Jump to content

Puhallinkotelon nosto


Recommended Posts

Posted

Tarkoitus olisi olisi päivittää -63 kuplan sähköt 12-volttiseksi ja aloitin laturin vaihdolla. Vanha lähti nätisti irti, mutta uuden asentamisessa pitäisi nostaa puhallinkoppaa vähän enemmän. Tässä moottorissa on  vanhanmallinen termarisysteemi, eli puhallinkopan takana on alareunastaan taittuva "tötterö". Termari on alapäästä irroitettu, mutta tuo "tötterö" kanittaa koteloa nostettaessa. Moottori paikallaan ja ahdas paikka, joten kysyn kokeneemmilta onko muuta vaihtoehtoa kuin irroittaa tuo "tötterö" (sillä varmaan on virallisempikin nimi)? Alareunan kaksi pulttia saa helposti auki, mutta onko sen takaisin laittaminen kone paikallaan sitten yhtä helppoa. Tällä kertaa ajattelin kysyä ensin ...

 

Muuna vaihtoehtona en tässä hae laturin työntämistä puhallinkopassa olevan ropellin läpi. Ropellin keskireikä on niin helvetin ahdas (ja haluaisin pitää sen sellaisena), että sen asennus laturiin on helpompaa irrallaan.

Posted

Venturi rengas taitaisi olla oikea nimi. Ja sen takakisin asennuksessa ei ole muistaakseni mitään outoa muutakuin kaksi pulttia irti ja takaksin samalla tavalla.

Posted

Ja juu muita vaihtoehtoja ei taida olla kuin asentaa propelli laturiin sen jälkeen kun laturi on jo jalassaan kiinni ja kikistää propellin 36 muuteri takapuolelta.

Posted (edited)

Ok, kiitos!  Kysyvä ei tieltä eksy, vaikka ne viisaammat ovat myös sitä mieltä että virheistä oppii. Sillä perusteella olisin jo helvetin viisas ;)

Edited by Aku
  • 6 years later...
Posted

Jos kyseessä on vakiokone ja autolla ajetaan vain kesäisin, puhallinkopan venturirenkaan voi varmaan poistaa kokonaan?

Huomasin nimittäin, että 1200:ssa termari aukaisee kuumalla kelillä venturia liikaa ja se ottaa kiinni siipipyörään.

Posted
10 minutes ago, Aku said:

Jos kyseessä on vakiokone ja autolla ajetaan vain kesäisin, puhallinkopan venturirenkaan voi varmaan poistaa kokonaan?

Huomasin nimittäin, että 1200:ssa termari aukaisee kuumalla kelillä venturia liikaa ja se ottaa kiinni siipipyörään.

 

Kyllä voi

Posted
9 hours ago, Aku said:

Jos kyseessä on vakiokone ja autolla ajetaan vain kesäisin, puhallinkopan venturirenkaan voi varmaan poistaa kokonaan?

Huomasin nimittäin, että 1200:ssa termari aukaisee kuumalla kelillä venturia liikaa ja se ottaa kiinni siipipyörään.

En poistaisi kokonaan venturia kun oikeassa asennossa parantaa puhallusta. Mieluummin lukitsisin oikeaan kohtaan tai säätäisin oikein.

Posted
On 6/27/2022 at 7:31 PM, Tanhis said:

En poistaisi kokonaan venturia kun oikeassa asennossa parantaa puhallusta. Mieluummin lukitsisin oikeaan kohtaan tai säätäisin oikein.

 

Joo, sehän on imuilman kiihdytinsuppilo, sillä on ihan syy olla sellainen kuin se on.

 

Mutta liikaa aukeava viittaa käyttötangon säätöön, siis siihen missä termostaatti on kiinni toisessa päässä: Tarkistapa että termostaatti on kierretty tangon kierteiden pohjaan asti?

 

Sen saa tehtyä auton altakin noin 5 minuutissa.

 

Tai sitten termostaatti on poksahtanut ja se on pullistunut pidemmäksi kuin mitä sen auenneenakaan pitäisi olla, nimim. pari tullut vastaan.

 

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...