Tanhis Posted July 16, 2015 Posted July 16, 2015 Puola ajon jälkeen vähän yli kädenlämpöinen eikä vuoda öljyä. Miten viallisen 6V puolan pystyy diagnosisoimaan/ mittaamaan onko kunnossa. Rupesin vain miettimään mikä aiheuttaa ripeän kiihdytyksen jälkeen käyntihäiriötä joka poistuu auton jäähdyttyä. Quote
NO H2O Posted July 16, 2015 Posted July 16, 2015 En ole ihan toviin törmännyt rikkinäiseen puolaan, yleensä piuhat ovat olleet väärin päin tai vika on löytynyt kokonaan muualta. Puolan kuulukin lämmetä hiukan ajossa, kaiketikin mittaaminen onnistuu niin että mittaa kylmän puolan käämit ja tekee sen uudelleen lämpimänä? Toisaalta jos käämi on paskana sisuksista tai öljy karannut eihän sen pitäisi kai toimia kylmänäkään? Quote
Tanhis Posted July 16, 2015 Author Posted July 16, 2015 Joo alkaa vaan menemään mun ymmärryksen yli mikä tuollaisen vian voisi aiheuttaa. Konkkaakin mietin mutta eikös se olisi sitten ns on off vika. Quote
multanen Posted July 16, 2015 Posted July 16, 2015 Mielestäni tuommosta vikaa ei puolasta eikä konkastakaan voi löytää mittaamalla. Noista molemmista aiheutuu semmosta tosi terävää nykimistä. Voi välillä parantua itsestään tai myös meno loppua kokonaan. Mulla piti välillä ostaa kourallinen kondensattoreita ennen kuin alkoi kestämään, uustuotannossa täysin paskoja mukana. Quote
P_Valtonen Posted July 16, 2015 Posted July 16, 2015 Yksi puola tullu vastaan jossa Ferriitti(?) runko sisällä menny poikki. Sytty toimi pääsääntäsesti OK, sillon kun pätki, niin pätki kunnossa Tämä vika löyty ihan vahinhossa, kun puolaa käsissä pyöriteltäessä tuntu että massa liikkuu vähän oudosti. Quote
Tanhis Posted July 16, 2015 Author Posted July 16, 2015 No hittoakos tässä miettii varapuola paikalle ja uusi yritys jos ei se auta niin vika jossain muualla ja haku jatkuu. Quote
Kemin Karavaanari Posted July 16, 2015 Posted July 16, 2015 Mittaa yleismittarilla tulpanjohdot jos et ole jo vaihtanut uusiin. Nekin voi oireilla ainoastaan lämpimällä koneella. Quote
Tanhis Posted July 16, 2015 Author Posted July 16, 2015 Niin no ne pitäisi saada mitattua silloin kun kone on lämmin mikä voi olla kohtuu haastavaa mutta kait nekin voisi mielenkiinnon vuoksi mittailla. Quote
Guest kili Posted July 16, 2015 Posted July 16, 2015 Oiko tästä mitään apua: http://www.wikihow.com/Test-an-Ignition-Coil Quote
Kemin Karavaanari Posted July 16, 2015 Posted July 16, 2015 Oiko tästä mitään apua: http://www.wikihow.com/Test-an-Ignition-Coil Kaverilla 6 kuvassa kampiakseli käsissä :) Quote
Tanhis Posted July 16, 2015 Author Posted July 16, 2015 (edited) Joo onhan nuo mittaukset tiedossa mutta mitkä arvot ovat ns terveen puolan arvot nyt mulla on joku berun valmistama sininen puola siellä. Ja pitäisikö mittaus tehdä kun se on kylmä tai molempina ja vertailla arvoja ja taas mikä on normaalia vaihtelua kylmän ja kuuman välillä. Edited July 16, 2015 by Tanhis Quote
Rebel Posted July 16, 2015 Posted July 16, 2015 Puola oskiloskooppiin kiinni ja mittaileen paljoko antaa kilovoltteja. 10kv tai yli niin on kunnossa. Ja sama homma lämpösenä. Quote
multanen Posted July 16, 2015 Posted July 16, 2015 Puola oskiloskooppiin kiinni ja mittaileen paljoko antaa kilovoltteja. 10kv tai yli niin on kunnossa. Ja sama homma lämpösenä. Nii. Ja sitten se voi kuitenkin olla rikki ja jättää samana iltapäivänä tielle. Puola, kondensaattori ja tulpanjohto on mittaamalla helppo todeta rikkinäiseksi mutta vaikea varmistaa ehjäksi. Tämmönen kokemus mulle ainakin on tullut näistä. Quote
