rausku Posted April 13, 2015 Share Posted April 13, 2015 (edited) Terve. Ostin tuossa pari kuukautta sitten kuplan vm1972 1300koneella, ja nyt kun ollaan ottamassa sitä kesä käyttöön on ilmennyt sellaista vikaa, että aluksi ei käynyt tyhjäkäyntiä eikä pelannut ollenkaan. Otti kumminkin jotenkin kierroksia kaasua pumppaalla. Noh vaihdoin: tulpat, tulpan johdot, pyöriän ja virranjakajan kannen. Kärjet näytti uuden veroisilta, joten niitä en vaihtanut. Näitten lisäksi huomasin että virran jakajalle tuleva alipaineletku oli irti. Letku tuli kiinnitettyä ja katsottua sytytys lampulla sytytys kuntoon, ja bensa oli uutta. Näiden korjauksien jälkeen kupla kävi tyhjänkäynnillä kuin enkeli ja lähtee hyvin käyntiin, mutta tyhjänkäyniltä kun lyö kaasun pohjaan niin kupla tuntuu tukehtuvan, kuitenkin kierroset saa kyllä nousemaan ihan tappiin asti mutta vain kaasua pumppaalla. Sen verran olen tutkinut kaasaria, että kiihdytyspumpun "tanko" näyttää liikkuvan ja kun otin putsarin pois ja katsoin kurkkuun, niin siitä kaasarin ihan ylinmästä putkesta näytti ruiskahtavan bensaa kaasarin kurkkuun.(mutta tämähän ei ilmeisesti ole se kiihdytyspumpun suutin??) Ja tosiaan ryyppy toimii kuten pitääkin ja ei jää päälle. Eli eli seuraavaksi sitten vissiin kaasari pöydälle. Löytyykö tähän räjäytyskuvia mistään? Korjaus sarja kannattaa ilmeisesti samalla tilata? (kaasari on siis aivan vakio) Olen tässä lueskellut muiden oireita, että siitä kaasarista kannattaisi katsoa ettei kiihdytyspumpun suuttimet ole menneet tukkoon?? Kuullostaako vika samalta teidän gurujen mielestä? Tuleeko muita ideoita mieleen, missä voisi vika piileä? Koneen pitäisi muuten olla perus terve (pientä päittäis välystä kampurassa) Ei muuten kiirus ole mutta vappu cruisinkiin pitäs päästä :) Jos halukkaita löytyy auttamaan kuplan ongelmassa auto sijaitsee Jyväskylässä ja minuun voi olla yhteydessä sähköpostilla karvinen66(at)gmail.com. Myös toimivaa kaasaria voi tarjota. Edited April 13, 2015 by rausku Quote Link to comment
x-pj Posted April 13, 2015 Share Posted April 13, 2015 Jos se ruikkii bensaa, niin ei se ole tukossa. Kiihdytyspumppu ei ilmeisesti jaksa ruikkia tarpeeksi paljon ainetta kerralla. Sitä voi kyllä hiukan säätää, mutta todennäköisesti kiihdytypumpun kalvo väsynyt. Eli kaasari purkkuun ja uusi kalvo pumpulle. Kalvo yleensä tulee korjausarjan mukana. 1 Quote Link to comment
rausku Posted April 14, 2015 Author Share Posted April 14, 2015 Kaasarin korjaus sarja tilattu, täytyy ottaa kaasari syyniin kun se tulee. Osaako joku sanoa voisiko vika olla jossain muualla kuin kaasarissa? Esim bensapumpussa? Voisiko ilmavuoto tulla kysymykseen? Quote Link to comment
KimmoH Posted April 15, 2015 Share Posted April 15, 2015 Oireiden perusteella kuulostaisi ihan kaasari ongelmalta. Kiihdytyspumppu kuntoon, niin luulisi tokenevan. Korjaussarjan mukana tulee mitä todennäköisemmin räjäytyskuva minkä avulla pärjää pitkälle. Quote Link to comment
rausku Posted April 17, 2015 Author Share Posted April 17, 2015 No niin nyt tuli kaasari purettua ja uskoisin että vikakin löytyi. Eli kaasarin kohokammion kanteen tulevaan messinki venttiiliin oli juuttunut kumiletkun palanen, joka tukki kyllä suuttimen huolellisesti. Toki vaihdoin kiihdtys pumpun kalvon ja vanha olikin aika kova. Nyt täytyy vain pitää peukkuja että huomenna kupla pelaa kuin unelma kun saan kaasarin paikalleen :) Quote Link to comment
