metake Posted November 18, 2015 Share Posted November 18, 2015 Tipautin tänään kuplasta koneen pois ja irrotin kytkimen, ja samalla huomasin että Kennedy Stage 1:n oli tullut tiensä päähän. Jousien päät ihan vinossa, siis eri tasossa, ja keskirenkaan alapintaan kulunut melko syvät urat. Ei ole kyllä tällaista sattunut aiemmin millekkään kytkimelle. Onko muilla vastaavasta kokemusta, ja/tai arvauksia että mikä moisen voisi aiheuttaa? - asetelmalla ajettu ehkä n. 30 tkm - piti hyvin ja irrotti ihan ok - jousien ja asetelman välissä ei ole mitään roskaa tms. mikä estäisi niiden nousemisen ylös - kytkin tuntui hieman epämääräiseltä poljettaessa, ei sellaiselta täsmällisen jämäkältä kuin se on ollut - asetelma tai vauhtipyörä ei ollut sinistynyt, eli ei luiston jälkiä Kuvia: Quote Link to comment
PZQ Posted November 18, 2015 Share Posted November 18, 2015 (edited) Eikö toi painelaakerin vastapinta ole aivan morjens? Kytkin kantanut?? -Pete- Edited November 18, 2015 by PZQ Quote Link to comment
MESIKÄMMEN Posted November 19, 2015 Share Posted November 19, 2015 Kennedy ja avoauto on todettu huonoksi yhdistelmäksi. 2 Quote Link to comment
multanen Posted November 19, 2015 Share Posted November 19, 2015 Semmosen kytkimen olen nähnyt missä on metallimujua jousilevyn ja rungon välissä. Jousi jäi niiltä kohdin "sisään". Tämä olisi tietystyi ehkä jo sattunnut silmään. Oli syyllinen mikä hyvänsä niin hähen kannattaa hieman vältellä Jack Rubya. Quote Link to comment
JM Posted November 19, 2015 Share Posted November 19, 2015 Mulla on käynyt noin, syyksi epäilin lämpöä/ jousen kuoleentumista/katkeamista. Quote Link to comment
Jarmo Lummi Posted November 20, 2015 Share Posted November 20, 2015 Joskus todettua jos ohjeen mukaan simmaa prikoilla oikeen niin Kennedy paineasetelman ja vauhtipyörän, irroittaa kytkin hyvin, pitää oikeenki hyvin, vaijeri säädetään oikeen ja ei painu liikaa poljinta poljettaessapainelaakeri kytkinasetelmaan. Liikaa kytkinpainetta simmaamattomalla kytkinlevyä vasten menee jousikäpäläsetti liian syvään asentoon ja kytkinliike työntää liian syvään kytkinasetelmaa jolla tapetaan kokonaisuus. On myös joskus jäänyt kantamaan jostain nurkasta reunasta kytkinasetelma vauhtipyörään asennettuna ja jää vain hitusen vinoon niin syrttää paineasetelman toispuolisesti. Painelaakeri/rengas kun hirttää liian syvään painuessa simmamattomassa paineasetelmassa ottaa rinkulan pyörintään mukaan ja siitäkös sekamelska sulatus lämpöshokki myös syntyy. Kytkimen simmaus ohjeita löytyy netistä. Musta magia levyn kanssa erittäin tarkkana simmausten kanssa se oikeesti pitää vaikka kytkinpoljin tuntuu löysältä stage1 riittää pitkälle. Stage2 rajuihin pro vapareihin ja turboillakin hyvin korkeisiin vääntö ja tehoklukemiin riittää. Kytkinlevyn valinta on erittäin tärkeä koneen tehon ja käytön mukaan. Kadulle hyviä GeneBerg tyylisiä ja tai teette valinnan kuinka kukkaro kärsii. Jousittamaton paksu massalevy on monesti hyvä katuajoon mutta ei kestä kiihypieksentää hurjan pitkään. jne jne. Lukekaa asiantuntijooren oppeja, kuha ny jaarittelin 2 Quote Link to comment
