onkin jonkun fiksun tarkoituksella tekemä "korjaus".

 

Semmonen muistikuva on että jos ajaessa kaasunpainallus aiheuttaa "rötäämistä" niin sytytys on myöhäisellä, jos tulee "naama tuulilasiin" -tyyppinen nykäisy niin silloin on aikaisella (molemmat ilmiöt voi tietennii tulla myös bensapuolen viasta).

sytytyksen alipaine säätö toimii ja syttyä on käännelty kaikkiin mahdollisiin asentoihin ei vaikutusta vikaan.

Tänään tuli otettua kaasari vielä kerran poies ja putsattua paineilmalla vielä kertaalleen joka rööri. Samotenkun tuli vaihdettua ne katkojan kärjetkin

semmoinen huomio tuli tehtyä että kylmällä koneella ryyppy päällä kone toimii paremmin.

Kokeilen huomenna vielä sähköisellä bensapumpulla että alkaisiko toimimaan.

Tuli tässä nyt mieleen että auttaisiko suuttimen vaihto isompaan kerran ryyppy päällä pelaa paremmin. Osaako joku sanoa lonkalta minkäkokoinen suutin on vakio solex 31 pict 3:sessa

tosiaan autolla pystyy ajamaan mutta melko nykivää menoa on.

Edited by rausku
Link to comment

http://www.ruddies-berlin.de/solexPICT.htmTuossa kuvia ja tietoja.Pulldow-kalvon rikkoutuminen eli 39 aiheuttaa myös huonoa käyntiä. Ultraäänipesua suosittelen aluksi.Sitten kaasutin perussäätöihin, ohjeet haulla.Imusarjan kumitiivisteen rikkinäisyys huonontaa myös käyntiä.Jollain tulenaralla sprayllä  voi imuvuodot tarkistaa.Kiihdytyspumpulle on myös tuottovaatimus kennenplatteissa, voi mitata mittalasillakin.

Link to comment

Täytyypäs huomenna vaihtaa vielä tuo kalvo osa, kuvittelin sen olevan vain ryyppyyn liittyvä osanen.

 

Jos ei nyt lähde pelaamaan bensapumppu kokeilulla ja tuolla kalvon vaihdolla niin mitä seuraavaksi? uusi kaasari? kannattaako ostaa alkuperäinen vai joku muu, mikä?

Link to comment

ei ollut bensapumpussa tämä vika, niinkuin aattelinkin.

Tänään tuli laitettua uusi kaasari itse kerkesin jo hurrata et vika korjaantui tällä, mutta kun kone lämpesi ja ryyppy lähti pois, niin vieläkin pientä rötäämistä löytyy kun lyö kaasun pohjaan tosin huomattavasti paremmin tuntui toimivan, ei enään meinaa sammua kun laittaa kaasun pohjaan.

 

Eli kun ryypyn läppä on hiukan kiinni kone toimii niin kuin pitääkin eli ottaa kierrokset tappiin asti ilman rötäämistä.

Itselle ei tule mieleen muukuin että pääsuutin on liian pieni. Vanhassa kaasarissa oli 130 suutin, minkähän kokoisella lähtisi kokeilemaan ? 140 -150?

 

tosiaan puola ja kondensaattori on vielä vaihtamatta, mutta ei taida ne aiheuttaa tälläistä vikaa ?

Link to comment

Sääditkös tuota kiihdytyspumppua ? Mulla yhdessä harrastekikottimessa käytin kolme eri kaasaria ja lopulta kahdesta tehdaskorjatusta jouduin rakentamaan yhden minkä sain toimimaan kohtuullisesti. Kiihdytyspumppu ei yksinkertaisesti töötännyt vain tarpeeksi bensaa kehiin, kun kaasun latasi pohjaan. Pikkuisen käsiryyppyä kun tarjosi, niin pelasi ilman ongelmia. 

Link to comment

Sääditkös tuota kiihdytyspumppua ? Mulla yhdessä harrastekikottimessa käytin kolme eri kaasaria ja lopulta kahdesta tehdaskorjatusta jouduin rakentamaan yhden minkä sain toimimaan kohtuullisesti. Kiihdytyspumppu ei yksinkertaisesti töötännyt vain tarpeeksi bensaa kehiin, kun kaasun latasi pohjaan. Pikkuisen käsiryyppyä kun tarjosi, niin pelasi ilman ongelmia.

En säätänyt täytyypäs huomenna koettaa ruuvata sitä vielä isonmalleen.

Rupeaa tosiaan vähän ideat loppumaan tämän kanssa jos ei tällä uudella kaasarillakaan toimimaan.

Onko seuraavaksi tilattava manaaja paikalle?

Link to comment

Tuli tässä nyt mieleen että eihän vika olisi kuitenkin sytytys puolella ? Kun että menis juurikin, kuin multanen sanoi että sytytys menisi liian aikaselleen ? Kun ajaminen on aika hankalaa tällä kun pienillä kierroksilla rötää ja meinaa hyytyä.

Eli jos otan jakajan alipaineletkun irti ja käännän jakajaa myöhäisemmälle eli ulkomuistista vastapäiväänkö ?

Jos vika löytyykin jakajasta niin onko kokemusta tuosta aircooled.fi myymästä kärjettömästä jakajasta 009 käykö se ees tähän?

