Guest py_ry Posted June 10, 2015 Posted June 10, 2015 Eli tänään ajellessa alkoi kytkin pitämään ääntä.. huomasin äänen alkaneen kun vaihdoin 4-3 noin 50km/h vauhdissa,sitten kun löysäsin kytkimen ja lähdin kiihdyttämään niin alkoi sellainen rahina.. Nyt tutkittu vähän tarkemmin ja Ääni kuuluu kun kytkin on "tuntumassa" ja matalilla kierroksilla. startatessa ei kuulu ääntä, eli vauhtipyörä kiinni. Ajoin autolla noin 10km äänen huomattuaan. paikallistaisin itse vian kuluneeseen levyyn..? Kone on 1641, W100, nurkka brosolit, vauhtipyörä on 215mm, sorvattu varmaan 200sesta..? Paikoillaan on vakio kytkin. Ei tahdo oikein löytyä 215seen muuta levyä kun vakio. Kennedyllä olis mutta vaatii vauhtipyörän vaihdon.. Hyviä kytkin kombinaatioita/ ehdotuksia tarvittais. :-) Vielä ei ole otettu konetta pois, mutta viikonlopun aikana otetaan. Quote
Guest py_ry Posted June 10, 2015 Posted June 10, 2015 Jäi sanomatta että kone remontti tehty noin 8tkm sitten ja kytkinlevy ja painelaakeri silloin uusittu. Voihan se sekin olla.. Avataan ja katsotaan. Quote
Art_Zi Posted June 11, 2015 Posted June 11, 2015 Omassa kesti hd-painelaakeri yhen kesän eli n. 2500-3000km...laatua... Quote
Guest py_ry Posted June 13, 2015 Posted June 13, 2015 Nyt on kone pöydällä ja mitään selvää vikaa kytkinlevyssä ei havaittu painelaakeri vika siis todennäköisesti. Quote
Guest py_ry Posted June 26, 2015 Posted June 26, 2015 Nyt on kone nostettu paikalleen ja ajeltu jokunen kilometri. Vauhtipyörän pinnat oli poimua täynnä, ja siksi kytkin ei pitänyt. Nyt sitten pitäis säätää.. Miten tuo kytkimen säätö tehdään ja paljonko on polkimen "vapaaliike"? Nyt kytkin ottaa melko ylhäältä.. Nyt tuli sitten käynti ongelmia samalla, tulpat uusittiin niin alkoi käymään huonommin, ei vastannut kaasuun läheskään yhtä hyvin. Ennakkoa on tuo 12astetta, Kärjettömällä sytytyksellä. Quote
Tanhis Posted June 29, 2015 Posted June 29, 2015 Kytkin säädetään auton alta vaihdelaatikon vierestä kytkin vaijerin päässä olevasta siipimutterista. Samalla kannattaa tarkistaa onko kytkinvaijerin suojaputkessa mutka koska jos se puuttuu kytkin ravistaa helposti liikkeelle lähdettäessä. Quote
Guest py_ry Posted June 29, 2015 Posted June 29, 2015 Kyllä siinä suojakuoressa mutka on. Nyt säädin vaijeria hivenen löysemmälle että kytkin ottaa melko pohjassa. Ennen säätöä se otti aivan ylhäältä, liekkö liiankin ylhäältä. Kai säätö meni oikein päin? Quote
hpa Posted June 29, 2015 Posted June 29, 2015 Hei,levyjousellinen kytkin saa ottaa hyvin alhaalta,liian tiukka vaijeri poistaa pitoa, koska levyjousi löystyy avatessa. Quote
Guest py_ry Posted June 29, 2015 Posted June 29, 2015 Tuossa taisi tulla syy jo tehtyyn kytkinremonttiin, levyjousellinen oli paikallaan ja huonosti piti, ja otti aivan ylhäältä.. Kiitoksia, taas ollaan viisaampia :-) Quote
