Guest Oltsu Posted August 4, 2015 Share Posted August 4, 2015 '65 räveltämätön Kupla saapui perheeseemme jokin aika sitten. Nyt olen huomannut, että takaa kuuluu töyssyissä "glunk" ääni. Vaikea tuota ääntä on kuvailla, mutta varsinaista kolinaa se ei ole. Auto on läpäissyt katsastuksen moitteetta muutama 100 kilsaa sitten, joten erityisiä väljiä ei pitäisi olla. Iskaritestikin on mennyt läpi, tosin oikea takaiskari (testitulos 38 %) oli heikompi kuin vasen. Löytyisikö palstalaisilta vinkkejä mistä lähteä äänen lähdettä etsimään? Quote Link to comment
Paavuli Posted August 4, 2015 Share Posted August 4, 2015 Katsastus ei nyt kolinoita katso, joten.. Ehkä vaihtaisin iskunvaimentimia puolelta toiselle, helppo homma ja sopivat ristiin. Jos ääni siirtyy, kyseessä iskari. Kannattaa tarkkailla iskunvaimentimen puslien kuntoa. Vaihtoehto b tjsp voisi olla torsioputken/jousen kumiosassa. Pyörännavasta lähtee latta "tukivarsi" koriin. Tukivarren korin päässä on peitelevy, tämän alta löytyy parikin kumia. Miten paljon väljää löytyy auto maassa heiluttaen rengasta? Kokemuksen rintaäänellä tarkistaisin myös takarummun napamutterin, se iso siinä keskellä. Pitää olla todella tiukasti kiinni, ja sokka paikallaan. Quote Link to comment
Tanhis Posted August 4, 2015 Share Posted August 4, 2015 Oma veikkaus menisi torsioputkien pusliin. Jotta molemmat saat vaihdettua niin täytyy jousilatta irroittaa pois edestä. Ja tietty voihan se pakoputkikin kolahdella koriin. Ja yllä olevat kannattaa myös tarkistaa yleensä kyllä kolisevan iskarin voi nähdä jo ihan päällipuioleltakin jos on paskana. Quote Link to comment
pko Posted August 4, 2015 Share Posted August 4, 2015 Voi olla pyöränpultitkin löysällä,kokemuksesta kirjoitan. Iskarin yläpään kiinnityspultti oli omassani löysällä takana kuskinpuolella,piti pientä kuvailemaasi ääntä. Quote Link to comment
Guest Oltsu Posted August 5, 2015 Share Posted August 5, 2015 (edited) Oikeassa takapyörässä tuntui aivan selvä välys kun sitä rynkytti. Täytyy tutkia tänään tarkemmin. Kiitos kaikille vastanneille. Edited August 5, 2015 by Oltsu Quote Link to comment
Guest Oltsu Posted August 6, 2015 Share Posted August 6, 2015 Napamutteri ja pyöränmutterit olivat tiukalla. Iskarien puslat ja pultit ok. Jarrurumpu liikkuu kuitenkin sen verran (muutaman millin), että sain (todennäköisesti) kyseisen äänen aikaiseksi...tutkimukset jatkuvat. Quote Link to comment
metake Posted August 6, 2015 Share Posted August 6, 2015 Jos jarrurumpu liikkuu sivusuunnassa niin laakerikannen pultit voi olla löysällä. Quote Link to comment
Paavuli Posted August 21, 2015 Share Posted August 21, 2015 (edited) Jos jarrurumpu liikkuu sivusuunnassa niin laakerikannen pultit voi olla löysällä. Entäs jos pultit ei ole löysällä, ja silti liikkuu...? Laakeri liikkuu pesässä? Vääränlevyinen laakeri / jotain puuttuu? http://members.trainorders.com/android/vw/rearseallate.jpg Edited August 21, 2015 by Paavuli Quote Link to comment
Tanhis Posted August 21, 2015 Share Posted August 21, 2015 Entäs jos pultit ei ole löysällä, ja silti liikkuu...? Laakeri liikkuu pesässä? Vääränlevyinen laakeri / jotain puuttuu? http://members.trainorders.com/android/vw/rearseallate.jpg Kuvan ison oo renkaan sijainti voi olla väärin? Tuo rengashan tulee vasten laakerin ulkokehää? Puuttuiskohan sulta tämä holkki akselin ja laakerin välistä. Quote Link to comment