Tanhis Posted July 16, 2015 Author Posted July 16, 2015 Joo irtipoikki toimimaton on helppo todeta mutta kun tämä kuitenkin toimii. No kotona puola vaihtoon ja katsotaan mitä tapahtuu. Sitten jakaja vaihtoon kun huollettu varajakaja on hyllyssä. Ja sitten varmaankin tulpanjohdot jos vika ei poistu. Ja siis ennen kysymystä olen tehnyt kyseiset. -Tulpat -Kärjet -Kansi ja pyöriä putsattu -Sytkän säätö -Ennakon toiminta tarkistettu -Kaasarit purettu putsattu kasattu uusilla huolto osilla -Bensapinnat -Läpän aukeamat -Kiihdytyspumpun syötöt -Kaasarien synkkaus ja tyhjäkäyntiseosten säätö Eli jäljelle jää tulpanjohdot, kansi, pyörijä, konkka ja puola. Tai sitten oma moka asennuksessa tai säädössä. Seuraavaksi varmaan lähdetään kaverin kanssa ajelemaan koneluukku auki strobo tulpanjohdoissa kiinni että saa todettua tuleeko häiriöt kaikkiin pyttyihin tai vain yhteen. Quote
sleepercooler Posted July 16, 2015 Posted July 16, 2015 (edited) Samanmoista ongelmaa pukkaa, tänään motarilla 120 lasissa Riksuun ei ongelmaa, takasin päin rupes Hyvinkään kohdalla nykimään, mutta kulki edelleen , ja nykiminen pahentui!!!, koukkaus tallille, puola todella kuuma, jäähdyttelyä 0,5h ja matka jatkui. about 10kilsaa meni hyvin ja nykiminen alkoi ja moottori sammui? Jäähdyttelyä taas ja eteenpäin n3-4 kilsaa sama homma, nykiminen ja moottori sammui. Narun jatkeena himaa :( Puola 6v, jakajaan uusittu, konkka, pyörijä/kansi, kärjet, johdot ja sytkän säätö. kaasuttimeen en vielä ole kajonnut, mutta tarkoitus olis putsata + tiivisteet uusia. Tähän päiväänasti vekotin toiminut moitteettomasti, n. 600 kilsaa ei ongelmia. ps tekeeko tollasella m-netin 6v halpis puolalla mitään , tai tällä http://www.aircooled.fi/tuote/163/sytytyspuola-vakio-6v-bosch Edited July 16, 2015 by sleepercooler Quote
Tanhis Posted July 16, 2015 Author Posted July 16, 2015 Mä vaihdoin nyt puolan ja koko jakajan ja sama meininki. Veikkaampa että tulpat oireilee. Mistä päästään siihen että olisko seokset persiilleen. Pitääpä käydä hakemassa lambda vaimennin ja mittari lainaan. Quote
Kemin Karavaanari Posted July 17, 2015 Posted July 17, 2015 Vaihdoitko Tanhis jakajan kanssa ne tulpanjohdotkin ? Itsekin tein monenlaista remonttia vaikka syy oli helpoimmissa eli tulpanjohdoissa ja oireili aina kuten sleepercooler yllä kirjoitti. Quote
Tanhis Posted July 17, 2015 Author Posted July 17, 2015 Tänään käyn hakemassa nelikärkitulpat motonetistä ja jos vika jatkuu niiden jälkeen niin varastan toisesta autosta tulpanjohdot lainaan ja kommentoidaan sitten uudestaan. Quote
Tanhis Posted July 18, 2015 Author Posted July 18, 2015 Hämärien käyntihäiriöiden syy löytyi toisen kaasari solenoidin huonosti kiinni olleesta johdosta. 1 Quote
sleepercooler Posted July 20, 2015 Posted July 20, 2015 (edited) Hämärien käyntihäiriöiden syy löytyi toisen kaasari solenoidin huonosti kiinni olleesta johdosta. Tais olla meikäläisellä sama vika, tosin solenoidi löysällä, käsin pyöri irti, no tulihan kaasari samalla putsattua. koeajo lenkki n20kilsaa ei käyntiongelmia. Edited July 20, 2015 by sleepercooler Quote
