metake Posted January 24, 2016 Share Posted January 24, 2016 Ei suostu B2 eberi (12 volttinen) toimimaan, bensapumppu ainakin kiukuttelee: - pumppu oli jumissa joten avasin sen, kalvot on todella kovat ja jäykät, mutta sain sen toimimaan kuitenkin kun aikani säätelin - alkuun pumppasi tasaisesi, mutta nyt pysähtyy välillä ja taas ottaa spurtin ja hiljenee tai pysähtyy, ja taas kiihdyttää. Pitäisi kai kuitenkin pumpata tasaisesti kokoajan? - kalvoja ei taida saada mistään? - voiko tilalle vaihtaa jonkin "normi" pumpun, esim. Facet? Ja kuten arvata saattaa, niin ei syttynyt, bensa haisi jonkin verran, hehkutulppa kuumenee, ainakin jonkin verran. Bensapumppua epäilen... Quote Link to comment
x-pj Posted January 24, 2016 Share Posted January 24, 2016 Oliko tämä jo tuttu http://www.veewee.net/Eber/index.htm Quote Link to comment
metake Posted January 24, 2016 Author Share Posted January 24, 2016 Oliko tämä jo tuttu http://www.veewee.net/Eber/index.htm Joo on tuttu, mutta tuo sivu käsittelee BN2:sta joka on jo hivenen erilainen kuin B2. BN2:ssa on mm. bensanpaineensäädin, jota B2:ssa ei ole. Quote Link to comment
Tutkija Posted January 24, 2016 Share Posted January 24, 2016 On sit muuten todella tarkka pumpun tuotosta tuo B2:nen eli et voi vaihtaa toista pumppua. Omallakin pumpulla pitää säätää syke suurinpiirtein pumppaus/2sekunttia kun järjestelmä on ilmaton. Samaten kaikki suuttimet pitää olla siinä osassa josta polttoaine valuu eberin sisään todella puhtaat,myös paluulinjan suutin. Ja on sit muuten melkoisen tarkka myös pakokaasuputkesta että palaa myös ajotilanteessa koko ajsn,ei sitten siedä minkäänlaista vastapainetta ajoviimasta. Pumppuja/kalvoja voi löytyä German Supply:nimisestä kaupasta meren takaa. Quote Link to comment
metake Posted January 24, 2016 Author Share Posted January 24, 2016 On sit muuten todella tarkka pumpun tuotosta tuo B2:nen eli et voi vaihtaa toista pumppua. No nyt ainakin tietää, ettei kannata edes yrittää. Pitää tuo koittaa sitten korjata, pari mulla on noita irrallaan, pitää katsoa missä kunnossa niissä on kalvot. Omallakin pumpulla pitää säätää syke suurinpiirtein pumppaus/2sekunttia kun järjestelmä on ilmaton. Nyt tämä naputtaa huomattavasti tiuhempaan, siis silloin kun ei ole pysähdyksissä. Miten tuo syke säädetään sopivaksi? Ja on sit muuten melkoisen tarkka myös pakokaasuputkesta että palaa myös ajotilanteessa koko ajsn,ei sitten siedä minkäänlaista vastapainetta ajoviimasta. Ko. lämppäri on kiinni autossa jossa se on toiminut vuosia, mutta reilun 8 vuoden käyttämättömyys ei tällekään ole ollut hyväksi.. Quote Link to comment
Etelän Hetelmä Posted January 25, 2016 Share Posted January 25, 2016 1302:ssa on BN2. Siinä haaste on saada kylliksi jännitettä hehkutulpalle, jotta bensa syttyy. Kerran sytyttyään toimii asiallisesti. Kannattaa varmistaa kaikki sähköjohtojen kontaktit. Quote Link to comment
Soukka Posted January 25, 2016 Share Posted January 25, 2016 (edited) Mul on kanssa toi B2 ja sen verran koitin sitä että pumppu ei edes liiku mihinkään vaikka antoi suoraan virtaa. Plussa johtoon ja maa runkoon? Löysin joskus tämmösen jos auttaa https://drive.google.com/file/d/0B_BUYiZ1N4xKdE9VTUlhLVgxX2s/view?usp=sharing edit: Aloin lukemaan tuota niin siellä sanotaan että jos lämmitin asennetaan korkeammalle kuin tankki tarvitaan pumppu. Eli jos kuplassa asentaisi vararenkaan tilalle niin ei välttämättä tarvitse tuota pumppua. Mulla ei ainakaan ole vararengasta kun ei ole vakio rengastus. Edited January 25, 2016 by Soukka Quote Link to comment