APO Posted August 17, 2018 Posted August 17, 2018 (edited) Jatketaanpa tähän, kun on niin saman moiset ongelmat ja mulla loppuu ideat. Alkoi varoittamatta kesken ajon kuulumaan kytkintä painaessa kauhea rahina/hankausääni. Alkaa heti kun kytkin on "tuntumassa" ja voimistuu kun painaa pohjaan asti. Tuntuu myös vähän ahdistavan konetta, kun vaihde vapaalla polkee kytkintä. No painelaakeria luonnollisesti epäilin, ja nyt vaihdettu HD-laakeri ja haarukka tilalle. Ei vaikutusta. Jousittamaton kytkinlevy noin 2000km ajettu ja näyttää mun silmään normaalilta. Paineasetelma alkuperäinen (vanhan mallinen), en nää mitään vikaa siinäkään. Kytkinakselin vauhtipyörän puoleinen laakeri vaihdettu samaan aikaan levyn kanssa, silmämääräisesti sekin ok. Alkaa huumorintaju loppua parin koneen irroitusjumpan jälkeen. Voihan toki uusi painelaakerikin olla viallinen, mutta se ois jo huonoa tuuria... Edited August 17, 2018 by APO Quote
peruskallio Posted August 17, 2018 Posted August 17, 2018 Täysin arvailua, mutta onko koneen päittäisvälys pysynyt samalla hehtaarilla kuin ennen? Ettei vika olisi vauhtipyörän ja runkolaakerin välissä. Quote
APO Posted August 17, 2018 Posted August 17, 2018 Täytynee varmistaa tuokin, mutta vähän kuitenkin epäilen, koska ilmaantui niin yhtäkkiä. Quote
jarkki86 Posted August 17, 2018 Posted August 17, 2018 Täällä oli sama juttu, kytkintä painaessa rupesi outo ääni kuulumaan, en ole moista koskaan painelaakerista kuullut lähtevän. Uusi Hd painelaakeri. Pakko johtua tuosta koska muita muuttujia ei ollut laakerinvaihdon yhteydessä. Quote
APO Posted August 17, 2018 Posted August 17, 2018 Sekin vaihtoehto täytyy huomioida, jos ei mitään muuta löydy. Mutta siltikkin vähän epäilen voiko olla laakerista kiinni, kun ääni on juuri samanlainen oikeasti kova rahina kuin entisellä laakerilla. Yleensähän ne alkaa pikku hiljaa kahisemaan ja tämä alkoi ihan yhtäkkiä ja kovaa. Quote
Tutkija Posted August 17, 2018 Posted August 17, 2018 Nykyinen hd-laakeri on vaan paljon huonompi laadullisesti kuin alkuperäinen vw joka toimii vielä 50v vanhanakin vaikka minkä asetelman kanssa. 1 Quote
APO Posted August 23, 2018 Posted August 23, 2018 Painelaakeri vaihdettu saksalaiseen sachsiin. Alkuun oli hiljaa, mutta kunhan pihasta pääsi niin taas alkoi tuttu rahina. Notta täähän rupeaa "harmittamaan". Jos jotain positiivista hakee, niin kolmas koneen irroitus/paikalleen laitto ei enää vienyt kuin 2h ja vartti :). Samalla huomasin, että täristää ja irroittaa aika kankeasti kytkimen liikkeelle lähdössä. Eipä se oikein voi olla enää kuin asetelmassa vika, vaikkei siinä ulkoisesti mitään vikaa näykkään. Levyssä vika tuskin on, mutta enpä taida jättää enää mitään sattuman varaan eli uusiksi taitaa mennä sekin. Quote
hpa Posted August 24, 2018 Posted August 24, 2018 (edited) Hei.Omasta kytkimestä kuului samanlainen ääni jalallakin painamalla.Uuden asetelman ostin. Edited August 24, 2018 by hpa n Quote
APO Posted August 24, 2018 Posted August 24, 2018 Jep, asetelma ja kytkin lähti tilaukseen. Josko nyt korjaantuisi. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.