multanen Posted December 30, 2015 Posted December 30, 2015 Noin 9 vuotta sitten -77 pallokeula alkoi kalkattaa kaarteissa. Ääni kuului aikalailla pyörien pyörimisen tahtiin joten varmaan tasauspyörästössä oli vikaa. Aluksi kuului lähinnä oikealle kääntyessä, myöhemmin koko ajan. Ääni paheni sietämättömäksi muutaman kuukauden aikana ja lopulta jouduin laittamaan "uuden" arpalaatikon. Noh, nyt sitten tämä uusikin laatikko kehitti täsmälleen samanlaisen äänen! Tällä kertaa yhden ajoreissun aikana. Aikoinaan purin jo vanhaa laatikkoa ja etsin vikaa mutta ei löytynyt. Kaivoin vanhan laatikon jämät taas esille ja nyt huomasin että "spacer sleeve" heiluu aika lailla löysän tuntuisesti. Eli ssa numero 5 linkin sivulla: http://www.longenterprises.com/diagram_folder/diag11_irs_type2_002_differential.htm Se on siis tuommonen turhalta tuntuva holkki pienten tasauspyörien akselitapissa (nro. 18). En tiedä mitä tuon osan pitäisi tehdä mutta näyttää että se on ainoa "irrallinen" osa joka voisi kalkattaa. Jos jollain on tasauspyörästö irrallaan niin kokeile heiluuko tuo väliholkki kun ruuvimeisselillä heiluttaa? Se näkyy jo kun kytkinkoppa on irrallaan. Mulla liukuu akselitapin suuntaisesti ainakin 2 senttiä, lieneekö normaalia? Joku tietysti heti hoksaa missä vika on jos ei tuossa holkissa... Quote
multanen Posted December 30, 2015 Author Posted December 30, 2015 Vetonivelet kunnolla kiinni? Heiluttelin tänään niitä ja näyttivät olevan kiinni. Pyöritin myös moottorilla yhtä pyörää kerrallaan mutta en saanut kalinaa kunnolla esille. Vaihteistoöljyt oli aika kylmiä aamulla joten jos se tuo holkki niin se ehkä sopivasti tahmaa. Quote
DWL_Puavo Posted December 30, 2015 Posted December 30, 2015 Löysällä oleva jarrurummun kruunumutteri tuottaa myös tuollaisen äänen, ne on siitä kiitolliset että nopeat tarkastaa. Quote
multanen Posted December 30, 2015 Author Posted December 30, 2015 Ei ollu navatkaan irti. Ovelaa kun pimeässä tutkii taskulampulla niin näkee "uusia" asioita. Nyt kun ropelsin vanhaa laatikkoa niin sattui silmään että pinionin juuressa oleva rengasmainen osa pyörii myös täysin irrallaan. Linkin kuvassa nro 58. http://www.longenterprises.com/diagram_folder/diag10L_irs_type2_transmission.htm Eikös tuo ole jonkinlainen erikoismutteri? En ole löysännyt itse, olisi kyllä jäänyt mieleen. Quote
Meto Posted December 30, 2015 Posted December 30, 2015 Kyllähän se tiukalla pitäs tuo mutteri olla,pitää pinioniakselin paikallaan ettei pääse nokkakappaleen suuntaan liikkumaan Quote
Meto Posted December 30, 2015 Posted December 30, 2015 saattaapi hammasvälyskin kasvaa aika isoksi :) Quote
multanen Posted December 30, 2015 Author Posted December 30, 2015 Joo kyllä se vanhan laatikon pinionin mutteri liikkuu ihan ruuvimeisselin kärjellä kampeamalla. Laakerin ulkokehäkin pyörii välillä mukana. Meinaan laskea nykyisestä laatikosta öljyt pois ja kokeilla nitkuttaa piitkällä meisselillä mutteria, se näkyy öljytulpan reiästä. Lokettava ääni tulisi sitten ilmeisesti siitä kun pinioniakseli liikkuu pituussuuntaan? Noin ehkä kerran isomman pyörän kierrokselle kolahtaa. Voisi tuommonen hypoidiratas ehkä tuottaa semmosen värähtelyn, siinä on niitä voimia moneen suuntaan. Quote