metake Posted January 25, 2016 Author Share Posted January 25, 2016 Tuo ohje mulla on, mutta siinä puhutaan polttoaineen paineen säätimestä ja magneettiventtiilistä, joita mulla ei ole. Samoin mun laitteessa ei ole käynnistystä erillisellä katkaisijalla, vaan tangosta vetämällä, eikä mulla ole myöskään tuuletustoimintoa. Tuollaista ohjeen mukaista B2:sta en ole koskaan edes nähnyt. Quote Link to comment
multanen Posted January 25, 2016 Share Posted January 25, 2016 1302:ssa on BN2. Siinä haaste on saada kylliksi jännitettä hehkutulpalle, jotta bensa syttyy. Kerran sytyttyään toimii asiallisesti. Kannattaa varmistaa kaikki sähköjohtojen kontaktit. Mulla on uudempaa mallia oleva annostelupumpulla varustettu BN2 (tai mikä lienee 2kw eber). Tein semmosen modauksen siihen että laitoin alkuperäisen hehkutulpan tilalle eberin tulpan jossa molemmat hehku+kipinäväli. Rakentelin sitten 555-piiristä ja sytytyspuolasta kipinä-sytytyksen. Antaa kipinää koko ajan 2 sekunnin välein kun laite laite on käynnissä. Käynnistyy varmasti ja nopeasti ja syttyy heti uudelleen jos sattuu joskus sammumaan. Kylmäkäynnistyksessä palaa hetken jaksottaisesti kipinän tahtiin, siitä tietää että toimii. Muuten on ollut pari kertaa rikki tuo eberi mutta diy-kipinäsysteemi on toiminut moitteetta jo yli 10 vuotta =) Quote Link to comment
Tutkija Posted January 25, 2016 Share Posted January 25, 2016 (edited) Siis jos sun pumppu kerran ryntäilee se imee jostakin ilmaa,tarkista imupuolen polttoaineletkut ja sakkakupin/vedenerottimen tiiveys. Imupuoli kun ei vuoda ja polttoainepään (eli se josta polttoaine valuu lämmittimrn sisään) suuttimet on oikean kokoiset se hardin kärjellinen pumppu naputtaa silloin harvaan tahtiin. Ja edelleenkin korostan että onko polttoainepään suuttimet 2kpl 0.325mm ja 1kpl 0.75mm paluuletkun lähdössä varmasti puhtaat? Ei nimittäin toimi jos niissä on roskia. Toinen yleinen vika on puhaltimen pyöriminen huonosti,silloin paloilma ei piisaa. Siihen ei auta kuin purkaa puhallinmoottori esiin ja puhdistaa noesta ja rasvata laakerit. Samaten hehkutulpat vanhemmiten ei tule riittävän lämpöiseksi että polttoaine syttyisi. Edited January 26, 2016 by Tutkija Quote Link to comment
Tanhis Posted January 25, 2016 Share Posted January 25, 2016 Laitoin sulle Åke sähköpostilla kaikenmaailman eber dokumentaatiota. Ja mitä itse noista on huomannut niin niitä on sitten se 50 erimallia + vuosimallierot ja just oikeiden kytkisten yms löytäminen on yhtä helvettiä. Quote Link to comment
Meto Posted January 25, 2016 Share Posted January 25, 2016 (edited) Voitteko laittaa kuvia miten teillä on eberi asennettu/missä kohdassa..? Itsellä olis ardic sekä bahco lämmitin joita oon suunnitellut kuplaan asennettavaksi..jompikumpi Sori topicin sotkeminen Edited January 25, 2016 by Meto Quote Link to comment
Geronimo Posted January 25, 2016 Share Posted January 25, 2016 Oulun suunnalta löytyy yks Eberi velho joka kunnostaa ainakin uudempia malleja, voin kysyä tarvittaessa kaverilta velhon tiedot niin voi ottaa yhteyttä jos on tarvetta. Quote Link to comment
Meto Posted January 25, 2016 Share Posted January 25, 2016 oon minäkin 25 vuotta asentanut ebereitä,noin vanhoista ei silti mitään tietoa.. :/ Quote Link to comment
Meto Posted January 25, 2016 Share Posted January 25, 2016 (edited) Tutkijalta tuli ainakin hyviä neuvoja! Edited January 25, 2016 by Meto Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.