Jump to content

Splitin 6V-sähköjärjestelmän johtojen paksuus


Guest valtteri

Recommended Posts

Guest valtteri

Tarkoituksena on vetää 1952 kuplaan uusi johtosarja konehuoneesta katon kotelon kautta keulaan mittaristolle. Sähköt siis 6V. 

 

Ajatuksena on tehdä johtosarja itse, ja nyt kaipailisin johtojen paksuuksista tietoa. Johtoja:

  • päävirransyöttö laturilta/startilta virtalukolle
  • sytytysvirta
  • öljynpaineanturi
  • jännitteensäädin
  • takavalot
  • jarruvalo
  • jotain muuta - olenko unohtanut jotain?

Kysymykset:

1) Minkäpaksuiset ovat alkuperäisen johtosarjan johdot? Eritoten tuo virransyöttö virtalukolle. Googlella en onnistunut löytämään, tietäisikö joku täällä?

2) Tuleeko kellään mieleen alkuperäishenkisiä ratkaisuja johtosarjan valmistamiseen?

 

Nyt ajatuksena 7-napainen johtosarja (1.5mm2, http://www.motonet.fi/fi/tuote/481477/7-napainen-johto-7x15mm-7m),johon teipattuna paksumpi virransyöttökaapeli. Kangas/muuta sopivaa sukkaa päälle kaikkialle näkyviin paikkoihin. 

 

Kaikki ideat ja ajatukset otetaan mieluusti vastaan. :)

 

Valtteri

 

 

 

 

 

Link to comment

Ite laitoin aikoinaan splittiin paksutolpan johtosarjan. Meni mukavasti oikeaan paikkaan. Vinkkareille piti tietenkin laittaa johdot erikseen. Olihan siinä aika monta ylimääräistä johtoa mutta nyt saa laitettua helposti lämpömittareita ym. heebeleitä helposti. Nuita paksutolpan sarjoja on aika hyvin saatavilla.

Link to comment
Guest valtteri

Ei jumakauta. Tuota kaaviota olenkin katellut, mutta en tajunnut, että noissa selityksissähän johtojen paksuudet oli merkitty. Näköjään startin heräte olisi ainoa, joka menisi Motonetin 1.5mm2 yli (kaavion mukaan 2.5mm2). Pitää funtsia, mutta vastaukset ovat tuossa. Kiitokset!

Link to comment

Hienonhan siittä saisi niin että ostaisi modernia muovikaapelia joka on päällystetty kankaalla. Näin ei näyttäisi nokkapellinkään takana hölmöltä nykyväriset kaapelit. Ja splitissähän on hieno kun kaikki liitokset taitaa olla ruuviterminaaleilla niin ei tarvitse edes ihmetellä jotain apicojen liitoksia. Tietenkin kaikkien irto-osien terminaalit kannattaa putsata oikein viimeisen päälle ennen asennusta ja mielellään vielä jonkun kontakteja suojaavan rasvan kanssa ettei hapetu heti uudestaan.

Link to comment

Jos sun viiskakkonen on jotain loppukevään - kesän mallia niin siinä ei enää ole kangaspäällysteisiä johtoja ilmeisesti missään. Mun splitti 360243 kesäkuulta näin ja alkuperäiset johdot kaikkialle muualle paitsi ne metallipäällysteiset takavaloihin

Link to comment

Johtosarjoja on alunperin eri valmistajien toimittamia, minun auto on 10/-51 ja siinä on Siemesin johtosarja missä kaikki johdot muovipäällysteisiä paitsi joku pätkä kojelaudan takana mitkä on varmaan tehtaalla otettu jämäpätkiä lattialta :)

 

Niin ja tietty takavaloille metallipäällysteiset johdot, mutta metallikuoren sisällä muovipäällysteinen johto

 

Dennis

Link to comment

Mitään selvää rajaaan tuossa ei ole,johtosarjojen toimittajia oli ilmeisesti ainakin 3.Mulla on ollut useita 51 Kuplia,ja niissä sekaisin eri tyyppisiä johtosarjoja,siis samassa autossa pääjohtosarja yhtä tyyppiä ja muut johtosarjat muita tyyppejä,kangaspäällysteistä johtoa kangassukassa,muovipäällystestä kangassukassaja muovipäällusteistä muovisukassa ja kaikssa tietysti ne alumiinivaippaiset takavalonjohdot.

Tuossa alkuvuoden 51.ssä on vielä jonkunverran pula-ajan  rautajohtojakin,siis kuparin sijaan kangaspäällysteistä rautajohtoa,suuntaviitat kun lopettivat toimintansa niin johto oli ruostunut poikki.

Link to comment
  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...