metake Posted November 20, 2015 Author Share Posted November 20, 2015 (edited) Tässä vielä kuva painelaakerin vastinpinnasta, eihän se kovin hyvältä näytä, ihan kuin painelaakeri ei olisi ollut aivan keskellä. Painelaakeri taasen on ihan ok. Loppuvaiheessa painelaakeri on voinut mahdollisesti kantaa, koska kytkinpolkimen välys oli hieman epämääräinen säädettävä. Polkimessa toki oli välystä, ja on aina ollut, mutta on silti mahdollista että laakeri on osunut tuohon korkeampaan kohtaan kiinni. Roskia ei jousien välissä ole, sekin on tullut erään vakiokytkimen kanssa koettua kun painelaakeri antautui ja moskat meni väliin. Tuloksena oli samannäköinen kytkin mutta se korjaantui kun kaiveli roskat pois. Tuo Jarmon selostus liian syvälle painetusta kytkimestä on kyllä yksi mahdollinen teoria, ja ihan varteen otettava vaihtoehto. Kytkinpolkimessa olen aina tykännyt melko pienestä välyksestä, joten teoriassa voisi olla mahdollista että kytkimen liikematka on ollut liian suuri ja taivuttanut jouset yli. Edited November 20, 2015 by metake Quote Link to comment
x-pj Posted November 21, 2015 Share Posted November 21, 2015 Veikkaan, että painelaakerin epäkeskeinen jälkikin on syntynyt vasta loppuvaiheessa. Johtuu kosketuspinnan kallistumisesta. Quote Link to comment
PZQ Posted November 21, 2015 Share Posted November 21, 2015 Oliko vauhtiksesta sipastu kiinnityspinnasta tavaraa? Mä alan epäillä myös simmaus vikaa / puutetta. Katoitko että mihin suuntaa noi jousenpäät alkaa sojottaa, kun asetelmaa kirraa? -Pete- Quote Link to comment
mks71 Posted November 23, 2015 Share Posted November 23, 2015 Tapaako haarukka laatikon pohjan ja vaikka säädät välyksen niin se tuntuu polkimessa.Välystä ei kuitenkaan olekaan ns kovemmalla asetelmalla joka ei rupee niin helposti luistaan. varsinkin maljaton vanha malli jossa toi asetelman korotus?! Quote Link to comment
metake Posted November 23, 2015 Author Share Posted November 23, 2015 Oliko vauhtiksesta sipastu kiinnityspinnasta tavaraa? Mä alan epäillä myös simmaus vikaa / puutetta. Katoitko että mihin suuntaa noi jousenpäät alkaa sojottaa, kun asetelmaa kirraa? Kiinnityspinnan ja kytkinpinnan etäisyys 21,1 mm, eikös toi ole suunnilleen sitä mitä pitäiskin? Ikinä en ole normi katukoneeseen edes ajatellut asetelman shimmausta, ja hyvin ne on ennenkin toimineet. Pitää vielä kiskasta palikat takaisin kiinni niin näkee miten käpälät on kun asetelma on paikallaan ja levy puristuksessa. Tapaako haarukka laatikon pohjan ja vaikka säädät välyksen niin se tuntuu polkimessa.Välystä ei kuitenkaan olekaan ns kovemmalla asetelmalla joka ei rupee niin helposti luistaan. varsinkin maljaton vanha malli jossa toi asetelman korotus?! Mä putosin kärryiltä jo ekassa mutkassa... eli en tajunnut sanaakaan.. Quote Link to comment
mks71 Posted November 23, 2015 Share Posted November 23, 2015 Eli ottaako kytkinhaarukka laatikkoon kiinni juuri siinä kohtaa kun vaijerissa pitäs olla välys niin rupee kytkin kantaan kun levy kuluu? Quote Link to comment
metake Posted November 23, 2015 Author Share Posted November 23, 2015 Eli ottaako kytkinhaarukka laatikkoon kiinni juuri siinä kohtaa kun vaijerissa pitäs olla välys niin rupee kytkin kantaan kun levy kuluu? Ok, nyt ymmärsin hiukan paremmin :) Ei ota, aina on vaijerissa/polkimessa ollut välys. Tuo kytkin oli -63 paksutolpassa ja siinä kytkinpolkimen liike on mielestäni kyllä huiman pitkä, etenkin jos välyksen säätää ohjearvoon. -67:ssa mulla on polkimessa stoppari joka estää poljinta painumasta yhtä syvälle kuin tuossa paksutolpassa. Katselin vielä asetelmaa tarkemmin, ja noissa käpälissä näkyy melko selvät jäljet siinä kohtaa johon tuo keskirenkaan reuna on osunut, voisko tuo(kin) kieliä siitä että liian syvään on menty? Quote Link to comment