Meto Posted December 30, 2015 Posted December 30, 2015 Laakerikehäkin pitäis olla sopivan tiukka pesäänsä. Varmaan pesäkin kulunut pilalle/ väljäksi Quote
Guest a-p Posted December 30, 2015 Posted December 30, 2015 Kun laakerin ulkokehä pääsee pyörimään, niin ei tarvitse enää etsiä muita vikoja. Joudut kyllä katsomaan siitä laatikosta muutkin paikat. Onneks sulla on talvi aikaa tehdä laatikko remppa. Quote
multanen Posted December 30, 2015 Author Posted December 30, 2015 Kun laakerin ulkokehä pääsee pyörimään, niin ei tarvitse enää etsiä muita vikoja. Joudut kyllä katsomaan siitä laatikosta muutkin paikat. Onneks sulla on talvi aikaa tehdä laatikko remppa. Ei ole talvea aikaa, liikenteessä oleva auto (viimeksi eilen ajaa kolkattelin). Vaihdan ehkä jonkun arpalaatikon tilalle ja kokeilen jos toimii, ostoilmoituksen laitoinkin jo muutama päivä sitten ;) Tässähän ei siis ole vielä 100% varmaa että nykyisessä laatikossa on sama vika kuin edellisessä. Kuulostaa kyllä täsmälleen samalta. Quote
Guest a-p Posted December 30, 2015 Posted December 30, 2015 Jos auto on kokoajan liikenteessä niin eikö siitä missä laakeripesä on väljä kannata kattoo jos sen saisi korjattua ja käyttää nykyistä niin kauan kuin kestää. Siis jos vika on laatikossa, kannattaa kyllä tutkia että muut alustassa olevat osat on ehjiä ja kiinni kunnolla. Quote
multanen Posted December 30, 2015 Author Posted December 30, 2015 Jos auto on kokoajan liikenteessä niin eikö siitä missä laakeripesä on väljä kannata kattoo jos sen saisi korjattua Taitaa olla liian huono korjattavaksi. Siinä volisi vetopyörästö jo vuosia ennen kuin kolina alkoi. Ja sitten kun tuo laakeripesäkin on väljä... Quote
KimmoH Posted December 30, 2015 Posted December 30, 2015 (edited) Aikoinaan purin jo vanhaa laatikkoa ja etsin vikaa mutta ei löytynyt. Kaivoin vanhan laatikon jämät taas esille ja nyt huomasin että "spacer sleeve" heiluu aika lailla löysän tuntuisesti. Eli ssa numero 5 linkin sivulla: http://www.longenterprises.com/diagram_folder/diag11_irs_type2_002_differential.htm Se on siis tuommonen turhalta tuntuva holkki pienten tasauspyörien akselitapissa (nro. 18). En tiedä mitä tuon osan pitäisi tehdä mutta näyttää että se on ainoa "irrallinen" osa joka voisi kalkattaa. Jos jollain on tasauspyörästö irrallaan niin kokeile heiluuko tuo väliholkki kun ruuvimeisselillä heiluttaa? Se näkyy jo kun kytkinkoppa on irrallaan. Mulla liukuu akselitapin suuntaisesti ainakin 2 senttiä, lieneekö normaalia? Joku tietysti heti hoksaa missä vika on jos ei tuossa holkissa... Yksi 002 aski sattui olemaan tallissa auki ja kyllä siinäkin tuo väliholkki liikkuu, noin 10mm kumpaankin suuntaan. Tuo aski tosin ei ole mulla ollut koskaan ajossa, joten ei osaa sanoa pitäisikö ääntä vaiko ei. Onhan itse vetonivelet ehjät ? Edited December 30, 2015 by KimmoH Quote