rausku Posted April 19, 2015 Author Share Posted April 19, 2015 Eipä lähtenyt kuntoon kaasarin putsauksella ja kiihdytyspumpun kalvon vaihdolla. Eli edelleen tyhjänkäynti pelaa mutta tyhjänkäynniltä kun laittaa kaasun pohjaan niin auto vaan rötää. Kaasua pumppaamalla saa kyllä hyvin kierroksia. bensapumppukin tuli testattua ja hyvin ruikkii sekin. Voisiko kohon neste pinta vaikuttaa tähän? Tai voisiko tässä olla jotenkin liian pieni suutin? Quote Link to comment
Tanhis Posted April 20, 2015 Share Posted April 20, 2015 Vaihdoitko tuon ympyröimäsi ventiilin uuteen? Quote Link to comment
rausku Posted April 20, 2015 Author Share Posted April 20, 2015 Vaihdoitko tuon ympyröimäsi ventiilin uuteen? en vaihtanut, kun se näytti silmämääräisesti pienenmälle. Quote Link to comment
Tanhis Posted April 20, 2015 Share Posted April 20, 2015 Mielessä kun oli sellainen että jos ventiili ei toimi voi olla niin että moottori ei kyykkääkkään bensan puutteeseen vaan liikaan bensaan. Varsinkin kun mainitsit että bensaa tulee ekasta putkesta joka kaasarissa on ettei kyse ole kohokammion huohotusputkesta josta tulviva kaasari lykkää bensaa kurkkuun. Quote Link to comment
x-pj Posted April 20, 2015 Share Posted April 20, 2015 Jaksaako auto liikkua, silloin kun kierrokset saa ylös, vai ottaako se kierroksia pelkästään paikallaan seistessä? Tuosta nuolen osoittamasta putkesta, jonka nokka on alaspäin, sitä bensaa pitäisi kaasua painettaessa tulla. Bensaa pitäisi tulla ruokalusikallinen. Jos vaan vähän ruikkii, niin sitten voi olla kanavassa tukosta tai vivustossa väljyyttä. Toimiiko virranjakajan alipainesäätö? eli kasvaako sytytysennakko kaasua painettaessa? Voisi myös kokeilla laittaa sytykseen lisää perusennakkoa ja katsoa vaikuttaako se mitenkään. Quote Link to comment
multanen Posted April 20, 2015 Share Posted April 20, 2015 Toimiiko virranjakajan alipainesäätö? eli kasvaako sytytysennakko kaasua painettaessa? Voisi myös kokeilla laittaa sytykseen lisää perusennakkoa ja katsoa vaikuttaako se mitenkään. Eikö voisi olla niinkin päin että menee sytytys hetkellisesti liian aikaiselle? Aattelin että kun tuon alipaineletkun mainittiin olevan irti niin ehkä se onkin jonkun fiksun tarkoituksella tekemä "korjaus". Semmonen muistikuva on että jos ajaessa kaasunpainallus aiheuttaa "rötäämistä" niin sytytys on myöhäisellä, jos tulee "naama tuulilasiin" -tyyppinen nykäisy niin silloin on aikaisella (molemmat ilmiöt voi tietennii tulla myös bensapuolen viasta). Quote Link to comment
rausku Posted April 20, 2015 Author Share Posted April 20, 2015 (edited) Eikö voisi olla niinkin päin että menee sytytys hetkellisesti liian aikaiselle? Aattelin että kun tuon alipaineletkun mainittiin olevan irti niin ehkä se onkin jonkun fiksun tarkoituksella tekemä "korjaus". Semmonen muistikuva on että jos ajaessa kaasunpainallus aiheuttaa "rötäämistä" niin sytytys on myöhäisellä, jos tulee "naama tuulilasiin" -tyyppinen nykäisy niin silloin on aikaisella (molemmat ilmiöt voi tietennii tulla myös bensapuolen viasta). sytytyksen alipaine säätö toimii ja syttyä on käännelty kaikkiin mahdollisiin asentoihin ei vaikutusta vikaan. Tänään tuli otettua kaasari vielä kerran poies ja putsattua paineilmalla