Jump to content

Romuautolaki


Recommended Posts

Tästä aiheesta on puhuttu paljon ennenkin, mutta ei voinut olla taas puuttumatta tähän (enkä haluaisi maalata piruja seinille).

 

Kuuntelin radion uutisista tänään, että eduskunta käsittelee asiaa taas keväällä ja on ainakin ehdoteltu, että käyttömaksua ei saisi autosta katkeamaan muulla kuin romutustodistuksella.

 

Kukaan ei tiedä kuinka tulee käymään, mutta koska asia on näin paljon otsikoissa ja monissa muissa Eu-maissa toimitaan näin, niin ei voi kuin pelätä pahinta ja odotella päivää kun kaikki omat harraste vw:t on poistettava kilvistä (kaikkia ei ole vara pitää kilvissä kokoajan).

 

No voi niissä käydä sentään istuskelemassa ja kertoa tuleville sukupolville, että tämmöisillä sitä joskus ajettiin, sen riemun kieltämiseen ei taida valtiovallan konstit riittää.

Link to comment

Toisaalta jos esim ilmavolkkari on vain harrastepeli ja löytyy käyttöauto niin tarrakilvillä ajaa hyvin tapahtumaviikonloput laillisesti ja pienemmillä vuosikustannuksilla. Tätäkin vaihtoehtoa kannattaa miettiä. Vuosikatsastuksen hinnalla taitaa jo monta päivää "siirtää" autoaan laillisesti.

Link to comment

Tuosta ei jumalauta positiivista löydy vaikka kuinka yrittäis. Ei tommone voi mennä läpi ajatelkaa mikä määrä suomessa harrastekalustoa joutuis romuttamaan joissa kiinni tajuttomasti rahaa! Jos sillä autolla ei pääse ajamaan kun johonkin tapahtumaan niin ja sinnekin tarroilla niin ei mitään järkeä enää.

Link to comment
Guest Raggare

heh, ja siitäkin on puhuttu kuinka yhtäkkiä onki ollu siirtokilpisii rotteloita kaduilla että mites nyt sillein, koht saa siirtolaput ainoostaan katastusta varten..

 

mutta puheiden perusteella turha vetää mitää johtopäätöksii asioista mistä ei olla sovittu yhtään mitään.

Link to comment

Joo onneksi on vasta puheita ja siksi toivottavasti jääkin niinkun moni muukin asia mitä on suunnitteilla aina. Ainahan kaikkea voidaan ehdottaa.

 

On se suomi vaan mahtava maa harrastaa,ensin tiukat rakentelusäännökset, % helvetti ja lopuksi vielä harrastajaa uhataan auton romuttamisella jos ei halua kaikki pitää kilvissä. Itsellä on tällä hetkellä 4kpl rekisterissä olevaa autoa joista kolme on ilma vw:tä+kaikki loput raadot päälle,niissäkin yksi on jo liikaa pitää kilvissä kyllä mutta elämä on.

Link to comment

Mä yritin kesällä hävittää yhden varaosa-auton tontilta, joka oli kaasarin puuttumista lukuunottamatta täydellinen. No, soitto kunnanvirastoon, että missäs näitä romuautoja otetaan vastaan. Vastaus oli että "öö, emmä tiä, soita kaatikselle" No soitto kaatikselle, että joo täällä otetaan vastaan, tai mieluummin suoraan paikalliselle romuttamolle, jolla on sopimus kierrätyksestä. Taas puhelin kouraan ja vastaus, "joo täällä otetaan vastaan, onkos se rekisterissä?" Sanoin että ei ole, mutta kokonainen ja osiltaan täydellinen. Vastaus: "Aijaa, no ei se sitten kelpaa. Pitää poistaa KAIKKI nesteet (myös iskareista öljyt, jne.) akku, renkaat ja sitten katotaan että mitä maksaa kun tuot tänne".

 

SIIS JUMALAUTA JONKUN AUTOKIERRÄTYS OY:N (vai mikä pirun puulaaki se nyt olikaan) ON IHAN TURHA ITKEE ETTEI NE SAA TARPEEKS AUTOJA.

 

Itepähän ovat järjestelmänsä sössineet jos ei kelpaa kuin rekisterissä olevat autot..