multanen Posted December 30, 2015 Author Posted December 30, 2015 Yksi 002 aski sattui olemaan tallissa auki ja kyllä siinäkin tuo väliholkki liikkuu, noin 10mm kumpaankin suuntaan. Tuo aski tosin ei ole mulla ollut koskaan ajossa, joten ei osaa sanoa pitäisikö ääntä vaiko ei. Onhan itse vetonivelet ehjät ? Okei kiitoksia, sitten varsinkin hylkään alkuperäisen väliholkkiteorian. Ääni on kuitenkin sitä luokkaa että vahinkoa tulee, ei mitään pikku kilkatusta. En tiedä onko niveletkään nyt ihan täysin "ehjät", eihän minun autossa oikeastaan mikään ole. Ei oikein mikään viittaa niveliinkään kuitenkaan, niitä just vähän kokeilin kun pyöritin ilmassa kumpaakin pyörää yksitellen. Quote
MESIKÄMMEN Posted December 31, 2015 Posted December 31, 2015 Vetonivelet / akselit pitävät aivan järjetöntä meteliä jos ovat jumissa eivätkä liiku oikein joustojen mukaan. 1 Quote
multanen Posted December 31, 2015 Author Posted December 31, 2015 Varoitus! Tosi kovaa kamaa seuraavassa. Saattaa aiheuttaa ihottumaa ja/tai ahdistusta harrastukseen liian vakavasti suhtautuvissa. Tänään piti käydä ruokaostoksilla joten aamulla piti vaihdelaatikko "korjata". Harjoittelin ensin pihalla vanhalla laatikolla ja porasin sitten autossa olevaan 8mm reiän kuvan osoittamaan kohtaan. Tuosta reiästä pystyi sitten naputtamaan ruuvarilla ja puukalikalla pinionin mutterin takaisin tiukemmalle. XD Kävin kaupassa eli ajoin 6km ja ei kolahtanut vielä kertaakaan... Saattaa kuitenkin olla etten lähde enää Eurooppaan tällä laatikolla. En viitsinyt edes tyhjentää öljyjä vaan sitä valui koko ajan reiästä. Tähän hyvä jälkeenpäin keksitty selitys on että ulostunkeva öljy esti poraus- ja kierteytysmuhjun pääsemästä "pilaamaan" tätä "arvokasta" laatikkoa. Tein lopuksi reikään 10mm kierteen ja laitoin siihen tuon kuusiokolopultin. Periaatteessa tämä olisi onnistunut tien päällä tai maastossakin jos olisi vaan etukäteen harjoitellut. 5 Quote
VW-63 Posted December 31, 2015 Posted December 31, 2015 Olisit laittanut reikään vielä riittävän pitkän 10mm pultin, joka olisi nojannut pinjonin mutteriin ja estänyt mutteria löystymästä:) Olisi tullut parempi kuin uusi... 2 Quote
NordBling Posted December 31, 2015 Posted December 31, 2015 Aika hyvää "in your face, hifistelijät!"-shittii, arvostan! 1 Quote
-Alex- Posted December 31, 2015 Posted December 31, 2015 Tämänhän voi jo lukea MacGyverismiksi :D Varoitus! Tosi kovaa kamaa seuraavassa. Saattaa aiheuttaa ihottumaa ja/tai ahdistusta harrastukseen liian vakavasti suhtautuvissa. Tänään piti käydä ruokaostoksilla joten aamulla piti vaihdelaatikko "korjata". Harjoittelin ensin pihalla vanhalla laatikolla ja porasin sitten autossa olevaan 8mm reiän kuvan osoittamaan kohtaan. Tuosta reiästä pystyi sitten naputtamaan ruuvarilla ja puukalikalla pinionin mutterin takaisin tiukemmalle. XD Kävin kaupassa eli ajoin 6km ja ei kolahtanut vielä kertaakaan... Saattaa kuitenkin olla etten lähde enää Eurooppaan tällä laatikolla. En viitsinyt edes tyhjentää öljyjä vaan sitä valui koko ajan reiästä. Tähän hyvä jälkeenpäin keksitty selitys on että ulostunkeva öljy esti poraus- ja kierteytysmuhjun pääsemästä "pilaamaan" tätä "arvokasta" laatikkoa. Tein lopuksi reikään 10mm kierteen ja laitoin siihen tuon kuusiokolopultin. Periaatteessa tämä olisi onnistunut tien päällä tai maastossakin jos olisi vaan etukäteen harjoitellut. pikakorjaus.jpg Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.