vielä kertaalleen joka rööri. Samotenkun tuli vaihdettua ne katkojan kärjetkin semmoinen huomio tuli tehtyä että kylmällä koneella ryyppy päällä kone toimii paremmin. Kokeilen huomenna vielä sähköisellä bensapumpulla että alkaisiko toimimaan. Tuli tässä nyt mieleen että auttaisiko suuttimen vaihto isompaan kerran ryyppy päällä pelaa paremmin. Osaako joku sanoa lonkalta minkäkokoinen suutin on vakio solex 31 pict 3:sessa tosiaan autolla pystyy ajamaan mutta melko nykivää menoa on. Edited April 20, 2015 by rausku Quote Link to comment
Tanhis Posted April 20, 2015 Share Posted April 20, 2015 Suuttimen vaihto ei vikaa ainakaan paranna se voi auttaa muuta alkuperäinen vika jää kukkumaan. Quote Link to comment
hpa Posted April 20, 2015 Share Posted April 20, 2015 http://www.ruddies-berlin.de/solexPICT.htmTuossa kuvia ja tietoja.Pulldow-kalvon rikkoutuminen eli 39 aiheuttaa myös huonoa käyntiä. Ultraäänipesua suosittelen aluksi.Sitten kaasutin perussäätöihin, ohjeet haulla.Imusarjan kumitiivisteen rikkinäisyys huonontaa myös käyntiä.Jollain tulenaralla sprayllä voi imuvuodot tarkistaa.Kiihdytyspumpulle on myös tuottovaatimus kennenplatteissa, voi mitata mittalasillakin. Quote Link to comment
rausku Posted April 20, 2015 Author Share Posted April 20, 2015 Täytyypäs huomenna vaihtaa vielä tuo kalvo osa, kuvittelin sen olevan vain ryyppyyn liittyvä osanen. Jos ei nyt lähde pelaamaan bensapumppu kokeilulla ja tuolla kalvon vaihdolla niin mitä seuraavaksi? uusi kaasari? kannattaako ostaa alkuperäinen vai joku muu, mikä? Quote Link to comment
rausku Posted April 22, 2015 Author Share Posted April 22, 2015 ei ollut bensapumpussa tämä vika, niinkuin aattelinkin. Tänään tuli laitettua uusi kaasari itse kerkesin jo hurrata et vika korjaantui tällä, mutta kun kone lämpesi ja ryyppy lähti pois, niin vieläkin pientä rötäämistä löytyy kun lyö kaasun pohjaan tosin huomattavasti paremmin tuntui toimivan, ei enään meinaa sammua kun laittaa kaasun pohjaan. Eli kun ryypyn läppä on hiukan kiinni kone toimii niin kuin pitääkin eli ottaa kierrokset tappiin asti ilman rötäämistä. Itselle ei tule mieleen muukuin että pääsuutin on liian pieni. Vanhassa kaasarissa oli 130 suutin, minkähän kokoisella lähtisi kokeilemaan ? 140 -150? tosiaan puola ja kondensaattori on vielä vaihtamatta, mutta ei taida ne aiheuttaa tälläistä vikaa ? Quote Link to comment
x-pj Posted April 22, 2015 Share Posted April 22, 2015 Onko ilmavuodon mahdollisuus poissuljettu? Imusarjan kumitiivisteen rikkinäisyys huonontaa myös käyntiä.Jollain tulenaralla sprayllä voi imuvuodot tarkistaa. Quote Link to comment
rausku Posted April 22, 2015 Author Share Posted April 22, 2015 Kyllä on jarrukliineriä kylvetty koneeseen mutta ei vaikutusta kierroksiin. tosin vähän huonosti meinaa päästä käsiksi noihin imusarjoihin. Pääseekös alakautta paremmin suihkimaan? Quote Link to comment
KimmoH Posted April 22, 2015 Share Posted April 22, 2015 Sääditkös tuota kiihdytyspumppua ? Mulla yhdessä harrastekikottimessa käytin kolme eri kaasaria ja lopulta kahdesta tehdaskorjatusta jouduin rakentamaan yhden minkä sain toimimaan kohtuullisesti. Kiihdytyspumppu ei yksinkertaisesti töötännyt vain tarpeeksi bensaa kehiin, kun kaasun latasi pohjaan. Pikkuisen käsiryyppyä kun tarjosi, niin pelasi ilman ongelmia. Quote Link to comment
