pko Posted June 27, 2015 Share Posted June 27, 2015 Mistäköhän lähtisi vikaa etsimään,kun moottori kuumenee jo lyhyellä ajolla.Kylmänä kun käynnistää,niin lähtee hyvin käyntiin ja käy ihan normaalisti.Sitten kun lähtee ajamaan,niin noin kymmenen kilsan jälkeen alkaa tyhjäkäynnille laskiessa öljyvalo palamaan ja käynti ahdistumaan.Ilmenee selvä tehonlasku sekä käyntiäänen muutos,niin kuin yrittäisi samaan aikaan jarruttaa sekä kiihdyttää.Tänään ajoin pienen lenkin,mikä päättyi hinaukseen tuon ilmiön vuoksi.Moottorin öljyvalo syttyi palamaan tyhjäkäynnillä ja tuntui kuin moottori leikkais kiinni.Laitoin pienempää vaihdetta kun ei tuntunut vetävän,mutta ei kiihtynyt vaikka oli kaasu pohjassa.Pakko oli pysäyttää kun alkoi kuulua motista kummallista kilinää.Menin katsomaan konetta ja se oli kuuma kuin kiuas(lohkon pinnassa sylki tirisi)eikä öljytikkuun kärsinyt oikein tarttua.Moottorin jäähdyttyä lähtee taas käyntiin ja toimii hyvin,kunnes kuumenee. Moottorin oireilu alkoi muutama päivä sitten.Voisiko olla öljypumppu vika? tai sitten vaan moottori tiensä päässä.Kyseessä 1,6 kone nurkkakaasareilla,1-reikäkansilla joita viilailtu ja sporttiputkella. Quote Link to comment
NordBling Posted June 27, 2015 Share Posted June 27, 2015 (edited) Eipä taida noiden toimien jälkeen olla enää mitään väliä, missä alkuperäinen vika oli... Edited June 27, 2015 by NordBling 1 Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted June 28, 2015 Share Posted June 28, 2015 Kopeloi nyt kuitenkin ettei ole mitään riepua tai ylimääräistä puhallinkopan takana tuntuvassa puhaltimessa ja katso ettei koneen ja korin välinen äänieriste ole irti ja pääse tukkimaan ilman kulkua puhaltimelle. 1 Quote Link to comment
jarmo juurikka Posted June 28, 2015 Share Posted June 28, 2015 Tarkista myös että termostaatti ja puhallinkopan läpät kunnossa ja komppaan kemin karavaanaria, ei olisi ekakertta jos on puhallin pyörässa jotain ylimääräistä :) Quote Link to comment
Jorrma Posted June 28, 2015 Share Posted June 28, 2015 Öljytikkuun ei kärsinyt koskea eli öljymäärä jäi tarkistamatta? Quote Link to comment
Guest pitkäpoika Posted June 28, 2015 Share Posted June 28, 2015 Motti pois ja purku. Jos öljynpainevalo palaa ja kone ahdistaa niin kyllä se jostain on leikannut. Quote Link to comment
pko Posted June 28, 2015 Author Share Posted June 28, 2015 Motti pois ja purku. Jos öljynpainevalo palaa ja kone ahdistaa niin kyllä se jostain on leikannut. Tuohon lopputulokseen päädyin itsekin.Tarkistin öljyt (oli ylärajassa) starttasin koneen ja lähti hyvin käyntiin,eikä palanut öljyvalo kylmällä koneella.Otti kierroksia sekä veti ihan normaalisti.Kokeilin pihalla ajaa hetken,niin toimi ihan ok eikä kuulunut koneesta mitään kummallista meteliä.Taitaa olla ajot ohi tältä kesältä. Quote Link to comment
metake Posted June 28, 2015 Share Posted June 28, 2015 Jos kone kerran toimii ihan ok, tai edes suunnilleen, niin ei siinä paljon mitään menetä vaikka vaan etsii sen syyn kuumenemiselle ja jatkaa ajoa sen jälkeen tämän kesän osalta. 4 Quote Link to comment
Tanhis Posted June 28, 2015 Share Posted June 28, 2015 Oletko ihan perus setit katsonut eli onko sytkä kohdalla ja kärkiväli oikea. Sitten voisit ruuvata termostaatin irti ja todeta sen toiminnan kuumassa vedessä tai kuumailmapuhaltimella. Quote Link to comment
Guest janin Posted June 29, 2015 Share Posted June 29, 2015 kysymys.jos termostaatti on poistettu jääkö läpät aukiasentoon kaikki jouset näyttäis olevan paikallaan? Quote Link to comment
