Guest valtteri Posted September 6, 2015 Share Posted September 6, 2015 Tarkoituksena on vetää 1952 kuplaan uusi johtosarja konehuoneesta katon kotelon kautta keulaan mittaristolle. Sähköt siis 6V. Ajatuksena on tehdä johtosarja itse, ja nyt kaipailisin johtojen paksuuksista tietoa. Johtoja: päävirransyöttö laturilta/startilta virtalukolle sytytysvirta öljynpaineanturi jännitteensäädin takavalot jarruvalo jotain muuta - olenko unohtanut jotain? Kysymykset: 1) Minkäpaksuiset ovat alkuperäisen johtosarjan johdot? Eritoten tuo virransyöttö virtalukolle. Googlella en onnistunut löytämään, tietäisikö joku täällä? 2) Tuleeko kellään mieleen alkuperäishenkisiä ratkaisuja johtosarjan valmistamiseen? Nyt ajatuksena 7-napainen johtosarja (1.5mm2, http://www.motonet.fi/fi/tuote/481477/7-napainen-johto-7x15mm-7m),johon teipattuna paksumpi virransyöttökaapeli. Kangas/muuta sopivaa sukkaa päälle kaikkialle näkyviin paikkoihin. Kaikki ideat ja ajatukset otetaan mieluusti vastaan. :) Valtteri Quote Link to comment
Sakke Posted September 6, 2015 Share Posted September 6, 2015 Ite laitoin aikoinaan splittiin paksutolpan johtosarjan. Meni mukavasti oikeaan paikkaan. Vinkkareille piti tietenkin laittaa johdot erikseen. Olihan siinä aika monta ylimääräistä johtoa mutta nyt saa laitettua helposti lämpömittareita ym. heebeleitä helposti. Nuita paksutolpan sarjoja on aika hyvin saatavilla. Quote Link to comment
Aku Posted September 6, 2015 Share Posted September 6, 2015 Johtokaavio: http://www.thesamba.com/vw/archives/info/wiring/4_52bug.jpg Ja selitykset: http://www.thesamba.com/vw/archives/info/wiring/4_52bug_key.jpg Quote Link to comment
Guest valtteri Posted September 6, 2015 Share Posted September 6, 2015 Ei jumakauta. Tuota kaaviota olenkin katellut, mutta en tajunnut, että noissa selityksissähän johtojen paksuudet oli merkitty. Näköjään startin heräte olisi ainoa, joka menisi Motonetin 1.5mm2 yli (kaavion mukaan 2.5mm2). Pitää funtsia, mutta vastaukset ovat tuossa. Kiitokset! Quote Link to comment
Tanhis Posted September 7, 2015 Share Posted September 7, 2015 Hienonhan siittä saisi niin että ostaisi modernia muovikaapelia joka on päällystetty kankaalla. Näin ei näyttäisi nokkapellinkään takana hölmöltä nykyväriset kaapelit. Ja splitissähän on hieno kun kaikki liitokset taitaa olla ruuviterminaaleilla niin ei tarvitse edes ihmetellä jotain apicojen liitoksia. Tietenkin kaikkien irto-osien terminaalit kannattaa putsata oikein viimeisen päälle ennen asennusta ja mielellään vielä jonkun kontakteja suojaavan rasvan kanssa ettei hapetu heti uudestaan. Quote Link to comment
Virtanen Posted September 7, 2015 Share Posted September 7, 2015 Näitä vanhan mallin liittimiä saa taas :-) 1 Quote Link to comment
SePi Posted September 8, 2015 Share Posted September 8, 2015 Jos sun viiskakkonen on jotain loppukevään - kesän mallia niin siinä ei enää ole kangaspäällysteisiä johtoja ilmeisesti missään. Mun splitti 360243 kesäkuulta näin ja alkuperäiset johdot kaikkialle muualle paitsi ne metallipäällysteiset takavaloihin Quote Link to comment
Dennis Posted September 8, 2015 Share Posted September 8, 2015 Johtosarjoja on alunperin eri valmistajien toimittamia, minun auto on 10/-51 ja siinä on Siemesin johtosarja missä kaikki johdot muovipäällysteisiä paitsi joku pätkä kojelaudan takana mitkä on varmaan tehtaalla otettu jämäpätkiä lattialta :) Niin ja tietty takavaloille metallipäällysteiset johdot, mutta metallikuoren sisällä muovipäällysteinen johto Dennis Quote Link to comment
Sakke Posted September 8, 2015 Share Posted September 8, 2015 Mulla on 6/50 ja kangaspäälysteistä paitsi ne takavalojen johdot. Quote Link to comment
vwagen Posted September 8, 2015 Share Posted September 8, 2015 Mitään selvää rajaaan tuossa ei ole,johtosarjojen toimittajia oli ilmeisesti ainakin 3.Mulla on ollut useita 51 Kuplia,ja niissä sekaisin eri tyyppisiä johtosarjoja,siis samassa autossa pääjohtosarja yhtä tyyppiä ja muut johtosarjat muita tyyppejä,kangaspäällysteistä johtoa kangassukassa,muovipäällystestä kangassukassaja muovipäällusteistä muovisukassa ja kaikssa tietysti ne alumiinivaippaiset takavalonjohdot. Tuossa alkuvuoden 51.ssä on vielä jonkunverran pula-ajan rautajohtojakin,siis kuparin sijaan kangaspäällysteistä rautajohtoa,suuntaviitat kun lopettivat toimintansa niin johto oli ruostunut poikki. Quote Link to comment
Hebster52 Posted December 30, 2015 Share Posted December 30, 2015 Aihetta lainaten.. Onko jollain splitin vanhat johtosarjat jääny nurkkiin lojumaan joista sais pikkasen ottaa mittoja malliks uusien tekoon? Lähinnä noi etupäässä olevat erilliset. Quote Link to comment
Virtanen Posted December 30, 2015 Share Posted December 30, 2015 John Henry tekee tarvittaessa sopivat johdot, käyttää Kabel-Schmidtin johtoa kun löytyy oikeanlaiset värit. http://www.zarwerks.com/cloth_wiring.htm#lower%20front Quote Link to comment
Hebster52 Posted December 30, 2015 Share Posted December 30, 2015 Juu. Mutta mitäs tässä kun itse tekee niin säästää. Vai miten se oli? :) Toiseksi niihin tulee todennäköisesti joitain lisäyksiäkin samalla… ;) Quote Link to comment
Virtanen Posted December 30, 2015 Share Posted December 30, 2015 Ainakin sukkien teko lienee aika hankalaa. Muovisukkaa (ei siis kutistesukkaa) saa valmiina monessa koossa, mutta kangassukan kudonta vaatii jo hiukan enemmän. On totta, että JH:n sarjoissa rengasliittimet on nykymallia, ei siis varhaisia. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.