Edited by rausku
Link to comment

No nyt kun tuli sytytys puheeksi aloin katsomaan kuplan sytytys johtoja, niin nehän menee ihan miten sattuu, jos vertaa oikeaan kuvaan miten ne pitäisi mennä. Tässä kuva minun kuplan johdoista: kuplan%20sytytys.png

Eli onko nyt jakaja 90 astetta pielessä? Enhän minä tulpan johtoja vaihtaessa miettinytkään että ne voisin mennä väärin :D kopion vain vanhasta.

Kokeilin laittaa johdot oikeaan järjestykseen mutta auto ei lähtenyt käyntiin, tosin en säätänyt jakajaa kun ei ollut työkaluja.

Johan tämä meinaa käydä mielenkiintoiseksi entisen omistajan toimesta :D

Link to comment

Kyllä ne johdot oli varmaan alunperin oikein. Todennäköisesti virranjakajan käyttöakseli on "väärässä" asennossa. Siitä ei sinänsä ole mitään haittaa. Käyyttöakseli on jakajan alla ja oikea ajoitus määräytyy sen mukaan mihin asentoon se on sinne laitettu.

Link to comment

Väännä hihniksen merkki lohkon sauman kohdalle niin pyörijän pitäisi olla ykköspytyn johdon kohdalla tai vaihtoehtoisesti 180Astetta toiseen suuntaan. Voit myös ottaa tulpan pois ja tarkistaa että ykköspytty on ylhäällä jolloin se pyörijä ainakin pitäisi osoittaa ykköseen.

Link to comment

Eipä ollut vaikutusta edelleenkään vikaan ottiko jakajasta alipaineen pois tai vaikka käänti jakajaa mihin tahansa asentoo. Eli tuskin se vika on sytty puolella.

Voisiko venttiilien säädöt vaikuttaa vikaan ? huomenna pääsee katsomaan venttiilit.

Entä voisiko kansi olla halki ja tehdä tälläistä ?

Edited by rausku
Link to comment

Eli ota vaikka kaasari irti ja kansi irti että näet ettei bensa pääse loppumaan kohokammiosta. Väännä kymmenen kertaa kaasu pohjaan ja takasin niin että kiihdytyspumpun tuotto menee mittalasiin (apteekista sopiva ~10€). Jaa tulos kymmenellä niin saat yhden ruikkauksen tuoton.

Link to comment
  • 3 weeks later...

no niin kerkes töiltä vähän tutkimaan kuplaa, ei auttanut kiihdytyspumpun säätö. Sen verran tullut ajeltua enenmän ja tutkailtua vikaa, niin vika esiintyy eniten kun vaihtaa esim 2 vaihteelle ja painaa kaasun puoleen väliin niin sillon alkaa pöpötys ja kun painaa siitä kaasun pohjaan niin auto alkaa toimimaan normaalisti, ottaa kierroksia ja rötääminen loppuu. Ihan kun se kävis kolmella silloin? Voisko puola aiheittaa tälläistä? Tai jakaja?

Link to comment

Magneettiventtiili voi oireilla tuolla lailla, jakajakin voi olla osittain jumissa esim ennakon vetolevy takkuilee tai alipainekello vuotaa.

Mikä magneetti venttiili? Alipainesäädin ainakin ilmeisesti toimii, kun ajoituslampulla sitä katsoin, ja imemällä kokeilin sitä.

Onko tälle virran jakajalle olemassa mitää elvytyskeinoa vai onko fiksumpi ostaa uusi jakaja? sitten edelleen sitä että mikä jakaja kannattaa hommata vakio vai tuo aircooled:in myymä 99e kärjetön jakaja, kumpaa suosittelette?

Link to comment

Tarkoitettiinkohan tuolla magneettiventtiilillä tuota kuvassa olevaa cutoff valvea numero 16 ? 

 

Mulla on hyllyssä yksi vanha alipaine jakaja, vanha paska mutta käyttökuntoinen, sillä saat kyllä testata jos arveluttaa johtuuko ongelma jakajasta. Laita privaa, niin saat tarkemmat koordinaatit. 

 

Yksi varmasti toimiva Boschin puolakin on hyllyssä eli senkin mahdollisuus voidaan kyllä eliminoida pois.

Edited by KimmoH
Link to comment

Solex 31 pict-3 kaasuttimella pitää olla parina alipaine-ja keskipako ennakkosäätöinen virranjakaja, ei riitä alipainen pelkkään alipainejakajan ennakon muodostamiseen.

Link to comment

Solex 31 pict-3 kaasuttimella pitää olla parina alipaine-ja keskipako ennakkosäätöinen virranjakaja, ei riitä alipainen pelkkään alipainejakajan ennakon muodostamiseen.

 

 Onko pelkällä alipaineella varustettujakin jakajia olemassa ? Itse olen kuvitellut, että kaikissa on aina keskipako ja sitten mahdollisesti vielä alipaine kaverina. Tai ainakin näin on kaikissa näkemissäni jakajissa ollut.

 

Toimikos tämä tapaus edelleen pikkuisella ryypytyksellä ilman puutumista ? Jos toimii, niin itse äänestäisin edelleen bensan vähyyttä tietyssä kohtaa. 

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...