metake Posted August 21, 2015 Share Posted August 21, 2015 (edited) Entäs jos pultit ei ole löysällä, ja silti liikkuu...? Jos pitkävetarisen suojaputken laakerikannen vaihtaa lyhyt vetariseen niin laakeri pääsee liikkumaan 3 mm sivusuunnassa, koska vanhempi kansi on tuon verran paksumpi. Edited August 21, 2015 by metake Quote Link to comment
Paavuli Posted August 21, 2015 Share Posted August 21, 2015 Juuri tämmöinen liike siellä on. Joku on siis joskus tehnyt ehkä jekun. Laakerikannesta ehkä saisi koodin ylös jolla selviää purkamatta koko hökötystä? En viitsisi tässä välissä laakeria irroittaa / rikkoa, talven aikana täytyy aski irroittaa kuitenkin kun jokin siellä huutaa (vaikka huollettu, ahdistaa edelleen). Osien veikkaisin kaikkien olevan paikallaan, kokoonpaniessa referenssinä oli järki, muisti ja VW alkuperäinen huolto-ohje vuodelta 60 jotain. Kokoajan jotain, kerpele. Quote Link to comment
Paavuli Posted August 21, 2015 Share Posted August 21, 2015 Hey... onkos tuo stefan holkki akselilla saman levyinen myöhemmässä ja vanhemmassa? Vai mistä tämä 3mm kannessa johtuu? Quote Link to comment
x-pj Posted August 21, 2015 Share Posted August 21, 2015 Hey... onkos tuo stefan holkki akselilla saman levyinen myöhemmässä ja vanhemmassa? Vai mistä tämä 3mm kannessa johtuu? Akseliputken pää on erilainen. Toisessa kansi menee "syvemmälle". Quote Link to comment
Paavuli Posted August 21, 2015 Share Posted August 21, 2015 Akseliputken pää on erilainen. Toisessa kansi menee "syvemmälle". No aika prkleen outoa, että tuossa räveltämättömässä vermeessä yhtäkkiä olisi väärät laakerikupit, mutta tietty historia on historiaa. Avaanpa mielenkiinnosta ja tarkistan, auttaa ehkä ketjun avaajaakin tämä keskustelu. Itse vaan ihmettelen, kun akseli on jämäkkä kuin naukkarinen nakurannalla kun pyörä on ilmassa ja rumpu irti, maassa renkaasta nytkyttäen taasen on väljää... Quote Link to comment
metake Posted August 21, 2015 Share Posted August 21, 2015 No aika prkleen outoa, että tuossa räveltämättömässä vermeessä yhtäkkiä olisi väärät laakerikupit Sulla on lyhyet vetarit + suojaputket, joten niihin tuollaista yhdistelmää ei pysty asentamaan. Vika tulee nimenomaan toisinpäin, eli jos pitkään vetariputkeen laittaa lyhyeen kuuluvan kupin, ei toisinpäin. Sun tapauksessa vian on oltava jossain muualla. Quote Link to comment
Tanhis Posted August 21, 2015 Share Posted August 21, 2015 (edited) Eikös koneen päittäisvälyden säätö prikoilla pystynyt shimmaamaan tuota klonksunaa jos tosiaan aiheutuu laakerin liikkumisesta pesässään. Edited August 21, 2015 by Tanhis Quote Link to comment
Guest Oltsu Posted September 16, 2015 Share Posted September 16, 2015 Päivitystä! Paavuli oli heti jyvällä. Toinen iskari oli täysin kuollut. Enpä sitä osannut heti epäillä kun katsastuksen iskaritesti näytti ok-lukemia. Quote Link to comment