Link to comment

Taitaa nyt kyllä liikenneministeriö nöyristellä autokauppiaiden lobbareiden edessä niin että nikamat naksuu.

 

Joskus sitä lapsellisuuksissaan luuli, että Suomessa on demokratia ja avoin lainvalmistelu, mutta kun on tätä autohommaa seurannut, niin voi todeta, että täällä on aken diktatuuri ja salainen lain valmisteluprosessi.

 

Ainoa mikä meidät tolta autokauppiaiden unelmalailta voi pelastaa, on vaatimus siitä, että seisonta-aikana ei käyttömaksua tarvitsisi suorittaa.

 

Toi romuautolaki oli jo alunalkaen perseestä ja kohta on sieltä ja vielä poikittain.

Link to comment

Tässä hyviä syitä miksi lähden vithun täältä sarvikuonojen maasta :D

Jonnekin missä ei ole katsastuksia eikä kytätä mitä sulla on prkl pellin alla. Yhtälailla saatat ajaa kolarin 20 heppaisella kuin 2000 heppaisella autolla, vakuutukset ja terve järki riittää.

 

Jan

Link to comment
Guest fastghia

Juueioo autoharrastajan paratiisi täälle ei. Mut on huonompiakin paikkoja (olen ihan varma siitä... kai).

 

Korkee autojen vertous on johtanut korkeaan autojen keski-ikään käyttöautoissa, mikä taas vaatii sen, että ne pitää katsastaa. Muuten olis liikenteessä vielä pahempia pommeja.

 

Mutta mitä kaikki tää liittyy vanhojen autojen harrastuksen nitistämiseen, sitä en ymmärrä. Harrasteautot kun ei uhkaa kenenkään autokauppiaan leipää, vaan kyllä kaikilla autoharrastijilla se käyttiskin 99,998% on.

 

Nyt mennään off-topic että rytisee :)

 

Mobilismifasismi sais kans loppua, ei museoauto oo tosiaankaan ainoa vanhojen autojen harrastusmuoto. Lienee sen sijaan vähemmistön suuntaus.

 

Mitäs kaikkia vaihtoehtoisia malleja vois olla...

Saksassa on ns. punaiset 07-kilvet, joita saa vaihdella 2 (tai useamman)harrastepelin kesken. Siellä tulkinta vain siitä, kuinka montaa ja minkälaisia autoja voi noilla 07-kilevillä ajella, vaihtelee osavaltioittain ja konttoreittain jne jne. Ei täydellinen malli sekään, mutta vois olla lähtökohta.

Link to comment
Tuosta ei jumalauta positiivista löydy vaikka kuinka yrittäis. Ei tommone voi mennä läpi ajatelkaa mikä määrä suomessa harrastekalustoa joutuis romuttamaan joissa kiinni tajuttomasti rahaa!

 

Paljonko sitten on "tajuttomasti rahaa"? Mix joku romuttaisi auton jossa on kiinni "tajuttomasti rahaa" sen sijaan että myisi sen pois jos ei ole varaa maksaa käyttömaksua?

Link to comment

Harvassa tapauksessa varmaan on kyse siitä, että ei ole "varaa" vaan lähinnä siitä, että ihan periaatteesta vituttaa maksaa käyttömaksuja viidestä harrasteautosta joista vaan max. 1-2 on ajokunnossa ja loput visiointi/toteutusvaiheessa.

 

Yhden söpön kesäkuplan huristelijaharrastajaahan tämä laki ei kosketa oikeastaan millään tapaa.

Link to comment
Tuosta ei jumalauta positiivista löydy vaikka kuinka yrittäis. Ei tommone voi mennä läpi ajatelkaa mikä määrä suomessa harrastekalustoa joutuis romuttamaan joissa kiinni tajuttomasti rahaa!

 

Paljonko sitten on "tajuttomasti rahaa"? Mix joku romuttaisi auton jossa on kiinni "tajuttomasti rahaa" sen sijaan että myisi sen pois jos ei ole varaa maksaa käyttömaksua?