sleepercooler Posted July 23, 2015 Posted July 23, 2015 Vitut , tullut kuntoon!! about 10 kilsaa meni hyvin, sit rupes nykii, veto hyyty ja veto tuli takas , nykimällä himaan, mutta ei sammunut kertaakaan? tyhjäkäyntiä kävi normisti, joten täytyy varmaankin hommata toi uus puola. Quote
Paadre Posted July 23, 2015 Posted July 23, 2015 Bensansuodatin tukossa? Oireet sopisi vähän siihenkin. 1 Quote
sleepercooler Posted July 23, 2015 Posted July 23, 2015 Bensansuodatin tukossa? Oireet sopisi vähän siihenkin. Noup. putsattu, myös tankki ja linja, voisko p-pumpussa olla vika? Otin kynttilät pois tarkistusta varten, hyvännäköiset, kärkivälin säädin oikeaksi, tuskin nykiminen tulpista johtui? täytyy käydä heittää lenkki, oliko vaikutusta. Quote
x-pj Posted July 23, 2015 Posted July 23, 2015 Noup. putsattu, myös tankki ja linja, voisko p-pumpussa olla vika? Otin kynttilät pois tarkistusta varten, hyvännäköiset, kärkivälin säädin oikeaksi, tuskin nykiminen tulpista johtui? täytyy käydä heittää lenkki, oliko vaikutusta. Jos tulpat on hyvännäköiset, niin etsisin vikaa bensapuolelta. Pumppu voi toki olla syyllinen. Quote
lasse haukkavuori Posted July 23, 2015 Posted July 23, 2015 Meillä kronas tossa vw typ 3 1500s mallissa 6v puola sillä lailla että kylmänä laakista käymään ja veti hyvin yms. Jonkun aikaa ajo niin alkoi nykyttämään kuten bensan loppuminen. Kuumana ei millään muuten käymään kun työntämällä. Kaikkea mahdollista vaihdettiin kärjistä tulppiin ja kaasarit useasti auki sekä myös bensapumppu. Oltiin jossain vanhojen tavaroiden näyttelyssä ja kun pyysimme työntöapua niin joku vanhan venäläisen moottoripyörän omistaja sanoi heti että vaiha poika puola niin ei tarvi työntää. No ostin uuden ja oho ei pienintäkään häikkää. Nyt lähtee heti kun avainta näyttää. Pakko oli kokeilla vielä vanhaa ja ei tarvinnut työntää ku oli uus mukana. Jotenkin lämpeneminen vaikutti sen toimintaan Quote
sleepercooler Posted July 23, 2015 Posted July 23, 2015 En tiedä johtuko, tulppien kärkivälin säädöstä, mutta 40kilsan lenkki takana, ei pienintäkään murhetta, veto oli normaali ja kiihtyvyyttäkin oli, sekalaista ajoa 40-120km/h Puola toki lämpeni , muttei läheskään niin kuumaksi kuin ensimmäisellä kerralla, jolloin jätti tien poskeen. Quote
Guest Kalsuto Posted July 23, 2015 Posted July 23, 2015 Ehkä kaukaa haettu mutta muistaakseni mulla teki samanlaista kun virranjakajanakseli oli väljä. Lämpimä ei kait kärjet auennut. Quote
sleepercooler Posted July 23, 2015 Posted July 23, 2015 Ehkä kaukaa haettu mutta muistaakseni mulla teki samanlaista kun virranjakajanakseli oli väljä. Lämpimä ei kait kärjet auennut. Millai väljä? meinaatko itse akselia, ei ainaskaan sivuttaissuunnassa ole välystä, mutta pysty suunnassa pieni välys. Akselin pohjassa jousella oleva "osa", mikä tulee käyttöakselia vasten, heiluu kyllä sivulta toiselle, ja keinuu ylösalas. Kuuluuko olla heiluva? tai millanen välys? Quote
Guest Kalsuto Posted July 23, 2015 Posted July 23, 2015 Millai väljä? meinaatko itse akselia, ei ainaskaan sivuttaissuunnassa ole välystä, mutta pysty suunnassa pieni välys. Akselin pohjassa jousella oleva "osa", mikä tulee käyttöakselia vasten, heiluu kyllä sivulta toiselle, ja keinuu ylösalas. Kuuluuko olla heiluva? tai millanen välys? Laakeri oli väljä eli klappia sivusuunnassa. Joku halpis jakaja, joka on jo vaihtunut originaaliin. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.