mks71 Posted November 23, 2015 Share Posted November 23, 2015 (edited) Laatikoissahan on ainakin kahta eri mittasta vaijerin vipuvartta eli välitys muuttuu.Mutta ylihän tuo o kumminkin mennyt siis vissiin ei maljallinen laatikko,mutta kun näyttää kantaneen...vaijerin kuori? Edited November 23, 2015 by mks71 Quote Link to comment
PZQ Posted November 24, 2015 Share Posted November 24, 2015 Ikinä en ole normi katukoneeseen edes ajatellut asetelman shimmausta, ja hyvin ne on ennenkin toimineet. Normi katukoneessa ei ole / tuskin tarvii Kennedyä, ja jos tarvii,, niin tarvii myös simmata.. -Pete- 1 Quote Link to comment
metake Posted November 24, 2015 Author Share Posted November 24, 2015 Normi katukoneessa ei ole / tuskin tarvii Kennedyä, ja jos tarvii,, niin tarvii myös simmata.. 1835 + vetokoukku, niin en uskaltanut ottaa riskiä luistavasta vakiokytkimestä. Kennedyn sivuilta en löytänyt mitään ohjetta shimmaamisesta, niin mistäs sitten? Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted November 24, 2015 Share Posted November 24, 2015 Kun samaa asetelmaa käytetään keskirikalla ja ilman, niin keskirenkaallisenahan se on "paksumpi" se asetelma. Onko vastaava ero sitten eri painelaakereissakin, vai pääseekö keskirenkaallinen asetelma painumaan syvemmälle joka voisi sitä shimmaamistakin sitten vaatia? Mie en ole kennedyjä koskaan shimmannut, ja esim. miun stage1 on kiertänyt usean vuoden aikana jo ainakin neljä konetta ja viisi eri vauhtipyörää ainakin neljässä eri vaihdelaatikossa, sekä swing että irs -lootia keskiholkilla ja ilman. Shimmattu ei oo kertaakaan ja kun se viime kesänä purettiin eri koneeseen niin silmämääräisesti siinä ei ollut pahaa sanottavaa + kesti koko kesän ongelmitta. Kilometrejä vuosien saatossa ehkä 20000 ja kisaakin ja kiihdyttelyä. Olettaisin että asetelma olisi syytä shimmata siten että pedaali ylhäällä asetelma tarjoaa maksimaalisen puristusvoiman, ja keskiholkillisesta laatikosta nyt pystyy jotenkuten mittaamaan myös "iskunpituuden" painelaakerille. Mutta mikä on se "oikea määrä" minkä verran sitä asetelmaa pitäisi pystyä painelaakerilla painamaan auki, ja vastaavasti korreloiko se sitten tuon maksimi-puristusvoiman kanssa. Levyn kulumista tähän soppaan tuskin tointaa edes sekoittaa :) Saatikka sitä että minkälainen vipusuhde tulee kun haarukka ja käyttövipu eivät ole suorassa kulmassa ym. Puavo Quote Link to comment
PZQ Posted November 24, 2015 Share Posted November 24, 2015 1835 + vetokoukku, niin en uskaltanut ottaa riskiä luistavasta vakiokytkimestä. Kennedyn sivuilta en löytänyt mitään ohjetta shimmaamisesta, niin mistäs sitten? Mulle kertoi simmaus ohjeen vanhat pierut, eli jousikäpälät (vmnno) ei saa taipua sisäänpäin, kun asetelman kiristää kiinni. Ekan stg2 asetelman / painelaakerin tärväsin ilman simmiä, ja nyt meni 2 kautta ok simmattuna. -Pete- 2 Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.