 

Käy joskus autonäyttelyissä ja katso niitä autoja. Sellaisen omistajalla on yleensä muitakin kun se yksi peli kilvissä. Ja sellainen ihminen joka olisi sellaisen halukas ostamaan niin varmaan omaa jo muutenkin omaa kalustoa ja taas ollaan samassa pisteessä. Mä en henk. kohtaisesti ymmärrä sellaisia harrastelijoita jotka laittaa autoonsa paljon rahaa kiinni ja autolla ei ajeta kun hädin tuskin muutama kilsa vuodessa,ajoa varten ne on tehty. saman asian ajaa kuuskasi kupla kun ysikutonen vento ihan näin esimerkkinä. Minä ainakin ajan autoillani enkä seisota niitä tyhjänpanttina huvikseen. Mutta kaikilla on mahdotonta ajaa yhtä aikaa.

Link to comment

Samaa mieltä,mitä järkeä rakentaa viimisen pääle vehkeitä ja pitää sit tallissa piilossa????Ajamista varten ne on!!Kesä kuumallaki mukava ajella kunnon pelillä kartsalla ja kattoa ku päät kääntyy!!Ja naiset roikkuu perässä... :D

Link to comment
Guest ritariässä

ne kato kun on pakko myydä ennen ensimmäistä pakkelihalkeamaa!!! sit arvo tippuu ja roimasti. noista näyttelyvoittajistakaan ei tiedä mitä paskaa löytyy alta.

Link to comment

kyl tääl menee verot jos on seisonnas.mutta kilvistä saa pois ilman romutus todistusta,ja viel sanotaan et jos joskus haluu takas kilpiin ni älä hukkaa papereita!!!ELI TOISTASEKSI ASIAT SUHT OK ?? tosin seisonnan ajalta ei munkaan mielestä tarvis veroo mennä!säästys ainakin mulla piiiiitkä penni vuodessa

Link to comment

Eli kevennetystä rekisteristäpoistosta ollut puhetta ainakin pölhölässä:

 

http://fvwa.fi/keskustelu/viewtopic.php?p=14565&sid=97cd2f80bff0defbfd658ba8987e6a23

 

Sieltä lainaten:

 

Kehitystyö jatkuu

Lindroos arvioi, että tulevaisuudessa osa ehdotuksista voi muuttua todeksi. Verotus todellisen käytön mukaan on kannatettava asia, ja se edistäisi oikeudenmukaisuutta. Saattaa olla, että kevennetty rekisteristä poisto on mahdollista vuoden 2006 vaihteeseen mennessä.

 

Ei ole vaan ihan tapahtunut.

Link to comment
Guest Mika Raussi

Ajamista vartenhan ne autot on alunperin tarkotettu, mutta jos matkaa on enemmin tai sataa vettä tai jotain muuta vastaava, niin mieluummin ottaa se mukavan käyttiksen, missä pyyhkijätkin viuhtoo toisella tahilla ja se haittaa vähemmin jos vähän kuraantuu. Harrasteautot on tehty harrastamisen vuoksi ja niillä ajetaan sillon kun niillä on mukava körötellä.

Link to comment
Käy joskus autonäyttelyissä ja katso niitä autoja. Sellaisen omistajalla on yleensä muitakin kun se yksi peli kilvissä.

 

joo.. mutta ihan silkkaa uteliaisuuttani hain summaa tajuttomalle rahalle harrasteautossa? 1000€? 2000? 3000? 10000? vai peräti 20000 kuin tuossa saksalaisessa

Link to comment
Guest Mika Raussi

Monellakin voi helposti olla tuolla 5-10 kiloeuron hujakoilla. Mie just vähän laskeskelin, että semmonen suurinpiirtein neljä kiloeuroa on menny, eikä toi oo lähellekään lopullisessa kuosissa. Ja kone on tehty loppujenlopuksi aika pirun halvalla!

Link to comment

No koneeseen saa menemään kevyesti sen 3-5k€ Alustaan ja lootaan 2k€Vanteisiin,renkaisiin,lasiin,penkkeihin ym. 2k€ aijaa sitten se mätä romu pitäs vielä läpikäydä ja maalauttaakkin. 2-3k€ aihiosta riippuen Kupla kyseessä

 

Onko nuo sitten paljon rahaa mulle on,siksi en noin paljon yhteen yksilöön aio upottaa ja nuo oli vaan esimerkkejä paljon enemmän saa menemään!

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...