rausku Posted April 22, 2015 Author Share Posted April 22, 2015 Sääditkös tuota kiihdytyspumppua ? Mulla yhdessä harrastekikottimessa käytin kolme eri kaasaria ja lopulta kahdesta tehdaskorjatusta jouduin rakentamaan yhden minkä sain toimimaan kohtuullisesti. Kiihdytyspumppu ei yksinkertaisesti töötännyt vain tarpeeksi bensaa kehiin, kun kaasun latasi pohjaan. Pikkuisen käsiryyppyä kun tarjosi, niin pelasi ilman ongelmia. En säätänyt täytyypäs huomenna koettaa ruuvata sitä vielä isonmalleen. Rupeaa tosiaan vähän ideat loppumaan tämän kanssa jos ei tällä uudella kaasarillakaan toimimaan. Onko seuraavaksi tilattava manaaja paikalle? Quote Link to comment
rausku Posted April 24, 2015 Author Share Posted April 24, 2015 (edited) Tuli tässä nyt mieleen että eihän vika olisi kuitenkin sytytys puolella ? Kun että menis juurikin, kuin multanen sanoi että sytytys menisi liian aikaselleen ? Kun ajaminen on aika hankalaa tällä kun pienillä kierroksilla rötää ja meinaa hyytyä. Eli jos otan jakajan alipaineletkun irti ja käännän jakajaa myöhäisemmälle eli ulkomuistista vastapäiväänkö ? Jos vika löytyykin jakajasta niin onko kokemusta tuosta aircooled.fi myymästä kärjettömästä jakajasta 009 käykö se ees tähän? Edited April 25, 2015 by rausku Quote Link to comment
rausku Posted April 25, 2015 Author Share Posted April 25, 2015 No nyt kun tuli sytytys puheeksi aloin katsomaan kuplan sytytys johtoja, niin nehän menee ihan miten sattuu, jos vertaa oikeaan kuvaan miten ne pitäisi mennä. Tässä kuva minun kuplan johdoista: Eli onko nyt jakaja 90 astetta pielessä? Enhän minä tulpan johtoja vaihtaessa miettinytkään että ne voisin mennä väärin :D kopion vain vanhasta. Kokeilin laittaa johdot oikeaan järjestykseen mutta auto ei lähtenyt käyntiin, tosin en säätänyt jakajaa kun ei ollut työkaluja. Johan tämä meinaa käydä mielenkiintoiseksi entisen omistajan toimesta :D Quote Link to comment
x-pj Posted April 25, 2015 Share Posted April 25, 2015 Kyllä ne johdot oli varmaan alunperin oikein. Todennäköisesti virranjakajan käyttöakseli on "väärässä" asennossa. Siitä ei sinänsä ole mitään haittaa. Käyyttöakseli on jakajan alla ja oikea ajoitus määräytyy sen mukaan mihin asentoon se on sinne laitettu. Quote Link to comment
Tanhis Posted April 26, 2015 Share Posted April 26, 2015 Väännä hihniksen merkki lohkon sauman kohdalle niin pyörijän pitäisi olla ykköspytyn johdon kohdalla tai vaihtoehtoisesti 180Astetta toiseen suuntaan. Voit myös ottaa tulpan pois ja tarkistaa että ykköspytty on ylhäällä jolloin se pyörijä ainakin pitäisi osoittaa ykköseen. Quote Link to comment
Tutkija Posted April 26, 2015 Share Posted April 26, 2015 Ota myös venttiilikoppa pois ja tarkista onko ykkös-sylinterin venttiilien ja keinuvipujen välillä välykset molemmissa venttiileissä. Silloin on sytytyshetki ykkösessä. Quote Link to comment
rausku Posted April 28, 2015 Author Share Posted April 28, 2015 (edited) Eipä ollut vaikutusta edelleenkään vikaan ottiko jakajasta alipaineen pois tai vaikka käänti jakajaa mihin tahansa asentoo. Eli tuskin se vika on sytty puolella. Voisiko venttiilien säädöt vaikuttaa vikaan ? huomenna pääsee katsomaan venttiilit. Entä voisiko kansi olla halki ja tehdä tälläistä ? Edited April 28, 2015 by rausku Quote Link to comment