hpa Posted June 29, 2015 Share Posted June 29, 2015 Hei.Nyt tutki, että läpät kun on auki ja puhallus sylinterien läpi toimii.Sitten voi tutkia, että sytytysennakko toimii, jollei tule, niin moottori kuumenee liikaa. Quote Link to comment
pko Posted July 1, 2015 Author Share Posted July 1, 2015 On ollut isompi into kateissa tän kuplan kanssa.Tänään ensin pyörittelin kylmää konetta kampiakselista ja kun ei mitään outoa mielestäni havaittavissa,niin starttasin käyntiin.Kone lähti ihan hyvin käymään,käyden ihan normaalisti ja öljyvalo sammui heti.Annoin käydä tyhjäkäynnillä,eikä öljyvalo palanut/vilkkunut.Kaasuttelin sitä muutaman minuutin ja sammutin. Menin konetta katselemaan ja tunnustelemaan,niin huomasin sellaisen ilmiön että vasen puoli oli aika kuuma verrattuna oikeaan.Laitoin uudelleen käyntiin ja menin auton alta kokeilemaan kädellä,niin tuntuisi että oikealta puhaltaa sylintereiltä lämmintä ulospäin mutta vasemmalta ei juuri mitään.Sammutin ja hetken päästä kokeilin taas kädellä moottoria, niin kaasarinkurkku oli oikealla puolella melkein kylmä ja vasemmalla kuuma.Näyttäis siltä että jostain syystä ei puhalla vasemmalle jäähdytysilmaa vai mitäs tosta vois päätellä? Voisikohan puhallinkopasta puuttua jotakin oleellista? (en ole perehtynyt sen sisuksiin) Quote Link to comment
Anpu Posted July 1, 2015 Share Posted July 1, 2015 (edited) Läppä ei pelaa vasurilla, termari käyttää oikean puolen läppää ja liike välittyy poikittaistangolla vasemmalle puolelle, tämä tanko tod.näk. irti jommastakummasta päästä.http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/13891-alhainen-k%C3%A4yntil%C3%A4mp%C3%B6tila-ja-termostaatti/ kuvassa lattatanko johon jousi kiinnittyy, voipi onnistua roplata paikoilleen koneen ollessa paikoillaan Edited July 1, 2015 by Anpu Quote Link to comment
pko Posted July 1, 2015 Author Share Posted July 1, 2015 Täytyy perehtyä asiaan kun tässä ehtii.Termostaattia ei ole,mutta läpät pitäisi olla lukittu auki. Quote Link to comment
Tanhis Posted July 2, 2015 Share Posted July 2, 2015 Ei nyt välttämättä liity tähän tapaukseen mutta aika usein kun koneessa on lämpöongelmia niin ekaksi tulee mieleen että sieltä puuttuu jotain. Sitten kun rupeaa kyselemään niin termostaatti ei ole paikalla läpät kiilattu auki(parempi vaihtoehto) tai poistettu kokonaan (paskempi vaihtoehto). Toinen bravuuri on että koneen ympärillä olevat pellit puutuu tai tiivisteet puuttuu. Jopa kokonaan puuttuvat ilman ohjauspellit sylinterienkin päältä on tullut nähtyä. Ja sit on tietty unohduspellit sylinterien välissä suojaputkien vieressä. Liian pieni puhallin dog house kopassa. Doghouse jäähdyttimen ilman ohjaimet puuttuu kopan ulkopuolelta. Jäähdytin ei ole tiivistetty koppaan. Tulpanreijistä puuttuu tiivisteet. Koneesta poistettu lämmönvaihtimet ja laitettu j-putket tilalle ilman aukkoja tukkimatta ja samalla myös puhallinkopan lämmönvaihtimien kanavat jäänyt tukkimatta. 1 Quote Link to comment
Guest pitkäpoika Posted August 8, 2015 Share Posted August 8, 2015 Jokos tästä on ongelmat selvinny? Quote Link to comment
pko Posted August 8, 2015 Author Share Posted August 8, 2015 Periaatteessa kyllä,moottori hajosi(kone alko kolisemaan)ilmeisesti lopullisesti. Nythän tässä ei ole enää ongelmaa,on vain auto ilman moottoria toistaiseksi. Mietinnässä että ottaako ja purkaa ton vai hommaako kokonaan toisen. Näytti olevan tuolla myynti osiolla myytävänä ainaskin yksi pienellä vaivalla laitettava motti. Quote Link to comment
Guest pitkäpoika Posted August 9, 2015 Share Posted August 9, 2015 Jos tekee ite uuden motin niin tiedätpähän ainakin mitä kone syönyt. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.