KimmoH Posted September 16, 2015 Share Posted September 16, 2015 Päivitystä! Paavuli oli heti jyvällä. Toinen iskari oli täysin kuollut. Enpä sitä osannut heti epäillä kun katsastuksen iskaritesti näytti ok-lukemia. Ei sillä iskaritestillä ole mitään tekoa todellisuuden kanssa. Aikoinaan jenkkifarkku meni iskaritestistä läpi vaikka toinen takaiskari oli alapäästään irti kokonaan ;) Quote Link to comment
-tipi- Posted September 16, 2015 Share Posted September 16, 2015 Myös iskariton Hydrolastic Mini sekä rajotinkumeilla lepäävä Notsi pärjäsivät iskaritestissä. Oikein katsurin kehuin. 2 Quote Link to comment
Paavuli Posted September 16, 2015 Share Posted September 16, 2015 Iskaritesteistä on saatu pakasta vedetyillä iskareilla hylky, ja kuten yllä, ilman iskareitakin menee ok. Vääntövarsijousitushan luonnostaan hieman vaimentaa reboundia... Hyvä että selkis! Quote Link to comment
metake Posted September 16, 2015 Share Posted September 16, 2015 Rengaspaineet ja renkaan tyyppi vaikuttaa iskaritestissä enemmän kuin iskareiden kunto. 70-sarjan rengas matalilla paineilla ja testin tulos on aina ok, 35-sarjalaiset kovilla paineilla niin tulos onkin kaikkea muuta kuin ok. Testerihän ei ole peruste hyväksynnälle/hylkäykselle, se on vain apuväline iskareiden kunnon arvioinnissa. 1 Quote Link to comment
Tanhis Posted September 16, 2015 Share Posted September 16, 2015 Onhan se hylkäyksen aiheuttava testi mutta ei yksinään. Quote Link to comment
metake Posted September 16, 2015 Share Posted September 16, 2015 Onhan se hylkäyksen aiheuttava testi mutta ei yksinään. Putosin hiukan kärryiltä, mutta eipä ole eka kerta, että mitä tarkoitit yksinään? Riitämätön vaimennusteho jo yksinään on hylkäysperuste, mutta vaimennintesterillä saatu huono tulos ei ole hylkäysperuste, mikäli iskunvaimentimet ovat kuitenkin kunnossa. Quote Link to comment
Tanhis Posted September 16, 2015 Share Posted September 16, 2015 Niin no sitä meinasin että jos tulee tosiaan nollatulos testistä niin kyllä siittä hylyn saa jos on pari muuta huomautettavaa vielä lisäksi. Quote Link to comment
metake Posted September 16, 2015 Share Posted September 16, 2015 Niin no sitä meinasin että jos tulee tosiaan nollatulos testistä niin kyllä siittä hylyn saa jos on pari muuta huomautettavaa vielä lisäksi. Juu no ei saa, siis jos iskarit oikeasti on ehjät mutta testeri näyttää huonoja lukemia esim. renkaiden vuoksi. Iskarit tarkastetaan silmämääräisesti ja käsin heiluttelemalla siinä tapauksessa. Quote Link to comment
Tanhis Posted September 17, 2015 Share Posted September 17, 2015 Jos testeri näytää nollaa niin olen kyllä aika varma että siittä saat hylyn varsinkin jos on vielä jotain muuta huomautettavaa. Quote Link to comment
KimmoH Posted September 17, 2015 Share Posted September 17, 2015 Mulla meni tuo jenkkifarkkukin läpi. Inssi vain alustaa katellessa ohimennen sanoi, että tuon iskarin vois laittaa kiinni ;) Quote Link to comment
mapping Posted September 17, 2015 Share Posted September 17, 2015 Excursionin katsastin isoilla maastokumeilla. Testeri näytti todella huonoja arvoja. Katsuri tarkasti silmämääräisesti iskarien kunnon, että ovat kuivat ja totesi että renkaiden takia testeri näyttää mitä sattuu. Leima tuli lappuun ilman mitään merkintöjä. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.