KimmoH Posted April 28, 2015 Share Posted April 28, 2015 (edited) Sääditkö vieläkään sitä kiihdytyspumppua :) Tuon kaasarin pitäisi ruutata 1.45ml - 1.75ml polkaisulla, jos nyt oikean kaasarit manuskoja lueskelin. Edited April 28, 2015 by KimmoH Quote Link to comment
Tanhis Posted April 29, 2015 Share Posted April 29, 2015 Eli ota vaikka kaasari irti ja kansi irti että näet ettei bensa pääse loppumaan kohokammiosta. Väännä kymmenen kertaa kaasu pohjaan ja takasin niin että kiihdytyspumpun tuotto menee mittalasiin (apteekista sopiva ~10€). Jaa tulos kymmenellä niin saat yhden ruikkauksen tuoton. Quote Link to comment
rausku Posted May 18, 2015 Author Share Posted May 18, 2015 no niin kerkes töiltä vähän tutkimaan kuplaa, ei auttanut kiihdytyspumpun säätö. Sen verran tullut ajeltua enenmän ja tutkailtua vikaa, niin vika esiintyy eniten kun vaihtaa esim 2 vaihteelle ja painaa kaasun puoleen väliin niin sillon alkaa pöpötys ja kun painaa siitä kaasun pohjaan niin auto alkaa toimimaan normaalisti, ottaa kierroksia ja rötääminen loppuu. Ihan kun se kävis kolmella silloin? Voisko puola aiheittaa tälläistä? Tai jakaja? Quote Link to comment
hpa Posted May 19, 2015 Share Posted May 19, 2015 Magneettiventtiili voi oireilla tuolla lailla, jakajakin voi olla osittain jumissa esim ennakon vetolevy takkuilee tai alipainekello vuotaa. Quote Link to comment
rausku Posted May 19, 2015 Author Share Posted May 19, 2015 Magneettiventtiili voi oireilla tuolla lailla, jakajakin voi olla osittain jumissa esim ennakon vetolevy takkuilee tai alipainekello vuotaa. Mikä magneetti venttiili? Alipainesäädin ainakin ilmeisesti toimii, kun ajoituslampulla sitä katsoin, ja imemällä kokeilin sitä. Onko tälle virran jakajalle olemassa mitää elvytyskeinoa vai onko fiksumpi ostaa uusi jakaja? sitten edelleen sitä että mikä jakaja kannattaa hommata vakio vai tuo aircooled:in myymä 99e kärjetön jakaja, kumpaa suosittelette? Quote Link to comment
KimmoH Posted May 19, 2015 Share Posted May 19, 2015 (edited) Tarkoitettiinkohan tuolla magneettiventtiilillä tuota kuvassa olevaa cutoff valvea numero 16 ? Mulla on hyllyssä yksi vanha alipaine jakaja, vanha paska mutta käyttökuntoinen, sillä saat kyllä testata jos arveluttaa johtuuko ongelma jakajasta. Laita privaa, niin saat tarkemmat koordinaatit. Yksi varmasti toimiva Boschin puolakin on hyllyssä eli senkin mahdollisuus voidaan kyllä eliminoida pois. Edited May 19, 2015 by KimmoH Quote Link to comment
hpa Posted May 20, 2015 Share Posted May 20, 2015 Solex 31 pict-3 kaasuttimella pitää olla parina alipaine-ja keskipako ennakkosäätöinen virranjakaja, ei riitä alipainen pelkkään alipainejakajan ennakon muodostamiseen. Quote Link to comment
KimmoH Posted May 20, 2015 Share Posted May 20, 2015 Solex 31 pict-3 kaasuttimella pitää olla parina alipaine-ja keskipako ennakkosäätöinen virranjakaja, ei riitä alipainen pelkkään alipainejakajan ennakon muodostamiseen. Onko pelkällä alipaineella varustettujakin jakajia olemassa ? Itse olen kuvitellut, että kaikissa on aina keskipako ja sitten mahdollisesti vielä alipaine kaverina. Tai ainakin näin on kaikissa näkemissäni jakajissa ollut. Toimikos tämä tapaus edelleen pikkuisella ryypytyksellä ilman puutumista ? Jos toimii, niin itse äänestäisin edelleen bensan vähyyttä tietyssä kohtaa. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.